crystal oven

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

crystal oven

#1 Bericht door PD9FVH »

Goede avond,

Aan m'n raspberry pi heb ik een GPS hangen. Die zorgt er voor dat de tijd van m'n rpi heel nauwkeurig in de pas loopt.
Het kan echter beter denk ik.
Al googlend zag ik dat zendamateurs (PD9FVH hier) vaak een 'kristal oven' in de transceiver op de kristallen plakken om verloop tegen te gaan.
Ik dacht: dat moet ook kunnen met een raspberry.
Ik vond her en der wat schema's met talloze componenten maar volgens mij kan 't ook heel simpel met een NTC en misschien nog 2-3 andere componenten. Iets als https://lh5.googleusercontent.com/-c1_D ... 5212-1.JPG. Jammer alleen (of zit ik met m'n neus te lezen?) dat er niet de waardes/types (dus los van hoeveel ohm want dat kan ik nog wel zelf aflezen aan de kleurcodes :D ) van de compenten en bijv. op welke pin welk voltage moet komen. Nu is mijn vraag: wie weet dit? Of weet iemand een beter (eenvoudig) schema voor zoiets? De enige "eis" is dat it 't op 5V moet en max 100mA want dat heeft zo'n raspberry handig bij de hand.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: crystal oven

#2 Bericht door PA5COR »

Vroeger veel gemaakt met power tor als verwarmings element ( BD137 o.i.d.)
In de FT 847 die ik voor de Ft 2000 D gebruikte zat een printje die uit Duitsland kwam en het referentie Xtal keurig op 40 graden hield, moet nog ergens een van die printjes hebben, maar werkten wel op 12 volt...
Weet zo gauw niet meer de firma die het verkocht.
P.S. gevonden: https://shop.kuhne-electronic.com/kuhne/en/fix/qh40a/
QH40A maar ik zie ze niet meer op hun pagina... :|
Printjes waren goedkoop 14 of 15 euro of zo heb er toen een paar gekocht voor diverse experimenten en de FT 847 die ik nog steeds heb voor reserve.
Werd rotsvast nadat de oven was ingebouwd.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters


Plaats reactie