GPA30 antenne op het plat dak

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3FBV
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2013, 22:12
Roepletters: PA3FBV
Locatie: Hoofddorp

GPA30 antenne op het plat dak

#1 Bericht door PA3FBV »

Ik heb nog een Fritzel GPA30 antenne liggen en wil die op het platte dak van appartement gebouw plaatsen.
Ik vraag me af of dit op een tegelvoet 60x40 cm voor antenne of schotel kan, zonder tuien.
De antenne is ongeveer 3,7m hoog en volgens spec. is de windbelasting; bei Staudruck 900 N/m2 85 N.

Alvast bedankt,

PA3FBV

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: GPA30 antenne op het plat dak

#2 Bericht door andre »

slechts één tegel??
dat lijkt me wat weinig. Ik heb zelf een GPA404 op mijn platte dak gehad, maar dat was wel met een voet van 4 tegels 60x40.
En gewoon zonder tuien. Dat is beslist niet nodig.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: GPA30 antenne op het plat dak

#3 Bericht door PG7M »

Hier ook een paar jaar op het dak van appartement gehad met tegelvoet verzwaard met dubbele laag tegels en nooit geen probleem gehad tijdens een storm. Gaf geen krimp. Uiteraard de 3 bijbehorende draden voor elke band 1, schuin afgespannen, maar net niet de grond rakend.

Omdat ik geen gaten in de schoorsteen mocht boren, had ik de GPA-30, voordat ik de tegelvoet heb ingezet, eerst op een andere, net zo gemakkelijke manier op het dak staan. Ook een robuuste manier.

Vanwege de niet al te beste kwaliteit schoorsteen, ben ik naderhand toch overgestapt naar de tegelvoet.

Mocht iemand interesse hebben in de RVS hoekprofielen en RVS draadeinde, laat het even weten, ik heb alles nog liggen :!:
Bijlagen
RVS hoekprofielen aan beide kanten van de schoorsteen en dan op de hoeken de draadeindes en dan klemmen tegen de schoorsteen.
RVS hoekprofielen aan beide kanten van de schoorsteen en dan op de hoeken de draadeindes en dan klemmen tegen de schoorsteen.
PG7M Robert

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: GPA30 antenne op het plat dak

#4 Bericht door PD4M »

Zoek even op de zoekterm tegelvoet en je komt goede discussies tegen over dakbelasting en wat er wel en niet kan met de diverse tegelvoeten.`Kijk ook even hier:

http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... =tegelvoet

http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... =tegelvoet

Ik heb overigens mijn GPA50 nog steeds niet op de daartoe aangeschafte tegelvoet van 60x40 gezet. Maar dat is meer vanwege het schuin weg moeten spannen van de drie 'radialen'. En het gezeik dat ik verwacht over lelijk en elektrostress.
Maarten
PD4M

PA3FBV
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2013, 22:12
Roepletters: PA3FBV
Locatie: Hoofddorp

Re: GPA30 antenne op het plat dak

#5 Bericht door PA3FBV »

Alle hartelijk dank voor de reacties,

Ja, ik wil goed voorbereid zijn om toestemming te vragen bij de vereniging van eigenaren.
Ik bedoelde inderdaad een tegelvoet met 4x 60x40cm tegel, dubbele laag is goed idee !
Ik heb ook nog de uitbreiding liggen voor 80m, maar die komt net boven de 5m hoogte uit. Misschien later nog toevoegen als iedereen er aan gewend is :)
We hebben helaas geen gemetselde schoorstenen hier maar wel aangrenzend blok met een muur +/- 2 m boven ons deel uit.
Plan B is om met muurbeugels daar tegenaan te plaatsten, maar meestal vind men gaten boren in zo’n muur niet fijn :(
Ik neem ook de 2 andere discussies nog even door !

Hans (verzameld ook postzegels)
PA3FBV

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: GPA30 antenne op het plat dak

#6 Bericht door andre »

dubbele laag????????? hoezo, ga je er een pilon mast van 20 meter op zetten. Een tegel van 60x40 weegt dacht iets van rond de 30 kilogram. X 4 dus is 120Kg.
Denk dat wel je gpa krom waait maar niet van de plek komt met 120kg voet. Zo is dat bij mijn 404 ook gebeurd na 160km/h in de jaren 90 ergens.
Niet overdrijven hoor... :lol:

lees net, 33,8kilo
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: GPA30 antenne op het plat dak

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3FBV schreef:Ja, ik wil goed voorbereid zijn om toestemming te vragen bij de vereniging van eigenaren.
Ik ben benieuwd hoe de VVE op dit verzoek gaat reageren.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: GPA30 antenne op het plat dak

#8 Bericht door PG7M »

PA3FBV schreef:Alle hartelijk dank voor de reacties,

Ja, ik wil goed voorbereid zijn om toestemming te vragen bij de vereniging van eigenaren.
Ik bedoelde inderdaad een tegelvoet met 4x 60x40cm tegel, dubbele laag is goed idee !
Ik heb ook nog de uitbreiding liggen voor 80m, maar die komt net boven de 5m hoogte uit. Misschien later nog toevoegen als iedereen er aan gewend is :)
We hebben helaas geen gemetselde schoorstenen hier maar wel aangrenzend blok met een muur +/- 2 m boven ons deel uit.
Plan B is om met muurbeugels daar tegenaan te plaatsten, maar meestal vind men gaten boren in zo’n muur niet fijn :(
Ik neem ook de 2 andere discussies nog even door !

Hans (verzameld ook postzegels)
PA3FBV
Vergeet er ook niet bij te vermelden, dat je rubberen (dakterras of onderleg) tegels of matten met die grote gaten om je voeten te vegen onder de voet zet, om schade aan het dak (lekkage) te voorkomen. Ik moest eerst het grind even weghalen, daarna 4 onderleg tegels neergelegd, tegelvoet erop, grind weer terug geveegd.

Ik heb ook met VVE te maken, hier was het geen probleem.
PG7M Robert

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: GPA30 antenne op het plat dak

#9 Bericht door Bert_1 »

Die rubberen tegels zijn een goeie tip, mijn tegelvoet had ik direct op het dakleer gezet en bleek later zo vast geplakt te zijn (warme zomer) dat ik hem niet meer los durfde te halen. Met de verhuizing heb ik hem laten staan.
Bert

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: GPA30 antenne op het plat dak

#10 Bericht door Goos »

Hier een driehoek gemaakt van steigerpijp met zijden van 2 meter, op elke hoek een grindtegel van 50x50
Hier op stonden een astra schotel een een mastje van 2m voor een TV antenne en nog wat spullen. Het heeft er 15 jaar gestaan en is nooit 1 mm verschoven en het allerbelangrijkste : ik sliep rustig. Grindtegels natuurlijk ook op rubber ( oude transportband) .

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: GPA30 antenne op het plat dak

#11 Bericht door PE1NBD »

4 Tegels is inderdaad ruim voldoende. Heb hier een iets andere constructie met een driepoot en aan het uiteinde van elke poot 2 tegels van 40x60 en 2 beams en een rotary in de mast en die staat hier ook al jaren als een huis.
Bijlagen
20180916_152534[resize].jpg
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PA3FBV
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2013, 22:12
Roepletters: PA3FBV
Locatie: Hoofddorp

Re: GPA30 antenne op het plat dak

#12 Bericht door PA3FBV »

Goed nieuws, vorige week hadden we vergadering van de VVE en ik heb toestemming voor GP op tegelvoet !
Ik had aardig wat documenten bijgevoegd van de gemeente over vergunning vrij antennes en info van het Agentschap Telecom.
Wat zeker hielp was vooraf aan enkele buren die niet naar de vergadering kwamen een stem volmacht te regelen.
Eén bewoner vroeg om een veldsterkte meting, moet ik nog even uitzoeken hoe ik dat ga doen, ik denk dat ik gewoon een berekening doe op basis van 400 PEP in rondstraler. Hopelijk stelt dat gerust.
Verder gaf de beheerder de voorkeur aan om de kabel buitenlangs de regenpijp te voeren.
Kabel of pijp door het trappenhuis vond men geen goed idee.
Nogmaals bedankt voor de reacties !

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: GPA30 antenne op het plat dak

#13 Bericht door PA3DAT »

Gefeliciteerd, mooi werk! :D

Ooit, 40 jaar geleden (en zonder toestemming), heb ik een antenne geplaatst op het dak van een flat. De coaxkabel
heb ik door zo'n gat in het dak in de regenpijp laten zakken. Drie verdiepingen lager, op de eerste verdieping, heb ik
uit die kunststof regenpijp (in de hoek van het balkon) een vierkant stukje gezaagd waardoor ik de coaxkabel weer
te voorschijn haalde.
Na verhuizing heb ik dat gat dichtgeplakt met een wat groter stukje van dergelijke plasticpijp. Er is nooit een klacht
gekomen, van de woningbouwvereniging! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: GPA30 antenne op het plat dak

#14 Bericht door PG7M »

PA3FBV schreef:Goed nieuws, vorige week hadden we vergadering van de VVE en ik heb toestemming voor GP op tegelvoet !
Ik had aardig wat documenten bijgevoegd van de gemeente over vergunning vrij antennes en info van het Agentschap Telecom.
Wat zeker hielp was vooraf aan enkele buren die niet naar de vergadering kwamen een stem volmacht te regelen.
Eén bewoner vroeg om een veldsterkte meting, moet ik nog even uitzoeken hoe ik dat ga doen, ik denk dat ik gewoon een berekening doe op basis van 400 PEP in rondstraler. Hopelijk stelt dat gerust.
Verder gaf de beheerder de voorkeur aan om de kabel buitenlangs de regenpijp te voeren.
Kabel of pijp door het trappenhuis vond men geen goed idee.
Nogmaals bedankt voor de reacties !
Proficiat !!

Zo heb ik het ongeveer ook gebracht en zonder tegenstemmen, toestemming gekregen.

Coax hier ook via de regenpijp naar beneden.

Nog een tip, als je regenpijp langs je balkon loopt, maak een kastje en monteer die buiten om de coax los te kunnen koppelen bij verwachte of aankomende onweer.

Succes !
PG7M Robert

Plaats reactie