Komunica HF-Pro2 modificatie

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Komunica HF-PRO-2

#1 Bericht door PD7HB »

Momenteel wissel ik nog voor elke band een resonator van mij ECO antenne set, dingen werken op zich prima maar ik ben eigenlijk erg benieuwd naar de HF-PRO2 van Komunika. Is er hier iemand die ervaring heeft met deze mobiel antenne. Het lijkt "in de verte" een beetje op een ATAS zonder motor besturing.

https://komunicapower.com/en/inicio/707 ... table.html
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Komunica HF-PRO-2

#2 Bericht door pa0ejh »

In de datasheet staat :

>3. The HF-PRO-2® should not be permanently installed as a home station antenna as it is not designed to withstand rain and winds. <

En ook niet Mobiel gebruiken, alleen als je stilstaat...

Ik ken de ECO antenne niet, dus weet niet in welke situatie je die Antenne gebruikt
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Komunica HF-PRO-2

#3 Bericht door PD7HB »

ECO is alleen voor mobiel gebruik en zijn wel waterdicht, zijn TLC antennes voor 10, 15, 20, 40 en 80 meter. Met 40 en 80 wil je niet rijden maar 10, 15 en 20 is geen probleem, ik gebruik eigenlijk nooit HF onder het rijden en alleen maar VHF / UHF.

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de "werking" van de Komunika antenne.
Bijlagen
ECO_2.jpg
ECO_1.jpg
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Komunica HF-PRO-2

#4 Bericht door Thijzer »

Die HF-Pro-2 is een soort ATAS of MP-1 van SuperAntennas. Ja dat werkt op zich prima maar het rendement is natuurlijk erg slecht. Bovendien vind ik die sleepcontacten niet tof.

Ik heb een MP-1 gehad, die werkte prima maar afstemmen was wel een dingetje omdat je telkens afstand moet nemen om te zien of de SWR goed blijft. De ATAS kun je op afstand afstemmen.

Je kunt misschien beter hamsticks van MFJ kopen: voor elke band een aparte. Meestal werk ik op 20m of 6m dus ik heb die dingen elk in 2-voud als beam opgesteld.

Ik zou mn geld niet op die Kominuca zetten.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Komunica HF-PRO-2

#5 Bericht door on4avt »

Ik heb al jaren een ATAS, werkt goed, heb ook hamsticks van MFj, Werkt goed. Die komunica zal ook wel werken. vergelijkingen met gelijk welke andere antenne is zinloos.
het geen van belang is, is de afregeling, gaat het gemakkelijk of is het een bedoening. ATAS is heel gemakkelijk.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Komunica HF-PRO-2

#6 Bericht door PD7HB »

Een ATAS is mij bekend maar omdat ik met een Icom werk zou daar weer een kastje tussen moeten om hem te kunnen afstemmen. Ik heb de afgelopen week weer met de ECO antennes gewerkt en deze zijn verder prima. Mijn vraag over de Komunica gaat puur om de ervaring van eventuele andere gebruikers omdat het dan alleen een een kwestie is van in of uitschuiven en niet het steeds een andere antenne opschroeven.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Komunica HF-PRO-2

#7 Bericht door pa0ejh »

Zoals Thijzer al schreef, die handbediende schroevendraaier antenne is erg handgevoelig, instellen, weg lopen en de SWR controleren, oeps weer niet goed, verkeerde kant op, opnieuw instellen enzv....

Er is ook de zgn. Outbacker Antenne, die wordt per band ingesteld met een korte kabel en een steker, hier een verslag van een amateur..

http://radioaficion.com/mods/the-outbac ... e-antenna/

Maar je moet uiteraard je eigen keuze maken, daar wil niemand je vanaf praten, maar er is nog meer in de handel, maar wat is handiger???

Suc6,
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Komunica HF-PRO-2

#8 Bericht door on4avt »

PD7HB schreef:Een ATAS is mij bekend maar omdat ik met een Icom werk zou daar weer een kastje tussen moeten om hem te kunnen afstemmen. Ik heb de afgelopen week weer met de ECO antennes gewerkt en deze zijn verder prima. Mijn vraag over de Komunica gaat puur om de ervaring van eventuele andere gebruikers omdat het dan alleen een een kwestie is van in of uitschuiven en niet het steeds een andere antenne opschroeven.
is natuurlijk al gemakkelijker dan een andere antenne opschroeven, maar hoeveel keer ga je veranderen?

https://www.maes-electr.be/nl/radioamat ... -706/1296/

Je bedoelt dit. wat dan met een DIAMOND SD-330 HF Mobile antenna 3-30 MHz die moet bedient worden met een schakelaar,
Ook tarheel
je hebt ook de atas 25 , low power en die is ook handbedienend,
ik zie bij de Komunica toch een meetlat of zoiets?
Zou dat benaderend zijn og heel juist.Ik zou in ieder geval zo een antenne niet gebruiken.
Liever een atas met icom sturing, of een Diamond, of tarheel. de prijs van de laatste is wel veel hoger, maar je betaald het gemak van afregelen erbij.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Komunica HF-PRO-2

#9 Bericht door PD7HB »

Dank voor de adviezen maar wat het afstellen van de Komunica daar is een heel handige manier voor, men neme een aluminium strip en stelt de antenne af op bv 7.087 is de SWR goed dan zet je de strip op de basis van de antenne bij de voet en tekent met een watervaste stift de onderkant van de spoel af, dit doe je op meerder standaard frequenties dan zit je altijd goed. Ga je van 7.087 naar bv 7.100 dan trekt de tuner die paar streepjes SWR wel bij.

Nogmaals ik heb een leuke set antennes voor HF maar ik ben benieuwd naar ervaring over de werking van deze antenne. Mijn ECO sticks werken goed maar zijn een stuk korter en we weten allemaal hoe langer de antenne hoe beter hij zal werken.

Thijzer kan wel zeggen het rendement is slecht maar dan hoor ik graag eens van welke mobiel antenne, dit zijn allemaal verkorte antennes, wel een goed rendement zou hebben. Elke verkorting is een verslechtering ;-) ;-)
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Komunica HF-PRO-2

#10 Bericht door PD7HB »

Inmiddels heb ik een HF-Pro2 aangeschaft en ik moet zeggen dat het een heel leuke en goed werkende antenne is. Het afstemmen is erg simpel, set op bv 14.200 en je verschuift de koker over de spoel en je hoort dat de antenne gaat resoneren. Bij een maximale ruis op het gehoor even kijken op de SWR meter en in 9 van de 10 gevallen zit je gewoon goed. Het beetpakken van de koker om de spoel heeft geen invloed op de SWR dus afstemmen is geen probleem en je hoeft dus niet steeds weg te stappen van de antenne. Met de auto in de Zaanse polder al redelijk wat stations gewerkt op 20 meter en ook een 5-9 in Brazilië was prima te doen. Ook op 40 meter een paar verbindingen gemaakt en ook dat werkte gewoon goed. Op de QRZ pagina van Ramon ( PE1OUW ) staat ook nog een en ander over de HF-Pro2 die hem heeft vergeleken met een Spiderpole, zijn bevindingen zijn daar te lezen.

Al met al een prima mobiel antenne van 2.50 meter lang voor een zeer nette prijs.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Komunica HF-PRO-2

#11 Bericht door on4avt »

Proficiat met de aankoop en de beslissing. Je moet altijd doen waar ge u goed bij voelt.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Komunica HF-PRO-2

#12 Bericht door PD7HB »

Zoals ik al schreef een goede antenne maar hij gaat toch weer de verkoop in. De reden is dat ik vanwege de ground van de camper, hij staat tegen de zijkant van de wagen, wat inhoud dat ik bij veranderen van ondergrond steeds opnieuw de antenne moet tunen. Zet je de antenne op een dak van een auto met een magneetvoet of op een vaste voet zodat hij echt als een groundplane kan gedragen heb je dat probleem niet en is bv 3.7 op de tuning schaal waar je ook staat 14.200 en bv 15.3 op de schaal 7.100. Erg jammer want het is verder een prima HF mobiel antenne.

Als er een liefhebber is voor deze splinternieuwe Komunica HF-PRO-2 dan hoor ik het graag.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Komunica HF-PRO-2

#13 Bericht door PA0FRI »

PD7HB schreef: hij staat tegen de zijkant van de wagen, wat inhoud dat ik bij veranderen van ondergrond steeds opnieuw de antenne moet tunen.
Kan je niet niet onder de camper een paar geïsoleerde draden aanbrengen als tegencapaciteit, zodat er minder invloed is door een andere omdergrond?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Komunica HF-PRO-2

#14 Bericht door PA0FRI »

PD7HB schreef:hij staat tegen de zijkant van de wagen, wat inhoud dat ik bij veranderen van ondergrond steeds opnieuw de antenne moet tunen.
Kan je niet niet onder de camper een paar geïsoleerde draden aanbrengen als tegencapaciteit, zodat er minder invloed is door een andere omdergrond?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Komunica HF-PRO-2

#15 Bericht door PA0FRI »

PD7HB schreef: hij staat tegen de zijkant van de wagen, wat inhoud dat ik bij veranderen van ondergrond steeds opnieuw de antenne moet tunen.
Kan je niet niet onder de camper een paar geïsoleerde draden aanbrengen als tegencapaciteit, zodat er minder invloed is door een andere omdergrond?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie