Coax kabel

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Coax kabel

#1 Bericht door pa1dde »

Het mooie weer komt eraan dus beste tijd van het jaar om het antennepark maar eens onder handen te nemen.
Inmiddels mast gestreken en oude antenne verwijderd (10 elements kruisyagi van JayBeam) met overjarige RG213U coax.
De nieuwe antennes zijn besteld en nu nog nieuwe coax bestellen, en daar gaat de vraag over :)

Er is zoveel aanbod als het gaat om 'low-loss' coaxkabel dat de keuze niet makkelijker wordt.
Het gaat om coaxkabel voor 2m en 70cm.
Er is Hyperflex, RF400UF, Ecoflex, Ultraflex etc. etc.

De max. lengte die ik nodig hebt is 20 meter. De meeste kabels hebben een geringe demping, dat zit wel goed.
Het gaat mij om ervaringen met diverse kabels als het gaat om flexibiliteit en kwaliteit. Prijzen liggen allemaal zo'n beetje rond de 3 Euro.
Iemand met ervaring? :D

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Coax kabel

#2 Bericht door pe1cmo »

meteen de eerste vraag, is het een vaste installatie, of moeten de kabels bewegen. Veel kabels hebben dun koperfolie en soms heel dun koperfolie geplakt op plastic. Voor een vaste installatie geschikt, maar bij beweging, zoals om een rotor, scheurt dat folie waardoor de verliezen enorm toenemen. Vroeger was Ecoflex 10 zo'n kabel.
Bij Harry Veenstra vragen of die nog BWL400 heeft, was de tegenhanger van H1000, echter met een redelijk dikke kopermantel. Nooit problemen mee gehad, en ik gebruik ze op 2,3 GHz.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Coax kabel

#3 Bericht door pa1dde »

Het gaat om een mast met rotor, dus bij de rotor een flinke lus.
De rest zit met trekbandjes vast.

Ik zie bij sommige kabels dat deze geschikt zijn voor rotor-masten, zoveel belasting komt er toch niet op als de lus ruim genoeg is?

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Coax kabel

#4 Bericht door pa1bvm »

denk ook aan de toekomst ..
ga je misschien nog op andere banden aan het werk ?? of misschien naar F ( meer output )
Denk je over een preamp in de mast ??
20 meter kabel is best wel een aardige lengte .. ecoflex zal ongeveer 1 db dempen op 144 en 2 db op 432.
dus 10 watt op 144 Mhz in de kabel .. hou je " boven " nog 8 watt over.
10 watt op 432 in de kabel dan boven nog +/- 6.5 watt.
dat zal niemand direkt merken , maar helaas werkt het ook tegen je in de ontvangst ..meeste DX-ers kiezen dan voor een preamp die in de mast zit ..


preampjes voor 144 mhz denk aan
HA8ET>>>> http://www.ha8et.hu/EXTRA_2_REV6/EXTRA2_REV6.htm
vhf-design >>> https://vhfdesign.com/

bij vhf-design hebben ze ook preampjes die ingebouwde RX/TX relais hebben
meeste dx-ers gebruiken twee kabels naar de antenne .. een zend en een ontvang kabel
boven in de mast komt dan een relais en ook beneden in de shack ( of een aparte RX ingang op de tranceiver)
voor de TX kabel .. zo dik mogelijk om nog vermogen " over" te houden
voor de RX kabel .. maakt niet zoveel uit .. de preamp in de mast zorgt ervoor dat de verliezen minimaal zijn ..rg-213 is dan prima spul

mooie uitdagingen toch ...

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Coax kabel

#5 Bericht door PC1L »

pe1cmo schreef:meteen de eerste vraag, is het een vaste installatie, of moeten de kabels bewegen. Veel kabels hebben dun koperfolie en soms heel dun koperfolie geplakt op plastic. Voor een vaste installatie geschikt, maar bij beweging, zoals om een rotor, scheurt dat folie waardoor de verliezen enorm toenemen. Vroeger was Ecoflex 10 zo'n kabel.
Bij Harry Veenstra vragen of die nog BWL400 heeft, was de tegenhanger van H1000, echter met een redelijk dikke kopermantel. Nooit problemen mee gehad, en ik gebruik ze op 2,3 GHz.
Heb je ervaring op dat gebied met AIRCELL7 ? Die heb ik als noodoplossing ( wel met een zeer ruime lus ) bij een rotor gemonteerd.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Coax kabel

#6 Bericht door pa1bvm »

ecoflex-15.JPG
van een mede amateur dit is een stuk ecoflex-15 .. kan met ecoflex 10 ook gebeuren
goed opletten dat het niet te vaak en te lang buigt

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Coax kabel

#7 Bericht door andre »

Ik heb een hele bos H2000flex als lus rond de rotor naar diverse antennes en dat gaat prima.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Coax kabel

#8 Bericht door pa1dde »

pa1bvm schreef:denk ook aan de toekomst ..
ga je misschien nog op andere banden aan het werk ?? of misschien naar F ( meer output )
Denk je over een preamp in de mast ??
20 meter kabel is best wel een aardige lengte .. ecoflex zal ongeveer 1 db dempen op 144 en 2 db op 432.
dus 10 watt op 144 Mhz in de kabel .. hou je " boven " nog 8 watt over.
10 watt op 432 in de kabel dan boven nog +/- 6.5 watt.
dat zal niemand direkt merken , maar helaas werkt het ook tegen je in de ontvangst ..meeste DX-ers kiezen dan voor een preamp die in de mast zit ..


preampjes voor 144 mhz denk aan
HA8ET>>>> http://www.ha8et.hu/EXTRA_2_REV6/EXTRA2_REV6.htm
vhf-design >>> https://vhfdesign.com/

bij vhf-design hebben ze ook preampjes die ingebouwde RX/TX relais hebben
meeste dx-ers gebruiken twee kabels naar de antenne .. een zend en een ontvang kabel
boven in de mast komt dan een relais en ook beneden in de shack ( of een aparte RX ingang op de tranceiver)
voor de TX kabel .. zo dik mogelijk om nog vermogen " over" te houden
voor de RX kabel .. maakt niet zoveel uit .. de preamp in de mast zorgt ervoor dat de verliezen minimaal zijn ..rg-213 is dan prima spul

mooie uitdagingen toch ...
Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie.

Het gaat simpelweg om 2 yagi's voor 2m en 70cm. En geen pre-amps etc. Gewoon een simpele rechtuit-oplossing.
F heb ik al, m'n gebruikersnaam zijn de oude roepletters :D
Nieuwe coax zal voor mij alleen maar beter gaan werken, tot nu toe zat aan elke antenne RG213U van ruim 20 jaar oud :lol:

Het enige wat mijn interesse heeft is kwalitatief goede low-loss coaxkabel welke geschikt is voor een antennemast met rotor :wink:

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Coax kabel

#9 Bericht door pa1dde »

pe1cmo schreef:meteen de eerste vraag, is het een vaste installatie, of moeten de kabels bewegen. Veel kabels hebben dun koperfolie en soms heel dun koperfolie geplakt op plastic. Voor een vaste installatie geschikt, maar bij beweging, zoals om een rotor, scheurt dat folie waardoor de verliezen enorm toenemen. Vroeger was Ecoflex 10 zo'n kabel.
Bij Harry Veenstra vragen of die nog BWL400 heeft, was de tegenhanger van H1000, echter met een redelijk dikke kopermantel. Nooit problemen mee gehad, en ik gebruik ze op 2,3 GHz.
Bedankt voor de tip! :wink:

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Coax kabel

#10 Bericht door pa1dde »

PC1L schreef:
pe1cmo schreef:meteen de eerste vraag, is het een vaste installatie, of moeten de kabels bewegen. Veel kabels hebben dun koperfolie en soms heel dun koperfolie geplakt op plastic. Voor een vaste installatie geschikt, maar bij beweging, zoals om een rotor, scheurt dat folie waardoor de verliezen enorm toenemen. Vroeger was Ecoflex 10 zo'n kabel.
Bij Harry Veenstra vragen of die nog BWL400 heeft, was de tegenhanger van H1000, echter met een redelijk dikke kopermantel. Nooit problemen mee gehad, en ik gebruik ze op 2,3 GHz.
Heb je ervaring op dat gebied met AIRCELL7 ? Die heb ik als noodoplossing ( wel met een zeer ruime lus ) bij een rotor gemonteerd.
Aircell 7 is geen low-loss kabel voor mij, teveel demping :wink:

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Coax kabel

#11 Bericht door pa1dde »

pa1bvm schreef:
ecoflex-15.JPG
van een mede amateur dit is een stuk ecoflex-15 .. kan met ecoflex 10 ook gebeuren
goed opletten dat het niet te vaak en te lang buigt
Tja, dat ziet er beroerd uit. De vraag is onder welke omstandigheden is dit zover gekomen?
Lastig als je daar niet alles van weet.

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: Coax kabel

#12 Bericht door PE1NIL »

pd0dde schreef:Het gaat om een mast met rotor, dus bij de rotor een flinke lus.
De rest zit met trekbandjes vast.

Ik zie bij sommige kabels dat deze geschikt zijn voor rotor-masten, zoveel belasting komt er toch niet op als de lus ruim genoeg is?
Tip heb ik ook gedaan.

De laatste stuk kabel van onder de rotor tot aan de antennes dunne soepele kabel gebruiken.

73 pe1nil

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Coax kabel

#13 Bericht door nanko »

pd0dde schreef:
pa1bvm schreef:
ecoflex-15.JPG
van een mede amateur dit is een stuk ecoflex-15 .. kan met ecoflex 10 ook gebeuren
goed opletten dat het niet te vaak en te lang buigt
Tja, dat ziet er beroerd uit. De vraag is onder welke omstandigheden is dit zover gekomen?
Lastig als je daar niet alles van weet.

Dit is onvermijdelijk als de coax beweegt, bij PI4GN is alle ecoflex 15 inmiddels afgekeurd en afgevoerd.
Alleen herhaald oprollen was al genoeg om de folie te laten scheuren.
Waarschijnlijk door de grotere diameter, is eco 15 er extra kwetsbaar voor, maar alle coax met niet gevlochten afscherming is veel gevoeliger voor buigen.
Het zal "hard worden door koud vervormen" zijn wat uiteindelijk tot breuk leidt.
Buig een stuk koperdraad dubbel en maak het weer recht, de knik zal er in blijven zitten, en de draad buigt aan beide zijden vlak naast de knik, het materiaal op de plek van knik is harder geworden door het koud vervormen

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Coax kabel

#14 Bericht door pe1cmo »

Aircell 7.

Is de amateur versie van de 0.300 inch coax, dus duur. de prof versie, zoals de H1007 is beter en kost meestal minder. Het betere zit hem in de stevigere afscherming.
De Draka is goed, andere merken willen wel eens hetzelfde op de markt brengen, met heel dun koperfolie op plastic geplakt, die is dus snel stuk.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Coax kabel

#15 Bericht door PC1L »

PE1NIL schreef:
pd0dde schreef:Het gaat om een mast met rotor, dus bij de rotor een flinke lus.
De rest zit met trekbandjes vast.

Ik zie bij sommige kabels dat deze geschikt zijn voor rotor-masten, zoveel belasting komt er toch niet op als de lus ruim genoeg is?
Tip heb ik ook gedaan.

De laatste stuk kabel van onder de rotor tot aan de antennes dunne soepele kabel gebruiken.

73 pe1nil
Zeker aan te bevelen indien je voor satellietwerk twee rotoren te gaan hebt tot bij de antennes :idea:

Plaats reactie