Low Pass Filter

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Low Pass Filter

#1 Bericht door PD7HB »

Enige tijd geleden kocht ik op een verkoop van een nalatenschap onderstaand low pass filter en ik ben eigenlijk benieuwd wie er ook zo een in bezit heeft. Inmiddels weet ik dat Hans PA0Q er er één of twee in zijn bezit heeft, Het enige wat de maker WA2ZOT mij nog kon vertellen is dat er ooit 1500 zijn gemaakt door de Unadilla / Reyco Division en dat het filter volledig symmetrisch is en dat de prijs rond de 200 US dollars was maar meer kon hij zich niet herinneren. Open maken is geen optie omdat hij volledig is dicht gesoldeerd. Toen ik het filter kocht was hij flink beschadigd en ik heb hem volledig gerestaureerd, de behuizing is verkoperd ijzer.

Wie heeft er nog meer zo'n filter of wie heeft er verdere info over.
Bijlagen
LPF1.jpg
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Low Pass Filter

#2 Bericht door PA8JDG »

PD7HB schreef:Enige tijd geleden kocht ik op een verkoop van een nalatenschap onderstaand low pass filter en ik ben eigenlijk benieuwd wie er ook zo een in bezit heeft. Inmiddels weet ik dat Hans PA0Q er er één of twee in zijn bezit heeft, Het enige wat de maker WA2ZOT mij nog kon vertellen is dat er ooit 1500 zijn gemaakt door de Unadilla / Reyco Division en dat het filter volledig symmetrisch is en dat de prijs rond de 200 US dollars was maar meer kon hij zich niet herinneren. Open maken is geen optie omdat hij volledig is dicht gesoldeerd. Toen ik het filter kocht was hij flink beschadigd en ik heb hem volledig gerestaureerd, de behuizing is verkoperd ijzer.

Wie heeft er nog meer zo'n filter of wie heeft er verdere info over.
Dit komt mij heel bekend voor. Ik heb nog ergens zo’n Unadilla filter liggen, alleen was die van WA2QKU als ik mij niet vergis, geen WA2ZOT. Gekocht begin jaren tachtig. Kan eventueel de specs voor je checken.

73’s Jan, PA8JDG

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Low Pass Filter

#3 Bericht door PD7HB »

Het zou mooi zijn als je nog iets van specs zou kunnen vinden Jan.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

pe1opk
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 dec 2010, 17:29
Roepletters: pe1opk

Re: Low Pass Filter

#4 Bericht door pe1opk »

https://www.eham.net/reviews/detail/5320

PA1HR says:
Specifications:

- Passband: 0 - 30 MHz
- 2000 Watt PEP, but tested with 3600 Watt PEP (1800 Watt key down)
- Internal loss: 0.3 dB
- SWR 1:1.21 at 50 Ohm
- Attenuation (TVI rejection): >70 dB
- Sealed connectors
- Seamless case, sealed against RF leakage and ingress of dust and moisture
- Crushproof
- "Lifetime guarantee"

"For the "HAM who gives a DAM!"

Unfortunately this filter is no longer produced.

I use two of these filters for many years now. We have tested and compared them with other brands.

The Unadilla filters have excellent rejection (TVI suppression) and are very well built.

Each filter is tested with 3000 Watt RF output.

Highly recommended in every shack!

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Low Pass Filter

#5 Bericht door PA8JDG »

PD7HB schreef:Het zou mooi zijn als je nog iets van specs zou kunnen vinden Jan.
De gegevens van PA1HR hierboven zijn wel juist denk ik. Ga nog even struinen naar de WA2QKU variant. Die werd toen veel gebruikt, en ik moet hem nog ergens hebben. Heb die toen gekocht op basis van een test in een CB blad. Ik hoop iets te kunnen vinden...

Groet,

Jan, PA8JDG

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Low Pass Filter

#6 Bericht door PD7HB »

Het stuk van Hans PA0Q kende ik al vandaar dat ik Hans al noemde in mijn start post, ik ben juist op zoek naar meer ervaringen met dit filter ;-)
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Low Pass Filter

#7 Bericht door PA8JDG »

PD7HB schreef:Het stuk van Hans PA0Q kende ik al vandaar dat ik Hans al noemde in mijn start post, ik ben juist op zoek naar meer ervaringen met dit filter ;-)
Vanavond even gezocht en het filter gevonden. Is dus de WA2QKU variant. Beviel mij toen zeer goed. Geen merkbare verliezen. Specs staan net als bij WA2ZOT vermeld op het plaatje.
Bijlagen
IMAG2328.jpeg

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Low Pass Filter

#8 Bericht door PD7HB »

Dank voor je zoektocht en het plaatsen van de foto. Het type plaatje met de specs is op de call na identiek en de behuizing lijkt op de "flens" na met op de 4 hoeken een schroefgaatje ook gelijk. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat er nog 2 versies zijn met het zelfde type plaatje maar ook met een andere call, reden hiervoor is dat deze filters door een paar amateurs in elkaar zijn gezet en die kregen de vermelding op het type plaatje. Nu op jacht naar de originele beschrijving die er ooit bij is geleverd. Het lijkt mij stug dat die of een kopie er van niet te vinden is.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Low Pass Filter

#9 Bericht door PA8JDG »

PD7HB schreef:Dank voor je zoektocht en het plaatsen van de foto. Het type plaatje met de specs is op de call na identiek en de behuizing lijkt op de "flens" na met op de 4 hoeken een schroefgaatje ook gelijk. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat er nog 2 versies zijn met het zelfde type plaatje maar ook met een andere call, reden hiervoor is dat deze filters door een paar amateurs in elkaar zijn gezet en die kregen de vermelding op het type plaatje. Nu op jacht naar de originele beschrijving die er ooit bij is geleverd. Het lijkt mij stug dat die of een kopie er van niet te vinden is.
Graag gedaan. Leuk dat de bouwers hun call vermeld kregen. Dat wist ik niet. Ik zie overigens 1 klein verschil, op het WA2ZOT plaatje zie ik 54 MHz staan, bij de WA2QKU staat daar 47 MHz. Er zit wel een smal flensje op, maar die is niet zichtbaar op de foto. Blijkbaar heb ik de foto iets te dichtbij genomen. Mocht ik nog ergens een beschrijving op papier vinden, dan laat ik het weten.

73’s

Jan, PA8JDG
Laatst gewijzigd door PA8JDG op 14 mei 2019, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Low Pass Filter

#10 Bericht door Michiel »

Ik heb ook die wa2zot,de mijne is helemaal koper kleurig en heb ik zo`n 25 jaar in bezit.
Misschien zelfs wel langer, ooit op de vereniging gekocht wat uit een boedel kwam van een SK.
Altijd goed gewerkt, zal als ik eens tijd heb aan de analyzer hangen en een zweep eroverheen gooien.
Hij moet wel ergens uit een doos komen , want ik gebruik hem al jaren niet meer.
Zal ook eens kijken welke call er bij mij op staat.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Low Pass Filter

#11 Bericht door PA8JDG »

Michiel schreef:Ik heb ook die wa2zot,de mijne is helemaal koper kleurig en heb ik zo`n 25 jaar in bezit.
Misschien zelfs wel langer, ooit op de vereniging gekocht wat uit een boedel kwam van een SK.
Altijd goed gewerkt, zal als ik eens tijd heb aan de analyzer hangen en een zweep eroverheen gooien.
Hij moet wel ergens uit een doos komen , want ik gebruik hem al jaren niet meer.
Zal ook eens kijken welke call er bij mij op staat.
Misschien dat deze twee de enige bouwers waren?

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Low Pass Filter

#12 Bericht door PD7HB »

Er schijnen 4 man met de bouw betrokken te zijn geweest en dat er rond de 1500 exemplaren zijn gemaakt, dat is wat WA2ZOT mij kon vertellen via een email.

Het filter is van plaatijzer gemaakt en later voorzien van een redelijk dikke koperlaag en daarna zwart gespoten. En dus ook in blauw wat misschien wel te maken heeft met de persoon die hem heeft gebouwd? Ik heb het filter wat ik hier heb volledig moeten opknappen want er zaten best wel wat diepe krassen in, het type plaatje was onbeschadigd en zat al gedeeltelijk los dus dat was er heel makkelijk af te halen, de lijm was volledig vergaan. Daarna een paar oude PL pluggen er opgedraaid en aan het schuren gegaan, vandaar dat ik weet dat er onder de koperlaag gewoon plaatijzer zit. Daarna in de 2K spuitprimer gespoten en weer geschuurd zodat alle krassen er uit waren en toen in de 2K zwarte lak gespoten met 10% glans.

Ik vind dit altijd leuk uitzoek werk en nog veel leuker is het om een kopie van de originele beschrijving re hebben, dat maakt het compleet ;-)
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Low Pass Filter

#13 Bericht door Michiel »

Ik ben de wa2zot ook weer tegengekomen tijdens het opruimen.
De mijne zal ik eens weer eens op poetsen en een beetje aandacht geven.
Afbeelding
Wat goed te zien is dat er 4 sectie`s in het filter zitten.
Afbeelding
https://www.eham.net/reviews/detail/5320

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Low Pass Filter

#14 Bericht door PD7HB »

Beetje late reactie Michiel maar leuk dat jij hem ook weer hebt gevonden. Er zullen er vast nog wel meer hier of daar in een doos op zolder liggen, eigenlijk best wel zonde want het is een geweldig mooi filter in de shack. Ik ben nog steeds op zoek naar een kopie van de originele beschrijving maar dat is een lange zoektocht volgens mij.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Low Pass Filter

#15 Bericht door Thijzer »

De vraag is: wat zit erin? Waarom zou dit filter zo goed zijn?

Plaats reactie