Ft8 gefoefel

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Ft8 gefoefel

#16 Bericht door PG0DX »

Verkeerd gelezen....excuses..

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Ft8 gefoefel

#17 Bericht door PE4BAS »

PG3N schreef:
Het verschil met F/H en normale procedure is, dat als tegenstation RR73 stuurt jij dit bij normaal qso .... antwoord met pg0dx dxcall 73
Goed uitgelegd en zo bedoel ik het ook. Die laatste "73" is eigenlijk overbodig. Want in regel 3 werd met R al bevestiging gegeven. Henry in jouw voorbeeld met JX5GX was dat dus ook het geval. Al is het station waarschijnlijk een piraat in feite was het uit FT8 oogpunt wel geldig al weet je niet of hij je RR73 heeft ontvangen. Daarom zijn dit de twijfel gevallen. In zo een geval log ik wel maar maak er geen drukte van als we het niet eens zijn. Dat deed het ON station bij 6W2/ON4AVT wel. Een geval van "nee heb je en ja kun je krijgen".

Wat betreft fox/hound mode. Als je er niet van op de hoogte bent hoe het precies werkt zou ik er niet aan beginnen. Maar aan de andere kant zou je het wel kunnen proberen. Want als je het niet probeert weet je ook nooit hoe het werkt. Fouten maken we allemaal. Wel inderdaad handig even een andere frequentie te nemen. Al is dat op 60m een beetje moeilijk omdat bijvoorbeeld Engelse stations niet overal mogen zenden.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Ft8 gefoefel

#18 Bericht door PG0DX »

Hallo ! (Sebastiaan)

Ik zie het zo:

Je hebt in beide opties 4 regels.
Hiermee bereik je bevestiging.

Dat heb je niet bij "maar" 3 regels
Dan blijft het gissen.

Vandaar dat ik zeg bij een normaal ft8 QSO moet je 73 ontvangen. Bij een normaal fox/hound niet, want je begint met je "grid"....en daarbij.....je blijft de "r-14" zeggen tot je rr73 ontvangt.

Ik ben het volledig eens met ON4AVT dat je bevestiging moet hebben, en zowel in de 1e manier die ik omschreef als de fox/hound mode bereik je dat.

Ik snap nog steeds niet hoe mensen met 3 regels dat bereiken. (Of vinden dat ze dat niet hoeven te bereiken)

Vr gr,

Henry

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Ft8 gefoefel

#19 Bericht door PA0HOP »

Een lange discussie over het werken in "FT8 DXpedition Mode" is te voorkomen door gewoon de handleiding te downloaden en/of te printen
Dat laatste heb ik gedaan (zie WSJT-site).

In die User Guide vind je alles over "FOX" and "Hound(s)" en de bijbehorende procedures.

Lees je de handleiding niet, dan krijg je alleen maar frustraties en stoor je collega zendamateurs.

Succes met alles.

73
Hans, PA0HOP

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Ft8 gefoefel

#20 Bericht door on4avt »

Dat i s een hulp. Hebben we geen forum meer nodig ook. Ik heb die manual al uitgeprint. Maar er zijn dingen die ik niet snap.

Plaats reactie