nanoVNA

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

nanoVNA

#1 Bericht door pa3bya »

Kent iemand deze:
https://www.banggood.com/NanoVNA-Vector ... 71576.html ?

Ook op eBay veelvuldig te vinden.

Zie ook: https://github.com/ttrftech/NanoVNA

Gerrit.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: nanoVNA

#2 Bericht door pa0ejh »

Dag Gerrit.

Het schema ziet er wel goed uit, maar de Software is vaak een probleem, HI.

Voor wat er in zit is het geen geld, maar ik heb al 5 Analyzers, dusszz..

Had jij ook die SDR gemaakt met de Teensy?? was van een Canadees dacht ik...Heslip

Ik vond de TFT traag, en had een snellere software Versie gevonden bij de maker van de Teensy..

Maar dan moest ik alle bedrading/ poorten omleggen, is toen blijven liggen, zo gaat het wel eens.. (bij mij)...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: nanoVNA

#3 Bericht door pa3bya »

pa0ejh schreef:Dag Gerrit.
Het schema ziet er wel goed uit, maar de Software is vaak een probleem, HI.
Voor wat er in zit is het geen geld, maar ik heb al 5 Analyzers, dusszz..
Ja en software is volgens GitHub dus al twee jaar oud.
Had jij ook die SDR gemaakt met de Teensy?? was van een Canadees dacht ik...Heslip
Ik vond de TFT traag, en had een snellere software Versie gevonden bij de maker van de Teensy..
Maar dan moest ik alle bedrading/ poorten omleggen, is toen blijven liggen, zo gaat het wel eens.. (bij mij)...
Ja, hoe weet jij dat?
Ik heb geen probleem met de TFT, ik gebruik wel een nieuwere library, met betere resolutie van de fonts ook.
ik moet altijd nog eens een stukje op mijn site zetten met een videootje.

hier een foto:
Bijlagen
foto van de Teensy SDR
foto van de Teensy SDR

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: nanoVNA

#4 Bericht door EA5JEX »

Volgens mij is dat een kopie van de Eu1ky analyser.
Kd8cec heeft daar hele leuke software voor gemaakt.
Hamskey.Com

Kees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: nanoVNA

#5 Bericht door pa0ejh »

Het is geen echte 1 op 1 kopie, maar meet wel volgens het blokkendoos principe, geen LPF meer achter de Generator

Mixen en dan komt er LF uit, dat wordt dan in de software verwerkt...

Volgens mij werkt die Rigexpert analyser ook met dat principe..

@BYA ik zag je ontwerp ergens op Inet, ik had eerst het 1,9 Inch scherm, heb nu een 2.9 scherm...
maar die nieuwe TFT driver heeft andere pinnen nodgi op de Teensy en moet ik m,n hele print aanpassen...

De Software werkt wel, maar de Smeter blijft hommeles, ook de AGC...heb nu een Teensy 3.6 die ook weer sneller is..
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: nanoVNA

#6 Bericht door pa3bya »

pa0ejh schreef: @BYA ik zag je ontwerp ergens op Inet, ik had eerst het 1,9 Inch scherm, heb nu een 2.9 scherm...
maar die nieuwe TFT driver heeft andere pinnen nodgi op de Teensy en moet ik m,n hele print aanpassen...

De Software werkt wel, maar de Smeter blijft hommeles, ook de AGC...heb nu een Teensy 3.6 die ook weer sneller is..
Ik zie het al, rheslip noemt mijn versie op zijn site, inmiddels ziet het er veel beter uit, hoewel ik niet zo tevreden ben met de SoftRock RXTX 6.3 en 9V1AL Motherboard 3.6 met maar vier bandfilters.
Ik zie geen problemen bij de Smeter en AGC. Ik heb inderdaad het kleine 1.9 inch scherm.
Mocht het helpen, mijn code staat hier: https://github.com/AgriVision/Teensy_SDR

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: nanoVNA

#7 Bericht door pa0ejh »

Het werkt wel hoor, ik heb er enige tijd geleden nog wat aan veranderd, een optische Encoder, ik zal eens naar je Link kijken...
Ik werk dan met de RXTX Ensemble voor 80 en 40m, maar wil die ombouwen naar 10m, en dan met een transverter op 144Mhz werken.

Heb je wel eens naar het soldeerwerk van die nanoVNA gekeken?? haastwerk hoor, lijkt wel geplakt ipv gesoldeerd...

Ik heb sinds enige tijd de OSA103, leuk als meet apparaat, de Software is wel wennen...
http://www.osa103.ru/en/main-page/
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: nanoVNA

#8 Bericht door pa3bya »

pa0ejh schreef: Heb je wel eens naar het soldeerwerk van die nanoVNA gekeken?? haastwerk hoor, lijkt wel geplakt ipv gesoldeerd...
ik zag op de banggood site geen foto van de print, maar voor 50 euro kun je niet veel verwachten. Bovendien staat het me tegen dat ontwerpen van anderen hoewel open source, op deze manier te gelde gemaakt worden. Geen enkele garantie dat de werkomstandigheden van degene die dit heeft gemaakt goed zijn.
pa0ejh schreef: Ik heb sinds enige tijd de OSA103, leuk als meet apparaat, de Software is wel wennen...
http://www.osa103.ru/en/main-page/
Ziet er leuk uit inderdaad, kende ik nog niet. Wel de Red Pitaya, maar die is wel duurder.
Ik heb zelf een echte spectrum analyser staan, maar helaas zonder tracking generator en meet brug.
Doe dit nu met een ruisgenerator en losse rf brug van 60dBm.com, dat werkt ook, maar ik kan niet van die mooie smith charts maken.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: nanoVNA

#9 Bericht door pa0ejh »

Dag Gerrit.

Ik heb met de Redpitaya een Standalone SDR Trcvr gemaakt, zie mijn QRZ pagina.

Een Video van de Teensy SDR staat hier > https://youtu.be/vSkH5QRu8QU
Smeter werkt soms, alleen bij harde signalen, en de Freq. aanwijzing gaat wat stroperig
als ik snel draai zie je meerdere cijfers door elkaar...

Ik ga eerdaags weer eens met deTeensy aan de slag, moet de hele bedrading omgooien, de
nieuwe TFT-Driver heeft een andere pinning voor de LCD...

OK, weer OnTopic: ik heb nog een SWR analyser gemaakt met een Nano en een DDS AD9850.

Werkt best goed, tot 30Mhz, en kan ook 7 Freq.banden tegelijk laten zien.
In-werking-80m.png
Mijn eerste eigenbouw was de voorloper van de miniVNA, de VNA1 die werkt nog via de parallel poort...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie