Repeater ja of nee ?

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Repeater ja of nee ?

#1 Bericht door PF9ZX »

Ik heb sinds kort een vergunning voor mijn WIRES-X node/hotspot in C4FM. De vergunning is op papier voor een repeater.
Het echt werken als repeater zoals wij ze kennen, is het niet omdat ik verkeer vanaf internet doorzet als radiosignaal en andersom.

Is het nu wel echt een repeater of is bovenstaande nu omdat het AT er (nog) geen aparte benaming voor heeft opgenomen en het begrip node of hotspot dus geen plekje heeft in het vergunningen beleid ?
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Repeater ja of nee ?

#2 Bericht door pe1rxq »

Packet nodes kennen we al een heel tijdje.
Dat jouw node voornamelijk digitale spraak in de datastroom heeft zou niet zo belangrijk hoeven te zijn.
Maar zoals vaker bij digitale modulatie is de mode een leuk discussie punt.
Is het spraak op een bijzondere manier gemoduleerd, of zie je het als digitale data met toevallig spraak content?

Was het overigens niet verstandiger geweest deze vraag te stellen voor het aanvragen van de vergunning?
Blijkbaar had je bij het invullen van de aanvraag een duidelijk beeld?
Als je een vergunning hebt voor een 'repeater' dan mag men ook repeater functionaliteit verwachten.... Een vergunning voor een digitale packet node was misschien beter geweest.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Repeater ja of nee ?

#3 Bericht door PF9ZX »

In mijn geval is het vooral digitale spraak met de mogelijkheid tot de andere mogelijkheden met C4FM (spraak, tekst en foto's)

Het gaat mij vooral om het feit dat ik toesta dat derden via mijn node/hotspot met elkaar kunnen communiceren via een soort van crossband zegmaar. Maar dan radio <> internet.

Nu ik er zo over nadenk, kan ik dus spreken van een digipeater ?
Hoewel ........ bij packet gaat de cummunicatie alleen via de lucht
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Repeater ja of nee ?

#4 Bericht door pe1rxq »

Bij packet was het ook heel gebruikelijk dat er links niet door de lucht gingen.
De verbinding tussen PI1EHV en PI8ZAA was via ethernet.
Ook waren er diverse axip tunnels over internet actief.

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Repeater ja of nee ?

#5 Bericht door PE1DON »

De repeatermachtiging heb je alleen nodig om het systeem onbemand in de lucht te houden. Aan een repeatervergunning zitten ook verplichtingen. Je moet het systeem dan ook altijd in de lucht houden en je mag hem niet uitzetten om er zelf gebruik van te kunnen maken. Als je de vergunning aangevraagd hebt om anderen van jouw systeem gebruik te laten maken wanneer je gewoon thuis bent heb je de machtiging niet nodig. Ik heb zelf een Wires-X hotspot die ik gebruik als ik thuis ben. Gewoon onder mijn eigen roepletters en als anderen er gebruik van willen maken is dat prima, maar dan alleen als ik zelf in de buurt ben.
---
73's de PE1DON

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Repeater ja of nee ?

#6 Bericht door pe1rxq »

Dan geef jij informatie van derden door. Dat mag nu juist niet.
Wat dat betreft heb je hetzelfde probleem als bij APRS.
Met een ATOF mag je niet alleen onbemand werken, je mag er ook signalen van derden mee uitzenden.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Repeater ja of nee ?

#7 Bericht door elsinga »

Dan zou elke hotspot illegaal zijn... op de mijne staat 204 static en alles op die TG wordt bij mij thuis uitgezonden. Dus ook de signalen van anderen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Repeater ja of nee ?

#8 Bericht door pe1rxq »

Klopt inderdaad.
En meestal kom je er mee weg omdat hotspots met zulk laag vermogen zenden dat je zelf de enige luisteraar bent. Dat is een grijs gebied.
(Wat betreft hotspots zeer donkergrijs, een signaal generator op een slecht afgeschermde dummy-load lichtgrijs)
Maar een 'hotspot' van een paar watt en in de omgeving te horen is zeker niet toegestaan.

Het schijnt dat hierover nog steeds overleg is, en de situatie zou wel eens beter kunnen worden... maar op dit moment mag het zeker niet.
Ik heb zelf ook wel eens crossband repeaters (2m van en naar 70cm) in gebruik gehad onder andere op het VPK. Dat is al weer jaren terug en toen dacht ik ook dat dat allemaal prima was zolang ik er naast zat en mee luisterde.
Maar toen in 2017 het AT hun visie gaf over APRS digipeaters was het snel duidelijk dat zij dit echt anders zien.

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Repeater ja of nee ?

#9 Bericht door PD2B »

Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Repeater ja of nee ?

#10 Bericht door elsinga »

Ben benieuwd wat AT gaat zeggen als je een ATOF gaat aanvragen voor een hotspot...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Repeater ja of nee ?

#11 Bericht door PD2B »

elsinga schreef:Ben benieuwd wat AT gaat zeggen als je een ATOF gaat aanvragen voor een hotspot...
tja, het is een "soort" repeater waarmee je signalen doorzet ook al is het met weinig vermogen. En anderen kunnen er ook gebruik van maken dus ja.......
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Repeater ja of nee ?

#12 Bericht door elsinga »

Als ik de hotspot op private zet dan ben ik de enige die er nog gebruik van kan maken. ;) Maar formeel zal het inderdaad niet mogen... Tenzij wellicht op LPD, dan valt het binnen de ISM norm met 10mW max.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1JER
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 okt 2018, 22:14
Roepletters: PA1JER

Re: Repeater ja of nee ?

#13 Bericht door PA1JER »

Er zijn inderdaad repeaters voor 433MHz voor klik aan klik uit bijv. Dan heet het signaal versterker. En voor wifi natuurlijk..

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Repeater ja of nee ?

#14 Bericht door on4avt »

Hangt de trx van de hotspot dan aan een buiten antenne die van ver is te ontvangen?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Repeater ja of nee ?

#15 Bericht door elsinga »

De mijne niet, staat midden in huis op de begane grond. Overigens nog niet gekeken tot hoever de hotspot te gebruiken is buiten.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie