Advies gevraagd over multiband antennes

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Advies gevraagd over multiband antennes

#1 Bericht door uutdrenthe »

Hoi Allemaal,

Ik heb al eens eerder advies gevraagd en daar goed antwoord op gekregen, hangt inmiddels een lange draad in de tuin ;-)

Maar ik zit een beetje met de ontvangst. Ik krijg de indruk dat de ontvangst van de inverted L niet echt optimaal is.
De spriet die ik hier heb staan ontvangt stukken beter, maar dat kan komen omdat hij wat hoger staat. Spriet zit op tophoogte van
ongeveer 18 meter en de draad antenne zeg maar op 10 meter, daarna loopt hij slopend weg.

Dus ik heb het plan opgevat om een antenne te kopen.

Ik sta in dubio tussen de volgende antennes:

AV-680
Cobweb van MFJ
en de Hexbeam

Ruimte heb ik wel, buren die dichtbij wonen en er last van hebben ook niet.
op zich lijkt mij de AV-680 wel een redelijke antenne, helaas ken ik niemand die er ervaring mee heeft. De hexbeam is hier al veel over geschreven
dat is een prima antenne denk ik. Voordeel van de av-680 is dat hi ook 80 meter heeft.
De Cobweb van MFJ lijkt me ook wel wat, maar daar lees ik verschillende dingen over.

Dus eigenlijk is de vraag die overblijft, heeft iemand ervaring met de AV-680 en is dit een goede antenne voor de banden die men aangeeft, of is hij erg
beperkt (smal) per band ? Of heeft iemand nog de gouden tip voor betere ontvangst met de litze antenne ?
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Advies gevraagd over multiband antennes

#2 Bericht door ON5RKN »

Als je dan toch de ruimte hebt.... Waarom geen 2 antenne's?

De Hexbeam maar zeker geen MFJ er zijn andere en betere fabrikanten genoeg voor 6 tot 20 meter,
en een inverted-L bvb voor 40, 80 en 160 meter.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Advies gevraagd over multiband antennes

#3 Bericht door PA8JDG »

Hallo Patrick,

Denk ook eens aan een aparte antenna voor ontvangst, bijv van het type EWE. Hiervan kun je de luister-richting op afstand instellen(de K9AY variant in vier richtingen) en ze zijn bruikbaar van 160 tot 40 meter. Meteen een goed wapen in de strijd tegen het toenemend aantal stoorbronnen. Breedbandige loop antenne’s voor ontvangst, zijn ook erg geschikt.

73’s, Jan PA8JDG

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: Advies gevraagd over multiband antennes

#4 Bericht door uutdrenthe »

Hoi,

@ON5RKN

Ja thanks, voor wat betreft die inverted L, die heb ik nu ook, maar die is nu net het probleem. Zenden werkt prima, heb nu gewerkt van zeg maar groningen tot zuid amerika en dat gaat
prima, alleen de ontvangst loopt ver achter, en volgens mij kan zenden ook nog wel beter, zou de hoogte of polarisatie kunnen zijn misschien ?
Heb nu ook 2 antennes, maar 3 is ook goed ;-) (nog een mast erbij) Maar dan moet ik er wel wat mee opschieten, juist daarom dacht ik aan een multiband, zoals de AV-680/Hex.

@PA8JDG

Dankjewel voor de tip, ik ga naar het type EWE kijken, dat wist ik niet. Ik heb gelukkig hier gelukkig nog geen last van stoorbronnen (woon in buitengebied)
maar is wel iets om mee te nemen. Loop antenne is wellicht inderdaad ook een idee.

Bedankt voor de tips!
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over multiband antennes

#5 Bericht door PA3DAT »

73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over multiband antennes

#6 Bericht door PA0FRI »

De gemiddelde hoogte van je inverted antenne schat ik op ongeveer 6 m en de spriet staat op 18 m,
bijna logisch dat de hoogte qua ontvangst een rol speelt.
Dat betekent niet dat de lagere antenne niet goed werkt.
Momenteel heb ik een inverted V met een gemiddelde hoogte van 7 m en een vertical op 3 m hoogte.
Overdag is op 20 m de vertical het beste in Europa bij een afstand van ongeveer 2000 km.
s’ Avonds is bij dezelfde afstand de inverted V het beste op 20 m.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Advies gevraagd over multiband antennes

#7 Bericht door PG7VG »

1 Multiband antenne klinkt natuurlijk heel mooi. Overal een goede swr zonder dat je hoeft te tunen.
Mijn dummyload heeft over het algemeen een goede swr, maar (ik hoop) een heel slechte afstraling.

SWR is eenvoudig te meten maar hoe bepaal/meet je of een antenne ook een goede afstraling heeft?
73, Peter.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Advies gevraagd over multiband antennes

#8 Bericht door on4avt »

PG7VG schreef:1 Multiband antenne klinkt natuurlijk heel mooi. Overal een goede swr zonder dat je hoeft te tunen.
Mijn dummyload heeft over het algemeen een goede swr, maar (ik hoop) een heel slechte afstraling.

SWR is eenvoudig te meten maar hoe bepaal/meet je of een antenne ook een goede afstraling heeft?
Met wisper ? Of rvb ? cw tokkelen en kijken waar je gehoord bent.

http://www.reversebeacon.net/

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Advies gevraagd over multiband antennes

#9 Bericht door PG7VG »

Met wspr of pskreporter kun je idd zien waar je gehoord bent.
Maar dit is erg afhankelijk van tijdstip en propagatie. Om dan verschillen in antenne’s juist te interpreteren heb je wel een aanzienlijk aantal jaren ervaring nodig lijkt mij.
:mrgreen:
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over multiband antennes

#10 Bericht door PA3DAT »

Ik ben bang dat de meesten van ons vele jaren méér ervaring hebben dan nodig
is in dit geval... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Advies gevraagd over multiband antennes

#11 Bericht door on4avt »

PG7VG schreef:Met wspr of pskreporter kun je idd zien waar je gehoord bent.
Maar dit is erg afhankelijk van tijdstip en propagatie. Om dan verschillen in antenne’s juist te interpreteren heb je wel een aanzienlijk aantal jaren ervaring nodig lijkt mij.
:mrgreen:
Beetje overdreven zeker uw reactie, je ziet toch wat je antenne doet?Dat is toch wat je wil weten?
heeft niks met de propagatie te maken, alleen met het moment zelf dat je ze gebruikt wil je het toch weten?
wanneer je een antenne wil proberen in alle stadia van de 11 jarige cyclus ja, maar ik zie hier het verband niet.
Enfin, ik wilde alleen maar helpen,maar schijnbaar is het te ingewikkeld voor een eenvoudige oplossing.

Plaats reactie