aardradialen voor middengolf antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

aardradialen voor middengolf antenne

#1 Bericht door Rodion »

Beste forumleden,

Ik wil een zendantenne gaan plaatsen op het dak van een fietsenschuurtje in de achtertuin. De antenne wordt zo'n 3 meter lang en bedoeld om met laag vermogen (0,5 watt) uit te zenden op 1600 kHz. Ik ben me ervan bewust dat dit mogelijk illegaal is en wil dit daarom slechts eenmalig kort doen om een zelfbouw zendertje te testen. Ik heb begrepen dat voor de prestaties van een dergelijke verticale antenne behoorlijk wat koperdraad moet worden gelegd als aardradiaal (zo'n 50 meter?). Helaas heb ik maar weinig ruimte in de achtertuin en vraag me af hoe ik dat draad het beste kan leggen. Ik kan eventueel ook gebruik maken van aardpennen, aardingsgaas in combinatie etc. en dit eventueel op / onder de grond van het gazon ook leggen op het dak van het fietsenschuurtje. Hoe zou ik zoiets het beste aan kunnen pakken gezien de beperkte ruimte? Wie heeft hier een tip?

Alvast mijn dank,

Met vriendelijke groet,

Richard

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: aardradialen voor middengolf antenne

#2 Bericht door PA3DAT »

Hoi Richard,

in dit forum mogen we geen hulp bieden bij illegale activiteiten.

En je bent nogal wat van plan, van alles aanleggen om éénmalig kort te testen...
Met een antenne van 3m lang uitzenden op een golflengte van 187m? Daar kom je niet
ver mee; een simpele kwartgolf vertikale antenne voor 1600 KHz is circa 46m lang!
Die 3m staat totaal niet in verhouding tot die 1600 KHz!

Waarom sluit je dat ding niet gewoon aan op een dummyload?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: aardradialen voor middengolf antenne

#3 Bericht door PE2AAB »

Hoi Richard,

Je kunt hier uiteraard wel een vergunning voor krijgen!

Dien je verzoek in bij het CvdM en met hun toestemming vraag je een LPAM vergunning aan. een 100W zender kost je c.a. € 500,00 per jaar.

Velen gingen je voor zie: https://radio-tv-nederland.nl/am/am.html voor een compleet overzicht. (Helaas zijn alle antenne foto's verdwenen. Weer zo'n geweldig gevolg van die slecht doordachte privacy wet).

Vervolgens kun je hier uiteraard best wel hulp krijgen. Op www.radioforum.nl zou je je vraag ook eens kunnen stellen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie