Welke remote tuner

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Welke remote tuner

#31 Bericht door PA1AIS »

De "oude" CG3000 en de SGC-230 heb ik als minder betrouwbaar ervaren. Ik heb door mijn werkzaamheden ruim 500 MF/HF installaties verkocht aan schepen, waaronder ook een aantal CG3000 en SGC230.
Bij de commissioning van de installaties merkte ik vaak dat beide genoemde tuners onbetrouwbaar tunen onder de 12 MHz en en dus meerdere keren moest tunen om uberhaupt een acceptabel resultaat te krijgen. Uiterst onplezierig, omdat je nooit wist of het nu goed is. Bij scheeps zenders meet je alleen de antennestroom, nooit de SWR.

Gedurende mijn 3 reizen rond Kaap Hoorn en Antarctica hadden we een SGC-230. Ronduit een onbetrouwbare tuner, na 3-5x tunen vaak pas resultaat. Niet fijn maar wel lekker goedkoop :lol:

Van die 500 installaties waren 95% icom AT141 en AH4. Dat zijn werkelijk perfecte tuners, die alleen weigeren na bliksem inslag. Zelfs de AT120 uit de 80er jaren was betrouwbaarder dan de CG300 en SCG230.

We hebben destijds de alleen vertegenwoordiging gehad van CG, maar weer snel afgekapt.

Boven de pakweg 12 Mhz werkten beide tuners prima!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Welke remote tuner

#32 Bericht door Geen belang »

Ik gebruik een LDG AT1000Pro2 en tune gewoon via een berg coax, geen enkel probleem, werkt prima.
Stook 1KW in een G5RV en gaat prima van 80-6m, nergens last van.
Waarom zou je remote tunen? Gebruik gewoon betere coax zoals Aircell7 dan heb je geen verliezen van betekenis.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Welke remote tuner

#33 Bericht door on4avt »

PA1AIS schreef:De "oude" CG3000 en de SGC-230 heb ik als minder betrouwbaar ervaren. Ik heb door mijn werkzaamheden ruim 500 MF/HF installaties verkocht aan schepen, waaronder ook een aantal CG3000 en SGC230.
Bij de commissioning van de installaties merkte ik vaak dat beide genoemde tuners onbetrouwbaar tunen onder de 12 MHz en en dus meerdere keren moest tunen om uberhaupt een acceptabel resultaat te krijgen. Uiterst onplezierig, omdat je nooit wist of het nu goed is. Bij scheeps zenders meet je alleen de antennestroom, nooit de SWR.

Gedurende mijn 3 reizen rond Kaap Hoorn en Antarctica hadden we een SGC-230. Ronduit een onbetrouwbare tuner, na 3-5x tunen vaak pas resultaat. Niet fijn maar wel lekker goedkoop :lol:

Van die 500 installaties waren 95% icom AT141 en AH4. Dat zijn werkelijk perfecte tuners, die alleen weigeren na bliksem inslag. Zelfs de AT120 uit de 80er jaren was betrouwbaarder dan de CG300 en SCG230.

We hebben destijds de alleen vertegenwoordiging gehad van CG, maar weer snel afgekapt.

Boven de pakweg 12 Mhz werkten beide tuners prima!
Ik denk dat de installatie te wensen overlaat. Hier tune de cg 3000 alles af . Zelfw een draad van 10 m op d e 160 m.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Welke remote tuner

#34 Bericht door PA1AIS »

Op een schip zijn vaak fysieke beperkingen. Antenne lengtes van 8-20 meter en een aardplaat of metalen romp. In alle gevallen dat het vastgesteld werd, eenvoudig met een Bird. De zenders waren altijd Icom, 718, 7200, 802, 801, 710.
De CG3000 heeft een T-netwerk, terwijl Icom een Pi-netwerk heeft.

Kennelijk kunnen CG3000 en SGC230 niet zo goed overweg met korte stralers, terwijl Icom daar nooit problemen mee heeft. Op grond van het aantal installaties denk ik dat ik een goed en gedegen beeld heb in deze situaties. het kenmerkende was dat specifiek boven de 12 Mhz het allemaal wel werkte, daaronder ronduit onbetrouwbaar.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Welke remote tuner

#35 Bericht door on4avt »

Een schip ligt in het water, mijn tuner heeft een aard pin, wat al genoeg was, en er liggen radialen, misschien is dat het verschil? Dat de icoms daar wel werken zal aan het verschil liggen, pi of t .
Enfin, zo zie je maar .

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Welke remote tuner

#36 Bericht door ON5RKN »

PA1AIS schreef:De "oude" CG3000 en de SGC-230 heb ik als minder betrouwbaar ervaren. Ik heb door mijn werkzaamheden ruim 500 MF/HF installaties verkocht aan schepen, waaronder ook een aantal CG3000 en SGC230.
Bij de commissioning van de installaties merkte ik vaak dat beide genoemde tuners onbetrouwbaar tunen onder de 12 MHz en en dus meerdere keren moest tunen om uberhaupt een acceptabel resultaat te krijgen. Uiterst onplezierig, omdat je nooit wist of het nu goed is. Bij scheeps zenders meet je alleen de antennestroom, nooit de SWR.

Gedurende mijn 3 reizen rond Kaap Hoorn en Antarctica hadden we een SGC-230. Ronduit een onbetrouwbare tuner, na 3-5x tunen vaak pas resultaat. Niet fijn maar wel lekker goedkoop :lol:

Van die 500 installaties waren 95% icom AT141 en AH4. Dat zijn werkelijk perfecte tuners, die alleen weigeren na bliksem inslag. Zelfs de AT120 uit de 80er jaren was betrouwbaarder dan de CG300 en SCG230.

We hebben destijds de alleen vertegenwoordiging gehad van CG, maar weer snel afgekapt.

Boven de pakweg 12 Mhz werkten beide tuners prima!
Mag ik je daar in tegenspreken? Ik heb 2 SG-230 tuners reeds 15j in mijn bezit, nog nooit heeft 1 van deze tuners het laten afweten, nog problemen gehad met het tunen van gelijk welke antennecombinatie, deze worden heel vaak gebruikt in /P en fieldday set-ups. Misschien lag het gewoon aan een verkeerd gebruik van het toestel.... met een gemiddelde scor van 4.7 op 5 volgens de reviews op Eham.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Welke remote tuner

#37 Bericht door PA1AIS »

De installaties (ongeveer 25-30) werden en worden allemaal elke dag gebruikt. De een presteert beter dan de andere door de uitvoering. Maar als toch stelselmatig blijkt dat ze niet in 1 keer een goede SWR tunen in de lage banden is dat een teken aan de wand.
Een amateur, die doorgaans 1, hooguit 2x, in zijn carrière een tuner koopt heeft slechts een beperkte ervaring, dwz veel ervaring met 1 of 2 installaties, niet met 500 verschillende.

Het opvallende is dat Icom nooit en te nimmer deze problemen had/heeft. Het is dus niet alleen de meting op zich, maar ook nog het veelvuldig vergelijk.
Van die CG3000 klopte de software algoritme kennelijk niet. Ik heb een CG3000 en een AT141 ook hier in de shack getest op de zelfde antenne installatie en gaf dezelfde ervaringen op de lagere banden. Bij een harde reset van de voeding ging het soms beter.

Mogelijk is de software verbeterd met de "nieuwe" CG3000?, dat heb ik niet getest.

Wees op uw hoede!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Welke remote tuner

#38 Bericht door PA2S »

PA1AIS schreef:Bij de commissioning van de installaties merkte ik vaak dat beide genoemde tuners onbetrouwbaar tunen onder de 12 MHz en en dus meerdere keren moest tunen om uberhaupt een acceptabel resultaat te krijgen. Uiterst onplezierig, omdat je nooit wist of het nu goed is.
Dit omschrijft precies mijn ervaring. Geregeld een 'reset' nodig om de boel afgestemd te krijgen. De AH-4 stemt gewoon zo ongeveer elk stuk draad wel af, gewoon rakketak en klaar.
Gezien het verschil in principe (T of PI) zal het wel uitmaken welke antenne wordt gebruikt, of beter: welke impedantie aan de tuner wordt aangeboden. Extreme uitschieters zijn een uitdaging voor elke tuner...

Best 73, Henk

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Welke remote tuner

#39 Bericht door on4avt »

Mijn cg 3000 is meer dan 15 jaar oud, Het ding werkt zonder problemen. Een reset , wat is dat? Nog nooit gedaan.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Welke remote tuner

#40 Bericht door PA2S »

on4avt schreef:Een reset , wat is dat? Nog nooit gedaan.
Mijn tuner heb ik overgenomen van iemand die de control box had nagemaakt in een SWR meter, erg handig. Met een knopje achterop kun je de tuner in de neutrale toestand brengen (=doorverbinden) en zodra je er weer signaal op zet, gaat hij afstemmen.

Hier een link (Italiaans) met foto en schema's:
http://www.hamradioweb.org/forums/showt ... 5&langid=1

Zover ik weet, haal je met het knopje gewoon de spanning er even af. Maar als dingen werken, dan ga ik het niet uit elkaar halen ofwel het bekende gezegde: "if it is'nt broke, don't fix it"...

Bij de handleidingen van de Chinezen schiet je in de lach, ze hebben het bijvoorbeeld over LED's die groeien. Tja, dat krijg je met Google Translate. De vertaling van de Italiaanse tekst levert ook een glimlach op :-)

Zie hier het resultaat van deeple.com (is beter dan Google imo):

Ik heb al eeuwen niet meer in een forum geschreven.
maar hoe kun je ooit zeggen: nooit!

Ik heb twee stemmers een CG-3000 en ook een CG-4000, zonder lof noch
ze doen wat ze moeten doen.

Ik wilde de "reset" van de tuners krijgen, maar op het web heb ik niets gevonden.
of ik had tenminste niet het geluk dat ik niet gelukkig genoeg was, dus kocht ik...
een originele CG-antenne TCU.

Uiteraard wil ik geen seconde kopen, dus ik heb het gedemonteerd....
het exemplaar in mijn bezit, en hier zijn de diagrammen. Het is een stom circuit....
maar bedraad met voetjes een dubbelzijdige PCB, oorspronkelijk voor een model...
en nu aangepast met zo veel vliegverbindingen en zelfs een
het snijden van een spoor dat me gek maakte.

Ik moest het relais en de reset-knop desolderen om tot op de bodem te komen van de
een aantal verbijsteringen.

Mijn hoogleraar analyse 1 en 2 zou gezegd hebben: hier is een voorbeeld
hoe je het makkelijke door het nutteloze heen moeilijk maakt!

Er is niets anders, als het voor iemand hier nuttig is, zijn de regelingen.

Groeten van Sergio i3MU i3MU

PS. als iemand verbijsterd is over de werking ervan, denk er dan goed over na..........


Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Welke remote tuner

#42 Bericht door Radioot »

PA1AIS schreef:De CG3000 heeft een T-netwerk, terwijl Icom een Pi-netwerk heeft.
Nee sg-230 en kloon cg3000 zijn Pi of LC afhankelijk van de lengte van de draad en gebruikte frequentie. Afbeelding

Het manual van de cg3000 is lachwekkend maar dat van de sg-230 is goed leesvoer.
https://www.sgcworld.com/Publications/M ... 230man.pdf
Het lijkt me dat de counterpoise te kort was.

Trouwens ik heb model 2017, de firmware doet ook 60m en is naar verluid iets sneller.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Welke remote tuner

#43 Bericht door ON5RKN »

PA1AIS schreef:De installaties (ongeveer 25-30) werden en worden allemaal elke dag gebruikt. De een presteert beter dan de andere door de uitvoering. Maar als toch stelselmatig blijkt dat ze niet in 1 keer een goede SWR tunen in de lage banden is dat een teken aan de wand.
Een amateur, die doorgaans 1, hooguit 2x, in zijn carrière een tuner koopt heeft slechts een beperkte ervaring, dwz veel ervaring met 1 of 2 installaties, niet met 500 verschillende.

Het opvallende is dat Icom nooit en te nimmer deze problemen had/heeft. Het is dus niet alleen de meting op zich, maar ook nog het veelvuldig vergelijk.
Van die CG3000 klopte de software algoritme kennelijk niet. Ik heb een CG3000 en een AT141 ook hier in de shack getest op de zelfde antenne installatie en gaf dezelfde ervaringen op de lagere banden. Bij een harde reset van de voeding ging het soms beter.

Mogelijk is de software verbeterd met de "nieuwe" CG3000?, dat heb ik niet getest.

Wees op uw hoede!
Nooit heb ik een probleem gehad met een SG-230, gebruikt in zowel /p portable opstelling, /M opstelling al rijdend en op velddagen, de korste spriet was 7 meter lang, met een goeie massaverbinding, de langste 27 en dit als eindgevoede straler, maar die werd ook al gebruikt met een gesloten square loop vorm, deltaloop vorm, zowat alle voorbeelden uit de SGC book hebben ik reeds getest. op allen kreeg ik een goed en snel resultaat zonder haperingen. De AH-4 is Icom only terwijl de SGC op alle denkbare tranceivers kan worden gebruikt. Tot slot in een ver verleden dik 25 jaar geleden maakte ik beroepshalve vaak gebruik van de sait SKANTI TRP6000 met ingebouwde tuner, ook deze moesten vaak meerdere malen worden afgetuned voor ik ze kon gebruiken, en dit was dan een radio met tuner die tenallentijde nooit mocht falen....

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Welke remote tuner

#44 Bericht door PA1AIS »

Remote Tuners.pdf
(975.9 KiB) 189 keer gedownload
cg3000.png
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Welke remote tuner

#45 Bericht door Radioot »

I rest my case.

Plaats reactie