PI6TEN weer 100% en binnenkort uit de lucht

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

PI6TEN weer 100% en binnenkort uit de lucht

#1 Bericht door PA0ETE »

Ik kwam er net achter dat sinds 1 of 2 weken PI6TEN onder handen genomen is. Er waren lange tijd problemen met de zender. De repeater blijkt nu weer in optima forma te zijn.

Uitgang: 29,690 MHz, repeatershift -100 kHz, geen CTCSS.

Zendantenne in Hilversum staat op 60 meter hoog, ontvangstantenne in Hilversum 150 m hoog, en een tweede ontvanger op 95 meter hoog in IJsselstein.

-Verwijderd account

Re: PI6TEN weer 100%

#2 Bericht door -Verwijderd account »

Na PI2NOS gaat nu ook PI6TEN uit de lucht, meldt Hamnieuws
De reden is grotendeels hetzelfde, het kostenplaatje vooral. Maar ook omdat deze repeater (de enige 10M repeater in Nederland) amper gebruikt wordt.

Met de gebruikte argumenten (kostenplaatje en verhoogde technische eisen) gaat het er nu naar uitzien dat er op termijn meerdere repeaters zullen gaan verdwijnen. PI2NOS was de eerste, PI6WL is de tweede en nu dus PI6TEN.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI6TEN weer 100%

#3 Bericht door PA0ETE »

Ja, ik wist wat je geschreven had toen ik het bevestigingsmailtje zag. Ik had het gisteren al gezien.

Het relais is wel recent opgeknapt, en er ontstond weer wat activiteit.

Het is jammer. Ik heb samen met PA3EXL en zijn broer PE1DNE, die vorig jaar helaas is overleden destijds het initiatief genomen voor dit relais. De eerste jaren stond de vergunning op mijn naam.

Ja zo lopen dingen. In Kampen werken ze aan een nieuw relais op 10 meter, en mijn eigen repeater PI3XDV met een uitgang op 144,875 heeft een ingang op 29,610 MHz (naast ingangen op 50,570 MHz, 70,350 MHz, 144,875 MHz (alleen naar EchoLink) en 439,975).

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PI6TEN weer 100%

#4 Bericht door pa4o »

Staat ook nog een 10m repeater in Delfzijl.

Peter

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI6TEN weer 100%

#5 Bericht door PA0ETE »


Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI6TEN weer 100% en binnenkort uit de lucht

#6 Bericht door PA0ETE »

Ik heb het onderwerp even aangepast. Dat zou ik anders niet zo snel doen, maar er is niet één reactie geweest over de oorspronkelijke post.

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: PI6TEN weer 100% en binnenkort uit de lucht

#7 Bericht door PA1WES »

hopelijk kan ie ergens anders opgesteld worden, de hardware is beschikbaar gesteld daarvoor meen ik. Met de huidige propegatie op 10m die komende tijd zal verbeteren gezien het huidige minimum, zal het met pi6ten ook wel snel drukker kunnen worden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI6TEN weer 100% en binnenkort uit de lucht

#8 Bericht door PA0ETE »

De repeater is het project van Maarten, PE7M. Toen ik de repeaterhardware heb overgerdragen, was die deels bekostigd uit giften en voor het grootste deel door mijzelf. Het project was echter allesbehalve af, en voordat de repeater naar de stichting Scoop ging is er ook nog door iemand anders aan gewerkt die het relais ook een poos in de lucht gehad heeft. Uiteindelijk is van de dingen die ik voorbereid heb in de opstelling van nu niets gebruikt. Dat was omdat de stichting op de locaties waar de meeste apparaten staan graag wilde dat er uitsluitend professionele apparatuur gebruikt zou worden.

De gebruikte zender die in de wijk kerkelanden in Hilversum staat, is door Maarten zelf in de VS gekocht. Dat is een Motorola-mobilofoon, ik dacht een mobiel apparaat. Een jaar of tien geleden gingen de Amerikaanse brandweerkorpsen die nog rond 30 MHz zaten allemaal naar hogere frequenties. Er waren toen een paar jaar lang op eBay surplus-apparaten te koop die daar toen afgedankt zijn en die meestal werkten tussen 29,7 en bijvoorbeeld 34 MHz. Dit is er daar eentje van.

De ontvanger in Hilversum op de toren is een uitermate fraaie Rohde & Schwarz-ontvanger. Ik vermoed dat die van de werkgever van Mischa komt, maar het kan ook zijn dat dat een schenking is die door iemand anders is gedaan. De besturing van de repeater zal grotendeels gelijk zijn aan die van het PI3UTR, PI6NOS en PI2NOS-systeem, en werkt waarschijnlijk met dezelfde embedded computers en infrastructuur als dat systeem. Ik denk dat dat met de techniek van nu niet een heel kostbare aangelegenheid is.

Ik heb toen ik hoorde dat de repeater gestopt zou worden heel kort overwogen om te vragen of ik de bijv. door mij lang geleden aangevraagde call van de repeater naar Amersfoort zou kunnen halen, om dan op de voormalige locatie van PI1DSA een repeater of een EchoLink-node te plaatsen of zo. Ik heb al een lokale repeater met een ingang op onder andere 29,610 (144,875 uit) die met wat extra kabeltjes ook op 29 MHz zou kunnen zenden. Dat onderdeel van de repeater is via IP gekoppeld met de rest van de repeater, en zou dus ook op een andere locatie dan de rest van het relaisstation kunnen staan.

Ik heb er echter momenteel de tijd niet voor, en ik denk dat de activiteit hier in de regio ook beperkt zal blijven.

Plaats reactie