Radio Piraten gaan over de schreef.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#76 Bericht door PA8MC »

PA3DAT schreef:Daar waren toen nog geen regels
voor, dus was het niet illegaal en waren ze geen piraat...
En dat ze frequenties gebruikten die niet officieel waren toegekend en internationaal gecoördineerd doet verder niets ter zake.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#77 Bericht door PA3DAT »

Dat doen zoveel landen, vooral in de Derde Wereld. Die landen zijn dan ook allemaal piraten-landen?
Dan is dus iedereen die zijn frequenties niet heeft overlegd met de ITU een piraat. Rusland voorop,
met zijn over-de-horizon-radar.

Maar wie bepaalt dat dan? De ene groep landen spreekt dingen af, en daarmee zijn alle andere landen
dus illegaal bezig?

Beetje filosofische kwestie, lijkt me... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#78 Bericht door PA8MC »

PA3DAT schreef: Beetje filosofische kwestie, lijkt me... :D
Past volledig in de "alles mot kenne" filosofie (lijkt mij).

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#79 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3DAT schreef:Ik denk omdat het daar niet verboden was om uit te zenden. Daar waren toen nog geen regels
voor, dus was het niet illegaal en waren ze geen piraat...

Aloys,

Er mag vanuit Internationale wateren nog steeds uitgezonden worden.
De medewerking aan dat uitzenden is echter verboden. ( Verdrag van Straatsburg ). Is ook te vinden op onze website.
En tevens is de T&T wet aangepast op 1 september 1974. Daarom zijn wij uit de lucht gegaan.
Het verdrag werd door Nederland pas op 26 september 1974 geratificeerd.

Ik heb mij in het beschrijven van e.e.a. precies "aan de wet" gehouden. Alle andere "beschouwingen" van mensen die het weer beter weten ten spijt.

Een mooie dag aan een ieder vanaf de Veluwe, alwaar de piraterij nog steeds wel aanwezig is.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
XU7AIA
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 jan 2013, 06:56
Roepletters: PD0AJW
Locatie: Siem Reap, Cambodja

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#80 Bericht door XU7AIA »

Ik ben in 1947 geboren in zo-Drenthe, waar de middengolf piraten na de 2e wereldoorlog ook actief waren. Waarom ze zo populair waren? Simpel, de ontvangst van de Hilversumse middengolf zenders was, tot dat de Smilde toren werd gebouwd, belabberd. Men luisterde meer naar regionale Duitse zenders. De piraten haakten daarop in, draaiden muziek die in die tijd populair was en je kon verzoekplaten aanvragen en iemand feliciteren. De apparatuur was zelf gebouwd of men maakte gebruik van al of niet gemodificeerde, Amerikaanse leger middengolf zenders. Het vermogen was dan ook vrij laag, het waren meer "dorp piraten" De populariteit van de middengolf piraten heeft niet gelden bij de bouw van de Smilde toren, omdat de Hilversumse muziek keuze, niet de smaak was van de mensen in het oosten en no-oosten.
Flex 6500 en HyEndfed 10-15-20-40-80 mtr.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#81 Bericht door PA3DAT »

PA8MC schreef:
PA3DAT schreef: Beetje filosofische kwestie, lijkt me... :D
Past volledig in de "alles mot kenne" filosofie (lijkt mij).
Ik ervaar je antwoord als een hele onplezierige opmerking.
De door jou geciteerde "filosofie" is zeker niet de mijne!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#82 Bericht door PA0ETE »

Als ik het oorspronkelijke artikel lees waar de topic door begonnen is, dan is mijn gevoel daarover uiterst dubbel.

Ik heb natuurlijk geen goed woord over voor mensen die op die manier met de opsporing omgaan. Ik heb geregeld bericht over de site etherpiraten.com, en ik heb ze daarbij telkens ook bekritiseerd omdat deze site altijd de namen vermelden van de mensen die een zender oprollen. Die naam staat op het proces verbaal vandaar dat ze die weten (hoewel ze bepaalde mensen ook wel van gezicht zullen kennen). Ik vind het een echter vorm van intimidatie om die op die manier bekend te maken.

Maar tegelijk: het bedreigen van de opsporingsfunctionarissen is niet nieuw en het is de afgelopen tientallen jaren zeker vaker voorgekomen. Ik heb hier bijv. nog een artikel uit de jaren tachtig, toen een piraat een bom onder de auto van een opsporingsambtenaar plaatste die bij zijn woonhuis stond (gelukkig zonder gewonden). Dat hakte er wel in, en met name de Telegraaf pakte er flink over uit.

Verder was er nog Radio Unique, in de tijd dat Erik de Zwart daar onder zijn alternatieve naam werkzaam was. De ene keer lagen er staven dynamiet bij de zender die later dus niet echt bleken, maar dat was pas duidelijk nadat EOD ernaar gekeken had. Dat soort dingen gebeurden daar dus vaker. Ook bij Radio Unique was het dat er een terrarium bij de zender stond met de woorden "pas op, zwarte mamba". Zo'n beest is de op één na giftigste slang die er is. Als je het antiserum eerst moet ophalen ben je al te laat. Het duurt gewoonlijk niet langer dan 20 minuten voordat een volwassen persoon na zo'n beet overlijdt. (De slang bleek een onschuldige Russische toendraslang te zijn, maar zelfs deskundigen in Zuid-Afrika, waar de zwarte mamba thuis is zien het verschil vaak niet).

Volgens mij is de ¨geweldsspiraal¨ door de jaren heen vooral een op en neergaande beweging. Wat momenteel wel opvalt is dat het een grotere groep is die dit standaard doet. Veel van de grotere zenders in het oosten plaatsen bijvoorbeeld opschriften als asbest standaard bij de zendlocatie, en ze plaatsen er troep bij die op asbest lijkt. In een deel van de gevallen is er ook echt sprake van asbest maar er moet dan wel eerst een asbestexpert opgetrommeld worden. Behalve intimidatie is het doel van zoiets, net als bij Radio Unique het geval was, ook dat de opsporingsmensen langer bij de zender zijn, waardoor ze eerder voor de uitschakeling van de zender in de gaten hebben dat er wat aan de hand is.

Ik probeer het niet te bagatelliseren, laat dat duidelijk zijn. Ik heb er geen goed woord voor over. Afijn, dat zei ik al. Het is echter wel goed om ook te kijken hoe dit in het verleden ging voordat het beeld ontstaat dat het vooral nu is dat piraten dit soort criminele zaken uithalen.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#83 Bericht door pe1br »

Ik vind Asbest ook een stuk onschuldiger dan een Zwarte Mamba.
Woningbouw verenigingen en overheden zeggen al jaren dat asbest niet schadelijk is zolang je er niet mee aan het werk gaat.
Gewoon afblijven dus en dan is er niet aan de hand.
Levensgevaarlijk zoals het AT het noemt vind ik dan ook zwaar overdreven.
Hooguit tijdrovend maar daar was het om te doen voor de piraten, hierdoor kunnen ze langer uitzenden.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#84 Bericht door PA2RU »

pe1br schreef:Ik vind Asbest ook een stuk onschuldiger dan een Zwarte Mamba.
Woningbouw verenigingen en overheden zeggen al jaren dat asbest niet schadelijk is zolang je er niet mee aan het werk gaat.
Gewoon afblijven dus en dan is er niet aan de hand.
Levensgevaarlijk zoals het AT het noemt vind ik dan ook zwaar overdreven.
Hooguit tijdrovend maar daar was het om te doen voor de piraten, hierdoor kunnen ze langer uitzenden.
Los van de gevaarzetting kost het gewoon bakken met (gemeenschaps)geld om het te verwijderen...
Uiteindelijk betalen we daar met z'n allen aan mee....en dat stoort me ten zeerste fraaie woordspeling ook haha
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#85 Bericht door PA0BAK »

PA2RU schreef: Los van de gevaarzetting kost het gewoon bakken met (gemeenschaps)geld om het te verwijderen...
Uiteindelijk betalen we daar met z'n allen aan mee....en dat stoort me ten zeerste fraaie woordspeling ook haha
Een verstandig woord!
Deze mensen stelen dus eigenlijk van mij en zullen dan ook als crimineel behandeld moeten worden (door mij).
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#86 Bericht door PA3LS »

pe1br schreef:Ik vind Asbest ook een stuk onschuldiger dan een Zwarte Mamba.
Woningbouw verenigingen en overheden zeggen al jaren dat asbest niet schadelijk is zolang je er niet mee aan het werk gaat.
Gewoon afblijven dus en dan is er niet aan de hand.
Levensgevaarlijk zoals het AT het noemt vind ik dan ook zwaar overdreven.
Hooguit tijdrovend maar daar was het om te doen voor de piraten, hierdoor kunnen ze langer uitzenden.
Eerst denken, dan typen. Wat je zegt is echt veel te simpel beredeneerd en is een gevaar voor anderen. Het maakt niet uit wat jij vindt, het maakt uit wat er uit decennia lang onderzoek is geconcludeerd.
The devil is in the details geldt hier maar al te goed.

Ten eerste moet je het asbest dus met rust laten. Zodra een piraat er mee aan de haal gaat, is daar geen sprake meer van. Welk soort asbest het ook is, als je het beschadigt is het gevaarlijk materiaal.

Ten tweede zijn sommige soorten asbest ook zonder beschadiging gevaarlijk. Dat is de niet-hechtgebonden asbest. Daarbij kun je denken aan asbest isolatiemateriaal, zachte vezelplaatjes, ouderwetse rawlplug enzo. Daarbij komen bij aanraking of een flinke luchtstroom al vezels los.
Hechtgebonden asbest (eternietplaten, dakplaten, plantenbakken e.d.) laten geen vezels los bij normaal gebruik.
Puur op basis van 'Er is asbest gevonden' kan je niet direct vaststellen dat het allemaal alleen maar volledig intacte hechtgebonden asbestplaten zijn, en dat het allemaal wel mee valt.

Ten derde verkijken veel mensen zich er op, dat het altijd om een kans draait. Blootstelling is geen garantie op een ziekte, waardoor veel oude mensen die er nog mee hebben gewerkt, claimen dat het allemaal wel mee valt.
Nou joepie, wees blij voor jezelf dat je niet buiten adem ligt te creperen. Want wereldwijd zijn miljoenen anderen wel een akelige dood gestorven.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#87 Bericht door PA2RU »

73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#88 Bericht door PA0ETE »

PA2RU schreef:Los van de gevaarzetting kost het gewoon bakken met (gemeenschaps)geld om het te verwijderen...
Uiteindelijk betalen we daar met z'n allen aan mee....en dat stoort me ten zeerste fraaie woordspeling ook haha
Ik ben het daar helemaal mee eens. Wees (als piraat) sportief als je gepakt wordt. If you do the crime, you also do the time...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#89 Bericht door PA0ETE »

AT doet natuurljk ook aan PR :-) Voor een deel hebben ze wel gelijk zoals ik schreef, maar het is ook iets van alle tijden.

Het is net als de misdaadcijfers. In zijn algemeenheid is de criminaliteit de afgelopen 15 à 20 jaar flink gedaald. De afgelopen twee jaar is dat veranderd, en afhankelijk hoe je kijkt is in bepaalde opzichten de criminaliteit in die korte periode toegenomen.

Geregeld wordt in de pers bericht over die daling. Maar dat wordt niet gelezen, of het blijft niet hangen. Wat wel blijft hangen is als er in de plaatselijke advertentiekrant een kop staat als "Aantal inbraken afgelopen maanden spectaculair toegenomen". Als je dan doorleest betreft het in de meeste gevallen een stadswijk of een beperkt aantal straten waar het aantal inbraken in de afgelopen paar maanden hoog is geweest, wat meestal tijdelijk is. Mensen concluderen dan dat de criminaliteit in zijn algemeenheid stijgt.

Veel groeperingen hebben belang bij deze beeldvorming. Het wordt in zijn algemeenheid als politieke zelfmoord beschouwd als je als politicus geen beleid hebt om de criminaliteit in te dammen. En de politie staat ook niet te trappelen om zich over hun eigen succes op de borst te kloppen. Hoe kun je anders verkopen dat je meer dienders, meer bevoegdheden en meer geld wilt? En zij liegen er ook niet over, ze doen er "alleen maar" niets aan om de beeldvorming die bestaat bij te stellen.

Bij de dienders zelf bestaat vaak oprecht het gevoel dat de criminaliteit toeneemt. Zij zien veel criminaliteit natuurlijk. Mijn ex-vriendin werkte een paar jaar als dokter op de universiteit met baby's en kinderen onder de drie jaar die de meest ernstige en vaak dodelijke aandoeningen hadden. Daardoor had ze al vrij snel het beeld dat de zaken veel erger waren dan ze in werkelijkheid waren. Volgens mij kan niets je erop voorbereiden om zulke jonge mensen zo te zien lijden. Maar doordat ze (om maar een ziektebeeld te noemen) in die tijd vrij veel kinderen met cystic fibrosis zag, dacht ze dat geen van die kinderen ouder dan tien jaar werden. Nou is dat een zeer ernstige ziekte, maar destijds werden mensen die dat hadden vaak toch nog veertig. (tegenwoordig zijn de remedies nog wat beter dan toen). Mijn ex dacht dat het zo erg was, omdat zij in het universitair ziekenhuis waar ze werkte, alleen de ernstigste gevallen kreeg te zien. Ze nam dus onterecht aan dat dat in de rest van het land ook zo was.

En om daar op terug te komen: het kan van alle tijden zijn, er is ook wel degelijk iets aan de hand. Ik sta toch wel te kijken als ik van sommige van die gasten zie dat ze heel luchtigjes vertellen dat ze met 40 kW in de lucht zijn. En het zijn niet alleen dit soort dingen als asbest plaatsen. Ik weet niet of het nog gebeurt, maar een paar jaar geleden waren dat soort zenders vaak actief bij grote bierfeesten waar meestal de overgrote meerderheid van de aanwezigen fan was van zo'n zender. De apparatuur werd dan opgetuigd als het feest al aan de gang was, en een uur of een half uur voordat het afgelopen was, dan was de boel alweer ingepakt. En AT en de politie lieten het (terecht) wel uit hun hoofd om op zo'n moment in te grijpen. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als 8000 van die aangeschoten fans, vrijwel allemaal kerels die zwaar werk doen, zien dat hun favoriete zender onder hun ogen in beslag genomen wordt...

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#90 Bericht door PA1WBU »

pe1br schreef:Ik vind Asbest ook een stuk onschuldiger dan een Zwarte Mamba.
Woningbouw verenigingen en overheden zeggen al jaren dat asbest niet schadelijk is zolang je er niet mee aan het werk gaat.
Gewoon afblijven dus en dan is er niet aan de hand.
Levensgevaarlijk zoals het AT het noemt vind ik dan ook zwaar overdreven.
Hooguit tijdrovend maar daar was het om te doen voor de piraten, hierdoor kunnen ze langer uitzenden.
https://www.kanker.nl/kankersoorten/mes ... bestkanker

Niet zomaar wat roepen. Ook niet alle rokers gaan dood aan hun verslaving immers.

Gesloten