Censuur

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

Censuur

#1 Bericht door PA0NCR »

Op 8 februari 2019 publiceerde HamNieuws het bericht ‘Ledental VERON daalt opnieuw’. Ik vond de teneur van het bericht dermate misleidend dat ik –voor het eerst in mijn leven– een reactie heb ingestuurd. Die werd echter niet geplaatst. “Vast iets niet goed gegaan/gedaan”, dacht ik. Maar ook een tweede poging resulteerde niet in plaatsing. Toen ik via het contactformulier om opheldering vroeg, kreeg ik zonder enig verder commentaar de huisregels (zie https://www.hamnieuws.nl/over-hamnieuws-nl/) toegestuurd.

Kennelijk had ik me niet aan de huisregels gehouden. Niets is minder waar, ik heb alleen op een nette manier, zonder grof taalgebruik of iemand aan te vallen, gezegd dat ik het bericht sterk gekleurd vond en een andere verwoording de VERON cijfers (uiteraard zonder aan die cijfers zelf iets te veranderen), in een veel positiever daglicht zou zetten. Klaarblijkelijk stond dit de redactie van HamNieuws (wie zijn dat behalve PH4X eigenlijk?) niet aan, mijn reactie is nooit geplaatst. Deze censuur in optima forma is ook nogal hypocriet want HamNieuws zelf heeft, evenals veel respondenten, wel regelmatig kritiek op met name de VERON. Klaarblijkelijk gaat dat niet ten koste van de in de huisregels genoemde gezelligheid…. Voltaire zei ooit: “Ik ben het niet eens met wat u zegt, maar zal uw recht om het te zeggen tot de dood toe te verdedigen”. Zo ver hoeft HamNieuws voor mij overigens niet te gaan, maar je bent gewaarschuwd als je denkt dat HamNieuws objectief bericht over zaken die radioamateurs aan gaan.
73,
Nico - PA0NCR

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Censuur

#2 Bericht door Bert_1 »

Ik zie jouw bericht van eergisteren wel staan maar misschien bedoel je een andere?
Bert

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Censuur

#3 Bericht door Steef »

Heb een tijdje wat gedaan voor de VERON, kwam Randy daar regelmatig tegen.

Vond en vind het "vreemd" hoe hamnieuws lijkt te botsen met zijn belangen bij de VERON.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Censuur

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Steef schreef:Heb een tijdje wat gedaan voor de VERON, kwam Randy daar regelmatig tegen.

Vond en vind het "vreemd" hoe hamnieuws lijkt te botsen met zijn belangen bij de VERON.
Volgens mij zijn deze belangen al enige tijd verleden tijd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Censuur op Hamnieuws

#5 Bericht door dxhunter »

Ben benieuwd of de redacteur van Hamnieuws, PH4X, in dit topic ook tekst en uitleg durft te geven over zijn handelswijze.

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

Re: Censuur

#6 Bericht door PA0NCR »

PE1KVL schreef:Ik zie jouw bericht van eergisteren wel staan maar misschien bedoel je een andere?
Klopt Bert. De eerste keer dat ik mijn reactie instuurde was er een zin weggevallen. Dat heb ik toen even gemeld. Echter, de reactie zelf is nooit geplaatst....
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Censuur

#7 Bericht door Bert_1 »

PA0NCR schreef:
PE1KVL schreef:Ik zie jouw bericht van eergisteren wel staan maar misschien bedoel je een andere?
Klopt Bert. De eerste keer dat ik mijn reactie instuurde was er een zin weggevallen. Dat heb ik toen even gemeld. Echter, de reactie zelf is nooit geplaatst....
Dat is wel raar inderdaad. In het verleden ook al eens gemerkt dat er berichten tussen staan die op de een of andere manier ook gelinkt zijn op iets of facebook(?). Dat kun je echter niet zien en opeens verschijnt er allerlei informatie in de berichten waardoor het lijkt dat iemand ongevraagd bijvoorbeeld persoonlijke info begint te vermelden over iemand anders. Dat blijkt dan later door de persoon zelf (ergens anders) te zijn getypt. Erg raar.

Ik denk wel dat zendamateur.com nogal pro-Veron is en dat je dan automatisch ruimte laat voor een niet pro-Veron elders (en terecht).

Bert
Bert

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Censuur

#8 Bericht door pa3dsc »

zendamateur.com is ontstaan naar aanleiding van een verzoek uit de VR.
Een paar handige jongens hebben daar op zendamateur.com op gezet.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Censuur

#9 Bericht door PC1TK »

laat ik eerst een zeggen dat ik vaker kijk op HamNieuws .
Leuk site en daar doet men denk veel moeite voor .

Maar daar hebben wel eerder dingen op gestaan die ik strek in twijfel trok .
Die ook gewoon niet klopten .
Das best wel jammer...man kan veder een aardig stukje schrijven .

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Censuur

#10 Bericht door PE2AAB »

PE1KVL schreef:...
Ik denk wel dat zendamateur.com nogal pro-Veron is en dat je dan automatisch ruimte laat voor een niet pro-Veron elders (en terecht).

Bert
Niet per definitie pro Veron maar inderdaad wél opgezet door een tweetal Veron leden.

Zie: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=41&t=3104
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Censuur

#11 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

PE2AAB schreef:
PE1KVL schreef:...
Ik denk wel dat zendamateur.com nogal pro-Veron is en dat je dan automatisch ruimte laat voor een niet pro-Veron elders (en terecht).

Bert
Niet per definitie pro Veron maar inderdaad wél opgezet door een tweetal Veron leden.

Zie: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=41&t=3104

Hallo Rick, daar was jij 1 van?
Heb je er toen ook een uitgesproken positieve herinnering aan overgehouden.?

Het gaat weer de goede kant op aangaande wederzijdse bejegeningen.

Groeten richting het land waar het leven goed is
Prettige carnaval,

73
pd0hdf

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Censuur

#12 Bericht door PE2AAB »

-Pd0hdf- schreef:...
Hallo Rick, daar was jij 1 van?
Heb je er toen ook een uitgesproken positieve herinnering aan overgehouden.?

Het gaat weer de goede kant op aangaande wederzijdse bejegeningen.

Groeten richting het land waar het leven goed is
Prettige carnaval,

73
pd0hdf
Ja klopt. Deelnemer van het eerste uur. Ik heb de eerste tests mee gedaan. We zaten toen nog op een lokale server.

Inmiddels is het forum behoorlijk uitgegroeid. Heb me destijds nooit bezig gehouden met moderatie omdat ik sowieso korte lijntjes had met de beheerder/mod.
Die lijnen zijn nu wat langer maar ik ervaar nog steeds gehoord te worden. Een extra paar ogen zou inderdaad wel eens kunnen worden overwogen.
Had dat achteraf gezien wel willen doen in den beginne.

Kritisch mag; persoonlijke aantijgingen zijn we vanaf het begin van dit forum al tegen.

Eerlijk toegeven; tijdens de carnaval ben ik wel een weekje niet tot nauwelijks 'in de lucht' ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Censuur op Hamnieuws

#13 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

pa4m schreef:Ben benieuwd of de redacteur van Hamnieuws, PH4X, in dit topic ook tekst en uitleg durft te geven over zijn handelswijze.
Mark, stel de vraag aan de persoon zelf
Randy stelt je niet te leur.....
Hoezo "durft te geven?" :) .

pd0hdf

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

Re: Censuur

#14 Bericht door PA0NCR »

Mark, stel de vraag aan de persoon zelf
Randy stelt je niet te leur.....
Hoezo "durft te geven?" :) .

pd0hdf
Goed idee, maar ik betwijfel of er antwoord komt. Bij mij, na twee keer daarom gevraagd te hebben n.l. niet.
Nico - PA0NCR

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Censuur

#15 Bericht door Juul - PE0GJG »

De kop luid "Censuur". Het ware beter geweest om er een "?" aan toe te voegen. Want er is toch niks "bewezen?"
Met vraagteken. Dat weer wel.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gesloten