antenne veldsterkte meter

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

antenne veldsterkte meter

#1 Bericht door pe1pal »

Wie heeft ervaring met deze meters? ik zoek nog een referentiemeter om de HF antenne te controleren.. en vraag mij af of dit wat zou kunnen zijn:

https://www.ebay.com/itm/100K-1000MHz-F ... 0005.m1851

https://www.ebay.com/itm/New-Portable-L ... Sw7eFcD039

https://www.ebay.com/itm/Electromagneti ... 0005.m1851


73'Paul
73'
Paul -PE1PAL

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: antenne veldsterkte meter

#2 Bericht door PG0DX »

Hallo,

Ik ken ze niet, (zo das een goed begin hi)
Een paar diodes, paar condensators een VU metertje en je 1 weerstand...kortom denk zo'n 5 componenten en je hebt er zelf 1 gemaakt.

Daarnaast....tja...wat wil je meten ?
HF antennes, als je specifiek iets wilt gaan meten op bv 20 meter afstand .....dan zou dit een indicatie kunnen geven (in het near Field), en ik ben geen antenne guru.
Maar oei dat near field...daar gebeuren nogal wat "dingen" daar heb ik te weinig kennis van om een "betrouwbaar" antwoord te kunnen geven.
Indien je "het stralingspatroon" e.d. wilt gaan meten moet je toch echt in het "far field" gaan zitten.

Wat ik in het begin wel eens deed (goedkope manier)
Op meerdere locaties en op "grote" afstand (lees op zo'n 20 golflengtes afstand) een monitor station neer zetten, dan 1 referentie antenne en met het vermogen (dat kun je nauwkeurig meten)variëren en daarbij alle "sterktes" opschrijven en vervolgens de te testen antenne, dan krijg je een beetje (vrij betrouwbaar) inzicht.

Wat mij altijd opvalt met "metingen" is dat het niet zo moeilijk is om "iets" te meten, maar weten of de "meting" juist is...daar ontbreekt het nogal eens aan.
Vaak worden verkeerde conclusies getrokken, en dat gaat best "snel" fout, door bv reflecties e.d.

Oja...dat deed ik ook...en kost niets:
Er is een online programma....polarplot... dat werkt best leuk ! enige wat je nodig hebt is 1 vaste bron.

Een tijd terug stond in de electron een stuk van een zendamateur (call is mij ontschoten)
met vliegbrevet die rondjes vloog rond zijn antenne......en dan het stralingspatroon 3d in kaart bracht.
Daarmee kon hij ook de opstralingshoek verifiëren, welke overeen kwam met het reeds gecalculeerde (4NEC2 oid) .
Prachtig natuurlijk !!!!

Maar goed, ik weet dat het je vraag niet was.....prijs valt ook mee...ziet er leuk uit...alle drie kopen is dat een optie hi .

73, Henry

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: antenne veldsterkte meter

#3 Bericht door pe1pal »

Hoi Henry, gaat me puur om te kijken waar de vertcale deel maximaal straalt. Dit deel is 18m en begint op de grond. Ik vermoed dat daar ook de maximale straling is....
73'
Paul -PE1PAL

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: antenne veldsterkte meter

#4 Bericht door pa0ejh »

Probeer eens met een TL buis...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: antenne veldsterkte meter

#5 Bericht door PA3DJS »

Waar straalt een antenne m.b.t. tot het E-veld dicht bij de antenne? Goede vraag, lastig antwoord.

De delen waar stroom loopt, KUNNEN bijdragen aan het verre veld van de antenne. Het veld in een bepaalde richting moet dan niet tegengewerkt worden door een stroom in een ander deel van de antenne. Vandaar "kunnen" in hoofdletters.

In geval van smalbandige antennes is het meestal zo dat het elektrisch veld het hoogst is op de plekken waar de minste stroom loopt. Vergelijk dit met een open transmissielijn vol met staande golven. Daar waar de stroom maximaal is, is de spanning minimaal.

Het opgewekte E-veld heeft ook een richting. Die richting kan ook in het ritme van het RF signaal variëren (zoals bij circulaire polarisatie). Grote kans dat de genoemde E-veld meters niet rondom gevoelig zijn. De aanwijzing hangt dan af van de orientatie van de meter ten opzichte van het door de antenne opgwekte E-veld. Je hand/arm zal fors invloed hebben, daar je hand/arm het E-veld verstoort.

Bij een halve golf dipool heb je het hoogste E-veld dicht bij de uiteinden. Bij een hele golf dipool heb je het hoogste E-veld tussen de voedingspunten (dus in het midden). Kortom, het valt niet mee om te bepalen waar de antenne straalt. Het wordt nog lastiger als je de invloed van de aarde mee wilt nemen.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: antenne veldsterkte meter

#6 Bericht door PG0DX »

@ Wim... vraagje off-topic

Heb jij toevallig aanbevelingen (boeken) qua uitleg nearfield ?
Ik heb het idee dat de meeste "HAM" lectuur zich beperkt ?
Het is juist zo'n onderwerp...dat ik denk... ik haak af...geen idee.. zou leuk zijn om daar meer van te begrijpen.

Groet !

Plaats reactie