SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD1LV
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2017, 11:50
Locatie: Nieuw-weerdinge

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#16 Bericht door PD1LV »

Hallo,

ik heb een paar jaar met de Perseus gewerkt.
Zeer fijn apparaat en werkte voor mij perfect, had ook de fm plus er bij.
Ik durf wel te stellen dat het voor mij de allerbeste ontvanger is geweest die ik ooit bezeten heb.
Alleen het gedonder met de software is mij teveel geworden, steeds moest de boel opnieuw geinstalleerd worden, telkens als er was geupdated dan had ik weer gemier en werkte het niet meer. Helaas heb ik van pc's niet zo heel veel verstand en dus dat was de druppel die me deed besluiten om hem van de hand te doen.
Ben een knoppenmens en ben toen maar overgeschakeld naar de Kenwood r5000 en de Sony xdr-f1hd, kun je gewoon knoppie inschakelen en gaan...

m.v.g. Roelof.

PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#17 Bericht door PC1RZ »

Ik maak tegenwoordig veelvuldig gebruik van de originele RTL-SDR

De nieuwe versie heeft ook HF ondersteuning, door gebruik te maken van de Q branch setting.
Bevalt me goed, hoor er net zo veel op als op mn ft-450.

Heb ook nog een oude versie, daar heb ik nog een spyverter achter om HF banden te ontvangen. Dat werkt net iets mooier maar kost toch aardig extra.

Gebruik zowel SDR-Sharp als HDSDR.
73, Rick

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#18 Bericht door jengelsm »

PA9CW schreef:Wat is het uiteindelijk geworden ?
Destijds de Winradio 305e aangeschaft. Ben ik tijdens een reisje kwijt geraakt.
Inmiddels de SDR play Duo aangeschaft.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#19 Bericht door PA3DAT »

Dat is interessant: bevalt die?
Ik zit daar ook een beetje naar te lonken, bijv. om 2 banden tegelijk te monitoren.

De software is ook erg fraai...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#20 Bericht door PD0JDG »

De RSP Duo is inderdaad interessant. Men is bezig om antenna diverisity en ruis onderdrukking via de twee ontvangers te implementeren.

https://www.sdrplay.com/community/viewt ... f=6&t=4506

Zelf heb ik de RSP1A. Binnen de 10 MHz bandbreedte kun je reeds met meerdere virtuele ontvangers meerdere banden tegelijkertijd monitoren.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#21 Bericht door PA3DAT »

Bedankt, dat/daar ga ik eens lezen!

10MHz is overigens niet genoeg voor mijn 2 banden: ik zit te denken aan 50/70 of 144/430 MHz. :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#22 Bericht door PD0JDG »

Volgens verschillende bronnen kun je ook tegelijkertijd meerdere SDR applicaties gebruiken. Elk met een eigen SDR ontvanger. Om te experimenteren met de software is de RTL SDR V3 dongle ideaal. Die wordt door heel veel software ondersteund. Voor serieus DX is die niet geschikt. Ik zal meerdere applicaties tegelijk eens proberen als ik mijn spullen weer heb. Zijn nu onderweg van Los Angeles naar Parijs vanwege verhuizing.

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#23 Bericht door jengelsm »

PA3DAT schreef:Dat is interessant: bevalt die?
Ik zit daar ook een beetje naar te lonken, bijv. om 2 banden tegelijk te monitoren.

De software is ook erg fraai...
De SDRplay Duo is value for money. Best tevreden over de resultaten, zeker voor dat geld.
De mogelijkheden zijn uitgebreid. Het bedieningsgemak is goed. De 'scan mogelijkheid' is fraai.

Best tevreden dus, maar toch ben ik aan zoeken naar een nog betere SDR ontvanger.
Ik kreeg een tip dat er SDR transceivers zijn waarvan het RX deel erg goed is.
Wellicht een idee om een SDR transceiver te kopen en het TX deel uit te schakelen ? Mag dat ? (of toch maar even het F examen doen?)

Welke SDR transceiver of receiver zouden jullie adviseren?

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#24 Bericht door PD0JDG »

jengelsm schreef:Welke SDR transceiver of receiver zouden jullie adviseren?
Sorry, maar ik heb geen ervaring met betere ontvangers dan de RSP 1A en soortgelijke.

Voor mij was de RTL SDR V3 in combinatie met GNU Radio Companion de ideale manier om SDR enigszins te begrijpen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#25 Bericht door PA1AIS »

Ik heb redelijk wat SDR's, variërend van de bekende TV-stick tot de IC7300.
j=Je moet eigenlijk eerst je doel specificeren voordat je een keuze maakt .

De ordinaire SDR stick is eenprima instap model om kennis te maken met SDR, maar kwaliteit is ver te zoeken,
De RTL-SDR.com V3 is al een stuk beter, maar nog geen krachtpatser.
De HackRF is een leuk en handig stuk gereedschap, maar de ontvanger kwaliteiten zijn matig.
De Pluto SDR is 12 bit en al een stuk beter qua gevoeligheid, maar een onstabiel kastje.
Mijn favoriet tot nu toe is de SDRplay-1, 12 bit, bandfilters en presteert goed. Met de SDRuno software an je het vergelijken met een geijkte ontvanger van goede kwaliteit. De signaal niveau's zijn griezelig nauwkeurig met de meetapparatuur (R&S + Rigol).

De SDR-RTL gebruik ik QRL-matig onderweg om bepaalde apparatuur te decoderen, lekker licht en klein.
De pluto en SDRplay gebruik ik voor Eshail ontvangst. Zenden met de pluto valt erg tegen.
Voor het betere werk gebruik ik (ook qrl matig) de SDRplay om controles uit te voeren m.b.t. DSC en telex.

De IC7300 doet het uitstekend op HF.

Voor elke taak is een SDR.
Ik overweeg de SDRplay-duo, ivm 14 bits.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#26 Bericht door PA0ETE »

Ik heb bij Van Dijken in Groningen laatst een RTL-SDR-stick gekocht (voor iets van 45 euro) waar een extra gestabiliseerde oscillator in zit en met het frequentiebereik onderaan uitgebreid tot uit mijn hoofd 500 kHz aan de onderkant.

Ik heb hem nog niet getest, ik heb de stick gekocht om met de SVXlink-software (daar kun je GNUradio meecompileren) te experimenteren met lage ingangsfrequenties voor mijn multiband repeatersysteem. De laagste ingang is nu 29,610 MHz (je komt er dan uit op 144,875 MHz FM), maar ik wil kijken hoe het gaat met een FM-ingang op 24,980 MHz (alleen aan als de band dicht is), op 50 MHz in SSB (iemand hier in de buurt is een SSB-zendontvanger aan het bouwen voor die band, en dan kan hij dat tevens gebruiken om te monitoren door de repeater als papegaai te schakelen), en verder met data-ingangen op lagere frequenties voor het dataysteem in de repeater.

Het plan is dan om bij goede resultaten (en belangstelling van anderen dan alleen ondergetekende) daar iets serieuzers als ontvanger voor in te zetten.

Plan is om de RTL-SDR-stick te gebruiken met een ingangsfilter voor de betreffende band en indien nodig een extra versterker ervoor, met name op de hogere frequenties.

Ik weet wat deze stick betreft niet zeker of het dynamisch gedrag op HF ook beter is dan bij een reguliere stick. Het lijkt mij qua product een tussenoplossing tussen de reguliere sticks die je voor minder dan 10 euro vaak kunt kopen en iets als de latere Funcube-dongels.

HIer te koop:
https://www.vandijkenelektronica.eu/en/ ... iting.html

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#27 Bericht door PA3DAT »

Dat is inderdaad geen stick van een tientje. Dit is (volgens mij) de stick van 2 tientjes.
https://www.ebay.com/itm/RTL-SDR-Blog-V ... ctupt=true
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#28 Bericht door PA0ETE »

Ik denk dat dat dezelfde is. :-)

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#29 Bericht door PA8JDG »


Best tevreden dus, maar toch ben ik aan zoeken naar een nog betere SDR ontvanger.
Ik kreeg een tip dat er SDR transceivers zijn waarvan het RX deel erg goed is.
De FDM- DUOr van Elad misschien? Is de receive-only variant van de FDM-DUO. Stand-alone of i.c.m. de FDM-SW2 software, het werkt hier allemaal erg goed. Zeer tevreden over deze ontvanger.

73’s, Jan PA8JDG

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#30 Bericht door jengelsm »

Heb uitgebreid zitten google'n.
FDM hoor ik heel veel positiefs over, maar.....

De meeste SDR ontvangers zijn voor de HF, en een enkele doet ook de FM broadcast / 2 meter band.

Ik zoek juist wat voor de VHF/UHF (SHF)

De Winradio General Coverage zijn wellicht wat gedateerd. Met de 305e was ik niet blij. Wellicht dat de 315e veel beter is....

Zou ik er 'op vooruitgaan' als ik een Winradio 315e aanschaf ? Of de R8600 ?

Plaats reactie