Zonnepanelen in Den Haag moeten uit tijdens bezoek Trump

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in Den Haag moeten uit tijdens bezoek Trump

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

Maar toch een compliment, ik doe het niet vaak, aan onze vrienden van AT daar in Groningen. In het Radio 1 journaal vanochtend werden wij bij de AT woordvoeder-geinterviewde als eerste genoemd. Uit m'n hoofd;"de zendamateurs die werken met hele kleine signalen en hebben er al langer last van..."
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in Den Haag moeten uit tijdens bezoek Trump

#17 Bericht door KHoos »

Juul - PE0GJG schreef:Maar toch een compliment, ik doe het niet vaak, aan onze vrienden van AT daar in Groningen. In het Radio 1 journaal vanochtend werden wij bij de AT woordvoeder-geinterviewde als eerste genoemd. Uit m'n hoofd;"de zendamateurs die werken met hele kleine signalen en hebben er al langer last van..."
Het viel me ook op ja, in de berichtgeving hierover komt diverse keren terug dat zendamateurs hier al langer over klagen, maar niet de enige zijn.
En ik vraag me nu nog een ding af: niet zo heel ver van het world forum zijn diverse HF zendontvangers: ambassades die manieren om onafhankelijk te kunnen communiceren met hun land graag in orde hebben. Hebben die nooit geklaagd over de situatie daar? Of gaan die in die drie weken op een idee komen waar hun lokale storing vandaan komt?
Koos van den Hout callsign PE4KH

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Zonnepanelen in Den Haag moeten uit tijdens bezoek Trump

#18 Bericht door TomNL »

PA3DJS schreef:
TomNL schreef:Raar dat de stoorzender slechts 3 weken uit moet. 3 meter piraten die hun zaakjes netjes op orde* hebben worden uit de ether gehaald omdat ze de hulpdiensten zouden storen en moeten torenhoge boetes betalen.


* Natuurlijk is piraterij gewoon illegaal, maar er zijn wel degelijk jongens (m/v) bij die een keurige installatie hebben, en weten wat ze doen. Hulpdiensten storen is daar geen onderdeel van.
De situatie kan anders liggen: apparatuur kan aan de Wet voldoen, en toch storing veroorzaken, en dat weten wij als zendamateurs helaas ook.
Volgen EN 61000-6-3 geldt voor 400 MHz, 37 dBuV/m in 120 kHz op 10m afstand (te vergelijken met een rondom storende bron van 17 nW), residential limiet aangehouden.

Even een droge vinger berekening
Stel dat er 30m zit tussen C2000 RX deel een PV installatie, dan introduceert een ongewenste emissie van 37 dBuV/m zo'n -109 dBm (0.81 uV) in een isotrope antenne op 418 MHz in 25 kHz bandbreedte. Dat ligt echt boven de ruisvloer van een hedendaagse ontvanger. Dus in zo'n geval kan de het bereik van bijvoorbeeld C2000 negatief beinvloed worden. Doordat er veel van die panelen met elektronica liggen, kan het totale effect weleens groter zijn (dus meer uV's).

Mijn conclusie:
Gezien het grote aantal elektronische systemen/km2 in verhouding tot de jaren 80, zijn de huidige emissiestandaarden te soepel.
Goed punt, dank voor de uitleg!

Plaats reactie