DMR: PI1ZLB APRS beaconing

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#1 Bericht door PC1L »

Een vraag. Enige tijd geleden waren er altijd wel weer stations ( meestal -7 ) op aprs.fi te bewonderen. Dat liep altijd via PI1ZLB ( DMR ). Sinds enige tijd is daar niets meer van te zien. Is er iemand die weet waarom dat is ? Al die -7 DMR stations zijn niet meer te zien ( althans op de aprs.fi map ! ).

73 PC1L.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 1-DMR : PI1ZLB APRS beaconing 2-APRS via ISS

#2 Bericht door PA0ETE »

Ik bedoel het niet afkeurend hoor, maar is het niet een beter idee om hier twee berichten van te maken?
Ik vind als eerste de titel al niet erg begrijpelijk.
Ik waardeer dat je ruimte op het forum wilt sparen, maar twee topics is wel duidelijker, ook als er een discussie op volgt.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 1-DMR : PI1ZLB APRS beaconing 2-APRS via ISS

#3 Bericht door PC1L »

Ik heb zojuist even checked of ik bericht nog wissen kon. Maar dat ging niet meer. Weet niet of je me zou aanraden toch deze berichtjes alsnog apart te plaatsen ?

Inderdaad, dacht ik het te combineren ( ruimte besparing ), daar beide onderwerpen met APRS van doen hebben.

Zal voor volgende keren eraan denken :-).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 1-DMR : PI1ZLB APRS beaconing 2-APRS via ISS

#4 Bericht door PA0ETE »

PC1L schreef:Ik heb zojuist even checked of ik bericht nog wissen kon. Maar dat ging niet meer. Weet niet of je me zou aanraden toch deze berichtjes alsnog apart te plaatsen ?

Inderdaad, dacht ik het te combineren ( ruimte besparing ), daar beide onderwerpen met APRS van doen hebben.

Zal voor volgende keren eraan denken :-).
Sorry, ik reageer wat laat. Daar had ik niet aan gedacht, dat kan alleen beperkte tijd, ik kan het wel voor je doen,

Als je met (ongeveer) de onderstaande tekst een nieuwe topic aanmaakt, dan wijzig ik het bericht dat hierboven staat.

Als je nog wat aan de eerste tekst hierboven wilt veranderen, laat maar weten.
APRS via ISS

Mijn vraag betreft het APRS gebeuren via het International Space Station. Dat gaat uitstekend met QRP, enkele watjes power, soms zelfs slechts 500 mW in de antennes ( dan circulair gepolariseerd ). Zie hier :

http://aprs.fi/?call=pc1l-2&mt=hybrid&z ... _s=ss_call follow PC1L-2 via ISS ( International Space Station )

Maar dan de berichten ( zonder baken ). Voor de gein ben ik een beetje daarmee a h uitproberen gegaan, zie hier :
http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=PC1L-2 messages ISS

Al doe ik dat zelf nooit, is het gebruikelijk dat men zo'n bericht ook beantwoord via internet ? Dus niet via het ISS, via radio ? Mogelijk dat de ervaren mensen hier dat weten ?

73 PC1L.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#5 Bericht door PC1L »

Zou zo zeggen ( schrijven ) bedankt voor je inspanningen ter zake hi. Dat is zo helemaal goed, no problem at all.

Dat tweede bericht .. misschien kan ik dat beter onder Satelliet en EME plaatsen, ik zal dat zometeen even doen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#6 Bericht door PA0ETE »

Hartstikke mooi!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#7 Bericht door PC1L »

Wel, graag gedaan ! Moet zonder meer kunnen, dachten we zo. Goed, dat je het attendeerde.

Last but not least, vanwege de 'administrator' status aan jouw zijde, zou ik je, met je welnemen, nog iets willen vragen. Er zijn een aantal topics van mij ( van de laatste tijd ) in deze site te vinden waar wel voldoende lezers te vinden zijn maar geen enkel antwoord ( 0 ). Dat ziet er mogelijk ook wat slordig uit.

Zou het misschien het beste zijn om deze vragen te verwijderen ? Of gewoon laten staan ?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PC1L schreef:Zou het misschien het beste zijn om deze vragen te verwijderen ? Of gewoon laten staan ?

Volgens mij is dit niet mogelijk. Mocht het wel mogelijk zijn dat volgen volgens mij meerdere verzoeken en wordt het forum onleesbaar.
Laatst gewijzigd door PA3GNZ, Tjeerd op 16 apr 2019, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#9 Bericht door PA0ETE »

Over het algemeen verwijderen we nooit dingen, tenzij er problemen met een post zijn. Dat is een beetje zoals deze site werkt, zeg maar de cultuur van dit forum vanaf het begin. Mensen klagen daar ook soms over als we zomaar dingen weghalen.

Als het onderwerp nog open is kan er toch nog een late reactie op komen, en als je dat niet uitgeschakeld hebt krijg je daar dan nog een mailtje over. Het gebeurt toch best geregeld dat mensen na een poos ineens terugdenken aan iets wat ze gezien hebben.

Ik ben één van de drie beheerders van de site, wij zijn ook de drie eigenaren, daarnaast zijn er ook nog enkele moderatoren. Ik heb sinds ik beheerder werd twee accounts (de andere is johnp). Normaal gesproken is het niet toegestaan om meerdere accounts te hebben, maar ik was in het begin bang dat ik misschien dingen verkeerd zou doen. Ik had dus lange tijd een gewoon gebruikersaccount (als PA0ETE), en een apart beheerdersaccount. Na 1 of 2 jaar heb ik als PA0ETE ook moderatorrechten. De ingewikkelde dingen zoals accountwijzigingen van andere leden kunnen alleen met het beheerdersaccount.

Ik kom hier trouwens het liefst als gewoon deelnemer van het forum om zelf mee te discusiëren. Maar tegelijk is het wel leuk om zoals nu iemand even te helpen. Kleine moeite :D

73!
John

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#10 Bericht door PA0ETE »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
PC1L schreef:Zou het misschien het beste zijn om deze vragen te verwijderen ? Of gewoon laten staan ?

Volgens mij is dit niet mogelijk. Mocht het wel mogelijk zijn dat volgen volgens mij meerdere verzoeken en wordt het forum onleesbaar.
Het kan uiteraard wel, maar dit is inderdaad de reden waarom ook onder de vorige eigenaren al zo weinig mogelijk werd verwijderd.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#11 Bericht door PC1L »

PA0ETE schreef:Over het algemeen verwijderen we nooit dingen, tenzij er problemen met een post zijn. Dat is een beetje zoals deze site werkt, zeg maar de cultuur van dit forum vanaf het begin. Mensen klagen daar ook soms over als we zomaar dingen weghalen.
:idea: Ja, ik begrijp hieruit dat dit dan inderdaad ook van lezers kan komen hi :lol: .. niet van de topic starter ter zake.

Maar daarom toch een kleine toelichting nog in deze : wat betreft mijn overweging om de vraag te stellen was het feit dat ik mogelijk een aantal onderwerpen gezocht had die niet zo pasten in het geheel hi, maar dat valt dan waarschijnlijk ( hopenlijk ) wel mee !
PA0ETE schreef:Als het onderwerp nog open is kan er toch nog een late reactie op komen, en als je dat niet uitgeschakeld hebt krijg je daar dan nog een mailtje over. Het gebeurt toch best geregeld dat mensen na een poos ineens terugdenken aan iets wat ze gezien hebben.
Dat is zeker een punt.
PA0ETE schreef:Ik ben één van de drie beheerders van de site, wij zijn ook de drie eigenaren, daarnaast zijn er ook nog enkele moderatoren. Ik heb sinds ik beheerder werd twee accounts (de andere is johnp). Normaal gesproken is het niet toegestaan om meerdere accounts te hebben, maar ik was in het begin bang dat ik misschien dingen verkeerd zou doen. Ik had dus lange tijd een gewoon gebruikersaccount (als PA0ETE), en een apart beheerdersaccount. Na 1 of 2 jaar heb ik als PA0ETE ook moderatorrechten. De ingewikkelde dingen zoals accountwijzigingen van andere leden kunnen alleen met het beheerdersaccount.
Nou, dat is toch makkelijk om die zaken zo gescheiden te houden.
PA0ETE schreef:Ik kom hier trouwens het liefst als gewoon deelnemer van het forum om zelf mee te discusiëren. Maar tegelijk is het wel leuk om zoals nu iemand even te helpen. Kleine moeite :D

73!
John
Volkomen mee eens :D

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#12 Bericht door PA0ETE »

Ik heb even vlug naar een paar van die minder beantwoorde onderwerpen gekeken. Ze waren me eerder niet opgevallen als afwijkend.

Ik heb (zonder dat ik besefte dat die van dezelfde persoon kwam) nog even zitten twijfelen over een antwoord op de kwestie van de phasing van de gestackte kruisyagi's. Dat zijn juist de onderwerpen die ik graag zie. ( http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=20834 )

Ik kan niet zeggen waarom anderen er niet op hebben geantwoord. Ik heb dat niet gedaan omdat ik er op dat moment niet helemaal met zekerheid op kon ingaan zonder dingen op te zoeken. Mijn antwoord zou ofwel een lang verhaal worden, of niet terzake genoeg of beide. Ik heb wel degelijk wat aan de vraag gehad, want het zette me wel tot nadenken.

Ik sta er volgens mij wel een beetje om bekend dat ik skeptisch ben over dit soort dingen zonder gedegen meetapparatuur zelf te maken. De velocity factor van bijv. RG-58 van verschillende fabrikanten is niet altijd constant. De spec's daarvan kloppen wel, maar alleen als je precies die versie van RG-58 van die betreffende fabrikant hebt. Sommige varianten, die kwalitatief gewoon goed bruikbaar zijn, wijken daarbij ook best veel af. Dat maakt niet uit voor alledaags gebruik, maar wel bij dit soort phasing-toepassingen. Nou is het wel zo dat RG-58 door bijzonder veel fabrikanten wordt gemaakt. Waarschijnlijk zou ik bij een toepassing als dit zelf voor een (dure) teflon-coax besluiten. Op 2m, maar zeker op 70 cm. Teflon coax dempt minder, dus je kunt een dunnere variant gebruiken (veel van de huidige coax wordt bij dit soort dingen onbruikbaar dik op 70 cm).

Ik heb op mijn vroegere QRL regelmatig bijv. stacking-harnasses voor meervoudige yagi's gemeten. Dat was de tijd dat spectrum- en netwerk-analyzers bijzonder duur waren, en de meeste amateurs konden daar niet over beschikken. Daar heb ik een aantal vrij spectaculaire blunders gezien. Bijv. iemand met 8 yagi's. Theoretisch zou dat krap 9 dB winst moeten geven. De coaxen voor het stacken gaven echter door een fout bij het maken, en dus de verkeerde lengte 4 dB demping. Hij kon dus beter één yagi gebruiken :-) De eigenaar had dit zo al meerdere contesten gebruikt, was zich niet ervan bewust dat het een verslechtering was, wat waarschijnlijk kwam doordat de antenne wel een veel smallere openingshoek had, en in dat opzicht dus wel gewoon werkte. Hij liet het meten omdat hij wel veel zijlobben zag, waardoor hij vermoedde dat er iets niet klopte. De 13 dB die hij misliep had hij nooit opgemerkt (wat ook wel kan als je eraan denkt dat hij werkte met een pre-amp in de mast die hij kon uitschakelen, dan houd je niet meer zo uit elkaar welk rapprt nou waarbij hoort, zeker als er een paar maanden tussen beide antennevarianten zit. De man was een amateur uit het buitenland, die als zakenrelatie bij ons kwam.

Dit was wel een spectaculair voorbeeld. Ik heb het ook vaak gezien bij mensen die baluns maakten, vaak van foutief of slecht ferrietmateriaal. Er is ook wel eens iemand geweest met een N-koppelstuk van een wazige Aziatische herkomst. Hij had die gratis gekregen van een vertegenwoordiger met de mededeling dat het helemaal niet nodig was die dingen van een bekend merk te kopen (het ding had meer dan 3 dB demping op 250 MHz. Als je die op 70 cm gebruikt gaat meer dan 2/3 van je zendvermogen in het koppelstuk zitten, dat dan waarschijnlijk een "beetje" warm wordt :-)

Ik denk dat ik zelf bij ciculair eerder een "native" circulaire antenne zou maken, die is als er niet teveel extra aanpassing nodig is beter voorspelbaar te bouwen. Voordeel van de kruisyagi-oplossing is dat je de richting van het circulair kunt veranderen. Maar dat is lastig schakelbaar te maken op 70 cm met een coaxrelais boven :-)

Als je genoeg reserve hebt, kun je ook overwegen het 90 graden fasinglijntje weg te laten. Je verbindt dan (met impedantie-aanpasstukjes) verticaal en horizontaal beide gewoon aan de coax. Je mist dan 3 dB, maar alleen bij de correcte rotatierichting van de tegenpartij. Ten opzichte van circulair win je op die frequentie waarschijnlijk tussen de 10 en 30 dB bij de verkeerde rotatierichting, plus dat het ook werkt bij verticale en horizontale polarisatie, maar dan dus bij ontvangst met 6 dB verlies ten opzichte van de correcte polarisatie. (Als je op lagere frequenties via een propagatievorm als sporadische E wilt werken is dat een aanzienlijk voordeel, omdat de polarisatie bij sporadische E en sommige andere propagatievormen voortdurend varieert.

Ik zei al: ik kan er alleen lang en waarschijnlijk vrij wazig op reageren, en dat bij de verkeerde topic ook nog :-) (Als we hierover verder gaan, verplaats ik de betreffende posts naar het onderwerp waar dus nu nog geen antwoorden staan nu :lol: )

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#13 Bericht door PC1L »

PA0ETE schreef:Ik heb even vlug naar een paar van die minder beantwoorde onderwerpen gekeken. Ze waren me eerder niet opgevallen als afwijkend.

Ik heb (zonder dat ik besefte dat die van dezelfde persoon kwam) nog even zitten twijfelen over een antwoord op de kwestie van de phasing van de gestackte kruisyagi's. Dat zijn juist de onderwerpen die ik graag zie. ( http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=20834 )

Ik kan niet zeggen waarom anderen er niet op hebben geantwoord. Ik heb dat niet gedaan omdat ik er op dat moment niet helemaal met zekerheid op kon ingaan zonder dingen op te zoeken. Mijn antwoord zou ofwel een lang verhaal worden, of niet terzake genoeg of beide. Ik heb wel degelijk wat aan de vraag gehad, want het zette me wel tot nadenken.

Ik sta er volgens mij wel een beetje om bekend dat ik skeptisch ben over dit soort dingen zonder gedegen meetapparatuur zelf te maken. De velocity factor van bijv. RG-58 van verschillende fabrikanten is niet altijd constant. De spec's daarvan kloppen wel, maar alleen als je precies die versie van RG-58 van die betreffende fabrikant hebt. Sommige varianten, die kwalitatief gewoon goed bruikbaar zijn, wijken daarbij ook best veel af. Dat maakt niet uit voor alledaags gebruik, maar wel bij dit soort phasing-toepassingen. Nou is het wel zo dat RG-58 door bijzonder veel fabrikanten wordt gemaakt. Waarschijnlijk zou ik bij een toepassing als dit zelf voor een (dure) teflon-coax besluiten. Op 2m, maar zeker op 70 cm. Teflon coax dempt minder, dus je kunt een dunnere variant gebruiken (veel van de huidige coax wordt bij dit soort dingen onbruikbaar dik op 70 cm).
Als je inderdaad zonder bepaalde meetapparatuur werkt is het van belang om kabels met bijbehorende en betrouwbare specs te gebruiken, dat wordt helaas niet altijd gedaan, vaak is het ook niet nodig maar hier in de meeste gevallen juist wel. Tenzij je alles voor goed elkaar hebt, dan is met eenvoudige middelen vast te stellen of het naar behoren werkt.

Met en zonder equipments gebruikte ik altijd bv de dikke RG11 en AIRCELL7 ( boven de rotors ), de bijbehorende connectors zijn opvallend waterdicht en het werkt nauwkeurig. Elekrisch meten is dan niet nodig. De phasing harness even in de shack met twee goede ( RS = 50 ohm ) dummy weerstanden meten. AIRCELL7 omdat deze meestal keurig tegen de boom gelegd kan worden indien er geen andere oplossing voor bestaat.

Wat vooral van belang is dat de berekeningen betrouwbaar zijn en de phasing harness op de juiste manier wordt geconfigureerd. Meerdere malen heb ik gezien dat dit soms verkeerd gedaan werd en dat dan de kabel de schuld krijgt of iets anders hi. In geval van RG58 heb je volkomen gelijk, soms zijn de afwijkingen dusdanig dat het rampzalig te noemen is bij gebruik voor deze toepassing.
PA0ETE schreef:Ik heb op mijn vroegere QRL regelmatig bijv. stacking-harnasses voor meervoudige yagi's gemeten. Dat was de tijd dat spectrum- en netwerk-analyzers bijzonder duur waren, en de meeste amateurs konden daar niet over beschikken. Daar heb ik een aantal vrij spectaculaire blunders gezien. Bijv. iemand met 8 yagi's. Theoretisch zou dat krap 9 dB winst moeten geven. De coaxen voor het stacken gaven echter door een fout bij het maken, en dus de verkeerde lengte 4 dB demping. Hij kon dus beter één yagi gebruiken :-) De eigenaar had dit zo al meerdere contesten gebruikt, was zich niet ervan bewust dat het een verslechtering was, wat waarschijnlijk kwam doordat de antenne wel een veel smallere openingshoek had, en in dat opzicht dus wel gewoon werkte. Hij liet het meten omdat hij wel veel zijlobben zag, waardoor hij vermoedde dat er iets niet klopte. De 13 dB die hij misliep had hij nooit opgemerkt (wat ook wel kan als je eraan denkt dat hij werkte met een pre-amp in de mast die hij kon uitschakelen, dan houd je niet meer zo uit elkaar welk rapprt nou waarbij hoort, zeker als er een paar maanden tussen beide antennevarianten zit. De man was een amateur uit het buitenland, die als zakenrelatie bij ons kwam.

Dit was wel een spectaculair voorbeeld. Ik heb het ook vaak gezien bij mensen die baluns maakten, vaak van foutief of slecht ferrietmateriaal. Er is ook wel eens iemand geweest met een N-koppelstuk van een wazige Aziatische herkomst. Hij had die gratis gekregen van een vertegenwoordiger met de mededeling dat het helemaal niet nodig was die dingen van een bekend merk te kopen (het ding had meer dan 3 dB demping op 250 MHz. Als je die op 70 cm gebruikt gaat meer dan 2/3 van je zendvermogen in het koppelstuk zitten, dat dan waarschijnlijk een "beetje" warm wordt :-)
Ja, hm, 13 dB is iets te veel van het goede :lol: en zeker toch voor zendamateurs. Eigenlijk zou bij de opleidingen voor zendamateurs nog iets moeten worden ingebouwd. Namelijk niet te zeker zijn, zich realiseren dat dit in puur technische zin dit toch nog zeer beperkte kennis betreft ! Niet menen dat je alles wel weet en beseffen dat het ook mis kan zijn. Vervolgens nader bestuderen totdat je zeker bent van de zaak in kwestie.

Wat je ook vaak ziet is dat zendamateurs een site raadplegen en dat als heilig beschouwen ze weten zeker dat alles nu goed werkt terwijl dat in de verste verte niet zo is. Het schijnt echt gevaarlijk te zijn om deze mensen daarvoor te waarschuwen :lol: het wordt niet geacepteerd. Kan me er iets bij voorstellen na al het werk dat men eraan gehad heeft :wink: !

PA0ETE schreef:Ik denk dat ik zelf bij ciculair eerder een "native" circulaire antenne zou maken, die is als er niet teveel extra aanpassing nodig is beter voorspelbaar te bouwen. Voordeel van de kruisyagi-oplossing is dat je de richting van het circulair kunt veranderen. Maar dat is lastig schakelbaar te maken op 70 cm met een coaxrelais boven :-)

Als je genoeg reserve hebt, kun je ook overwegen het 90 graden fasinglijntje weg te laten. Je verbindt dan (met impedantie-aanpasstukjes) verticaal en horizontaal beide gewoon aan de coax. Je mist dan 3 dB, maar alleen bij de correcte rotatierichting van de tegenpartij. Ten opzichte van circulair win je op die frequentie waarschijnlijk tussen de 10 en 30 dB bij de verkeerde rotatierichting, plus dat het ook werkt bij verticale en horizontale polarisatie, maar dan dus bij ontvangst met 6 dB verlies ten opzichte van de correcte polarisatie. (Als je op lagere frequenties via een propagatievorm als sporadische E wilt werken is dat een aanzienlijk voordeel, omdat de polarisatie bij sporadische E en sommige andere propagatievormen voortdurend varieert.
Wel, dat valt reuze meer hoor, ook op 70 kun je nog zeer precies ( effectief ) werken met omschakelbare aanpas en phasing units. Als je het maar op de goede manier doet.

Ja, het 90 graden delay lijntje kun je in meer dan een geval weglaten, ook bij bv dual boom configuraties kun je de antennes 1/4 lamda tov elkaar verplaatsen, het ferometer effect ( optredend bij off axis performance, antenna's not aimed directly at target ) zal achterwege blijven - squint angle = 0 graden - indien je deze antennes goed uitrichten kunt ( elevatie en azimuth beide OK ) ..... Maar dat geldt ook voor gebruik met dat kabeltje.

Dat is inderdaad een punt : bij RHCP (en LHCP ) komt er met name bij space communications veel ellips en lineair op je antennes aan en natuurlijk ook ( nog ) een componentje circulair. De kracht van de kruisyagi is het feit dat ie al deze signalen goed kan verwerken TENZIJ dit signaal werkelijk omklapt naar opposite sense ( LHCP indien je RHCP ingesteld had ). Het verlies kan dan meer dan 30 dB bedragen. LHCP en RHCP geven in veel gevallen de oplossing zonder dat er vaak omgeschakeld moet worden, of je nu LHCP of juist RHCP gebruikt. In een klein deel van de gevallen zal het omklappen plaatsvinden, dan moet er overgeschakeld worden. Dan begint de hele cyclus weer opnieuw, Je hoeft niet meteen terug te schakelen zolang de signalen dan LHCP, ellips of lineair blijven :) Wel, dat valt reuze meer hoor, ook op 70 kun je nog zeer precies ( effectief ) werken met omschakelbare aanpas en phasing units. Als je het maar op de goede manier doet.

Verder wordt een kruisyagi echt rendabel als je wel inderdaad boven kan omschakelen, nl ook nog hor en vert polarisatie wat dus met een helix weer niet mogelijk is.
PA0ETE schreef:Ik zei al: ik kan er alleen lang en waarschijnlijk vrij wazig op reageren, en dat bij de verkeerde topic ook nog :-) (Als we hierover verder gaan, verplaats ik de betreffende posts naar het onderwerp waar dus nu nog geen antwoorden staan nu :lol: )
Ja, indien het een vervolg zou hebben is dat geen slecht idee hi :lol: who knows ? Als ik tot slot dat hier zo mag vragen, kunnen we jou nog eens terugverwachten op het 'NOS' gebeuren in de toekomst ? Dat was altijd te beluisteren s'avonds 19:00 local time. Denk zo dat het door veel zendamateurs gevolgd werd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#14 Bericht door PA0ETE »

Niet op NOS (ik heb nu wat minder tijd dus ik doe alleen even dit onderwerp). De uitzending bestaat echter nog steeds. Te beluisteren op http://dmr.li Ik ben deze week begonnen met een geheel nieuwe serie over antenne's, en dan met name de wat meer bijzondere antenetypen.

Ik wilde al langer op internet doorgaan omdat op de amateurband er toch wel veel beperkingen zijn m.b.t. onderwerpen, het draaien van muziek etc. Ik kon bijvoorbeeld door strenger worden van wat er nog mocht mijn oude afleveringen niet mer (geheel) op de repeater uitzenden.

Waarschijnlijk ga ik het op termijn weer helemaal omzetten naar een podcast. Zo ben ik in 2011 ook met de Daily Minutes begonnen. Ik ben daarnaast bezig een tweede podcast op te zetten, die waarschijnlijk grotendeels in het Engels zal zijn.

Oude afleveringen van het laatste halfjaar op http://youtube.com/pa0ete
Podcast (Daily Minutes): http://shorties.be/pa00news/feed (https mag ook)
Podcast 2 (DMpodcast): https://DMpodcast.net/feed

Tijdens de opstartperiode van DMpodcast hebben beide feeds nog dezelfde inhoud.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#15 Bericht door PC1L »

Ja, bedankt voor de info en de linken John. De moeite v h bezoeken meer dan waard. Vond dat je op NOS een speciaal tintje gaf aan het gebeuren aldaar in positieve zin, wel te verstaan.

Tot slot nog een korte toelichting abt de vraag die je aanstipte :

mij is gebleken dat er veel verschillende opvattingen bestaan over hoe een phasing harness samen te stellen / configureren. In bepaalde gevallen zijn beide methoden werkzaam met wat geluk etc. :lol: maar meestal is de ene methode fout, de andere goed. Er heerst nogal wat verwarring over. Soms zijn de ontwerpen rampzalig te noemen, je hele dure ( indien gekocht ) antenne reduceert tot 'oud ijzer', meer is het niet meer. En inderdaad, zoals jij ook al opmerkte, de ongelukkige OM heeft het niet in de gaten.

Toen ik zelf ooit een scriptje voor phasing samenstelde http://members.home.nl/pc1l/coax/antennaphase2.htm stelde ik als eis dat meerdere methoden een kans moesten krijgen, los van de rekenfuncties v h scriptje. Zie bv WiMo methode ( is die wel altijd OK ? ) of juist een ander systeem waarbij je wel moet begrijpen hoe het werkt ! Daardoor maak je dan een juist gebruik v d uitkomsten. Dat kan enigszins verwarrend werken, ik heb dat normaal bijna nooit zo met een script gedaan. Had beetje te maken met mijn toenmalige electronica studie bij Dirksen in Arnhem denk ik ( experimenteel scriptje ). Het script zelf moest makkelijk zijn voor de user, met foutmeldingen ( geef maar eens de waarden in die je bij het bedoelde topic aantreft, of gewoon wat onzin ) etc. etc. niets op aan te merken dus. En een eventuele foute phasing methode was in een mum van tijd eruit gewerkt etc. etc.

Wat ik nu beoogde met de vraag is of er mensen te vinden zijn ( zendamateurs die correct werken met phase units voor antennes ) die dit verschil tussen goed en fout herkennen. En niet verwijzen naar een of andere site maar zelf kunnen aangeven hoe en wat. Ik had mij opgesteld als iemand die uitgaat v h feit dat anderen meer ervaring en technische know how in huis kunnen hebben als ondergetekende. Dat nog wat betreft die vraag.

Hoe het afloopt met de topics, we zullen het wel ( of niet ) zien, men weet maar nooit :lol:

Plaats reactie