2 meter en andere banden in Drenthe

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

2 meter en andere banden in Drenthe

#1 Bericht door uutdrenthe »

Beste Allemaal,

Ik ben al jaren soort van luister hobbyist, met name ging mijn interesse uit naar digitale modus.
Ook de bouw van antennes en dergelijke heeft mijn interesse.

Maar, ik struikelde over dit forum een tijd geleden en dat bracht me op het idee om dan ook maar mijn N vergunning te halen.
Dus, heb ik nu toch maar examen heb gedaan en inmiddels geslaagd en mijn call heb (PD0AT) ben ik eens wat aan het rondneuzen
ook voor spraak.

Nu valt me op dat het bijna volkomen stil is hier (drenthe) op de 10 meter, 2 meter en 70 cm. klopt dat, of ligt dat aan mijn ontvang inrichting ?

Heel af en toe hoor ik wel eens wat op repeater van Meppel of Heerenveen, maar dat is ook niet veel. (signalen zijn dan wel keihard)
Dus voor ik alles uit de kast ga halen en mijn antennes nog hogerop ga zetten, kan ik het beter even vragen.

Ik heb voor 2 meter en 70cm de V2000 van diamond en voor de lage banden een inverted L met een automatische antennetuner. Dit werkt prima.

Is Noord-Nederland echt zo stil op deze banden ? Zit iedereen op HF (daar hoor ik van alles maar ook niet veel hier uit de buurt) of zit ik gewoon op de verkeerde
tijd op de verkeerde frequenties ?

Voor jullie info, digimodes gaan prima, al best wat qso's gehad met de verste meen ik 12000 km weg (zuid amerika)

Alvast bedankt!
73 PD0AT, Patrick

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: 2 meter en andere banden in Drenthe

#2 Bericht door PA8MC »

De 10 m band is de laatste dagen toch bijna heel de dag open. Verbindingen naar zuid-oost Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika zijn mogelijk. Waarom je daar in Drenthe niets van hoort weet ik ook niet.

Ook op 2 m waren er gisteren en vandaag tropo openingen richting Duitsland. Met een Diamond V-2000 Duitse stations tot 575 km (km=kilometer) gewerkt in FT8 met slechts 25 W (W=Watt).

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: 2 meter en andere banden in Drenthe

#3 Bericht door uutdrenthe »

PA8MC schreef:De 10 m band is de laatste dagen toch bijna heel de dag open. Verbindingen naar zuid-oost Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika zijn mogelijk. Waarom je daar in Drenthe niets van hoort weet ik ook niet.

Ook op 2 m waren er gisteren en vandaag tropo openingen richting Duitsland. Met een Diamond V-2000 Duitse stations tot 575 km (km=kilometer) gewerkt in FT8 met slechts 25 W (W=Watt).
Hoi,

Ik hoor wel DX maar ik hoor niets lokaal, noord nederland. Inderdaad de 10 meter werkt redelijk goed op dit moment.
Maar ik doelde op lokale zendamateurs.

Ja, digimode op 10 meter werkt ook prima, gisteren nog zuid spanje, italie, croatie etc. maar geen drenthe ;-)
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 2 meter en andere banden in Drenthe

#4 Bericht door PA3DAT »

10m wordt door radioamateurs vrijwel niet gebruikt voor lokaal. Daar hebben we immers VHF en UHF voor.
Of je moet met een vriend in de buurt hebben afgesproken op 10m...

10m wordt gebruikt voor DX, wanneer er openingen zijn. En we zitten nu nog in de slechte jaren, qua
zonnevlekken. Over een paar jaar wordt dat wel weer anders! Mijn 3 ele beam voor 10m wacht dat rustig
af, in de garage! :D
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 26 mei 2019, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 2 meter en andere banden in Drenthe

#5 Bericht door PA0FRI »

uutdrenthe schreef:Nu valt me op dat het bijna volkomen stil is hier (drenthe) op de 10 meter, 2 meter en 70 cm. klopt dat, of ligt dat aan mijn ontvang inrichting?
De sterk verminderde activiteit op 2 m en 70 cm is begonnen toen “C”-amateurs de F-bevoegdheid kregen.
Men ging toen massaal op de HF banden werken. kennelijk was daarna UHF en VHF niet meer zo populair.
Overigens gefeliciteerd met je call.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: 2 meter en andere banden in Drenthe

#6 Bericht door uutdrenthe »

@PA3DAT

Dank voor de uitleg, ik weet dat 10 meter op dit moment niet geweldig is en dat de 11 jaar cyclus over ik meen 3 jaar weer
voorbij is. Maar het gaat mij gewoon over het algemeen, zoals ik al zei, op 2 meter en 70cm is ook helemaal niets te doen.
Dus ik vrees dat er lokaal gewoon erg weinig amateurs (actief) zijn. 11 meter is hier nog drukker, ook dx.

@PA0FRI dankjewel ;-) Ja ik ben er blij mee! Ik ga nu verder voor F, ik denk dit najaar examen doen, maar moet er nog wel weer
voor in de boeken! N was niet echt een grote uitdaging, maar F is dat wel degelijk, maar dat maakt het leuk. Wat ik leuk vind is dat ik nu legaal
alvast met dingen kan experimenteren en in de praktijk brengen in de aanloop naar F, dat zal me zeker helpen.

Ja ik denk ook dat de meeste amateurs op HF zitten, maar gelukkig mag ik daar ook beperkt komen met mijn N. Ik moet alleen nog even bezig met een
goede multiband antenne. Ik gebruik nu antennekabel (litze) met een ATU (CG-3000) en een omgebouwde 27mc antenne waar de spoel uit is.
Dat werkt redelijk goed, maar kan altijd beter met een goede multiband antenne. Ik zit te denken om een AV-680 aan te schaffen, cobweb, of richtantenne of om de
litze te vergroten naar meter of 40.
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 2 meter en andere banden in Drenthe

#7 Bericht door PA1RAM »

uutdrenthe schreef: Nu valt me op dat het bijna volkomen stil is hier (drenthe) op de 10 meter, 2 meter en 70 cm. klopt dat, of ligt dat aan mijn ontvang inrichting ?
Ik heb exact dezelfde teleurstellende ervaring hier in Flevoland, in mijn directe omgeving werkt er bijna niemand op 2 of 70 met uitzondering van de diverse rondes die voor mij vaak moeilijk bereikbaar zijn door mijn lagere ligging in de polder. Ik heb recent andere antennes (met rotor) geplaatst met het idee dat het dan wel beter zou worden maar naar nu blijkt werkt bijna iedereen verticaal. ik merk wel dat wanneer er enigszins condities zijn ik betere ontvangst heb op de nieuwe antennes, maar ook dan veelal amateurs buiten Flevoland die mij dan weer niet horen omdat ik maar 10W maak (wordt aan gewerkt).

Succes met de F studie, ik ben met hetzelfde bezig ;)
73, Richard (voorheen PD1RAM)

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: 2 meter en andere banden in Drenthe

#8 Bericht door uutdrenthe »

Hoi PD1RAM,

Ja dat is inderdaad jammer, ik was er al bang voor dat het niet een lokaal verschijnsel was.

Kun je helemaal niet op de HF werken dan ? Daar is wel redelijk wat te doen over het algemeen en afstanden zijn
wat groter. Dat is wel erg jammer dan ja, kun je ook niet op de repeaters komen ?

Welke antenne heb je geplaatst ? Ik sta erg in dubio over wat ik moet doen, je leest zoveel verhalen over ene merk anders
merk. Mijn belangstelling gaat uit naar of een AV-680, of een Cobweb 1838 van mfj of een MFJ 1848 hexbeam.
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 2 meter en andere banden in Drenthe

#9 Bericht door PA1RAM »

Dag Patrick,

Ik heb nog geen HF antennes (wel een set) omdat mijn belangstelling in hoofdzaak uitgaat naar VHF en hoger, ik vind het zelf bouwen voor deze frequenties een belangrijk deel van de hobby, alleen jammer dat ik dat (nog) niet kan delen met een mede amateur uit de buurt.

Kwa antennes heb ik nu een dual band voor 2 & 70: https://www.antennas-amplifiers.com/dua ... -connector
Verder hangt er nog een 23cm onder van EPS (21EPS1280): https://www.eps-antennas.de/23-cm.html.
En voor verticaal gebruik ik een Diamond D130J discone antenne.

Ik kan wel over de PI3NOV ('t Harde) werken en uiteraard de NOS repeater. Wellicht werken we elkaar nog wel eens want zover zit je niet bij mij vandaan, denk zo'n 70km hemelsbreed.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2 meter en andere banden in Drenthe

#10 Bericht door pa1bvm »

kijk ook eens in de DX cluster ..
kijk ook eens via on4kst ..

luister ook eens de eerste dinsdag van de maand dan is er een contest op 144
2 e dinsdag van de maand op 432 Mhz
dan is het wel wat drukker in het SSB stukje

het voordeel van 2M en 70 cm is dat je redelijk compacte yagi's kan bouwen die klein zijn en toch veel gain hebben ..

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: 2 meter en andere banden in Drenthe

#11 Bericht door uutdrenthe »

Hoi pa1bvm,

Ik kijk meestal op dx summit, maar daar heb ik de lokale nog niet mee haha ;-)
Het maakt me ook niet zo heel erg veel uit, maar was gewoon benieuwd of het aan mij lag, maar dat is dus niet zo.
Chat is niet zo mijn ding, ik zit op HF prima.
Maar wel bedankt voor de tip van die rondes, dat wist ik niet, gaat dat van een bepaalde club uit of hoe werkt dat ? En waar
in NL vind dit plaats ? of gaat dit alleen via de repeaters ? Bedankt!

@PD1RAM

Ja het is inderdaad leuk om die antennes zelf te bouwen, ik heb hier ook heel park aan rommel liggen ;-) Doe dat al jaren en je verzameld zo
allerlei spul, maar het is inderdaad leuk als het werkt. Je hebt mooie antennes, daar zou je toch wel wat mee moeten kunnen bereiken lijkt me.
Misschien spreken we elkaar inderdaad nog wel eens, 70 km is niet zo ver en dat zou moeten kunnen. Ik wil wel eens een keer kijken of ik je kan ontvangen hier, dan moeten
we even wat afspreken. Maar ik zit hier wel met een rondstraler, maar we kunnen het proberen.
Laat me maar weten waar en hoe laat, ik ben er vanavond ook wel.
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: 2 meter en andere banden in Drenthe

#12 Bericht door PB1S »

Hallo PD0AT,

Het ligt er een beetje aan waar je in Drenthe woont, maar er is best wel wat te beleven op 2 meter en 70 cm. Gewoon regelmatig over de banden draaien en de repeaters uit de regio inprogrammeren en deze vervolgens scannen.

Misschien goed om te beginnen met het luisteren en deelnemen aan de diverse rondes in Drenthe en Groningen. Op de volgende pagina vind je een overzicht met rondes in de regio Assen: http://www.soos-assen.nl/linkver.html. In dit lijstje staat niet de PI4ZOD-ronde uit Emmen: https://a11.veron.nl/activiteiten/radioronde/. Verder is er op zondagavond op 145.400 MHz altijd een Drentstalig amateurnet. Als je op die simplex frequentie CQ roept dan heb je grote kans dat je antwoord krijgt. Activiteit kun je ook zelf genereren. Verder is een veelgebruikte frequentie in de regio Grongingen 145.325 MHz. In het lijstje staat ook 28.400 MHz USB waar iedere dinsdag- en donderdagavond tussen 19:00 en 20:00u lokale activiteit is.

Veel plezier en wellicht tot horens!

73's,
PB1S
73, PB1S

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2 meter en andere banden in Drenthe

#13 Bericht door pa1bvm »

kijk ook eens bij deze site ..
kan je een beetje zien wat er om je heen aan de hand is ..


http://www.fmlist.org/fm_logmap.php?hou ... L&rxin=ALL

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: 2 meter en andere banden in Drenthe

#14 Bericht door pa0ejh »

Op 2mtr is het hier in het zuiden ook erg stil in vergelijking met ca. 10 jaar geleden...

Je hoort nog wat repeaters, maar ook daar is het rustig, en enkele amateurs die onderling in FM hun FT8 verbindingen melden...

Ook in DL hier vlak over de grens en in BE is er minder activiteit, ook op de repeaters...

Volgens mij komt dit door massale verhuizing naar de Digitale Modes, Dstar en DMR, babbelboxen noem ik het, en die zitten hoofdzakelijk op 70cm.

In SSB is er tijdens een contest nog wel enige activiteit op 2mtr...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: 2 meter en andere banden in Drenthe

#15 Bericht door nanko »

uutdrenthe schreef:

Ik hoor wel DX maar ik hoor niets lokaal, noord nederland. Inderdaad de 10 meter werkt redelijk goed op dit moment.
Maar ik doelde op lokale zendamateurs.

Roep eens op 144.550, daar luisteren (en zenden soms) een stuk of 5 Groningse stations.
Ik zit vanavond vanaf 08.30 iig in de shack, kwa afstand zou het geen probleem moeten zijn.

Nanko PA0V

Plaats reactie