VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#16 Bericht door PA1AIS »

Maar dat zelfde artikel onder dezelfde omstandigheden wordt gekocht door een NL webwinkel, waarna wij het tegen het 5-10 voudige hier in NL mogen kopen.
Vanwege die NL woekerprijzen moet je wel garantie claimen.

Nee bedankt, ik koop wel direct in China. Voor de Chinese prijzen heb je vaak ook nog garantie, in de meeste gevallen kom je daar uit met Alie.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#17 Bericht door on4avt »

Als we alles moeten doen volgens de EU regels, worden we straatarm.Het mag nooit goedkoop zijn of het is niet goed. Tot grote tevredenheid koop ik ook nog altijd bij ali en consoorten. het feit is dan EU daar niks aan heeft, dat ze er een stokje willen voorsteken. kijk maar als je iets koopt in de usa. ik herinner me nog mijn sateliet antenne, + 50 euro invoer en doaune rechten, op 98 euro. is dat fair ?

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#18 Bericht door TomNL »

PA0ETE schreef:
PA3HMP schreef:Maar leuk is het wel te zien hoe de Nederlandse winkels vaak giga winsten proberen te maken als ik hetzelfde artikel 7 a 10 keer zo goedkoop uit China kan halen (en de winkels in China maken er ook winst op)
Dat is misschien deels terecht, maar voor een ander deel absoluut niet.

Fabrikanten in China houden zich dikwijls aan geen enkele EU-regel, ze hoeven een product dus niet (duur) te certificeren en kunnen hun product goedkoper maken doordat ze de boel op deze manier aan hun laars lappen. Soms voldoen ze uiteraard wel aan de regels, maar heel vaak niet. Daarnaast wordt er vrolijk op losgekopieerd, zonder zich druk te maken om copyrights patenten of andere verplichtingen. Als je dat hier doet zit je bij 50 verkochte items zo op een halve ton aan boetes die je boven het hoofd hangen mocht je worden betrapt. (Ik ken mensen die zo'n boete hebben gekregen voor iets dergelijks).

Dan hebben we nog niet gesproken over garantieverplichtingen en andere voorwaarden die hier gelden. Plus dat de lonen in grote delen van China heel letterlijk tien keer zo laag zijn als hier. Verder is verzenden voor bedrijven vanuit China naar het buitenland via het staatspostbedrijf gratis.
Vergeet niet dat bedrijven die het spul invoeren wel invoerheffingen moeten betalen, en er BTW bovenop moeten doen. En van de winst die je uiteindelijk over houdt wil de Belastingdienst ook nog een stuk hebben.

Goedkope Chinese "rotzooi" hier verkopen is pas echt interessant als je het op enorme schaal kunt doen (zoals Action etc).

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#19 Bericht door PE9ZZ »

Viel me al op dat inenen zo'n beetje alle items die bij Jack Ma worden aangeboden geen "Free shipping" meer hebben. Zeker bij kleine onderdelen (torren, SOIC8/TSOP8->DIL/DIP adapterprintjes) was dat heel vaak zo. Nou is het nog steeds erg goedkoop, maar toch. Overigens vrijwel altijd goede ervaringen met de Chinezen. Alleen twee ontploffende (!) LED lampen (geld terug) en ex-equipment chippies die als nieuw waren verkocht (ook geld terug).

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#20 Bericht door PA0ETE »

Ik had wel genoemd dat ze voor 1/10 werken van waar wij voor werken hoor. Dat is triest, en ik vind ook dat dat allemaal niet zou moeten uiteraard.

Maar aan de andere kant, als we er allemaal niet kopen dan zullen de mensen waar we kopen misschien geen inkomsten hebben in plaats van weinig inkomsten.

En als dat de norm is kun je ook niets uit de VS kopen en nog een heel groot aantal andere landen ook Zo dichtbij als Polen zijn de lonen zo laag dat veel mensen zich tot ver voorbij hun dertigste geen huis kunnen veroorloven.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#21 Bericht door PE9ZZ »

Maar in Polen zijn huizen ook veel goeiekoper dan hier in Nederland (Amsterdam!).

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#22 Bericht door PA0ETE »

De meeste Polen die ik ken wonen in Warschau :-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#23 Bericht door Juul - PE0GJG »

Wonen ze niet allemaal hier dan ? hi
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#24 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:Wonen ze niet allemaal hier dan ? hi
Ik ken ondanks alles meer Nederlanders (en ook een paar Duitsers) die in Polen wonen dan Polen die hier wonen :-)

Sterker nog, ik ken volgens mij zelfs meer Nederlanders die in Polen wonen dan dat ik Polen ken die in Polen wonen... :lol:

(Ik ken verder niet veel Noordpolen en Zuidpolen. De meeste Polen die ik ken wonen in het midden...)

.... ..

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#25 Bericht door PA3CQN »

PA0ETE schreef:Ik had wel genoemd dat ze voor 1/10 werken van waar wij voor werken hoor. Dat is triest, en ik vind ook dat dat allemaal niet zou moeten uiteraard.

Maar aan de andere kant, als we er allemaal niet kopen dan zullen de mensen waar we kopen misschien geen inkomsten hebben in plaats van weinig inkomsten.

En als dat de norm is kun je ook niets uit de VS kopen en nog een heel groot aantal andere landen ook Zo dichtbij als Polen zijn de lonen zo laag dat veel mensen zich tot ver voorbij hun dertigste geen huis kunnen veroorloven.
Dat is altijd het dilemma: er is een flink aantal landen bezig een inhaalslag te maken naar een hogere levensstandaard. De omstandigheden zijn daar niet optimaal te noemen.
En het is zeker niet de bedoeling daar de ogen voor te sluiten. Maar hoe help je die mensen nu het best: weigeren om ook maar iets te kopen of juist wel kopen om ze op weg te helpen?

We redeneren daarbij vaak uit de luxe-positie van de 'eerste' wereld maar een eeuw geleden was het hier ook niet veel anders. Er leven hier in het noorden nog vrouwen die op hun twaalfde voor een paar cent per week plus kost en inwoning naar een boer werden gestuurd om inkomsten te genereren voor het gezin. In omstandigheden waar je nu zelfs de armste Oostblok-arbeider niet voor aan het werk krijgt. Dus bij al ons commentaar is enige zelfreflectie niet verkeerd.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#26 Bericht door PA3HMP »

PA0ETE schreef:
PA3HMP schreef:Maar leuk is het wel te zien hoe de Nederlandse winkels vaak giga winsten proberen te maken als ik hetzelfde artikel 7 a 10 keer zo goedkoop uit China kan halen (en de winkels in China maken er ook winst op)
Dat is misschien deels terecht, maar voor een ander deel absoluut niet.

Fabrikanten in China houden zich dikwijls aan geen enkele EU-regel, ze hoeven een product dus niet (duur) te certificeren en kunnen hun product goedkoper maken doordat ze de boel op deze manier aan hun laars lappen. Soms voldoen ze uiteraard wel aan de regels, maar heel vaak niet. Daarnaast wordt er vrolijk op losgekopieerd, zonder zich druk te maken om copyrights patenten of andere verplichtingen. Als je dat hier doet zit je bij 50 verkochte items zo op een halve ton aan boetes die je boven het hoofd hangen mocht je worden betrapt. (Ik ken mensen die zo'n boete hebben gekregen voor iets dergelijks).

Dan hebben we nog niet gesproken over garantieverplichtingen en andere voorwaarden die hier gelden. Plus dat de lonen in grote delen van China heel letterlijk tien keer zo laag zijn als hier. Verder is verzenden voor bedrijven vanuit China naar het buitenland via het staatspostbedrijf gratis.
Hetzelfde spul wat hier in de winkels ligt komt ook uit China, dus dezelfde lage lonen, uitbuiting en noem maar een anders smoesje op, ce wil niks anders zeggen dat jij zegt dat het er aan voldoet, zat zooi wat hier te vinden is wat helemaal niet aan die ce voldoet, net als de storing van zonnepanelen, dat hele ce gebeuren is meer een wassen neus.

Ja in China is de post een staatsbedrijf, net zoals het hier was voordat ze het privatiseerde en de kosten hier tig keer over de kop gingen vanwege hoge heren graaiers.

En de lonen zijn hier ook zo laag dat je met zijn tweeen moet werken, later aan kinderen moet beginnen voordat de gewone man zich een huis kan veroorloven en zich vervolgens diep in de schulden moet steken om de maffia die de Nederlandse overheid heet van hun rug te houden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#27 Bericht door PA0ETE »

PA3CQN schreef: Dat is altijd het dilemma: er is een flink aantal landen bezig een inhaalslag te maken naar een hogere levensstandaard. De omstandigheden zijn daar niet optimaal te noemen.
En het is zeker niet de bedoeling daar de ogen voor te sluiten. Maar hoe help je die mensen nu het best: weigeren om ook maar iets te kopen of juist wel kopen om ze op weg te helpen?

We redeneren daarbij vaak uit de luxe-positie van de 'eerste' wereld maar een eeuw geleden was het hier ook niet veel anders. Er leven hier in het noorden nog vrouwen die op hun twaalfde voor een paar cent per week plus kost en inwoning naar een boer werden gestuurd om inkomsten te genereren voor het gezin. In omstandigheden waar je nu zelfs de armste Oostblok-arbeider niet voor aan het werk krijgt. Dus bij al ons commentaar is enige zelfreflectie niet verkeerd.
Mijn eigen opa heeft nog gewerkt als turfsteker, in zijn jeugd heeft hij korte tijd in een plaggenhut gewoond. En hij heeft een tijdje met een hondenkar langs de deur petroleum verkocht in de tijd dat waar zij woonden de meeste mensen nog op petroleumbranders kookten. Grootouders van beide kanten hadden toen ik klein was geen gas en kookten op petroleum. Dat veranderde pas toen er aardgas kwam. Grootouders van moeder's kant hadden geen riolering. Het afwaswater liep in een brede goot vanuit de keuken naar een put bij de stoeprand. De gemeente haalde iedere week met een grote auto de toiletemmer (voor wie het wat zegt, 1,5 maal zo groot als een wasaker) die achterin de schuur in een hokje de geitenstal was, onder een dikke plank met een gat en een los deksel leeg. Voordeel was wel dat je geen toiletpapier hoefde te kopen. In een modern toilet kun je met krantenpapier grote verstoppingen veroorzaken, maar dat was bij mijn grootouders niet zo :-) Eind jaren 60 kregen ze kort na elkaar riolering, een 'echte' WC en aardgas. Toen deden ook de toiletrollen daar hun intrede :-)

Opa van moeder's kant werd later jachtopziener, een beroep waarmee hij zeker in die tijd in enig aanzicht stond, en waar hij vaak met de notabelen van de streek samen op jacht ging. Die hadden hem er vanwege zin grote kennis van zaken als voormalig stroper maar al te graag bij :-) In die rol als jachtopziener is hij eind jaren veertig en jaren vijftig ook nog betrokken geweest bij het oprollen van diverse geheime zenders, muziekpiraten die de streek toen al 'rijk' was.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Plaggenhut

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#28 Bericht door Juul - PE0GJG »

Waar ik nu nieuwsgierig naar ben is ;"waar was dat dan?"............ Toch niet in A'foort?

Enfin, ik heb nog nooit iets via de post in Chimna gekocht. "te veel gedoe". Nu heb ik ook weinig nodig, m'n junkbox is nog groot genoeg voor wat ik nog wil.............
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#29 Bericht door PA0ETE »

Het is wel leuk om het een keer te proberen. Dat is ook waarom ik er ooit aan begonnen ben. Ik wilde als journalist weten hoe het ging, en ik had er eigenlijk ee heel negatief beeld over.

Het lichtkastje van hierboven was bij een bedrijf van twee sympathieke modern en modieus uitziende Chinese vrouwen van rond de dertig. Ze vertelden bij de mailwisseling rond de levering nog wat over hun bedrijfje en stuurden foto's van bijv. hun vergaderzaal en het pand. Dat was allemaal heel positief.

Bij een aantal dingen kun je verder kiezen om ze (meest voor hetzelfde bedrag) vanuit Duitsland of vanuit Amsterdam te laten versturen, wat meerdere voordelen heeft en de zaak in elk geval aanzienlijk versnelt. Ik heb er enkele tientallen keren besteld inmiddels. De service als er iets mis gaat (wat zelden gebeurt) is meer dan uitstekend. Het snelst had ik iets binnen drie dagen in huis, het langst wachten was drie weken. Een keer heb ik een pakketje niet ontvangen, hoogstwaarschijnlijk is het hier in Amersfoort op het verkeerde adres bezorgd (ik kreeg behoorlijk snel mijn geld terug).

Ik heb weinig onderdelen besteld. Een paar keer een demo van een stirling-engine. Ook vaak amateurspullen. Beste koop was zonder twijfel een Baofeng UV-6R. Dat is een veel mooiere uitvoering van de bekende UV-5R die meestal tussen de 35 en 40 euro kost, maar hij is waterdicht. Een porto van 4W op 2m en 70 cm, voor het ongelooflijke bedrag van alles erbij en incl verzenden 21,50 euro. Omdat het bedrag onder de 22 euro zat hoef je dan bovendien geen BTW of handlingkosten te betalen. Het is één van de leukste porto's die ik heb, en er zit bovendien een fantastische zaklantaarn in! Het ding is bovendien uitstekend te gebruiken voor mensen met een visuele handicap. Ik heb hem later aan Bert PA3BDD aanbevolen en die is er nog steeds wild-enthousiast over.

Voor de stirling-motor hieronder betaalde ik 12 euro, all in. Het is een stirlingmotor volgens het principe dat in de jaren 80 ontwikkeld werd. In plaats van met 50 graden temperatuurverschil werken deze al met 20 tot 25 graden temperatuurverschil tussen boven en onderkant. In de tijd dat nog niet iedereen elektriciteit had, werkten veel huishoudelijke apparaten in de keuken en bijv. naaimachines met een stirling-motor. Ze zijn uiterst energie-efficiënt. Geen praktisch neut, maar gewoon leuk om een keer mee te spelen om te zien hoe zoiets werkt.


youtu.be/XEnKduNGh_g

N.b. ik heb er later ook nog eentje gekocht voor iets van 17 euro, die met een brandertje werkt. Daar zat een dynamo bij om troom op te werken, waar je bijv. een lampje of een paar LED's op kunt laten branden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VVD-pakketjes-uit-China-zijn-te-goedkoop

#30 Bericht door PA0ETE »

P.s. het was niet veel gedoe hoor. In 2 minuten maak je een account aan, en je kunt simpelweg betalen met iDEAL (en op meerdere andere manieren). Je hoeft dus geen PayPal te hebben of een creditcard, en iDEAL is een tamelijk veilige manier van betalen.

Plaats reactie