Antennemast door het dak

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Antennemast door het dak

#16 Bericht door DK1NL »

Ik heb mijn mast ook door het dak gemaakt.
De coaxkabels lopen door de antennepijp naar beneden, hierbij is wel enig stukje huisvlijt vereist!
De rotor is via 4 silentblocks vast op de zoldervloer gemonteerd.
Twee meter hoger zit een zelfgemaakt steunlager tegen een balk gemonteerd.

Voor de doorvoer door het dak heb ik een loodpan gekocht maar alleen deze is niet voldoende om hem waterdicht te krijgen.
Hiertoe heb ik op de draaibank een manchet gedraaid dat met silikonenkit op mijn mast is verlijmd.

Het voordeel van deze constructie is dat je rotor lekker droog staat en je makkelijk erbij kunt mocht er iets aan de hand zijn.

Ik zal hier later nog wat foto's plaatsen.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Antennemast door het dak

#17 Bericht door DK1NL »

Hierbij nog wat foto's.
Bijlagen
15el CueDee kruisyagi en zelfbouw 70cm yagi
15el CueDee kruisyagi en zelfbouw 70cm yagi
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Antennemast door het dak

#18 Bericht door DK1NL »

Het steunlager is een SKF lager met binnendiameter van 54mm, de antennebuis is 52mm rvs en heb dus opvulplaatjes gebruikt.
De houder is zelfgemaakt.
Bijlagen
Steunlager
Steunlager
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Antennemast door het dak

#19 Bericht door DK1NL »

Tenslotte de CDE45 rotor, een schetsplaat gemaakt met daartussen 4 silentblocks.
Bijlagen
Rotor
Rotor
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Antennemast door het dak

#20 Bericht door PA1RAM »

laaglander schreef:Gezien je vraag over kunststof kan ik je meedelen dat ik 3 antennes (7el voor 2, 15el voor 70 en 39el voor 23) op een 30mm glasfiber mast van 2,5mtr lang heb staan. Deze staat op de rotor welke weer aan een 2 delige duraluminium schuifmast gemonteerd is.
Deze mast gaat via een kunststof dakpan naar mijn zolder en is daar met 2 beugels gefixeerd.
Alle antennekabels gaan naar binnen door de mast via wartels op de top. Mijn antenne-booms zijn ook van glasfiber.
Totaalgewicht mast en antennes is daardoor minder dan 2 kilo.
En precies binnen de 5 meter grens.

Hebben de afgelopen dagen weer bewezen stormbestendig te zijn....


73 de Cor PA0P http://www.pa0p.com
Dat ziet er zeker mooi uit Cor. Gebruik jij glasfiber of is dat koolstof-glasfiber als in geleidend? Maar jij hebt dus geen anti bliksem maatregelen genomen?
Laatst gewijzigd door PA1RAM op 19 mar 2019, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Antennemast door het dak

#21 Bericht door PA1RAM »

pa1bvm schreef:natuurlijk is de hoogte van de antennes belangrijk op VHF/UHF maar voor weak signal qso's is ook de QRM uit de omgeving een issue ..
ik zou voordat je veel geld gaat uitgeven aan masten en bliksem afleiders eerst eens een 360 graden meeting doen met een yagi op de banden waar je wil gaan werken ..( dus niet met een verticale spriet ) gebruik voor dat testje dan een tranceiver die ook SSB kan ontvangen ..kijk hoe groot de bijdrage van de QRM is en waar komt het vandaan... ..een yagi op 10 meter hoog laat een heel ander ontvangst gedrag zien dan een verticale spriet ... ook merk je dan dat er nog andere modes gebruikt worden op vhf/uhf dan FM ... FT8 /CW / SSB / JT65 /FSK441 etc..etc...

heb hier een mastje in de tuin staan voor EME op 144 mhz .. dat mastje is maar 4 meter hoog ..zitten 4x 10 ele yagi's in .. ik hoor daar bijna elke dag het baken van HB9HB +/- 600 km bij mij vandaan op 144.448 Mhz ... maar ik heb dan ook heel weinig QRM in de richting 160 graden ...

succes met bouwen ....
Ik heb gelukkig maar heel beperkt last van QRM op 2 mtr en hoger, op de hele blok rijtjeswoningen waar mijn tussenwoning deel van uitmaakt liggen (nog) geen zonnepanelen. maar de 2 blokken achter mijn huis hebben er wel een flink aantal. QRM is een vast patroon met ca 60KHz spatiëring met signaal sterktes wisselend tussen S1 en S3 op 2 mtr. Heb mijn huis al een spanningsloos gemaakt en dat maakte niets uit. Op mijn spectrum analyzer zie ik hetzelfde patroon dus zijn geen kruismodulaties die bij mijzelf afkomstig zijn. Ik heb goede hoop dat ik met een Yagi roteerbaar minder last ga krijgen van deze QRM.

Voor wat andere modes betreft, ik heb mijn werk in de digitale wereld (ben System Engineer bij netwerk apparatuur vendor) en het analoge gebeuren is voor mij een verademing :wink: Maar SSB heeft zeker mijn aandacht.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Antennemast door het dak

#22 Bericht door PA1RAM »

DK1NL schreef:Ik heb mijn mast ook door het dak gemaakt.
De coaxkabels lopen door de antennepijp naar beneden, hierbij is wel enig stukje huisvlijt vereist!
De rotor is via 4 silentblocks vast op de zoldervloer gemonteerd.
Twee meter hoger zit een zelfgemaakt steunlager tegen een balk gemonteerd.

Voor de doorvoer door het dak heb ik een loodpan gekocht maar alleen deze is niet voldoende om hem waterdicht te krijgen.
Hiertoe heb ik op de draaibank een manchet gedraaid dat met silikonenkit op mijn mast is verlijmd.

Het voordeel van deze constructie is dat je rotor lekker droog staat en je makkelijk erbij kunt mocht er iets aan de hand zijn.

Ik zal hier later nog wat foto's plaatsen.
Mooie setup heb jij Marcel. Maar dus ook geen maatregelen getroffen tegen bliksem etc.? Reden waarom ik dar wel naar kijk is dat de mast in mijn werkkamer uit gaat komen (als ik er mee door ga) op zolder. Dat is dan echt de goden verzoeken met alle apparatuur erbij denk ik...

Ook jij (en iedereen) bedankt voor de feedback
73, Richard (voorheen PD1RAM)

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Antennemast door het dak

#23 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

Waarom zet je niet een pylonenmastje.....op de nok van het huis.
Met voldoende tuien staan de antennes als een rots in de branding zonder een risico van blikseminslag op de pijp...
"vroeger "stonden de tv antennes ook voor het merendeel op de nok of schoorsteen.
Waarom risico's lopen met brandgevaar etcetera?

Het meest verstandige is het loskoppelen van de antennepluggen van de sets of antenneschakelaar bij niet aanwezig zijn in de radiokamer......

De genoemde installatie heeft hier jarenlang alle weersinvloeden getrotseerd met een tien elements yagi en kleinere richt antennes.

Wie het Kleine niet deert is het grote niet weert

Ben benieuwd welke oplossing je zoekt en toepast.

73

pd0hdf

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Antennemast door het dak

#24 Bericht door PA1RAM »

-Pd0hdf- schreef:Waarom zet je niet een pylonenmastje.....op de nok van het huis.

pd0hdf
Uhh, wat is een pylonenmastje? Sorry maar zelfs vriend Google werkt niet mee...

Overigens heb ik een offerte voor het aanbrengen van bliksemafleiding binnen gekregen vandaag, wordt met 1600-1900 Excl BTW toch een fikse investering, ik ga zeker nog een offerte elders vragen.
De zendmast op de “top” van het dak zal inderdaad een “mooi” punt van inslag kunnen zijn.

Daarom lijkt het ons verstandig om de mast middels 2 afgaande leidingen aan weerkanten van het dak te aarden.
Conform de norm voor bliksembeveiliging (NEN-EN-IEC62305)moet een opvanginrichting minimaal afzonderlijke wegen naar aarde bezitten.

Zoals u reeds aangaf is ook het koppelen van de aarding van de bliksembeveiliging met de veiligheidsaarde van het elektra een goed idee.
Dit voorkomt dat er binnen 1 installatie 2 verschillende aardingsystemen aanwezig zullen zijn.
Bij 2 verschillende aardingsystemen in 1 installatie kunnen er van wege potentiaalverschil tussen de beide aardingen stromen gaan lopen die schade aan de installatie kunnen veroorzaken.

Korte omschrijving werkzaamheden:
- Monteren van koperen of aluminium leidingen op de schuine dakvlakken en gevels aan de voor- en achterzijde van het woonhuis
- (op het dak) Aansluiten van de beide leidingen op antennemast.
- (op maaiveld) Aansluiten van de beide leidingen, middels een meetkoppeling, op een afzonderlijke aardelektrode met een lengte van 6 meter.
- Aanbrengen van een vereffeningleiding vanaf de meest naast gelegen aardelektrode naar de meterkast, voor koppeling met de veiligheidsaarde van het elektra.

Schatting kosten genoemde werkzaamheden:
De kosten van de genoemde werkzaamheden zullen zeer waarschijnlijk tussen de 1.600,- en de 1.900,- euro excl. BTW komen te liggen.
Mogelijk komen hier nog kosten voor het gebruik van een hoogwerker bij.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Beko
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2018, 23:22

Re: Antennemast door het dak

#25 Bericht door Beko »

Merkwaardig is dat zonnepanelen bij particulieren nooit voorzien worden van bliksembeveiliging.

Maar een antenne zou dat dan wel moeten, dat is raar. Angst zaaien verkoopt beter.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Antennemast door het dak

#26 Bericht door PA1RAM »

Het zelfde geldt voor de metalen schoorstenen voor bijvoorbeeld een open haard. Snap ik ook niet echt...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antennemast door het dak

#27 Bericht door PA3DAT »

Al eens teruggezocht op dit forum hoeveel amateurs er in de afgelopen jaren daadwerkelijk
een blikseminslag hebben meegemaakt op hun woning/mast/antennes?

Zoals ik al in een ander topic opmerkte, een deskundige (van zo'n bedrijf) gaf een lezing bij
onze afdeling en de conclusie aan het eind van het verhaal was dat je eigenlijk net zo goed
géén bliksemafleiding kunt toepassen.

Ik ging daar in ieder geval van zijn leven geen € 1600 (of meer) aan uitgeven!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: Antennemast door het dak

#28 Bericht door PA0VRA »

Ik denk ook, dat blikseminslag pure pech is. Heb zelf 4 jaar lang een 10 elements 2 meter antenne op 6 mtr buis tegen de schoorsteen gehad. Eigenlijk nooit over aarding of beveliging nagedacht. Ķoppel wel altijd de kippenladder los in de shack en zag laatst met overtrekkend onweer een 'vlamboog' tussen de banaanstekers. Inductie-schade kan dus ook.

73 Eddy PA0VRA

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antennemast door het dak

#29 Bericht door PA3DAT »

Nog een duit in dat zakje: ik heb hier sinds 1991 een aluminium pijp aan de muur gehad, nu een uitlierbare mast.
De pijp (totaal 7,5 meter) stak zeker zo'n 4 á 5 meter boven het dak uit, en daar zat dan nog een vertical op van
2,5m. Dit alles ongeaard.
(Of het moet zijn dat er een 'sluip'verbinding is tussen bijv. de randaarde van een voeding, via de minpool naar
de transceiver en dan via de buitenmantel van de coax naar de mast?)

Mijn mast op het platte dak in Leeuwarden, in de jaren '80, stak ongeveer 10 meter boven de woning uit. Ook die
was ongeaard.

Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst antennes heb afgekoppeld, dat doe ik eigenlijk nooit, ik
ben daar (denk ik) te lui voor. En als het heftig begint te onweren heb ik altijd zoiets van: 'té laat, ik kan nú beter
even van die antennestekkers afblijven, stel je voor dat...' :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Antennemast door het dak

#30 Bericht door andre »

Afgelopen 38 jaar hier ook geen schade gehad door direct/indirecte inslag. Puntje van de installatie op 22 meter boven maaiveld zonder enige beveiliging aan de mast of overige delen van het dak. Heb ik veel geluk gehad, en die enkeling pure pech...
Het is overigens geen zekerheid dat je bij een voltreffer géén schade oploopt, al is de mast voorzien van de juiste 'bliksembegeleiding.'
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie