Antenne versterker

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Antenne versterker

#1 Bericht door jengelsm »

Momenteel gebruik ik een discone, de Komunica PWR-D-3000. (75-3000Mhz)
Via een MCE/Weinschel power divider zijn een drietal ontvangers aangesloten.
De kabel van de antenne naar mijn ontvangers is max 4 meter.

De ontvangst valt tegen.
Vroeger had ik een Icom discone achtige antenne (model en specs ben ik vergeten met een LNA2000 antenne versterker in de mast.
Veel betere resultaten !

Is het zinvol om b.v. een LNA5000 te plaatsen ? Wellicht alleen al om het verlies van de splitter (volgens de specs 12dB) op te vangen ?
Wat zou een alternatieve antenne versterker zijn?

Maakt het veel uit wat voor type coax ik gebruik voor die 4 meter ?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne versterker

#2 Bericht door PA3DAT »

Een verlies van 12dB, dat zijn 2 S-punten. Dat is nogal wat!
Dan maken eventuele coaxverliezen in die 4m kabel (0,..? dB, misschien 1dB?) niet meer uit.

Hoogte doet een boel, op VHF/UHF. Kun je niet hoger?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Antenne versterker

#3 Bericht door PA1RAM »

Die splitter, waar split die naar? Heb zelf een diamond triplexer achter mijn discone voor 2, 70 en 23 en ik merk nagenoeg geen verzwakking in ontvangst...

12dB is erg veel :shock:
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne versterker

#4 Bericht door PA3DAT »

Die splitter is waarschijnlijk één ingang met 4 uitgangen. Kun je 4 ontvangers gelijktijdig gebruiken
aan 1 antenne. Normaal splits je van één ingang naar 2 uitgangen en heb je 3dB verlies.

Vraag me nu af hoe ze dan aan 12dB verlies komen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Antenne versterker

#5 Bericht door PA1AIS »

Dit is dus de splitter:

https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/ ... chment=154

Normaal gesproken heeft een 4 weg splitter maar 6dB, mits de porten met 50Ohm afgesloten zijn.

Lichtpuntje: Zoveel verlies helpt wel tegen intermodulatie van sterke zenders :lol: :lol:

Op een breedband antenne is het nooit slim om een breedband versterker te gebruiken, vragen om problemen met sterke zenders. De versterker is niets anders als een MAR of een SGF (op Alie €5-10). De versterker mag dan wel goed zijn, maar de ontvangers er achter kunen het niet (nooit) aan met het dynamisch bereik.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Antenne versterker

#6 Bericht door Goos »

De splitter gaat van DC tot ....GHz
Hieruit kun je de conclusie trekken dat het om een weerstands-splitter gaat. die dempt meer , maar kan een groter freq. bereik aan. Wordt eigenlijk alleen maar gebruikt voor meetdoeleinden.

Er zijn er ook met "trafo's" , maar het frequentiebereik is dan beperkt , wat je er voor terug krijgt is minder demping en een grotere isolatie tussen de uitgangspoorten.
Theoretisch wordt het vermogen verdeeld over de 4 poorten dus elke poort -6dB + de andere verliezen. Je moet dan rekenen op -7.5 dB per poort.
https://ww2.minicircuits.com/pdfs/PSC-4-1W+.pdf

Je kunt ze tot zo'n 40 - 300MHz ook zelf wikkelen.
Preamp: breedband MMIC's hebben meestal een slechte IP2.
Ik heb wel eens 2 X ERA-5 in balans gezet met het optimum, afgeregeld wat 2e orde IP betreft, op 100MHz .
Als je dit ervoor zet dan zou het moeten gaan. Het ruisgetal wordt dan wel bepaald door de contraptie die je voor de ontvanger hebt.Eventueel met wat verzwakking achter de splitter.
Maar het blijft een compromis om.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne versterker

#7 Bericht door PA3DJS »

Breedbandversterker op breedbandige antenne geeft een behoorlijke kans op problemen die je zonder voldoende kennis niet makkelijk boven tafel krijgt.

Hier hoef ik het niet te doen (voor VHF en hoger). Ik zit dicht bij een mast met GSM, 3G, P2000, DVBT(nu2), etc. Met BPF's houdt ik de sterke rommel buiten de ontvangers (of smalbandige antennes), maar dat heeft geen zin meer als het in een mastversterker al fout gaat.

Ik weet niet wat je precies wilt, maar ik zou gaan voor passieve antennes, zo hoog als mogelijk (die hoogte geldt niet voor lage deel HF). 4 m kabel gaat geen spelbreker zijn.

Die resistive 1 naar 4 splitter is in mijn ogen echt een ding waar je vanaf moet. Ik hoop dat je de ontvangers voor specifieke stukken spectrum kunt gebruiken zodat je met een multiband splitter/combiner kunt werken, die geven namelijk veeeeel minder demping, en verminderen de kans op grootsignaalproblemen in je ontvangers. Een punt kan wel zijn dat je jouw wensen niet met COTS spul kunt invullen.

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: Antenne versterker

#8 Bericht door jengelsm »

PA3DJS schreef:Breedbandversterker op breedbandige antenne geeft een behoorlijke kans op problemen die je zonder voldoende kennis niet makkelijk boven tafel krijgt.

Hier hoef ik het niet te doen (voor VHF en hoger). Ik zit dicht bij een mast met GSM, 3G, P2000, DVBT(nu2), etc. Met BPF's houdt ik de sterke rommel buiten de ontvangers (of smalbandige antennes), maar dat heeft geen zin meer als het in een mastversterker al fout gaat.

Ik weet niet wat je precies wilt, maar ik zou gaan voor passieve antennes, zo hoog als mogelijk (die hoogte geldt niet voor lage deel HF). 4 m kabel gaat geen spelbreker zijn.

Die resistive 1 naar 4 splitter is in mijn ogen echt een ding waar je vanaf moet. Ik hoop dat je de ontvangers voor specifieke stukken spectrum kunt gebruiken zodat je met een multiband splitter/combiner kunt werken, die geven namelijk veeeeel minder demping, en verminderen de kans op grootsignaalproblemen in je ontvangers. Een punt kan wel zijn dat je jouw wensen niet met COTS spul kunt invullen.
Eigenlijk is het simpel. Ik heb meerdere antennes die ik met verschillende ontvangers wil gebruiken. Bij voorkeur zonder dat ik telkens de kabels moet ompluggen en meerdere ontvangers gelijktydig op een antenne kan gebruiken. Voor LF zijn er denk ik inderdaad veel betere oplossingen. Ik zag dat Bonito iets in die richting heeft, als ook de ASA serie. Maar voor de VHF/SHF heb ik nog weinig ‘breedbandig’ gezien. Misschien toch een antenne patchpanel? Ik zit ook te kijken naar de suggestie iets te doen met componenten van minicircuits. Maar ik huiver wat, omdat het tydperk van ‘jongensradio’ voor mij toch al weer wat langer geleden is.......

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Antenne versterker

#9 Bericht door PA0LMD »

Als je één ontvanger zonder splitter op de antenne aansluit lijkt dan de gevoeligheid wel goed ?
Zoals al in meerdere reactie aangegeven : een weerstandssplitter is ongeschikt voor jouw toepassing.
Meten is (z)weten

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: Antenne versterker

#10 Bericht door jengelsm »

Goos schreef:De splitter gaat van DC tot ....GHz


Er zijn er ook met "trafo's" , maar het frequentiebereik is dan beperkt , wat je er voor terug krijgt is minder demping en een grotere isolatie tussen de uitgangspoorten.
Theoretisch wordt het vermogen verdeeld over de 4 poorten dus elke poort -6dB + de andere verliezen. Je moet dan rekenen op -7.5 dB per poort.
https://ww2.minicircuits.com/pdfs/PSC-4-1W+.pdf

Goos
Is dit een resistive splitter ?
Deze heeft een bereik vanaf 1 Mhz. Dus minder geschikt voor het 'delen' van mijn RF-systems draad antenne.....

De ZSC-2-2+ heeft een bereik van 0,002 - 60 Mhz dus zou geschikt zijn, helaas alleen 2 uitgangen...

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Antenne versterker

#11 Bericht door Goos »

verdeler.jpg
Bij deze een schema van een verdeler zoals ik wel eens gebruik voor HF en op VHF
Bij HF zijn de kernen 2 gats ( varkensneuzen ) 5 X 5 X 3 mm van 43 materiaal.
VHF 3.5 X 2.5 X 2 mm.
Het is priegelwerk , maar als je niet al te hoge eisen stelt spaart het een hoop geld uit.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne versterker

#12 Bericht door PA3DJS »

@Jengelsm:
Je hebt een aantal draadjes lopen m.b.t. antennes. In totaal zijn er aardig wat reacties, maar het blijft gokken.

Probeer eens wat meer informatie te geven over wat je wilt. Ik heb dit ook in een andere draad van jou proberen aan te geven. Ik neem aan dat je bekend bent met het gezegde: Garbage in, Garbage out.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Antenne versterker

#13 Bericht door pa1bvm »

breeeeedband antenne breeeedband preamp ..
wat wil je dan allemaal beluisteren ??? en hoever uit de buurt komen die signalen dan ???

tussen 75 en 3000 mhz zitten maar een paar amateurbandjes .. en ja .. wij gebruiken dan vaak allemaal verschillende antennes .. soms wat combi- werk verder liggen de amateurbandjes zo ongeveer een factor 3 uit elkaar 144-432-1296 etc etc ..de bandjes zelf zijn niet erg breed .


oja 4 meter coax on 3000 mhz kan best wel wat demping geven ... hoe hoger de frequentie ... hoe hoger de demping .
je kan de specs van kabel zo opzoeken .. is het rg-58 of 7/8 inch cellflex ???

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne versterker

#14 Bericht door PA3DJS »

@PA1BVM:
Misschien hebben de vragen van TS wel een ietwat beroepsmatige achtergrond.

Plaats reactie