Hoe hoger hoe meer gain?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#16 Bericht door pa1bvm »

>10 kw op een PL plugje ?? en dan door een stukje rg 213 .. hmmm

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#17 Bericht door PA8MC »

Tof dat iedereen een heel persoonlijk symbool heeft voor de SI-eenheid kilowatt. We hebben nu Kw, KW, kw en uiteraard ook kW.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#18 Bericht door PG0DX »

Als de bedoeling maar klopt, en het bij schrijfvauten blijft.....daar hebben we Alloys voor immers :lol:
Ik ben ook vaak te snel :wink:

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#19 Bericht door PA8MC »

Reactie verwijderd. Zijn paarlen voor de zwijnen ;-)

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#20 Bericht door Goos »

Eigenlijk zou je de gain moeten beschrijven als functie van de hoek en dit voor voor elevatie.
Inderdaad ook voor hoogte boven de grond.( voor HF )
Voor VHF UHF: free space.

Voor een actieve HF antenne is de hoogte boven de grond wel degelijk van belang zie specs van bv HE010 van R&S.
de eerste paar meter kan het wel 10 dB uitmaken. Uit mijn hoofd weet ik het zo niet , maar op het werk heb ik van deze antenne wel K-factoren voor verschillende hoogtes en frequenties mocht er interesse in zijn.
Hetzelfde geld denk ik voor een verkorte antenne met een 1 op zoveel trafo , Maar deze antennes zijn meer voor ontvangst.

O Ja, als er geen "i" of "d" achter de dB's staat, heb dan maar een gezond wantrouwen.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#21 Bericht door andre »

Ik heb mezelf wel eens afgevraagd waar ik nu van moet uitgaan in mijn situatie. Mijn (steppir) hf beam staat ruim 20 meter boven het maaiveld. Je zou zeggen ruim voldoende om te spreken over 'free space'...De mast van 9 meter echter staat op een plat betonnen dak van het appartementen complex hier, afm. ca 9 x 80meter. Dus, antenne staat eigenlijk maar 9 meter boven de grond? of toch 21 meter?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#22 Bericht door Goos »

@andre

In de breedte zal het niet veel uitmaken , als je aan het uiteinde van die 80 m zit zal het over het gebouw misschien iets invloed hebben, maar of je er wat van merkt ? ( hooguit de storing) Wat meer invloed heeft is de grond eromheen denk ik.
Ik zou zeggen zet de situatie eens in NEC, dan zie je wat het diagram doet met de omgeving en grondsoort.

gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#23 Bericht door PA3DJS »

Goos schreef:Eigenlijk zou je de gain moeten beschrijven als functie van de hoek en dit voor voor elevatie.
Inderdaad ook voor hoogte boven de grond.( voor HF )
Voor VHF UHF: free space.

Voor een actieve HF antenne is de hoogte boven de grond wel degelijk van belang zie specs van bv HE010 van R&S.
de eerste paar meter kan het wel 10 dB uitmaken. Uit mijn hoofd weet ik het zo niet , maar op het werk heb ik van deze antenne wel K-factoren voor verschillende hoogtes en frequenties mocht er interesse in zijn.
Hetzelfde geld denk ik voor een verkorte antenne met een 1 op zoveel trafo , Maar deze antennes zijn meer voor ontvangst.

O Ja, als er geen "i" of "d" achter de dB's staat, heb dan maar een gezond wantrouwen.

Goos
Gain vs elevatie wordt voor HF passieve antennes ook vaak gedaan.

Het vergelijken van gain van verticale actieve antennes met gain van het CB-voorbeeld (hor. Yagi-Uda) gaat niet op. Ik denk dat we even gain (G) en richtwerking (D, Directivity) van elkaar moet scheiden.

Bij actieve antennes op een geleidende mast (dus ook de miniwhip waarbij de coaxmantel de mast is), gaat in eerste instantie alleen de effectieve lengte omhoog (dus Vout/Einc), maar de directivity (D) nagenoeg niet. Zolang de lengte van de mast maar kleiner dan een kwartgolflengte is, neemt de richtwerking (D) maar weinig toe (minder dan 1 dB).

Bij de actieve antenne neemt de gain toe doordat de versterker meer signaal en ruis krijgt van de spriet. De vorm van het stralingsdiagram verandert niet veel. Stop ik er een versterker met meer versterking in, dan neemt de gain ook toe, maar zo eenvoudig zit het niet in elkaar v.w.b S/N verhouding van wat he hoort.

Bij het CB-geval neemt de gain toe omdat de vorm van het stralingsdiagram flink wijzigt, en daar pak je doorgaans de winst in S/N ratio mee.

Het langer maken van de spriet, of mast bij actieve antennes doe je meestal om een goede balans te vinden tussen groot signaal gedrag en bijdrage van de versterkerruis. Boven bepaalde lengte van spriet of mast, zie je dat de S/N ruisverhouding van het gedemoduleerde signaal niet toeneemt, dat is puur vanwege dat de Directivity nagenoeg niet toeneemt.

Komt je mast met actieve antenne in kwart golfresonantie bij een sterk signaal, dan ga je in leveren ten gevolge van intermodulatie en andere groot signaalgedragproblemen.

Hopelijk heb ik het niet al te verwarrend gemaakt

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#24 Bericht door PA3DJS »

@Andre:
Voor wat betreft het verre veld stalingsdiagram staat jouw beam nooit in het vrij veld. Je hebt altijd te maken met reflectie, op zijn minst tegen het aardoppervlak, maar in jouw geval ook nog het gebouw waar hij op staat.

Of jouw antenne effectief 21 m hoog staat, hangt er vanaf of jouw antenne de aarde goed aan kan stralen waar de reflectie terecht moet komen bij de gewenste elevatie. Indien ja, dan kun je van 21 m uitgaan om bij een bepaalde golflengte de main beam elevation uit te rekenen.

- Main beam elevation = invsin(0.25lambda/hoogte), resuiltaat in graden en h>0.5lambda.

Dus als je beam de aarde goed ziet, dan heb je voor 20 m band je eerste lob op ongeveer 9.5 graden (en dat is niet verkeerd!)

Zit het dak er tussen, dan wordt een deel van het signaal dat naar de aarde zou moeten reeds eerder gereflecteerd (geeft hogere opstralingshoek), of het wordt door het gebouw opgevreten en ga je de maximaal 6 dB winst niet halen.

Het moet wel heel raar lopen met het dak wil je bij relatief geringe elevatie verliezen ten opzichte van de beam op 9 m hoogte boven een weiland.

Hoe het uitpakt is voor de meeste gevallen niet te voorspellen. Zelfs NEC2D of andere simulator gaat je het antworod niet geven, tenzij je jezelf verdiept in de constructie van het gebouw en goed thuis bent in NEC. Je dient namelijk het gebouw mee te modelleren. Waarschijnlijk is het gebouw geen mooie kooi van Faraday die je makkelijk als een draadnetwerkt kunt modelleren.

Met behulp van Fersnel diffractietheorie kun je in sommige gevallen handmatig nog wat doen, maar daar moet je wel van houden, een het heeft forse beperkingen. Als je met NEC overweg kunt, kun je wel de twee uitersten simuleren: gebouw helemaal weg, of gebouw modelleren als gaasmodel.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#25 Bericht door pe1cmo »

Maar over die antenne hoogte en CB, zo kan ik er nog wel één.

Wist je dat het geluid uit zo'n bakkie slecht klinkt, het is helemaal draaierig geworden.
Dat komt door dat krulsnoer van de microfoon. Het geluid moet al die bochtjes om.
Je kan beter een gewoon recht snoer nemen, werkt veel beter, en je monolatie (lees modulatie) is dan veel beter.

Die winkel waar ik dit hoorde, had nog nooit zo veel microfoonsnoer verkocht.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#26 Bericht door deg1er »

pe1cmo schreef:Maar over die antenne hoogte en CB, zo kan ik er nog wel één.

Wist je dat het geluid uit zo'n bakkie slecht klinkt, het is helemaal draaierig geworden.
Dat komt door dat krulsnoer van de microfoon. Het geluid moet al die bochtjes om.
Je kan beter een gewoon recht snoer nemen, werkt veel beter, en je monolatie (lees modulatie) is dan veel beter.

Die winkel waar ik dit hoorde, had nog nooit zo veel microfoonsnoer verkocht.

dit zie ik als een hele groep als dom groeperen
terwijl het onkunde is
ik denk dat meer als de helft daar begonnen is ik ook en heb er toen veel plezier aan beleefd

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#27 Bericht door PA3DJS »

deg1er schreef:
pe1cmo schreef:Maar over die antenne hoogte en CB, zo kan ik er nog wel één.

Wist je dat het geluid uit zo'n bakkie slecht klinkt, het is helemaal draaierig geworden.
Dat komt door dat krulsnoer van de microfoon. Het geluid moet al die bochtjes om.
Je kan beter een gewoon recht snoer nemen, werkt veel beter, en je monolatie (lees modulatie) is dan veel beter.

Die winkel waar ik dit hoorde, had nog nooit zo veel microfoonsnoer verkocht.

dit zie ik als een hele groep als dom groeperen
terwijl het onkunde is
ik denk dat meer als de helft daar begonnen is ik ook en heb er toen veel plezier aan beleefd
Ik vind het ook jammer hoe een aantal veelal geregistreerde zendamateurs omgaan met andere (niet geregistreerd) zendamateurs. Het gebeurt niet alleen hier, maar ook in de lucht. Ik zit nog regelmatig op CB, en dat bevalt prima.

Wat onkunde betreft, dit draadje is ook ontstaan uit onkunde, of ben ik nu stom, dom of van het padje af....

Bij mij in de buurt lijkt CB weer wat toe te nemen (regio Utrecht Hilversum), en velen hebben een registratie bij AT. Jammer dat we door PLC dan af en toe uit moeten wijken naar 10m.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#28 Bericht door PA3DAT »

pa1bvm schreef:>10 kw op een PL plugje ?? en dan door een stukje rg 213 .. hmmm
Deze zie ik pas 6 weken later! :D

Nee, geen PL-connectoren. We hebben het hier over dikke militaire coax, doorsnede 1" of meer,
(daar heb ik verder geen verstand van) met bijbehorende (lompe) N-connectoren.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie