QRP powerpack met 3 x 18650

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

QRP powerpack met 3 x 18650

#1 Bericht door PH2LB »

Hallo allemaal,

Voor mijn QCX wil ik een QRP powerpack maken met daarin 3 x 18650 cellen. Waarom hoor ik jullie vragen ? Nou omdat ik die cellen ook voor mijn IOT projecten gebruik en dus redelijk op voorraad heb :D

Maar nu komt het. Ik kan prima met die dingen uit de voeten als het maar 1 cell betreft en ik hem oplaad via USB, solar etc.

Maar 3 cellen in serie is een hele andere kost want moet je volgens mij werken met BMS printjes gaan werken zoals ze vaak op
eBay etc staan. b.v. https://www.ebay.com/itm/3S-10A-11-1V-1 ... 1960551187

Maar wat mij dan niet duidelijk is, wat je dan nog nodig hebt als speciale lader of dat ik er gewoon 12.6V op kan zetten (lijkt me een beetje te gemakelijk).

Diverse artikelen en video's op het web spreken elkaar tegen dus wal iemand mij een goede whitepaper heeft of tips hou ik me aanbevolen.

b.v. https://www.youtube.com/watch?v=c3tUuiXXA1Y
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: QRP powerpack met 3 x 18650

#2 Bericht door PA8MC »

Modelbouwers laden 3S (of meer) LiPo-packs met een speciale LiPo lader die de cellen ook kan balanceren (en het laden stopt bij een celspanning van 4,20 V).

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: QRP powerpack met 3 x 18650

#3 Bericht door Remco »

@PA8MC: daarvoor zijn juist die BMS'sen, dus je hebt geen speciale 'LiPo'-lader nodig.

@PH2LB: die BMS'sen regelen bijna alles, laadstroom etc .. Misschien dat het je een
goed gevoel zou kunnen geven, is laadstroombegrenzing zelf doen, dus max 1C opladen
(maar dat is dan voor het gevoel ;-)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: QRP powerpack met 3 x 18650

#4 Bericht door Thijzer »

Die printjes van Ebay schakelen doorgaans alleen de spanning af zodra die cel boven of onder de drempelspanningen komt. Dat is dus alleen bescherming, geen laadlogica. Hiervoor heb je een lader nodig die balanceert: elke cel apart laadt. Dat is nog niet zo heel simpel om te maken maar Ebay heeft hier ook mooie printjes voor.

Ik heb mijn cellen geharvest uit een USB powerbank van de Action, waarin 3 cellen zaten. Kostte geen drol maar had wél goede cellen die behoorlijk veel capaciteit hebben.

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: QRP powerpack met 3 x 18650

#5 Bericht door PA8MC »

Thijzer schreef:Hiervoor heb je een lader nodig die balanceert: elke cel apart laadt. Dat is nog niet zo heel simpel om te maken maar Ebay heeft hier ook mooie printjes voor.
Dat dacht ik dus ook. Maar als de "meester" dat idee ex cathedra afwijst kruip ik stilletjes terug in mijn lappenmandje. Ik ken tenslotte mijn plaats op dit onvolprezen forum.

Plaats reactie