Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verboden

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#46 Bericht door PA0BAK »

Om alle ongerustheid weg te nemen, of toe te laten nemen, hier de officiële wettekst:

Code: Selecteer alles

Artikel 61a
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. 
Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.
Zie ook officielebekendmakingen.nl
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#47 Bericht door PA0ETE »

Bedankt, dat is goed nieuws. (Het is hiermee nog geen wet, maar het is wel goed dat het deze kant uit gaat).

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#48 Bericht door PE2AAB »

PA0ETE schreef:Bedankt, dat is goed nieuws. (Het is hiermee nog geen wet, maar het is wel goed dat het deze kant uit gaat).
Proef jij een mogelijkheid tot uitsluitsel John? Ik hoop van harte dat er iets komt. Ik heb de vraag bij het ministerie neergelegd. Ze waren heel snel met communiceren maar toen ik de diepte in ging werd het erg stil aan het front...
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#49 Bericht door PA0ETE »

PE2AAB schreef:Proef jij een mogelijkheid tot uitsluitsel John? Ik hoop van harte dat er iets komt. Ik heb de vraag bij het ministerie neergelegd. Ze waren heel snel met communiceren maar toen ik de diepte in ging werd het erg stil aan het front...
Er ligt nog niets vast. Daarom zullen ze niets zeggen tenzij je heel gericht iets wilt weten.

Het voorstel kan nog bij twee gelegenheden sneuvelen, en het is niet ongebruikelijk dat er gewijzigd of geamendeerd wordt. Dit wetsvoorstel wijkt bijv ook al af van wat het ministerie vanaf september hierover op haar site heeft/had staan. Pas als het als wet gepubliceerd is, ligt het vast.

Wat wel vaststaat is dat er politieke consensus voor is. Het zal waarschijnlijk daarom wel (grotendeels) op deze manier aangenomen worden.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#50 Bericht door TomNL »

PA0ETE schreef:Dit wetsvoorstel wijkt bijv ook al af van wat het ministerie vanaf september hierover op haar site heeft/had staan.
Weet je dat zeker? Zie https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... s-1990.pdf

In de link zie je de publicatiedatum van 25/9/18. De (voorgestelde) wettekst is identiek met het nu gepubliceerde.

Gezien de grote hoeveelheid "telefoonvasthouders" zal het niet lang duren tot er jurisprudentie is.

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verboden

#51 Bericht door Solostar »

Is er een wetswijziging in de maak aangaande het gebruik van microfoon van een zendontvanger door verschillende categorieen weggebruikers?
Tekst vandaag in Hamnieuws, waarnaar ik verwijs geeft de nodige informatie.

Indien van kracht zal het een hoop teweeg kunnen brengen.

Wijziging in wetgeving op komst voor /m stations
05/04/2019/0 Reacties/in apparatuur, overheid /door PH4X
Ben je met regelmaat mobiel QRV via een repeater? Let dan op. De wetgeving zal per 1 juli a.s. wijzigen. Daardoor is het vasthouden van een microfoon niet meer toegestaan, zo leert navraag bij de Rijksoverheid.

Op basis van de huidige wet- en regelgeving is het degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt, verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten (artikel 61a Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990). Onder dit huidige verbod valt het vasthouden van een microfoon tijdens het rijden niet. U dient echter wel rekening te houden met artikel 5 van de Wegenverkeerswet, op basis waarvan het verboden is zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Voor de volledigheid wil ik u er nog op wijzen dat het verbod in artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in juli 2019 wordt uitgebreid naar een verbod van het vasthouden van alle mobiele elektronische apparaten tijdens het rijden, voor bestuurders van alle voertuigen. Onder mobiele elektronische apparaten worden ook mediaspelers met een video- of audiofunctie verstaan. Van vasthouden is geen sprake als een microfoon en/of oortje op of aan het lichaam gedragen wordt. Het blijft ook toegestaan een mobiel elektronisch apparaat te bedienen via een knopje aan een snoer. Met de nieuwe bepaling wordt het continu vasthouden van een microfoon of oortje wel verboden.

Mobiele gebruikers doen er goed aan een hands-free set in te bouwen. Standaard setjes zijn voor ca. 50 euro te koop bij Wimo in Duitsland en compatible met de meeste VHF/UHF dual-banders. Zelf een schakelaar inbouwen en een zwanenhals monteren kan natuurlijk ook. Stel wel de Time-out Timer (TOT) van je zendontvanger in.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Bericht van Hamnieuws

#52 Bericht door Rene - pg3r »

Solostar schreef:Is er een wetswijziging in de maak aangaande het gebruik van microfoon van een zendontvanger door verschillende categorieen weggebruikers?
Daarover heeft al een hele discussie plaatsgevonden. http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=20566

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Bericht van Hamnieuws

#53 Bericht door PA2S »

Het ontwerpbesluit is als bijlage toegevoegd.

In de toelichting staat (p 5):
"Met de term ‘mobiel elektronisch apparaat’ wordt een deelverzameling aangeduid van wat in het strafrecht “geautomatiseerd werk” wordt genoemd (artikel 80sexies Wetboek van Strafrecht): een inrichting die bestemd is om langs elektronische weg gegevens op te slaan, te verwerken en over te dragen."

Dus als je naar de 'kleine lettertjes' kijkt, zie vooral de vetgedrukte, dan is daar wel een escape te vinden, want een traditionele zendontvanger slaat niets op en verwerkt niets. Er staat ook niet "of" overdragen, dus een apparaat voldoet pas aan de definitie wanneer het apparaat tot al die drie dingen in staat is.

Bovenaan pagina 8 staat dat het OM erop wees dat oude telefoons (dus die niks opslaan en zo) niet voldoen aan de definitie van 'geautomatiseerd werk'. Daarom is artikel 61a uitgebreid met "Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler." Het is dus maar de vraag of een zendontvanger als een 'mobiel elektronisch apparaat' kan worden aangemerkt.

Of rechters daarvan onder de indruk zullen zijn, waag ik wel te betwijfelen. Mijn ervaring heeft geleerd dat rechters soms wat op afstand naar een zaak kijken en zich wat minder van formele argumenten aantrekken. Er zijn nog altijd de 'veegartikelen' in de Wegenverkeerswet (5 en/of 6) die het veroorzaken van gevaar strafbaar stellen. De rechter kan die bij zijn oordeel betrekken en je bent nat.

Het is dan ook geen slecht plan om de soldeerbout op te stoken (oef, heeft u die, of rennen we naar Wimo?). Een knopje op het stuur is zo gemaakt. Misschien zijn er wel mooie draadloze knopjes uit het Verre Oosten verkrijgbaar (geen idee, ik roep maar wat hoor, anders een leuke oplossing zelf bedenken?) voor diegenen die een 'design' knopje willen :D

Dus een uitgelezen kans om weer eens wat te gaan experimenteren!

73, Henk
Bijlagen
blg-872703.pdf
Ontwerp besluit art 61a RVV
(120.61 KiB) 183 keer gedownload

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Bericht van Hamnieuws

#54 Bericht door Remco »

Ik deel de observatie van Henk PA2S dat rechters (als het dan zodanig scherp gespeeld
moet worden dat het moet voorkomen) vaak dergelijke 'ogenschijnlijk eenvoudige' zaken met
enige afstand (lees: versimplificerend geweld) analyseren.

Zoals ik de bedoeling van de wetgever lees, is dat verkeersveiligheid prevaleert boven
'communicatie' en/of andere aandachtsafleidende handelingen.

Daar valt dus ook het kleppen in een microfoon die met de hand vastgehouden
moet worden, want de wetgever stelt dat die hand aan het stuur moet zitten ; -)

Zie b.v. ook deze ANWB-pagina.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Bericht van Hamnieuws

#55 Bericht door PD7HB »

"Evenmin is er sprake van vasthouden als iemand een mobiel elektronisch apparaat bedient via een knopje aan een snoer."

Hoe zit dat dan met een handmicrofoon? Erg dubbelzinnig in elk geval, spreeksleutel is het knopje aan een snoer verbonden met een elektronisch apparaat.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Bericht van Hamnieuws

#56 Bericht door Solostar »

Met een Bijvoorbeeld, Icom ic 02 EN een Vox headset,omzeilt men een hoop narigheid.
Er zal ook wel een leverancier zijn die voor de andere door Ham gebruikte transceivers bij mobiel gebruik die combinatie van zenden en ontvangen middels stem beinvloeding kan leveren.

ZELF maken is ook een mooi project......

73
Hij of zij, die de ogen sluit naar het verleden, is blind voor de toekomst.

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Bericht van Hamnieuws

#57 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Handfree met gewone mobilofoon

Ik heb al in 2006 oid 3 keer een los kastje gemaakt
met electreet mic amp + gain potmeter
en een grote knop met flash led push button
met microswitch en groot vlakje.
En een watch dog circuit dus nooit geen te lange QSO's
of uren lange beklemde PTT schakelaars.


Ik zou het als ik een auto nu had misschien anders maken
maar dit was ver zijn tijd toen voor uit hi

Misschien een inspiratie bron voor andere mobilerikken
om zoiets te maken.
Bijlagen
PA3BNX Handsfree Mic
PA3BNX Handsfree Mic
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Bericht van Hamnieuws

#58 Bericht door PC1TK »

Ik heb begin februari getracht in contact te komen met onze wetgever .
Eerste via mail maar op 11 maart heb ik ze op gebeld omdat het mij alle maal te lang duurde .

Ik heb gebeld met “Informatie Rijksoverheid” en werd door verbonden met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat . Maar de vriendelijke dame die mij te woord stond , kon daar geen duidelijk antwoord op vinden .. NU was het nog wel toe gestaan .

Der werd voor mij een ticket aan gemaakt … wat betekende dat deze vraag werd neer gelegd bij het ministerie . En zouden daar op moeten reageren .


Deze reactie kreeg ik Woensdag 4-4-2019 ….

Hartelijk dank voor uw vraag van 11 maart aan Informatie Rijksoverheid. U vraagt zich af of het is toegestaan tijdens het rijden de microfoon van zendapparatuur vast te houden. Hieronder vindt u mijn reactie.

Op basis van de huidige wet- en regelgeving is het degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt, verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten (artikel 61a Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990). Onder dit huidige verbod valt het vasthouden van een microfoon tijdens het rijden niet. U dient echter wel rekening te houden met artikel 5 van de Wegenverkeerswet, op basis waarvan het verboden is zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Voor de volledigheid wil ik u er nog op wijzen dat het verbod in artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in juli 2019 wordt uitgebreid naar een verbod van het vasthouden van alle mobiele elektronische apparaten tijdens het rijden, voor bestuurders van alle voertuigen. Onder mobiele elektronische apparaten worden ook mediaspelers met een video- of audiofunctie verstaan. Van vasthouden is geen sprake als een microfoon en/of oortje op of aan het lichaam gedragen wordt. Het blijft ook toegestaan een mobiel elektronisch apparaat te bedienen via een knopje aan een snoer. Met de nieuwe bepaling wordt het continu vasthouden van een microfoon of oortje wel verboden.

De genoemde regelgeving kunt u nalezen via http://wetten.overheid.nl.

Heeft u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen en/of opmerkingen dan kunt u dit mailen naar publiek@minienw.nl.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Bericht van Hamnieuws

#59 Bericht door PE2AAB »

Ik kreeg exact hetzelfde antwoord.

Vervelend voor mensen met een alcohol slot ;-) Die worden gestraft door een slot te gebruiken vanwege het rijden met drank op en deze mogen ze vervolgens niet gebruiken met de intreding van deze wet.

Nou ik heb inmiddels een jurist uit mijn kennissenkring benaderd die me wil assisteren met een antwoord op deze reactie. Ik zou een microfoon namelijk niet zien als 'mobiele elektronische apparaten'. Het is een passief component te bediening van een op het device op het 'dashboard'. Immers;
Het blijft ook toegestaan een mobiel elektronisch apparaat te bedienen via een knopje aan een snoer.
Dat is een microfoon in essentie. Het spreekgedeelte met een bedieningsknopje.

Wordt vervolgd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: Bericht van Hamnieuws

#60 Bericht door -Verwijderd account »

Van vasthouden is geen sprake als een microfoon en/of oortje op of aan het lichaam gedragen wordt. Het blijft ook toegestaan een mobiel elektronisch apparaat te bedienen via een knopje aan een snoer.
Als ik deze tekst goed lees, mag je dus wel rijden met een oortje in? Nou, dan is een simpele headset toch voldoende om je trx te bedienen?
Of zie ik iets over het hoofd?

Plaats reactie