DTR lijn van COM-poort

Hardware en software.
Bericht
Auteur
PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

DTR lijn van COM-poort

#1 Bericht door PA0CMU »

Ik gebruik al enkele jaren een Lenovo T500 laptop met Windows 7 Pro SP1. Daarmee stuur ik via de DTR lijn van COM1 (op het dockingstation) een transistor aan die de KEY input van mijn Elecraft K2 schakelt in CW mode. Veelal bij gebruik van N1MM Logger.
Dat werkt hier prima.

Echter, bij het opstarten van de laptop, vlak voor het inlogscherm van Windows verschijnt, wordt de DTR lijn van die COM-poort zes keer hoog gestuurd waardoor de transceiver, als jij al aan staat, ook zes keer naar TX mode gaat. Hoewel ik me probeer te houden aan het terugdraaien van het vermogen als ik alles afsluit, vergeet ik dat wel eens. Het loskoppelen van de antenne is ook zo'n gewoonte en dus komt het voor dat de K2 vol vermogen wil uitsturen zonder antenne aan de set. Dat wordt wel terug geregeld door de K2 zodat de PA niet sneuvelt maar ik vind het toch irritant en zie liever dat het hoog sturen van de DTR lijn achterwege blijft.

Wie herkent deze situatie en heeft er een oplossing voor? Ja, ik weet wat een Winkeyer is maar die oplossing zoek ik niet.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: DTR lijn van COM-poort

#2 Bericht door PH4CK »

met een 12V voeding vanuit de TRX een 2 polig relais d.m.v. een drukknop (moment contact) inschakelen en met een overneem contact ingeschakeld houden.
met het andere contact kun je dan de DTR lijn inschakelen.
dus de DTR lijn wordt pas doorgeschakeld als je op het knopje gedrukt hebt en schakelt automatisch af als je de TRX uitzet.
Laatst gewijzigd door PH4CK op 25 jun 2019, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: DTR lijn van COM-poort

#3 Bericht door PA0CMU »

Dat zou wellicht kunnen maar ik doel meer op aanpassingen van settings/register in Windows.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: DTR lijn van COM-poort

#4 Bericht door PA9CW »

Dat probleem herken ik ook. Ik gebruik een USB kabel van de computer naar een omzetter van USB naar COM. Dat gaat vervolgens naar de K3.
Of het zes keer gebeurt weet ik niet uit mijn hoofd. Maar het is soms wel lastig.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: DTR lijn van COM-poort

#5 Bericht door PE4BAS »

Eerst de computer aanzetten en daarna pas de set. Ik heb het probleem ook.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: DTR lijn van COM-poort

#6 Bericht door PH2LB »

Daarvoor heb ik op mijn (zelfbouw) digiboxen altijd een "ARM" switch die PTT en KEY pas vrij geeft als de schakelaar wordt omgehaald.
Ik heb me zelf aangeleerd voordat ik de shack verlaat altijd de schakelaar om te zetten om eerder genoemde problemen te voorkomen.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: DTR lijn van COM-poort

#7 Bericht door PE5HV »

Ik heb gezocht op Google:

"disable serial port search"

1 van de hits:


http://www.taltech.com/support/entry/wi ... g_com_port

Disabling Serial Mouse Detection at Boot Time in Windows 7
Important: The instructions below contain steps that tell you how to modify the registry. However, serious problems might occur if you modify the registry incorrectly. Therefore, make sure that you follow these steps carefully. For added protection, back up the registry before you modify it. Then, you can restore the registry if a problem occurs.

For more information view the Microsoft Windows help article titled Back up the registry: http://windows.microsoft.com/en-US/wind ... e-registry

Click on the Windows start button
In the search box, type in: regedit and press the enter key on your keyboard
The Registry editor windows will open
Navigate to the registry key named: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\sermouse
On the right hand side of the registry editor window you should find subkey named: start
Double click on the "start" subkey and modify the value of the key to: 4 and click the OK button to return to the registry editor window
Note: setting the "start" subkey value to 4 will disable windows from looking for serial mice at startup
Exit the regitstry editor window


If you do not find the Start key then follow the below steps:


Right click on any blank space in the right side pane of the registry editor window and select on the option New from the context menu that appears.
Click on: dword (32-bit) value from the submenu that appears
Rename the new subkey to: start
Right click on the new "start" subkey and select "modify" from the context menu that appears.
Set the value to: 4 and click the OK button
Close tehe registry editor window
Restart the computer

heb het zelf niet getest, ken het probleem ook met Windows 7.

Hoor graag als iemand hiermee resultaat heeft.
73
Harry
PE5HV / NL6594

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: DTR lijn van COM-poort

#8 Bericht door PA0CMU »

Dank je Harry. Ik kom net thuis maar ga het morgen proberen.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: DTR lijn van COM-poort

#9 Bericht door PA0CMU »

In het registry van mijn Windows 7 staat die waarde al op 4. Dat helpt dus niet Harry.

In de url in jouw antwoord is sprake van het zoeken naar seriële muizen op iedere beschikbare COM poort. Er wordt kennelijk tijdens het boot proces gereageerd door Windows op signalen die de muis afgeeft. Ik heb ik mijn zelfbouw CAT snoertje een 3mm ledje opgenomen aan de DTR lijn als extra controle middel. Die led knippert vrolijk 7 keer (dacht eerst dat het 6 keer was) ook al is de kabel van de transceiver losgetrokken. Het lijkt dus niet iets wat geactiveerd wordt omdat mijn transceiver al iets uitzend over de COM poort.

Ik heb een soortgelijke probleembeschrijving gevonden van een amateur uit Californië en wacht nu ook zijn reactie af want het topic op dat forum stopte zonder oplossingsbeschrijving.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: DTR lijn van COM-poort

#10 Bericht door TomNL »

PA0CMU schreef:Dat zou wellicht kunnen maar ik doel meer op aanpassingen van settings/register in Windows.
Gezien het moment dat de DTR een paar keer hoog wordt, vermoed ik dat het een Plug & Play scan van Windows is. En Plug & Play kun je voor zover mij bekend niet uitschakelen. Als het wel zou kunnen is het in ieder geval een onverstandige oplossing.

Als het elke keer 7 pulsen zijn, zou ik die "misbruiken" om het spul actief te laten worden. Bijvoorbeeld met een eenvoudige µC.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: DTR lijn van COM-poort

#11 Bericht door PA2S »

Als je docking station een parallele printerpoort heeft, zou je kunnen overwegen het sleutelen via de printerpoort te laten lopen. Doe ik hier met succes. Geen idee of die ook tijdens het opstarten "klappert" maar dat is snel uitgeprobeerd. De seriele poort is hierbij dan vrij voor een extra interface naar een andere TRX.

Overigens zet ik ook de TRX pas aan nadat de computer is opgestart, want anders ziet hij de audio interface van de IC7600 niet en gaat JTDX naar de default poort (on board geluid) en dat is ook erg irritant gedoe dat ze op 1 Microsoft Way hebben bedacht. De suggestie van Bas beveel ik dan ook van harte aan.

Het is dat ik wat Windows software gebeuik die niet voor Linux beschikbaar is, anders had ik Windows al lang aan de kant gezet. Te veel ergernissen...

73, Henk

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: DTR lijn van COM-poort

#12 Bericht door Geen belang »

Zou je niet beter een andere lijn gebruiken?
DTR staat namelijk voor Data-TERMINAL-ready, dus zodra de computer bezig/klaar is met starten stuurt die een signaal (meermaals).

Wat gebeurt er als je RTS of CTS gebruikt? Normaal moeten die niks doen tot je ze aanstuurt/opvraagt.

Want je gebruikt nu een lijn die aangeeft dat de computer-poort klaar is, vandaar de toggles die je veelvuldig krijgt.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: DTR lijn van COM-poort

#13 Bericht door PA0CMU »

@geen belang: dank voor je reactie. In N1MM Logger+ is er een keuze om DTR of RTS te gebruiken, CTS niet.
Bij het gebruik van DTR wordt deze lijn aan het eind van de boot sequence 7 keer in eenzelfde ritme/pulsduur hoog gemaakt. Bij RTS ervaar ik hetzelfde maar is het drie keer twee kortere pulsjes achter elkaar.

De documentatie van N1MM Logger+ gaat ook uit van DTR voor CW keying en RTS voor PTT hoewel dat dus wijzigbaar is. Het is allemaal geen halszaak, mezelf aanleren eerst de PC op te starten en het probleem bestaat niet meer! Ik wil echter weten wat er gebeurt in de PC en of dat niet uitschakelbaar is in de software.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: DTR lijn van COM-poort

#14 Bericht door PA2S »

Nog even uitgeprobeerd: N1MM keying via de parallelle printerpoort, pin 17. TRX aan, computer daarna opstarten, TRX reageert niet. Dus een printerpoort kan een oplossing bieden als die beschikbaar is.

73, Henk

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: DTR lijn van COM-poort

#15 Bericht door PA0CMU »

Oké Henk, maar dan zou ik een extra 25-pens connector aan het kabeltje moeten zetten, alleen voor de KEY lijn want CAT loopt bij mij via de COM-poort. Ik neem aan dat jouw ICOM daar een USB kabel vor nodig heeft.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Plaats reactie