rotor probleem

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
VE3HKS
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 sep 2017, 15:44
Roepletters: PA0RKA
Locatie: da or Aalten Netherlands or Vilnius Lithuania
Contacteer:

rotor probleem

#1 Bericht door VE3HKS »

Hallo Om,s

Ik heb sinds laatste storm een aantal problemen. OP eerste plaats knikte mijn topbuis van 50 x3.5 net boven het steunlager. Gelukkig bleef alles boven in hangen. De eerst volgende windstille dag de mast laten zakken en alles er uit gehaaldd. Op eerste gezicht niet veel schade gelukkig. Maar helaas na beter onderzoek toch een aantal gebroken antennes.. OP aanraden van lokale ijzerhandel de topbuis vervangen door rvs 60 x 2.5. Tevens de rotorplaat verzet naar lager in te top. dus nu nu ongeveer 2.5 meter onder het steunlager. Na gisteren de hele dag bezig geweest te zijn weer op tebouwen en netjes alle verbindingen af te plakken met vulcaniserende tape kom ik erachter dat de rotor misschien toch een klap heeft gehad. mijn rotor een yeasu gs650 met steunlager. Ik had gemerkt dat na de storm de antennes 180 graden waren gedraaid ten opzichte van rotorpositie. Daar allemaal rekening mee gehouden en toch wil mijn topbuis nu maar een graad of 45 draaien. IK weet verders niet hoe ik dit nu moet oplossen. Als iemand een idee heeft laat aub even weten hoe dit probleem het beste is om op te lossen. 73 Rusty.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: rotor probleem

#2 Bericht door PD7HB »

Draait de rotor nog wel een volledige 360 graden rond of stopt hij halverwege ?
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: rotor probleem

#3 Bericht door andre »

Moeilijk te beoordelen zo op afstand natuurlijk.

Misschien een tip voor een volgende constructie, ik kan hier mijn rotor altijd uit de mast halen zonder de topbuis eruit te moeten lichten.
Dit systeem heeft mij vorig jaar januari of februari veel tijd gescheeld toen mijn hygain hamV ter ziele is gegaan door de storm. Oude eruit, nieuwe erin..2 uurtjes werk.
Op deze manier kan ik ook om de paar jaar de hele boel onderhouden zonder alles te moeten demonteren.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: rotor probleem

#4 Bericht door PA0LMD »

VE3HKS schreef:Hallo Om,s

Ik heb sinds laatste storm een aantal problemen. OP eerste plaats knikte mijn topbuis van 50 x3.5 net boven het steunlager. Gelukkig bleef alles boven in hangen. De eerst volgende windstille dag de mast laten zakken en alles er uit gehaaldd. Op eerste gezicht niet veel schade gelukkig. Maar helaas na beter onderzoek toch een aantal gebroken antennes.. OP aanraden van lokale ijzerhandel de topbuis vervangen door rvs 60 x 2.5. Tevens de rotorplaat verzet naar lager in te top. dus nu nu ongeveer 2.5 meter onder het steunlager. Na gisteren de hele dag bezig geweest te zijn weer op tebouwen en netjes alle verbindingen af te plakken met vulcaniserende tape kom ik erachter dat de rotor misschien toch een klap heeft gehad. mijn rotor een yeasu gs650 met steunlager. Ik had gemerkt dat na de storm de antennes 180 graden waren gedraaid ten opzichte van rotorpositie. Daar allemaal rekening mee gehouden en toch wil mijn topbuis nu maar een graad of 45 draaien. IK weet verders niet hoe ik dit nu moet oplossen. Als iemand een idee heeft laat aub even weten hoe dit probleem het beste is om op te lossen. 73 Rusty.
Er is maar één oplossing : rotor uitbouwen en repareren.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: rotor probleem

#5 Bericht door ON5GM »

andre schreef:Moeilijk te beoordelen zo op afstand natuurlijk.

Misschien een tip voor een volgende constructie, ik kan hier mijn rotor altijd uit de mast halen zonder de topbuis eruit te moeten lichten.
Dit systeem heeft mij vorig jaar januari of februari veel tijd gescheeld toen mijn hygain hamV ter ziele is gegaan door de storm. Oude eruit, nieuwe erin..2 uurtjes werk.
Op deze manier kan ik ook om de paar jaar de hele boel onderhouden zonder alles te moeten demonteren.
Dat systeem interesseert mij wel :wink:
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: rotor probleem

#6 Bericht door tienne57 »

Openen en inspecteren zal nodig zijn. Vorige week mijn mast plat gelegd wegens een gebroken antenne element. rotor is een G-800S en yeasu toplager. Al een tijdje remde de rotor op bepaalde plaatsen af waarna hij met een sprongtje verder liep. Nu liep hij echter op een punt vast. Zelfs zonder antenne met alleen de topbuis wou hij dit punt niet meer passeren. Probleem met tandwielen dacht ik. Na inspectie bleken alle tandwielen perfect in orde.Wat opviel was dat de kogels allemaal zwart waren, geen spoortje chroom te zien.
Ik weet niet of dit zo hoort maar denk het niet. Toen ik ze wou terug plaatsen zag ik dat de baantjes waar de kogels inlopen , zowel in boven als onderste schalen, ingedrukt waren door de kogels. Over verschillende afstanden kon je de indrukken van de kogels zien. Daar blokeerden ze en draaiden niet verder. Voorlopig heb ik met een dremel de hoogste kammen afgeslepen en wat opgeschuurd en nu draait hij weer rond. Zal echter tijdelijk zijn vermoed ik.
Toch maar beginnen uitkijken voor een andere.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: rotor probleem

#7 Bericht door PD7HB »

Ik had gemerkt dat na de storm de antennes 180 graden waren gedraaid ten opzichte van rotorpositie
Het is een beetje onduidelijk of de rotor intern is doorgeslagen of dat de pijp die boven in de rotor zit is verdraaid. Bij een bekende amateur waren de antennes ook flink verdraaid na een hevige storm en die dacht ook dat de rotor intern was doorgeslagen maar bij hem bleek de pijp niet vast genoeg had gezeten on de bovenste bevestiging van de rotor.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: rotor probleem

#8 Bericht door ON5GM »

tienne57 schreef:Openen en inspecteren zal nodig zijn. Vorige week mijn mast plat gelegd wegens een gebroken antenne element. rotor is een G-800S en yeasu toplager. Al een tijdje remde de rotor op bepaalde plaatsen af waarna hij met een sprongtje verder liep. Nu liep hij echter op een punt vast. Zelfs zonder antenne met alleen de topbuis wou hij dit punt niet meer passeren. Probleem met tandwielen dacht ik. Na inspectie bleken alle tandwielen perfect in orde.Wat opviel was dat de kogels allemaal zwart waren, geen spoortje chroom te zien.
Ik weet niet of dit zo hoort maar denk het niet. Toen ik ze wou terug plaatsen zag ik dat de baantjes waar de kogels inlopen , zowel in boven als onderste schalen, ingedrukt waren door de kogels. Over verschillende afstanden kon je de indrukken van de kogels zien. Daar blokeerden ze en draaiden niet verder. Voorlopig heb ik met een dremel de hoogste kammen afgeslepen en wat opgeschuurd en nu draait hij weer rond. Zal echter tijdelijk zijn vermoed ik.
Toch maar beginnen uitkijken voor een andere.
Is het niet beter de topbuis te laten rusten via de lager ipv op de motor
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: rotor probleem

#9 Bericht door tienne57 »

De motor is gemonteerd volgens de instructies van yeasu. Het toplager zit ongeveer 1 meter boven de motor in de versatower en klemt de topbuis. De topbuis wordt geklemd door beide schaalhelften en volgens instructies gaat er ook nog een lange bout door beide helften en de topbuis , waardoor hij niet kan ronddraaien in de klemmen. Het toplager klemt de buis rondom en draait op zijn eigen lagers.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: rotor probleem

#10 Bericht door PA3HMP »

allereerst een foute keuze van de metaalhandel om een rvs pijp aan te raden, veel te duur, te zwaar en niet geschikt, rvs knikt niet maar scheurt ineens.

en de rotor, tja die zal uit elkaar moeten, grote kans dat er tanden omgevouwen zijn.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: rotor probleem

#11 Bericht door PC1L »

ON5GM schreef:Is het niet beter de topbuis te laten rusten via de lager ipv op de motor
Als dat kan is het altijd beter, hoe dan ook ! Hoe minder krachten op en aan een rotor, hoe beter.
PA3HMP schreef:allereerst een foute keuze van de metaalhandel om een rvs pijp aan te raden, veel te duur, te zwaar en niet geschikt, rvs knikt niet maar scheurt ineens.
Absoluut waar, het is goed om te weten waar en wat er gebeurd ( gebeuren zal ) als het mis gaat.
PA3HMP schreef:en de rotor, tja die zal uit elkaar moeten, grote kans dat er tanden omgevouwen zijn.
Zeker wel, even openen en je weet al een heleboel hi als het goed gaat :lol: maar het is inderdaad onontkoombaar.

Heb zelf een raar probleem met een G5500 rotorcombinatie van Yaesu, bij de azimuth rotor is er speling, dus bij windvlagen draait de pijp met de antennes een heel klein beetje. Misschien, als ik dat eventueel even hier tussendoor mag vragen, weet jij of dat normaal is of niet mag kunnen ? De elevatie rotor heeft het in het geheel niet, zit 'vast' als er elektrische inactiviteit is.

Bij azimuth rotoren heb ik al vaker gezien dat er ( soms, ook bij de duurdere versies ) een beetje beweging ( speling ) in zit, daar niet van. Als dat zo moet zijn vraag ik mij af hoeveel delen van een graad toegestaan zou mogen zijn .....

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: rotor probleem

#12 Bericht door PD7HB »

Ik denk dat we even moeten afwachten wat de TS ons verder kan vertellen. We kunnen allemaal wel wat roepen maar zolang we niet echt weten hoe of wat kunnen we wel suggesties toevoegen maar eigenlijk komen we zo niet verder. Zoals ik al eerder aangaf: Is de rotor intern over de vertanding gedraaid of is de pijp in de klem verdraaid, dat wordt niet echt duidelijk uit het start topic.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: rotor probleem

#13 Bericht door PA3HMP »

Overigens staat mijn rotor in de trilrubbers, die kun je bij een automaterialenzaak halen, dat zorgt ervoor dat als er een rukwind komt de kracht een klein beetje opgevangen wordt door de rubbers en alle trillingen niet doorgegeven worden aan de mast.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: rotor probleem

#14 Bericht door PC1L »

PA3HMP schreef:Overigens staat mijn rotor in de trilrubbers, die kun je bij een automaterialenzaak halen, dat zorgt ervoor dat als er een rukwind komt de kracht een klein beetje opgevangen wordt door de rubbers en alle trillingen niet doorgegeven worden aan de mast.
Gelijkend op de trilrubbertjes voor blowers, bv voor uprocessor toepassingen, alles trilvrij.

Mooie oplossing voor een rotor en verbindingen. Hoe meer vrij van krachten, hoe beter. Ook inwendig, zelfs kruiskoppelingen ( direct op de hoofdas ) inbouwen voor indicatie is geen flauwe kul .. etc.

VE3HKS
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 sep 2017, 15:44
Roepletters: PA0RKA
Locatie: da or Aalten Netherlands or Vilnius Lithuania
Contacteer:

Re: rotor probleem

#15 Bericht door VE3HKS »

Probleem inmiddels opgelost na laatste mast probleem. moest helaas nieuwe rotor kopen en toppijp. Allemaal bedankt voor meedenken.

Plaats reactie