Experimenten 70 MHz (4-meter band)

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#31 Bericht door Thom PA9T »

Die Sirio ziet er inderdaad niet heel erg waterdicht uit. Het zal wel niet vaak regenen in Italië. :D Kent iemand meldingen van water in deze antenne?

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#32 Bericht door DK1NL »

Als je gaat zoeken zijn er genoeg reacties te vinden over een slechte swr na een regenbui.

Aan de bovenzijde zitten 2 gaatjes in de kunststof afdekking, het nut hiervan ontgaat mij en heb ze daarom ook dicht gemaakt met een druppel siliconenkit.

Vermoedelijk zijn deze gaatjes gebruikt om met speciaal gereedschap deze dop vast te draaien.

Tot nu toe geen problemen met deze antenne.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#33 Bericht door PA0FRI »

DK1NL schreef:Aan de bovenzijde zitten 2 gaatjes in de kunststof afdekking, het nut hiervan ontgaat mij en heb ze daarom ook dicht gemaakt met een druppel siliconenkit.
Is inderdaad om de dop te openen of dicht te draaien. Het zijn geen gaatjes (bij mijn exemplaar)
want een dunne pin kan niet doorgestoken worden. Zijn dus "putjes".
Uit mijn artikel blijkt dat PA9AM zijn volgelopen antenne heeft opengezaagd!
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Sirio ... ntenne.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#34 Bericht door PA0LMD »

Ook bij mij liep de antenne vol water, open gemaakt, leeg laten lopen en toen goed afgedicht.
Antenne is nu trouwens overcompleet,is vervangen door een 40 tot 500MHz log.per.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#35 Bericht door pa3kc »

PA0LMD schreef: Antenne is nu trouwens overcompleet,is vervangen door een 40 tot 500MHz log.per.
Leo welke Log Per heb je nu?

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#36 Bericht door PA0LMD »

pa3kc schreef:
PA0LMD schreef: Antenne is nu trouwens overcompleet,is vervangen door een 40 tot 500MHz log.per.
Leo welke Log Per heb je nu?
Jurgen, het is de ANJO LP045500S
Meten is (z)weten

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#37 Bericht door Yannick PE2YSB »

Het topic is al een jaartje stil, maar is er inmiddels al wat meer activiteit op de 4 M band? Mijn 20M vertical geeft over de hele 4m band ook een prima SWR. Verwacht alleen niet er erg ver mee te komen aangezien hij op de grond staat.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#38 Bericht door PA3DAT »

De afgelopen weken (nog) niet. Mijn tweede IC-7300 staat soms hele dagen FT-8 te monitoren
op 70 MHz. Ik laat 'm ook regelmatig een kwartiertje CQ geven, in verschillende windrichtingen.
De antenne is een 5 elements yagi, 13 meter boven de straat, een dualbander voor 6m en 4m
met 4 meter boomlengte.

Zo nu en dan word ik in zuid-oostelijke richting gehoord in de omgeving van Munchen, maar er
zijn (helaas) nog slechts weinig monitor-stations actief op dit moment.

Zal hier zo nu en dan eens wat posten, als ik wat bijzonders hoor!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#39 Bericht door PA0ETE »

Canarische Eilanden (EA8) is meestal wel mogelijk op dit moment van het jaar (beste tijden rond 13.00 en na ongeveer 16.15 wat langere tijd - tijden zijn lokale zomertijd), maar Spaanse amateurs hadden in het verleden niet ieder jaar toestemming voor 4 meter. Indertijd mochten ze werken tussen 70,150 en 70,200, waarbij er enige FM-activiteit was op 70,175 MHz. Maar niet zeker of dat dus dit jaar ook zo is, en wanneer dat ingaat.

Richting zuidoost heb je meestal direct in de gaten als dat open is. Dan zit de hele band vol met Oekraïnse FM-omroep :-) Zenders zitten niet op een raster maar op willekeurige frequenties, dan zijn er bij sporadische E lokaal minder problemen. Die openingen zijn inderdaad ook vaak vroeg in het seizoen.

Met een lage antenne gaat voor dit soort DX uitstekend. Signaalsterktes zijn bij sporadische E heel groot. Je moet geen mega-flatgebouw er tussenin hebben staan op 200 meter afstand, maar als je dat niet hebt gaat het ook met een simpel dipooltje op zolder binnen gewoon uitstekend.

Een goede SWR is overigens geen garantie voor een ordentelijke afstraling door zo'n antenne. Als er een spoel in de antenne zit, kan het gerust ook zo zijn dat het meeste zendvermogen daar in warmte opgestookt wordt :-)

Als het niet goed werkt is een simpele dipool of een vorm van al dan niet inverted-V ook een antenne die het al heel goed doet. Net als een eindgevoede halve golf (afstemmen bijv. met een pi-filter).

Het feest van deze erg goede middellange afstands-condx op 50 en 70 MHz en nog meer banden duurt tot ver in juli of zelfs augustus.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#40 Bericht door PA0ETE »

Op deze site kun je je abonneren op een nieuwsbrief/SMS-service.

Je krijgt dan een berichtje als er openingen zijn op VHF, je kunt zelf kiezen bij welke band/soort condx. etc.

http://gooddx.net

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#41 Bericht door PA3DAT »

Leuk, bedankt! Ga ik doen.

Op dit moment geef ik in FT-8 CQ op4m richting zzo, 150 graden. Ik word gehoord door DK2GOX bij Würzburg, in JN49 met -14dB.
Toch ruim 400km.
Er zijn wereldwijd 3 monitorstations actief, volgens PSKReporter. Jammer...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#42 Bericht door PA0ETE »

70 MHz is nog niet in zo heel veel landen amateurband, en de meeste landen hebben maar een heel klein stukje.

Afbeelding

De bovenstaande grafiek laat alleen de verschillen zien tussen meerdere landen. Voor een meer volledig overzicht, zie:

http://www.70mhz.org/index.php?category ... icleid=316

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#43 Bericht door PA0ETE »

Het officiële bandplan is in dit bestand te vinden. De meeste landen kunnen daar echter niet aan voldoen. Als een land alleen 50 kHz in de SSB-band heeft, zoals Spanje, dan kun je alleen in de SSB-band met FM werken vanuit zo'n land.

https://www.iaru-r1.org/wp-content/uplo ... ndplan.pdf

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#44 Bericht door PA0ETE »

Ierland heeft de grootste allocatie van allemaal :-)

In Ierland is sinds een paar jaar 28,000 tot 70,500 MHz amateurband, uitgezonderd 29,700 - 30,000 MHz en 49,000 - 50,000 MHz. Voor de rest mogen ze in het hele frequentiegebied zenden, dus ook in de 8 meterband (van 40,000 - 42,000 MHz), die in een stuk of 8 landen voor amateurs legaal is.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#45 Bericht door Yannick PE2YSB »

thanks, nog even wachten dus. In de tussentijd even kijken of ik een antenne in elkaar kan draaien.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie