Uitstraiing mini magnetic loop

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mbijnsdorp
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2019, 12:43
Roepletters: PD9DD
Locatie: Aalsmeer

Uitstraiing mini magnetic loop

#1 Bericht door Mbijnsdorp »

IMG_0332.JPG
Hi forum,

Ik her recent mijn novice examen gehaald en was daarvoor al begonnen met bouwen van een transceiver van QRP labs + PA en pin diode tr switch. En dat is helemaal goed gegaan. Alleen ben ik diverse antennes nu aan het testen wat werkt voor de ruimte die ik heb, reikwijdte de 40m band. Ik heb nu een ANT=mini vert(ALU buis 68cm) waar ik een QSO met Rome heb behaald.
En ik heb een mini magnet loop gebouwd. Met de loop kan ik deze netjes afstemmen op en 40m freq. En zie ik met me MFJ259c dat ik een swr van 1.1 Kan halen. Echter met me zelf gebouwde straingsmetertje merk ik dat voor het zelfde vermogen ~12w CW dat de loop veel minder straalt dan me mini vertical. En ik heb met de loop ook nog geen QSO kunnen opbouwen. Ik zit me nu af te vragen aan welke knopen ik nog meer kan draaien om met deze mini loop een QSO te maken?

Ps ik heb alle beschikbare xls sheets en documentatie op het web al doorgenomen. De Outer loop is ongeveer 3feet omtrek en de inner is een 1/5 daarvan.

Greetz, 73 PD9DD
Bijlagen
En de foto van me indoor mini vert.
En de foto van me indoor mini vert.
IMG_0331.JPG

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Uitstraiing mini magnetic loop

#2 Bericht door PA0FRI »

De loop is verticaal gepolariseerd en niet rondstralend, je moet hem dus uitrichten. Die 3 feet is dat de omtrek of diameter?
De koppelling lijkt mij wat aan de kleine kant. De diameter van de koppelloop moet ten minste een vijfde zijn van de radiator diameter.
Een gamma-match is breedbandiger en is gemakkelijker in te stellen op SWR = 1
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Uitstraiing mini magnetic loop

#3 Bericht door Goos »

Op welke afstand heb je gemeten en hoe ziet het metertje eruit ? hoogohmig ?
Een magnetische loop produceert namelijk de eerste 1/4 lambda afstand , een relatief groot magnetisch veld en een klein elektrisch veld. Voor de vertical geld het omgekeerde.
Dit heet het "statisch dynamisch veld", voor een redelijke vergelijking zou je eigenlijk op minimaal 1 lambda afstand moeten meten , bij dit soort kleine antennes.

Of voor dichtbij ( soms kan het niet anders) apart de magnetische- en de elektrische veldsterkte meten , in Watt / m2 zou je dan op hetzelfde uit moeten komen, maar dit vereist redelijk wat kennis en gekalibreerde sensoren.
Natuurlijk aangenomen dat je dan in de hoofdstraal richting van de loop zit zoals PA0FRI terecht opmerkt.
gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PG4I
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 jul 2008, 11:02
Roepletters: PG4I
Locatie: Culemborg

Re: Uitstraiing mini magnetic loop

#4 Bericht door PG4I »

Als je het E-veld wilt meten van je loop met je zelfbouw metertje moet je op meerdere golflengtes afstand gaan staan. Een loop produceert een H-veld, pas op een aantal golflengtes afstand wordt dat een EH (electromagnetisch) veld.
73 de Joop PG4I

Mbijnsdorp
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2019, 12:43
Roepletters: PD9DD
Locatie: Aalsmeer

Re: Uitstraiing mini magnetic loop

#5 Bericht door Mbijnsdorp »

Ik heb de loop veranderd in een gamma-match. En idd is het iets breedbandiger geworden en kan nog netjes een swr van 1.1 configureren. Omdat de loop met dit weer nog binnen staat wacht ik tot het een drogere dag is om deze buiten te zetten. Ik vraag we wel op hoeveel x lambda ik moet gaan staan om iets van een veldserkte te kunnen meten. Uitgaand van 7.05Mhz ?

73, Pd9dd

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Uitstraiing mini magnetic loop

#6 Bericht door PA0FRI »

Meten van de veldsterkte in een woonomgeving om twee verschillende antennes te vergelijken heeft eigenlijk geen zin.
Allerlei metalen objecten rondom, inclusief vochtige begroeïng en ingegraven kabels of metalen pijpen verstoren het veld.
Bovendien zal de opstraalhoek verschillend zijn zodat een betrouwbare conclusie twijfelachtig wordt omdat al die geleiders het veld verschillend verstoren.
Doe de meting op een groot vlak terrein of weiland.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Uitstraiing mini magnetic loop

#7 Bericht door PA3DJS »

Een aardige vergelijking tussen de twee antennes in hun omgeving kun je maken door te ontvangen. Je schakelt gewoon om tussen de twee antennes met een antenneschakelaar.

Als je beide antennes goed getuned hebt, en de loop geeft een hoger S-punt, dan kom je in geval van zenden ook met de loop het hardste binnen bij het station dat je hoort. Je moet wel vaak omschakelen tussen de twee antennes om een goed beeld te krijgen, maar je krijgt dan echt een idee over welke het beste is voor zenden naar het station dat je ontvangt. Vanwege dat de loop een ander stralingsdiagram heeft in vergelijking met de monopool, kan het zijn dat je bepaalde stations een hoger S-punt hebben op de loop, maar andere op de monopool.

Voor ontvangst gebruik je de antenne die de beste S/N verhouding geeft. Het kan er op uit draaien dat je zendt met de monopool en ontvangt met de loop. We hebben dat een aantal jaren terug tijdens JOTA gehad. Zenden deden we met de halve golf vertical voor 40m, en ontvangen met een off-center fed dipole. De dipool ontving namelijk minder ruis vanuit het troephuis.

Zoals door diverse mensen reeds aangegeven, met een E-veld indicator/meter kun je niet bepalen of de Loop of de monopool meer vermogen uitstraalt. Zelfs al zou je het E en H veld afzonderlijk meten in huis, kom je nog niet ver, omdat voor het daadwerklijk uitgestraald vermogen ook de fase en ruimtelijke orientatie tussen E en H van belang is. En dan moet je het ook nog op veel plekken doen en dat integreren. Je weet dan nog steeds niet hoeveel signaal het huis zelf opeet en dat heel lief weer teruggeeft in de vorm van warmte.

Zo'n E-veld indicator is wel handig voor relatieve metingen, waarbij het gaat om meer of minder.

Wat gebruik je bij jouw vertical als tegencapaciteit?

Mbijnsdorp
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2019, 12:43
Roepletters: PD9DD
Locatie: Aalsmeer

Re: Uitstraiing mini magnetic loop

#8 Bericht door Mbijnsdorp »

Al met al zie ik dit project uitgroeien tot iets van hogere wiskunde. Iets waarvoor ik nog niet de benodigde kennis voor in huis heb. Maar waar ik wel een schat aan informatie aan het opdoen ben. En dat vind ik ook het leukste aan dit gepruttel met antennes. En antenne project zijn volgens mij nooit eindig.

Als counterpoise voor mijn Mini vertical gebruik ik 7,02m (300/7,05mhz*25%*O,66) rg58/cu. En een 1-1 current choke. Wat verrassend indoor werkt tot nu toe. Deze ga ik dan ook outdoor testen om te kijken of we hetzelfde resultaat kunnen behalen als indoor qua QSO.

Ik heb ook een inverted V(bazooka) aan de gevel hangen. Echter moet deze veel hoger boven aard niveau hangen om goed te kunnen zenden (beginners fout)...

Bedank aan een ieder voor de nuttige feedback so far.....

Greetz 73, Pd9dd

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Uitstraiing mini magnetic loop

#9 Bericht door PA1ZP »

Hi PD9DD

Je hebt een leuke zender gebouwd jongen, heel knap hoor.
Nu nog een wat betere antenne en helaas antennes voor 40 meter zijn nu eenmaal niet klein.
Maar om je een idee te geven met een echte monoband full size vertical en een 300 mW pixie 2 tranciever was 5000Km mogelijk op zowel ontvangst als zenden met de pixie 2.
En ja dat was op 40 meter.

ik weet zeker als je een beetje leuke vertical buiten bouwt dat je met jou zelfbouw setje en een watt of 12 een gruwelijk eind weg kan komen in CW , met een beetje geluk kan je zeggen ik kan niet meer verder (nieuw Zeeland) haha.

Veel succes
Het doet me goed dat een novice zelf bouwt en CW doet.
Voor alle antenne vragen kan je mij mailen, geen probleem.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie