Onbemand station Kunstinstallatie

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
zondermeer
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:47

Onbemand station Kunstinstallatie

#1 Bericht door zondermeer »

Dag allemaal,

Ik ben architect / kunstenaar, en momenteel bezig met een nieuw werk voor een museumcontext in Hasselt.
Mijn recente werk draait voornamelijk rond het appreciëren en (her)bekijken van archetypes, stedelijke elementen en infrastructuur.

Deze zomer ga ik een nieuw werk bouwen, dat gaat rond het verbinden van twee ruimtes door middel van een constante uitzending van geluid.
Er zijn twee structuren. De uitzendmast (op locatie, buiten), en de ontvanger in het museum (binnen).
De uitzendplaats/mast wordt met een microfoon live doorgezonden in de museumruimte (waar de ontvanger staat). Dit gedurende 4 maanden.
Antennes staan vaak op een non-ruimte, waar niet veel bijzonders is, maar de structuur zelf vaak ongelofelijk. Door waarde te geven aan de geluiden en gewoonten rondom wil ik van deze plaatsen een bijzondere plek maken.
De ruimte onder zo een antenne structuur of hoogspanningsmast is, voor grondige redenen, vaak sterk afgebakend. Daardoor lijkt dit vaak als een erfgoed ruimte die helemaal anders begroeid en reageert op het menselijk gebruik dan de ruimte errond.
Mijn oog viel vaak op de mooie hybrides van hoogspanningsmasten die op een bepaalde hoogte vaak ook antennes dragen, een harmonieuze functieverbroedering.
Ik ben oa. contact aan het opzoeken met Leefomgevingskwaliteit Vlaanderen die de vergunningen levert voor deze infrastructuren (aan Telenet, Proximus,..), met de vraag of er uberhaupt een mogelijkheid zou zijn hier tijdelijk een antenne en microfoon bij te hangen, en toegang te krijgen tot deze voet.
De kans is klein natuurlijk.

Plan B is om zelf een houtstructuur te bouwen, en de antenne en microfoon hierin te verwerken.
Nu ben ik in gesprek met een radiokenner en het blijkt helemaal niet makkelijk te zijn, vooral het feit dat ik bijna constant wil uitsturen is de grootste uitdaging, plus dat het een onbemand station is.
CB radio zou ideaal zijn qua toestellen en vergunning, maar het gebruik & 'klaarte' van signaal leunt daarvoor helemaal niet aan.

Iemand gaf me de tip naar digitale toestellen te kijken op hoge frequentie, aangezien het met analoge gewoon niet zou lukken of veel problematiek geven (bv. Wireless België).
Belangrijkste voor het werk is dat de technologie zichtbaar is, ik wil net de manier om te communiceren op lange afstand in de verf te zetten. Daarvoor heb je bepaalde antennes, ontvangers, en maststructuren voor nodig.


Je merkt het, ik zit nog niet aan een oplossing.
Zien jullie enkele mogelijkheden die ik over het hoofd zie? : -)

Alvast vriendelijk bedankt om de tijd te nemen dit even te lezen,
En wie weet..

Groeten,

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Onbemand station Kunstinstallatie

#2 Bericht door PA3BAS »

Hier in Nederland worden hoogspanningsmasten wel eens afgedankt. Dan worden ze bijvoorbeeld gebruikt als klimtoren, of om van te abseilen of zo. Er zit dan geen hoogspanning meer in. Verder worden er ook zenders en zenderparken uit bedrijf genomen. Je zou zo’n plek moeten zien te vinden, en dan vragen of je die mast mag gebruiken voor je installatie...

Of ga zelf een mast bouwen met hulp van scouting of zo. Omdat dat met houten palen van een paar meter gaat, moet je iets verzinnen om hoger te komen. Dat levert ook mooie structuren op.
Bijlagen
7F04977E-D723-44CC-92F9-163687D514B2.jpeg
26819A7C-8650-4F01-9C6D-C65CFFAA9D33.jpeg
26819A7C-8650-4F01-9C6D-C65CFFAA9D33.jpeg (27.67 KiB) 5799 keer bekeken
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Onbemand station Kunstinstallatie

#3 Bericht door PE2AAB »

Volgens mij heb je in België ook zoiets als een evenementen FM (of AM) zender of lokale
Omroep.
Zal hier eens even rondvragen. Woon niet ver van de Belgische grens.

En wat mast betreft; ja een houten toren kan zeker. Ook België heeft Scoutinggroepen dus wellicht is daar een samenwerking mee te vinden? Jaarlijks is er de JOTA, een weekend waarin diverse Scoutingclubs wereldwijd contact leggen met elkaar en vaak gebruiken ze daar zelfgebouwde masten voor van hout en touw.

Helaas doen er in België slechts een 5 tal groepen mee jaarlijks dus ik weet niet hoeveel bouw ervaring er zit. (In nederland zo’n 250 groepen. Een behoorlijk verschil)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Onbemand station Kunstinstallatie

#4 Bericht door ON5RKN »

Hallo,

Als Zendamateur en telecomtechnieker kan ik je nu al zeggen dat je project (toch zeker als je die wil verwezelijken vanop een hoogspanningsmast)
een onhaalbare kaart is en wel om volgende redenen.

De infrastructuur is van Elia, om ook nog maar een Elia-mast te mogen beklimmen moet je beschikken over het Elia certiicaat "AVIL Basis Contractors"
wat staat voor Algemene Veiligheid In Lijnen, daarnaast is er een 2de vereiste nammelijk in het bezit zijn zijn van een klimcertificaat minimum GOF4
en beschik je uiteraard het nodige gekeurde klimmateriaal. Klimmen alleen mag je niet, je hebt dus al een assistent nodig...

Je zou eventueel dan nog 2 riggers kunnen inhuren die over de nodige certificaten en het materiaal beschikken, maar dan moet jij als curator sowieso nog het AVIL certificaat behalen,
om je apparatuur er te kunnen opstellen, je apparatuur zal niet werken zonder spanning, dus moet je beneden een kast hebben om de spanning naar boven te leiden langs speciale
Z-profielen die moeten voldoen aan de eisen van Elia, er moet een aarding worden voorzien enz... . Er zal een studie moeten gebeuren om de windlast vast te stellen, en er moet een as-builtplan worden opgemaakt,
die heel nauwkeurig moet worden opgevolgd. Tenslotte moet er ook een keuring gebeuren (zowel een elektrisch als technisch).

Wat de appatuur zelf betreft, om een onbemand zendstation opperationeel te kunnen krijgen moet je bij de BIPT zijn, ook zij hebben hun reglementen en eisen,
Maar zover zal je nooit komen, omdat en zeker in masten met telecomcellen, de operatoren het nooit zullen toestaan om o.a problemen met PIM te vermijden.

Ik weet niet met wie je in contact bent, maar je bent van Hasselt zie ik, zelf woon ik te Heers, dus amper 20 minuutjes van Hasselt af, misschien zijn er wel andere mogelijkheden om je project te verwezelijken.

Ronny ON5RKN

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Onbemand station Kunstinstallatie

#5 Bericht door PA3BAS »

Je kan natuurlijk ook met licht gaan zenden. Dat kan echt. Dan heb je geen vergunning oid nodig.
.... But will it blend?

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Onbemand station Kunstinstallatie

#6 Bericht door Thom PA9T »

Misschien een ander idee, wat het nóg visueler maakt:

Je zou gebruik kunnen maken van lampen om het geluid door te sturen. Bijvoorbeeld zoals een infrarood afstandsbediening voor de TV, maar dan gewoon met zichtbaar licht. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een LED-lamp (waarvan je het licht moduleert) en een ontvangende zijde.

Het licht komt natuurlijk niet door een muur, maar dit zou opgelost kunnen worden met spiegels die het licht het gebouw in leiden, naar de ontvanger toe! Kinderen kunnen dan bijvoorbeeld ook met de lichtstraal spelen door hem af te buigen, goed uit te richten zodat er wél geluid is etcetera, hun handen er in te houden zodat het geluid wegvalt enzovoorts!

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Onbemand station Kunstinstallatie

#7 Bericht door ON5RKN »

Thom PA9T schreef:Misschien een ander idee, wat het nóg visueler maakt:

Je zou gebruik kunnen maken van lampen om het geluid door te sturen. Bijvoorbeeld zoals een infrarood afstandsbediening voor de TV, maar dan gewoon met zichtbaar licht. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een LED-lamp (waarvan je het licht moduleert) en een ontvangende zijde.

Het licht komt natuurlijk niet door een muur, maar dit zou opgelost kunnen worden met spiegels die het licht het gebouw in leiden, naar de ontvanger toe! Kinderen kunnen dan bijvoorbeeld ook met de lichtstraal spelen door hem af te buigen, goed uit te richten zodat er wél geluid is etcetera, hun handen er in te houden zodat het geluid wegvalt enzovoorts!
Dan moet er een in line of sight opstelling worden gemaakt en dit zal moeilijk gaan omwille van hoogbouw.....
toch zeker als er voorkeur is voor een opstelling buiten de stadskern....

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Onbemand station Kunstinstallatie

#8 Bericht door ON5RKN »

Thom PA9T schreef:Misschien een ander idee, wat het nóg visueler maakt:

Je zou gebruik kunnen maken van lampen om het geluid door te sturen. Bijvoorbeeld zoals een infrarood afstandsbediening voor de TV, maar dan gewoon met zichtbaar licht. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een LED-lamp (waarvan je het licht moduleert) en een ontvangende zijde.

Het licht komt natuurlijk niet door een muur, maar dit zou opgelost kunnen worden met spiegels die het licht het gebouw in leiden, naar de ontvanger toe! Kinderen kunnen dan bijvoorbeeld ook met de lichtstraal spelen door hem af te buigen, goed uit te richten zodat er wél geluid is etcetera, hun handen er in te houden zodat het geluid wegvalt enzovoorts!
Dan moet er een in line of sight opstelling worden gemaakt en dit zal moeilijk gaan omwille van hoogbouw.....
toch zeker als er voorkeur is voor een opstelling buiten de stadskern....

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Onbemand station Kunstinstallatie

#9 Bericht door ON5RKN »

PA3BAS schreef:Je kan natuurlijk ook met licht gaan zenden. Dat kan echt. Dan heb je geen vergunning oid nodig.
Een vergunning zal er altijd moeten zijn als men van op een telecommast wil gaan werken, daa kom je zomaar niet onderuit.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Onbemand station Kunstinstallatie

#10 Bericht door Thom PA9T »

Je denkt veel te moeilijk :D

Ik heb nergens gelezen dat er grote afstanden moeten worden afgelegd. Dus als er buiten het museum in een grasveldje een toren of een paal staat (geen hoogspanningsmast) waar een lamp op gemonteerd kan worden, en waarvan het licht met spiegels het gebouw in gebracht kan worden, dan is dat een veel visuelere oplossing dan geluid naar binnen brengen via een zendantenne. En je hebt in ieder geval geen vergunning nodig van een Telecom-instantie, alleen van de eigenaar van het opstelpunt.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Onbemand station Kunstinstallatie

#11 Bericht door PA3BAS »

ON5RKN schreef:
PA3BAS schreef:Je kan natuurlijk ook met licht gaan zenden. Dat kan echt. Dan heb je geen vergunning oid nodig.
Een vergunning zal er altijd moeten zijn als men van op een telecommast wil gaan werken, daa kom je zomaar niet onderuit.
Niet als je zelf een houten mast bouwt.
.... But will it blend?

zondermeer
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:47

Re: Onbemand station Kunstinstallatie

#12 Bericht door zondermeer »

Bedankt voor jullie reacties!

Het is inderdaad geen makkelijke opgave, maar ik blijf geloof te hebben in het vinden van een oplossing die de zaken kan combineren :-).

Het hoogspanningsmasten verhaal is niet de kern van het concept, en zou ik enkel doen mocht ik via de operatoren op een mast stoten die niet meer in gebruik is, zodat ik zelf die grote hoogte niet moet aanbouwen maar eerder kan 'tweaken' naar een verblijfsmast waar ook uitzendingen kunnen gemaakt worden.

Het meest zekere is inderdaad om uit te gaan van het zelfbouwen van een houten structuur, iets waar ik zelf een ontwerpje kan voor maken en met een ingenieurburo wel wat zekerheid kan voor krijgen. Zou inderdaad super zijn om dit te kunnen bouwen met een scouts-groep, en hen de mast ook laten mee gebruiken!

Mijn grootste onzekerheid nu is het technisch uitwerken van zo een real-time live uitzending, jullie spreken over uitzenden over licht? Klinkt interessant! Ook het aspect waarbij je dan inderdaad kan interfereren met line-of-sight, storing begrijpen, weersomstandigheden. Dit zijn allemaal parameters die het fragiele van het gebruik van de atmosfeer voor transmissie aanduiden, en daar zit veel schoonheid in. Natuurlijk moet het ook werkbaar zijn.. :- ).
Ik had graag een concept bedacht die het mogelijk maakt toch enkele kilometers ver uit te zenden, mijn vorige installaties werden vaak verplaatst naar andere contexten, dan is het wel fijn om enkele mogelijkheden te hebben en niet té hard vastgepind te zitten op uitzenden van max. enkele honderd meters.
De line-of-sight kan haalbaar zijn, maar inderdaad, het museum staat in de stadskern van Hasselt en om dan naar het platteland te geraken is er toch wel wat hoogte & kilometers die overbrugd moeten worden :-).

Super bedankt voor jullie reacties, geeft al wat meer hoop!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Onbemand station Kunstinstallatie

#13 Bericht door PA0ETE »

Er zijn frequentiebanden waar (als je goedgekeurde apparatuur gebruikt) geen zendvergunning voor nodig is. Vaak zijn dit wifi-achtige apparaten, maar dan met een schotelantennetje eraan en een watt of twee zendvermogen.

Je moet er wel enige kennis voor hebben, maar met zo'n installatie is het goed mogelijk om audio en video over te brengen. Afstanden 10 tot 15 km. De kosten zijn denk ik maximaal 200 euro voor een dergelijke installatie, en als het aan de grenzen van zijn bereik wordt gebruikt, zal de verbinding bij zware regen bijvoorbeeld wegvallen.

Zendamateurs gebruiken dergelijke apparaten voor bijv. wat wij hamnet noemen, een draadloos, enigszins met internet vergelijkbaar netwerk.

In het onderstaande filmpje een schotel met zendontvanger en router voor een dergelijke toepassing. De apparatuur zit aan de schotel vast is bestand tegen buitenomstandigheden, hij wordt aangesloten en gevoed via ethernetkabel. Prijs voor een dergelijke antenne met elektronica is 50 à 60 euro.

Er is beslist flink wat kennis voor nodig om zoiets op te zetten, maar er zijn zeker zendamateurs die over deze kennis beschikken.

De beide schotels moeten elkaar hierbij kunnen "zien", net als bij een lichtverbinding. Het signaal gaat niet door gebouwen. In sommige gevallen kun je wel tegen gebouwen reflecteren om het signaal om een hoek te laten gaan, maar dat levert doorgaans toch een onbetrouwbare verbinding.

Nota bene, het filmpje is wel door mijzelf gemaakt, maar ik heb niet voldoende kennis om hiermee te kunnen helpen.


youtu.be/SR3lx4eFFu4


Er bestaan nog meer frequenties voor dit soort toepassingen, ook alleen voor audio. Als de afstand kleiner is dan kunnen mogelijk ook draadloze microfoons voor bijv. concerten worden gebruikt. Door een hoge opstelling neemt het bereik van dergelijke microfoons fors toe.

Dat soort microfoons zijn er van heel goedkoop tot heel duur, beginnend bij 50 euro, tot aan een paar duizend. De geluidskwaliteit van de microfoon is hier wellicht minder van belang. Die moet echter wel bestand zijn tegen wat ruwere omstandigheden.

Een voorbeeld van een low-cost-microfoon (ik weet niet of deze in België legaal is):

https://www.bax-shop.nl/draadloze-handh ... -draadloos

Belangrijk is dus om te kijken of het gebruik van zo'n microfoon in België is toegestaan. Ondanks dat de regels hiervoor Europees worden opgesteld, zijn er toch verschillen tussen de landen, en een band die in het ene band legaal is, die is dat in het andere land mogelijk niet. Daarnaast zijn er ook illegale apparaten te koop. Het feit dat een apparaat op een legale frequentie werkt is niet voldoende. Hij moet ook aan de eisen voldoen.

Omdat de installatie op een opvallende plek staat is die goedkeuring van belang. Je wilt niet dat BIPT de boel in beslag neemt en wellicht zelfs nog een boete oplegt.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Onbemand station Kunstinstallatie

#14 Bericht door Steef »

Zo te lezen ben je met een serieus project bezig voor een museum.
Voor zo'n project moet je gerust een vergunning kunnen krijgen.

Neem contact op met het BIPT en vraag naar de mogelijkheden voor een "evenementen vergunning".
Zij zullen heus frequenties hebben welke te huur zijn voor een bepaalde tijd.

Je kan dan op zoek naar de juiste apparatuur voor de betreffende frequentie.

Een andere benadering is een bedrijf opzoeken welke professionele communicatie apparatuur verhuurd.
Zij kennen vaak veel beter de weg naar het verkrijgen van een vergunning.

Denk in ieder geval dat je weg moet uit de hoek om het zelf even te doen.
Dit is geen "amateur" dingetje volgens mij.
Wie praat luistert niet

zondermeer
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:47

Re: Onbemand station Kunstinstallatie

#15 Bericht door zondermeer »

Bedankt PA0ETE en Steef voor jullie replies.

Ik ben inderdaad op zoek naar iemand die de technische kant mee kan helpen produceren & maken dat dit helemaal in orde is, uiteraard tegen vergoeding (afhankelijk van het werk).
Zijn er mensen die eventueel hier interesse in hebben? Is een fantastische plek om in te werken dat museum, in een oude begijnhof-site. De installatie van de antenne zal ook wel een leuke uitdaging zijn, eventueel op een oude hoogspanningsmast.. :)
Mag iemand uit Hasselt zijn, maar evengoed elders..!

Groetjes

Plaats reactie