Juridische vraag

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Juridische vraag

#1 Bericht door PH2UN »

Goedenavond,

Ik woon op de grens van Nederland en Belgie. Nu kan ik een hele mooie antenne ophangen, net over de grens. in dat geval staat de zender in Nederland en de antenne hangt in Belgie, of beter nog voor een deel in Nederland en de rest in Belgie.
Hoe zit dat?

Groeten,

Hubert

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#2 Bericht door elsinga »

Ik ben geen jurist, maar de operator zit in Nederland, de set staat in Nederland en de antenne in Nederland en België. Ik zou voor de NL regelgeving gaan (ik gok dat je daar op doelt).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#3 Bericht door PA0FRI »

Grendel schreef:Ik woon op de grens van Nederland en Belgie. Nu kan ik een hele mooie antenne ophangen, net over de grens. in dat geval staat de zender in Nederland en de antenne hangt in Belgie, of beter nog voor een deel in Nederland en de rest in Belgie.Hoe zit dat?
Is de regel niet: Als je voordeur in NL staat val je onder de NL wet. Dus de antenne staat in NL (denk ik).
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#4 Bericht door PA3DAT »

Ik vraag me af:
- wat is je nationaliteit?
- in welk land staat je woning?
- van welk land heb je je machtiging?

Is het antwoord in alle drie de gevallen Nederland, dan zou ik me gedragen
als een Nederlandse radioamateur. Wie weet nou precies waar die antenne
staat, of waar bij jou exact de grens loopt?
En wie zou dat moeten controleren?

Woon je écht zo, of is dit een puur hypothetische vraag...?

--------------------

Bij een remote-station is het volgens mij anders. Ik werkte laatst een Amerikaan,
die was hier loeihard. Gebruikte gewoon zijn Amerikaanse call, maar werkte
(vanuit de USA) remote via het station van een Zwitserse vriend. Het signaal
kwam dus uit Zwitserland!
Dan heb ik dus geen verbinding gemaakt met Amerika, maar met Zwitserland.
Volgens mij had ie HB9/ voor zijn call moeten zetten.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Juridische vraag

#5 Bericht door Bert_1 »

Kan best hoor (wil er ooit nog eens kijken...):
Bijlagen
Baarle-Nassau.JPG
Bert

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Juridische vraag

#6 Bericht door PH2UN »

PA3DAT schreef:Ik vraag me af:
- wat is je nationaliteit?
- in welk land staat je woning?
- van welk land heb je je machtiging?

Is het antwoord in alle drie de gevallen Nederland, dan zou ik me gedragen
als een Nederlandse radioamateur. Wie weet nou precies waar die antenne
staat, of waar bij jou exact de grens loopt?
En wie zou dat moeten controleren?

Woon je écht zo, of is dit een puur hypothetische vraag...?
Alle drie Nederland.
Waar precies de grens loopt heb ik zelf uitgezocht na 5 jaar strijd met de gemeente over een waterkrachtinstallatie.
Ook bij ons zit er een stuk niemandsland tussen de Nederlandse en Belgische grens.
We wonen echt zo, en ik maak me er ook geen zorgen over hoor, maar ik was gewoon benieuwd hoe dat eigenlijk zit.
Kijk een antennemast neemt niet zoveel ruimte in. Zo'n ding kun je overal neerzetten als je een stukje tuin hebt, maar ik heb een windom gemaakt van 82 meter en dan wordt het lastiger.
Ik heb op zich plek genoeg, maar als ik hem zo hoog mogelijk wil hangen, dan is de keuze beperkt en de hoogste bomen staan in België. (Wel eigen grond).

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#7 Bericht door elsinga »

Ik zou me gewoon als NL HAM gedragen en die antenne lekker (deels) in B neerzetten. Geen hond die er problemen van gaat maken...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#8 Bericht door andre »

Laat ik het zo zeggen,
in de jaren '80 was er minimaal één 3 meter piraat die leefde in dezelfde situatie in Baarle Nasssau. (illegale)Zender in Nederland, antenne in België.
Deze man is natuurlijk een aantal keren uit de lucht gehaald, echter is nooit veroordeeld omdat dat juridisch niet mogelijk was, of dat niemand wist hoe dat aan te pakken.
Wil er maar mee zeggen dat dit niet zo klip en klaar is.

(Runt daar trouwens nu inmiddels de lokale omroep aldaar.)
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Juridische vraag

#9 Bericht door PD4M »

Waar plaats je dan deze antenne in het antenneregister? :roll:
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#10 Bericht door PA3DAT »

Net zoals andere horizontale (draad)antennes met een behoorlijke lengte: de plaats van het voedingspunt?
De plaats van de woning waar de antenne bij hoort?
Mijn FD4 eindigt 30m verderop, aan de nok van mijn overbuurman op dit woonerf. Dan zet ik toch ook niet
zijn woning in het antenneregister? :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Juridische vraag

#11 Bericht door PD7P »

PE1KVL schreef:Kan best hoor (wil er ooit nog eens kijken...):
Valt allemaal wel mee hoor...je gaat gewoon het dorp in en gaat minimaal drie keer internationaal. :mrgreen: :mrgreen:
Tis nie dat er zoveel te doen is...vroegah wel......toen was alleen in Boal elke zondag alles open,nu is dat in heel Nederland zo.. :wink:

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Juridische vraag

#12 Bericht door PD4M »

PA3DAT schreef: Mijn FD4 eindigt 30m verderop, aan de nok van mijn overbuurman op dit woonerf. Dan zet ik toch ook niet
zijn woning in het antenneregister? :roll:
Maar deze antenne begint en eindigt in een ander land. Dat is nu juist het vraagstuk!
Maarten
PD4M

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Juridische vraag

#13 Bericht door sottezero »

Dat geeft eigenlijk wel aan hoe achterlijk de EU is...
Dingen die dagelijks gebeuren zijn nog steeds niet geregeld, maar in ieder geval is geregeld dat stofzuigers niet meer teveel vermogen trekken.
Gewoon direct beginnen aan een EU licentie, waar je antenne zit of waar je woont, of je een porto hebt of een duitse auto, gewoon iedereen dezelfde frequenties en rechten.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#14 Bericht door PA0ETE »

sottezero schreef:Dat geeft eigenlijk wel aan hoe achterlijk de EU is...
Dingen die dagelijks gebeuren zijn nog steeds niet geregeld, maar in ieder geval is geregeld dat stofzuigers niet meer teveel vermogen trekken.
Gewoon direct beginnen aan een EU licentie, waar je antenne zit of waar je woont, of je een porto hebt of een Duitse auto, gewoon iedereen dezelfde frequenties en rechten.
Inderdaad, direct doen.

In de praktijk gaat dat als volgt: Nederland wil geen novice op 80 meter en Duitsland niet op 40 meter. De novices in Duitsland raken 80 meter kwijt, en die in Nederland 40 meter.

Nou moet ik je toch even wakker schudden, want die vergunningen worden namelijk niet door die verderfelijke EU geregeld. Dat gebeurt namelijk binnen een internationale organisatie die CEPT heet. Daarin hebben inderdaad een aantal EU-landen zitting, maar ook bijvoorbeeld Turkije, Rusland en Azerbadzjan. Australië is geen lid, maar erkent wel bilateraal een aantal vergunningen van amateurs uit CEPT-landen. (Onze amateurregistratie is voor zover mijn informatie hierover up-to-date is ook nog steeds zonder vergunning aan te vragen in Rusland geldig bijvoorbeeld)

Het gaat bij de CEPT om nogal wat landen, waarbij er ook enkele landen zijn (bijv. Zweden) die fel gekant zijn tegen N-amateurs op de kortegolf.

Er zijn echter ook landen (bijv. Rusland, maar ook een aantal landen een stuk dichterbij, die echt bijzonder veel bezwaar hebben tegen überhaupt een novice-vergunning. Rusland is in dit alles natuurlijk een belangrik land (8x zo groot als Europa geloof ik), dus als die dwars gaan liggen, dan krijgen ze hun zin. Kijk maar eens naar wat er redelijk recent met de 5 MHz-band gebeurd is.

Kortom, ik zie het voor de N-amateurs in het geschetste geval donker in.

Ook voor de F-geregistreerden gelden dit soort overwegingen. Duitsland bijvoorbeeld wil liefst geen amateurs met volledige rechten op 50 en op 70 MHz terwijl wij hier riante rechten hebben op die banden. In Engeland en Zweden willen ze geen amateurs op 13 cm, en daar ligt 6 cm ook onder vuur, en in Zweden geldt dat ook voor de 70 cm-band.

Kortom ik zie in dat geval ook voor de F-amateurs flinke nadelen.

Dit zijn de 48 landen die hier momenteel allemaal over meebeslissen:

Albania, Andorra, Austria, Azerbaijan, Belarus, Belgium, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Georgia, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Italy, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, The former Yugoslav Republic of Macedonia, Malta, Moldova, Monaco, Montenegro, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Russian Federation, San Marino, Serbia, Slovak Republic, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, Turkey, Ukraine, United Kingdom, Vatican City,

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Juridische vraag

#15 Bericht door PA0ETE »

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij geldt het land waar de antenne staat. Waarschijnlijk mag je met een antenne in twee landen tegelijk ofwel kiezen, ofwel een dergelijke opstelling is illegaal. Het is in Nederland niet toegestaan om een uitzending onder twee roepnamen tegelijk te doen. Dat mag ook niet als je twee calls hebt. Je moet een QSO beginnen en eindigen onder ofwel je Nederlands ofwel je Belgische roepletters, als je alletwee hebt.

Er zijn wel grappige voorbeelden uit het verleden hieromtrent. Bijv. een N-amateur die speciaal hiervoor aan de Nederlands-/Duitse grens ging wonen, omdat hij met zijn antenne op Duits grondgebied op 80 meter mocht werken, en met die op Nederlands grondgebied op 40 meter.

Ik ken ook het voorbeeld (het is al een paar jaar geleden) waarbij er een stuk gebied van Duitsland met een vrij smalle strook een stukje richting stedelijk gebied in NL lag. Er was daar een NL-amateur die een repeater onder een Nederlandse call had staan, niet ver van de grens op Duits grondgebied (waar hij woonde). In Nederland werd daar nog wel eens tegen opgetreden, maar in DL was de motivatie in die tijd niet zo groot. En bovendien, het ding stond zo dicht bij de grens dat als je de antenne niet zag, het signaal even goed uit NL kon komen. Het zou daarom dus niet snel opvallen. En de NL opspoorders moesten eerst met de Duitse collega's praten voordat ze wat konden doen.

Er zijn altijd mensen die hun voordeel ermee doen als er sprake blijkt van onduidelijkheden of een grijs gebied. In de jaren 60 of 70 had je, ik dacht in Zeeuws-Vlaanderen ergens een parkeerterrein dat deels op Nederlands en deels op Belgisch grondgebied lag. Elke dag kwam daar een frietkraam die zeer precies op de grens geparkeerd werd, met de verkoopluifel aan de Belgische kant. In de betreffende Nederlandse gemeente had je voor zo'n kraam namelijk een ventvergunning nodig, en aan de Belgische kant van de grens was dat een bakvergunning :-)

Plaats reactie