ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#16 Bericht door PA3DAT »

Een staalboor, diameter even opmeten met een schuifmaat.
Wanneer het gat groter dan 10mm moet zijn (zal haast wel) kun je een getrapte boor
gebruiken: https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Speci ... 0249931005
Wel even voorboren met minstens 4mm zodat dat puntje van de getrapte boor erin past.

Afbeelding

Die van Lidl zijn wel érg goedkoop, ik heb ooit pakweg 40 euro betaald voor één zo'n boor...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#17 Bericht door pa0ejh »

Het gat moet 16mm zijn voor die connector....

En laat je niet door @AVT op het verkeerde been zetten met zij motorkap...

Hij vergeet dat de spatborden, deuren, cabine enzv. van metaal zijn, zo ook het
chassis van z,n Camper en dat hangt allemaal en elkaar, wat wel belangrijk
is, is dat de ATAS goed contact maakt met het metaal....

Een grote plaat heeft weinig zin, liefst meerdere radialen...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#18 Bericht door on4avt »

pa0ejh schreef:Het gat moet 16mm zijn voor die connector....

En laat je niet door @AVT op het verkeerde been zetten met zij motorkap...

Hij vergeet dat de spatborden, deuren, cabine enzv. van metaal zijn, zo ook het
chassis van z,n Camper en dat hangt allemaal en elkaar, wat wel belangrijk
is, is dat de ATAS goed contact maakt met het metaal....

Een grote plaat heeft weinig zin, liefst meerdere radialen...
Als je goed hebt gelezen heb je gezien dat enkel de motorkap van metaal is. Een goede massa is van belang
Niet het grond vlak.Je zou de proef kunnen nemen en een lange staaf ijzer in de grond slaan ernaast en zien wat het opbrengt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#19 Bericht door PA3DAT »

Heb jij dan een integraalcamper Willy? Foto! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#20 Bericht door on4avt »

Ja een burstner Brevio ,De stukken rond de motorkap zijn kunststof. En nu wil die van mij ook niet meer werken zeker!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#21 Bericht door PA3DAT »

on4avt schreef:Ja een burstner Brevio ,De stukken rond de motorkap zijn kunststof. En nu wil die van mij ook niet meer werken zeker!
Nee, denk het niet... :D

Maar zonder flauwekul, zo'n antenne heeft een grondvlak nodig, een "groundplane".
Dat kan een oppervlakte metaal zijn, zoals bij auto's, of een setje radialen. Wanneer ie weinig
grondvlak heeft wordt de antenne heel smalbandig: bij het tunen schiet hij dan aan het dipje
voorbij (vooral op 40m) en vindt geen redelijke swr. Dat had ik met die magneetvoet.

Gebruik je zo'n ding thuis, dan kun je er toch wat radialen aanknopen? Straalt vast beter af!
En er zijn (beginnende) amateurs die denken dat hoe 'professioneler' en duurder de antenne
is, hoe beter ie dan zal werken. Dat bestrijd ik.

De Atas is een (dure) mobielspriet die het mogelijk maakt om zonder tuner op allerlei
frequenties te werken. Dat doet ie in principe "leuk". Het is een mobielsprietje voor op de auto,
niet meer en niet minder. Hij verliest op de lagere banden uiteraard de nodige dB's, omdat ie
daar gewoon veel te kort is (met zijn ingebouwde verlengspoelen).

Ik heb 'm jarenlang kunnen vergelijken op reis, dag-in-dag-uit. Als we in het buitenland met de
camper op een plek voor de nacht waren aangekomen, kon ik kiezen uit 2 antennes voor
40m.: de Atas of een hengel van 12 meter met een kwartgolf vertical voor 40m. Afhankelijk
van hoeveel zin ik had om wel of niet aan de 40m-ronde mee te doen.

Met de hengel kon ik altijd prima meedoen, in de Kamper ronde op 40m. De ene keer ging het
redelijk, de andere keer was ik s9+ in Kampen. Maar het ging altijd. Met de Atas daarentegen
was ik steevast het zwakste station in de ronde, en een aantal deelnemers kregen mij niet mee.
Er meldde zich een keer een tegenstation met óók een Atas; toen werd het pas écht moeilijk!

De Atas heeft een ingebouwde variabele verlengspoel. De antenne zal het dus nooit beter doen
dan een simpele fullsize kwartgolf. En dat gebruik ik achterop de camper: een hengeltje van
6,20 meter, die steekt circa 5 meter boven het dak uit, topje van de hengel circa 7 meter boven
de grond. Daar hangt een draadje aan voor 10, 12, 15, 17 en 20m. De auto als tegencapaciteit.
'Schemerlampjesdraad' uit de rommelbak. Kost niets en werkt geheid beter dan een Atas!

Maar de Atas heb ik altijd bij me: binnen een minuut schroef ik die, via een groot dakluik, op
de PL-voet midden op het dak van de auto. Een compromis, maar lekker makkelijk. En dan kan
ik tóch uitkomen met de FT-857.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#22 Bericht door pa0ejh »

Willy, ik heb nooit gezegd dat het niet kan werken, alleen dat de motorkap toch met het chassis verbonden zal zijn....

Dat de voet met het metaal verbonden moet zijn dat is juist, de magneet voet koppelt capacitief, dat werkt niet goed
op de lagere banden, Alois vermeldde dat ook al, de voet direct door/aan het dak werkt goed.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#23 Bericht door on4avt »

Klopt allemaal wat hier boven is beschreven. is ook niet de bedoeling om ze beter te doen voorkomen dat het is. Maar het is een mooie mobiele uitkomst.Kan het natuurlijk niet halen tegen een halfwave op een hengel.Het gaat me meer over het gemak ervan. Eender waar ik was in Europa, zelfs in Marokko kon ik op 20 m de vrienden in Belgie contacteren,meerdere keren tot mijn verbazing VK,ZL ,ook op 40 .Nu is er wel geen propagatie meer.
Wat de massa betreft klopt ook.Een grondvlak is er niet echt, aangezien je ze op een reling kan bevestigen en doen werken. Zelfs met een lange radiaal op een tripood ging het.
De zijkanten rond de motorkap zijn uit kunststof, maar de deuren uiteraard in metaal en alles hangt aan de chassis .Dat alles zal wel een invloed hebben. De ts krijgt geen goede swr,maar ik besluit dat ze toch werkt.En welke swr is dat dan? Smalbandig ja. maar je kan ze snel vertunen he.Er zijn duurdere srewdraaiers dan deze hoor. ga maar eens zoek op inet.Je komt algauw aan 2 x de prijs van deze.
Maar daarmee is ts niet geholpen met mijn toedracht,hi!
Graag nog even de vorderingen van ts?
willy


Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#25 Bericht door PA3DAT »

En zou je dan met een Atas én zo'n ding een goedwerkende HF-antenne hebben?
Het heeft dan genoeg geld gekost, bij elkaar... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#26 Bericht door PA3DJS »

Voor mensen die echt grote capaciteit willen tussen magneetvoet en beplating (een beetje OT).

Onder mijn magneetvoet zit geen isolatie (je ziet dus het metaal waar de kabelafscherming aan vast zit). Het dak eerst even in de was en dan twee stroken dik alu tape erop (totaal 10 cm breed en 30 cm lang). Daarboven op staat de magneetvoet die elektrisch contact maakt met de alu tape. Daardoor wordt de magneetvoet feitelijk 10*30 cm2. Je kunt denken aan iets in orde van 8 nF (2.8 Ohm bij 7 MHz, 0.1 mm laklaag).

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#27 Bericht door on4avt »

PA3DAT schreef:En zou je dan met een Atas én zo'n ding een goedwerkende HF-antenne hebben?
Het heeft dan genoeg geld gekost, bij elkaar... :wink:
Kost inderdaad veel,ik wil alleen maar iets toevoegen om te proberen.Waarom een atas en waarom die niet hoger zetten en een aarding naar een punt in de grond? Waarom geen draad langs een hengel en een autotuner,?Waarom geen magloop ,die op 1 m boven de grond staat?

Plaats reactie