Es'hail-2

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Es'hail-2

#181 Bericht door PE9PE »

pe1cmo schreef:Zou leuk zijn Rob.

dat is lang geleden dat we een verbinding hadden.
René ik heb jou al ingeschoten, bij de lokale afdeling, om hier een lezing te komen geven over ES Hail.
Ik verdiep mij in hoe ik op ES Hail actief kan gaan worden met een deel van mijn bestaande apparatuur.
Maar eerst verhuizen.
Die verbinding gaat er in ieder geval komen :)

73 Rob
Life is too short for QRP.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Es'hail-2

#182 Bericht door pe1cmo »

Dat is makkelijk Rob, je belt CMO, besteld een transverter, regelt een goede tijdbasis (10 Mhz referentie) en via Remco PA3FYM een antennefeed en je kan uitkomen. :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Es'hail-2

#183 Bericht door PE9PE »

pe1cmo schreef:Dat is makkelijk Rob, je belt CMO, besteld een transverter, regelt een goede tijdbasis (10 Mhz referentie) en via Remco PA3FYM een antennefeed en je kan uitkomen. :mrgreen:
Ik neem contact op René, maar eerst verhuizen.
Brrrrrrrrrr wat een straf.
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'hail-2

#184 Bericht door PA1AIS »

Zou het kunnen dat de output of gevoeligheid van de transponder mogelijk iets terug geregeld is?

Mijn piepkleine signaaltje is zomaar 6-10dB zachter, van de ene op de andere dag....

Op de analyser klopt alles nog.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Es'hail-2

#185 Bericht door Remco »

Ik heb recent geen degradatie kunnen waarnemen hier.

CW- en PSK-baken zijn hier respectievelijk 30 dB en 27 dB (max) boven de ruis.
(geen SNR, maar piekhoogten)

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Es'hail-2

#186 Bericht door Remco »

Ik krijg zo nu en dan mailtjes van andere/beginnende Es'hail-2 / QO-100
gebruikers inzake ontvangst(kwaliteit) van de NB-transponder.

Hieronder een screenshot van vandaag. Sinds de (overall) 10 dB-vermindering
van de transpondergain kwam ik met mijn 60cm brede offsetschotel tekort.
De systeemruis overstemde de tpx ruis en ik kon derhalve zwakkere signaaltjes
niet, nauwelijks of heel moeilijk nemen.

Sinds 17 april heb ik een 88cm brede offset en ben ik weer redelijk 'on par'.

Ik zie hier -met de opstelling binnenshuis- de transponderruis 2-3 dB boven de systeemruis.

M.b.t. onderstaande plaatje: FFT bin size is 131072.
Bijlagen
17may2019a.jpg

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'hail-2

#187 Bericht door PA1AIS »

Remco schreef:Nah... zo zit ik er niet in. Maar gewoon handig dat er een
NL-frequentie is.

Bedenk ik me nu pas, wellicht is .740 beter, daar heeft
PI4AA (geen toeval ; -) al twee uitzendingen gehad.

Bij nader inzien . . . 10489.740 !

What say?
Goed plan, ik zal mij melden
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'hail-2

#188 Bericht door PA1AIS »

Ik heb trouwens voor de uplink deze besteld:
https://www.aliexpress.com/item/Furious ... 4c4dEHb7x3
patch.png
De SWR valt niet heel erg tegen, maar had mooier gekund. Daar komt nog bij dat in het brandpunt de SWR sterk kan variëren.
swr.png
En vandaag gemonteerd in de schotel.
patch2.png
Ik heb geen signaal reductie kunnen vaststellen van de LNB, ondanks dat de patch er iets voor zit.
De signaal winst van de uplink is +3dB ivm de polarisatie van liniair naar LHCP en van een 60cm naar een 120cm schotel scheelt ook rond de +3dB..
Met 800-900 mW bij de straler ben ik niet ontevreden over het resultaat over Eshail heen.

Kom maar op op 740! :D
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Es'hail-2

#189 Bericht door pe1cmo »

3dB van 60 naar 120cm, dat moet 6 zijn !!

Misschien roep ik vanavond, nu nogal druk.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'hail-2

#190 Bericht door PA1AIS »

Dag Rene,

Die +6 van de schotel had ik ook wel gewild, maar ik heb een kunststof echostar schotel van 120cm en vindt de prestaties op 2,4G tegenvallen. Ik heb ook al gespeeld met het juiste brandpunt, maar prestaties blijven achter vindt ik. Op grond van 10Ghz prestaties krijg ik grofweg het idee dat de prestaties van 120cm kunststof overeen komen met 88cm metaal?

Er was ook even twijfel of ik wel een vrije Fresnelzone had, dat lijkt mee te vallen tussen de huizen door.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Es'hail-2

#191 Bericht door pe1cmo »

Ik heb vroeger ook zo'n schotel gehad, en voldeed ook niet. Later bleek dat hij door warmte iets verwrongen was.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Es'hail-2

#192 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ook ik heb gisteren de eerste stappen m.b.t. ATV via deze satelliet gezet.

60cm Triax schoteltje op het balkon en een omgebouwde LNB. Als ontvanger een KOQIT, via HDMI op mijn TV aangesloten.
De stream kan ik goed ontvangen. Gisteren PE1ASH gezien en vandaag CT1BYM.

Nadeel van de KOQIT is dat deze niet lager gaat dan 1 Megabite per seconde. (Nieuwe materie voor mij en hoop dat ik dit goed schrijf :wink: )
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Es'hail-2

#193 Bericht door pe1hzg »

Laat ik deze posting gebruiken om mijn ervaringen voor het ombouwen van de Starcom SR-3602 te beschrijven.

Ik heb een transverterkit van PE1CMO (mooi spul!) en daar zit een omgebouwde SR-320 LNB bij. Deze LNB is omgebouwd: geschikt gemaakt voor ruisarme 5V voeding in plaats van een interne spanningsregelaar, en gebruikt de 25 MHz referentie via de coaxkabel, dus geen drift en geen offset meer.
Maar, de SR-3602 is een dual LNB, en ik zou de andere poort kunnen gebruiken voor de WB transponder, of als hulp bij het richten van de schotel (de Engelse 28.2 positie zit immers vlakbij).
Ik vond het zonde om de meegeleverde SR-320 aan te passen, hield 'm liever origineel (dan heb ik een "deze is goed" referentie), en tenslotte wilde ik eens wat ervaring opdoen met dit soort ombouwen.

Via aliexpress heb ik 4 SR-3602's gekocht, ze zijn goedkoop en zo kon ik er tijdens het experimenteren zonder vrees "eentje verprutsen". Dat laatste is me overigens gelukt.
SR-3602
SR-3602
Om te beginnen, de inhoud van het blikje is heel anders als de SR-3602 die Remco eerder in dit forum beschreven heeft. Er zit een print in die ongeveer half zo groot is als de gietmetalen behuizing. Let ook op de hoogfrequent-correcte manier waarop de afstand van een aantal centimeters tussen de print en de F-connectoren is opgelost.
Merk ook op dat het serienummer op ieder van de 4 LNB's hetzelfde was.

De deksel zit niet geschroefd maar gewoon met kit gelijmd. Die kit kun je gewoon wegkrabben, daarna met een mespuntje in de linkeronderhoek de deksel openwippen en je bent "binnen".

Op de print zit een 25 MHz kristal, een enkele ontvangerchip (RDA 3567E). Er zitten twee IF-poorten op, ieder voorzien van de schakeling die PE1CMO reeds eerder beschreven heeft: smoorspoel om IF van voeding te scheiden, diverse condensatoren, 78L06 en tenslotte een dubbeldiode zodat beide poorten het IC kunnen voeden.

Bij tests voor de ombouw had ik ontdekt dat de IF poort bij de hoorn (rechts op de foto) een veel beter signaal geeft als de andere poort. Voor TV maakt het niet uit, maar de poort bij de hoorn levert niet-omgebouwd al een aardig signaal op (drift natuurlijk), de andere poort levert een soort aurora op. Ik bouw dus de rechterpoort om voor de NB transponder.

De ombouw van de voeding is dan ook voornamelijk het verwijderen van de 78L06 (valt nog niet mee als je de print heel wilt houden!) en deze vervangen door een SMD spoel van 150nH met 270pF parallel. Ik had 0805 SMD's en die waren "te klein": zou ik het nog eens doen dan zou ik 1206 SMD's proberen.
Bij de ingang van de 78L06 (middelste en bovenste pootje) zit een condensator van 200nF of zo; die heb ik verwijderd want ik wilde het 25 Mhz signaal niet kortsluiten. Rechts van de stabilisator, aan de onderkant, zit nog een condensator die ook op de ingang zit en die heb ik ook verwijderd.

Het is het handigst als je dit stap voor stap doet en na iedere stap dan weet je wat je foutgedaan hebt. Zie verderop meer hierover.

De tweede stap is het vervangen van het kristal door de 25 MHz vanuit de IF poort. Van de twee kristalaansluitingen is de linker de ingang, en helemaal linksboven in de hoek op de print is het printspoor wat de outgang naar het kristal toevoert, dat laat zich makkelijk onderbreken en dan blijven de soldeerpads heel (het is erg lastig om voldoende warmte op de print te krijgen om de kristalaansluitingen, die onder het kristal gevouwen zijn, voldoende heet te krijgen). Bovendien wilde ik het nu-niet-meer-aangesloten uitgangspad van het kristal (de rechteraansluiting) gebruiken om aan de IF pad te koppelen zodat ik het kristal als een filter gebruiken kon. Dat kreeg ik niet aan de gang helaas, maar met een seriekring (opnieuw 150nH en 270pF) vanuit de IF poort naar de linkerpad van het kristal werkte het wel.

Bij mij gebeurde er iets onverwachts. Na het aanpassen van de voeding, dus met ongewijzigde oscillator, werkt het niet. Normaal geeft een LNB een hoop versterking en een behoorlijke toename van de ruis als deze wordt aangesloten, maar na de ombouw met de LC-kring hierboven, en aanpassen van de voeding, kreeg ik geen ruis.
Hier heb ik een behoorlijke tijd op lopen puzzelen.

Het IF-poort circuit heeft meerdere functies: voeding (hebben we omgebutst), IF uitgang (blijven we mooi vanaf), maar een LNB heeft ook schakelfuncties waarmee afhankelijk van de voedingsspanning en aan/afwezigheid van 22kHz op de voeding, ontvangstpolarisatie en LO frequentie gekozen wordt.
Op de foto rechtsonder naast het ontvangst-IC zitten nog 3 weerstanden waarbij over de onderste een condensator geplaatst is. Dat blijkt het omschakelmechanisme te zijn: een spanningsdeler van 560k (naar de voedingsingang), 63k (naar aarde) en dan een weerstandje van 1k naar het pootje van het IC.
Dit is een 1:10 spanningsdeler en bij 13V voeding staat er dus 1.3V, bij 18V voeding 1.8V. Over de weerstand van 560k zit een condensator, wellicht om de 22kHz niet te verzwakken.
Maar na het ombouwen naar 5V staat hier maar 0.5V en na een hoop soebatten heb ik moeten leren dat het IC dan uitschakelt. Als je dat eenmaal ontdekt hebt is de oplossing simpel: weerstand 560k vervangen door weerstand 180k, condensator weg (heb je alleen maar last van met die 25MHz referentiefrequentie) en daarna werkte het IC weer.
Ik vermoed dat deze logica is toegevoegd omdat iedere poort het IC van voeding kan voorzien (vanwege de dubbeldiode, zie herboven) en men blijkbaar niet wilde dat als de voeding van een poort uit staat, de poort IF signaal levert.
Over dit laatste heb ik niets kunnen vinden in een forum dus mogelijk helpt dit anderen.



Ik heb nog een ander dingetje: ik maakte me zorgen over de lens van de POTY antenne, als deze een keer zou vallen zou 'ie beschadingen. Ik heb dat nu opgelost met een kastje RND 455-00198 (verkrijgbaar bij Reichelt, waar ik ook de SMD's besteld heb; bij UPS levering heb je de spullen in een dag) en dat past mooi en lijkt geen verliezen te geven.

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: Es'hail-2

#194 Bericht door PE5HV »

Omdat ik eens wilde zien of een LNB met DRO (in dit geval ook Octagon) zou samenwerken met de frequentiecorrectie van SDRConsole V3.0.7., heb ik dat gewoon eens getest.

Conclusie:

- na voldoende opwarmingstijd werkt de frequentiecorrectie van SDRConsole V3.0.7 op het PSK baken OK
- op het ontvangen audio zit een laagfrequente ruis / jitter die het audio niet om aan te horen maakt. Waar deze jitter vandaan komt, wil ik nog nagaan (voedingspanning, of vanuit de DRO oscillator).

Dat laatste kan ik eens testen met een kale carrier en dan zien wat er voor signaal op het audio zit.

Vooralsnog: DRO ongeschikt voor Narrow band ontvangst op 10 GHz.
73
Harry
PE5HV / NL6594

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'hail-2

#195 Bericht door PA1AIS »

Ik zal het bij gelegenheid ook eens proberen met een Inverto.
Met een andere Inverto PLL versie heb ik ook last van jitter, waardoor het audio merkwaardig rauw klinkt. PLL is dus geen garantie dat het dan ook goed is.

Een nieuwere Inferto premium klinkt wel perfect.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie