RM Italy BLA-300

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: RM Italy BLA-300

#16 Bericht door PA0FRI »

PA4URK schreef: wel lijken de gebruikte ringkernen in die PA qua kleur van een ander type als in de BLA-uitvoering. Of komt dat door de foto op je site?
Het is dezelfde kleur.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#17 Bericht door PA4URK »

Haha, daarom wil ik hem ook graag zo snel mogelijk repareren Egbert. Alle gekheid op een stokje, ik heb hem getest op de verschillende HAM-banden, er komt overal met 25 watt insturing van de Clansman PRC-320 ruim 200 watt uit maar realiseer me dat het niet de juiste weg is. Dat BPF zit er niet voor Jan Doedel in natuurlijk. Uit het servicemanual ben ik trouwens ietsepietsie wijzer geworden. Er wordt daar over twee verschillende PBF-printen gesproken en degene die in mijn PA zit is de meest recente uitvoering. Als ik de print vergelijk dan is de verbrande kern L13, volgens de onderdelenlijst is dat 725/7 maar daar stopt het weer even...
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#18 Bericht door PA4URK »

Ik heb het probleem her en der eens voorgelegd en van Hugo Cnudde ON7FU (de Belgische ferriet-expert) kreeg ik min of meer hetzelfde antwoord als van Hans PE1KWH: Gewoon los solderen de kern, de spoel afwikkelen, het ding eventueel strak met teflontape inwikkelen en daarna de windingen terug leggen en de kern weer terug plaatsen. Omdat ik nog geen uitsluitsel heb over het type kern ga ik dit eerst eens proberen. Ik moet nu alleen nog even dat relais bij Conrad bestellen. Het schijnt trouwens dat ik met mijn RigExpert AA-30 ook inductie kan meten dus zal ik me daar ook eens in verdiepen. Wordt vervolgd :D
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#19 Bericht door PA4URK »

Ik heb de ringkern er straks even uit gesoldeerd en daarna de zeventien wikkelingen er af gehaald. Kijk zelf maar, ik denk niet dat dit een positieve aanblik is :roll:
Bijlagen
Ringkern verbrand1.jpg
Ringkern.jpg
Ringkern 17 wikkelingen.jpg
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#20 Bericht door PA4URK »

Ik ben toch nog even in de documentatie gedoken en wat me opvalt bij de onderdelenlijst van het lowpass filterboard is dat er bij de spoelen gesproken wordt over ANRA, T94 en 725 type aanduidingen. Dat ANRA en 725 zegt mij als semi-leek niks maar T94 wel degelijk want dat is een typering voor een normale Amidon ijzerpoeder ringkern. Daarop voortbordurend lijkt het me logisch dat ANRA en 725 ook ergens voor staan. De kapotte spoel is nummer L13 en dat zou dan een 725/7 moeten zijn. Misschien dat er iemand is die nu opeens zegt van 'Hé, dat is een ... en die kun je gewoon bij ... bestellen!'
Bijlagen
BLA300.jpg
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#21 Bericht door PA4URK »

Even een kleine update over de BLA-300 OM's, ik heb me nog eens verdiept in de reparatie van deze linear en heb het volgende bedacht omdat het verkrijgen van een nieuwe ringkern voor het ding toch wel problematisch lijkt. Want RM Italy reageert gewoon helemaal nergens op en van de importeur heb ik ook niks meer gehoord. Omdat ik de BLA-300 in combinatie met een militaire set van het type PRC-320 met een uitgangsvermogen van amper dertig watt PEP wil gebruiken en deze niet over 160 meter beschikt heb ik besloten om één van de 160 meter ringkernen te gebruiken voor de reparatie. Deze 160 meter kern moet gedeeltelijk worden afgewikkeld en kan dan op de plek van de verbrande kern worden geplaatst. De 160 meter band wil ik daarna door verbinden en daar op een later tijdstip iets voor te verzinnen. De reparatie kan ik zelf wel uitvoeren maar toch heb ik besloten dit aan Leo Duursma te vragen omdat ik de PA ook goed afgeregeld wil zien om inspraak- en andere problemen wil voorkomen. De PA staat nu bij Leo die zich eerst wil verdiepen in het ding omdat hij niet echt een fan van RM Italy is. Iets wat ik wel vaker hoor :shock:
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#22 Bericht door PA4URK »

Hoi geïnteresseerden, nog maar even een update. Nadat de BLA-300 door Leo was bekeken kwam hij tot de conclusie dat er teveel uitzoekwerk - dus arbeidsuren - om de hoek kwamen kijken om het ding weer helemaal gebruiksklaar te maken. Mijn radiovriend Martin die hier op Urk werkt en bij Leo in de buurt woont heeft hem voor me retour Urk genomen, zonder kosten van Leo overigens! Wat ik heb gedaan is het befaamde Van Dijken LC meter bouwkitje bestellen en in elkaar prutsen. Dat werkt inmiddels en nu kan ik in ieder geval de spoelen meten. De ene 160 meter spoel heb ik afgewikkeld tot dezelfde waarde als de 80 meter spoel en ook het relais is ondertussen bij Conrad besteld en op z'n plekje gesoldeerd. In principe kan ik het complete filter nu terug plaatsen zolang ik de 160 meter band niet gebruik maar hij ligt nu toch open. Dus maar eens gaan meten aan die 160 meter ringkern. Ik meet 4.82 uH aan deze spoel en als ik dan met Mini Ringcore calculator ga rekenen zou het een ijzerpoederkern type T80-3 kunnen zijn al klopt het frequentiebereik daarvan niet. Want 0.05 tot 0.5 mHz valt niet echt in het bereik... Als iemand een betere suggestie heeft? Graag!
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: RM Italy BLA-300

#23 Bericht door PD0RTT »

Als je een schema heeft van het apparaat kunnen we zien waar de spoel precies zit.
Op bassis van de overige componenten kunnen we dan uitrekenen wat voor spoel er in dat filter hoort.
En die kun je dan gewoon wikkelen op een Amidon ijzerpoeder ringkern.

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#24 Bericht door PA4URK »

Hoi Martin, waar de spoel zit is al bekend, het gaat alleen om het type ringkern dat hier is gebruikt door de fabrikant. De spoel is onderdeel van het bandfilter van de PA, maar uit het schema of de onderdelenlijst is niet op te maken om welk type ringkern het gaat. Wel heb ik nu kunnen meten wat de waarde van de spoel is, namelijk 4.82 uH. Ik eb van Martin PE1PRM wel een precies lijkende ringkern gekregen maar die geeft op dezelfde manier bewikkeld als de originele een waarde van bijna 10 uH aan. Wel zijn de afmetingen en kleur precies gelijk. Ik denk er nu over om deze kern af te wikkelen tot dezelfde waarde als de andere spoel in het filter. Maar wat geeft dat als resultaat? :shock:
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RM Italy BLA-300

#25 Bericht door PA3DJS »

Als je een kern vervangt door en kern met gelijke afmeting en er blijken minder windingen nodig voor dezelfde inductie dan:
-is de u van de kern hoger (geeft vaak ook meer kernverlies)
-neemt de fluxdichtheid in de kern toe (en dat geeft serieus meer kernverlies).

Je krijgt dus meer warmteverlies in de kern. Ik zou in dit geval geen ringkern gebruiken (gelijke afmetingen) die minder windingen nodig heeft voor dezelfde zelfinductie.

Heb je enig idee van de RF spanning bij zeker frequentie die over de spoel staat, en wat de zelfinductie had moeten wezen? Zo ja, dan komt er uiteindelijk een oplossing.

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: RM Italy BLA-300

#26 Bericht door PD0RTT »

Hoi PA4URK, ik weet niet hoeveel windingen er op die ringkern hebben gezeten, maar één ding weet je dus bijna zeker dat de zelfinductie 4,82 micro henry zal moeten zijn.
Voor kortegolf gebruik worden het meeste de ringkernen #2 (rood) en #6 (geel) van Amidon gebruikt.
Dit ingevoerd in de spoel caculator geeft dit als resultaat:
1.PNG
voor de rode spoelkern van Amidon.
2.PNG
voor de gele spoelkern van Amidon.

Misschien kunt u hier iets mee.
Met vriendelijke groet van Martin.

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#27 Bericht door PA4URK »

Heb je enig idee van de RF spanning bij zeker frequentie die over de spoel staat, en wat de zelfinductie had moeten wezen?
Nee, dat weet ik niet Wim, wel weet ik dat de versterker maximaal 300 watt moet kunnen geven. Hij staat overigens ook bekend als Sommerkamp SLB-300plus.
Op de ene 160 meter spoel die nog in het filter zit tel ik precies 20 windingen, dat komt aardig in de buurt van de beide 94 kernen in Mini Core Calculator. Als ik jullie (zeer gewaardeerde!) inbreng op me in laat werken lijkt het me het beste om die ene kern er ook uit te halen en dan twee - iets grotere - T94-kernen te bestellen en die te bewikkelen.
Rood of geel maakt niet veel uit toch? Hoewel geel wel iets buiten de 1850 kHz specs valt.
Groet Rein PA4URK
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#28 Bericht door PA4URK »

Om moedeloos van te worden :? Ik heb vorige week de nieuwe ringkerntjes gewikkeld en op de filterboard gesoldeerd. Daarna het geheel weer terug geplaatst in de versterker en deze weer aangesloten. De relais op het filterboard reageren allemaal keurig op de bandwissel, dus dat zag er prima uit. Maar bij inschakelen van de versterker en met insturing van een watt of 10 gaat hij iedere keer in de beveiliging, op alle banden. Ik heb het hele filterboard er weer uit gemonteerd maar kan niks ontdekken. Het vreemde is dat wanneer ik de versterker weer rechtstreeks zonder het filter aansluit er 'gewoon' weer dik 200 watt uitkomt. Ik snap er niks meer van...
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: RM Italy BLA-300

#29 Bericht door pa0ejh »

Afgaande op je gemeten zelfinductie en kern diameter, zou het een T94-1 kern moeten zijn....4,6uH met 17 wdg.
T94.png
Maar die zal niet overal verkrijgbaar zijn...

Een andere mogelijkheid is, teken het schema met de Condensator waardes op, dan kan je daaruit berekenen welke
zelfinducties erbij horen, Condensatoren meten, niet uit het schema halen, dat klopt vaak niet...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: RM Italy BLA-300

#30 Bericht door nanko »

Formeel niet doen, maar sinds er nauwelijks gehandhaafd wordt bij storende
Installaties kan je je natuurlijk afvragen of je veel energie moet stoppen in het
onderdrukken van die paar mW aan harmonischen.
Bovendien was het tot voorkort gebruikelijk om alleen boven 30 MHz af te
filteren, we hadden er uiteindelijk alleen zelf last van.

Plaats reactie