Dikte 12V kabel in auto

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Dikte 12V kabel in auto

#31 Bericht door PA3DJS »

PA1AIS schreef:Weliswaar niet in auto's, maar vanuit schepen krijgen wij regelmatig schades binnen door zwerfstromen, met name dataverbindingen op TTL of RS422 of RS232 niveau tussen de verschillende toestellen. Allen veroorzaakt door brakke massa verbindingen. HF mantelstromen ook niet te verwaarlozen.
Ons devies is zelfs; altijd galvanisch scheiden bij apparatuur.

Maar ja, je moet zelf weten wat je doet, het is niet mijn apparatuur.
Ik heb gewoon 2x2x6mm2 er in liggen, altijd safe, geen contact problemen en wel goed gedefinieerde stroompaden. Aan het eind van die kabels zit zelfs nog 47000 uF extra.

Na 35 jaar in het vak weet ik voor mezelf wat ik wel en niet wil.
Bij veel van onze transceivers zit de retourgeleider (de min dus) aan de behuizing, en dus ook aan de afscherming van de coaxiale connector.

Als de antenne aan de massa van de auto zit, heb je twee DC retourpaden:
-via "jouw" 2*6 mm2
-via de coaxmantel en het chassis van de auto

Dus ook in het geval van een extra retourgeleider en apparatuur met "massa aan min" krijg je enige zwerfstroom via de coaxmantel en het chassis van de auto. Om die zwerfstromen te voorkomen zou je dus je transceiver niet aan massa moeten hebben, en in de kabel een DC block moeten opnemen (met ook een DC block in de afscherming).

Andere optie is je transceiver hard aan massa hebben liggen, dan heb je via de kabelmantel geen zwerfstroom.

Ik snap jouw standpunt bezien vanuit scheepsinstallaties, maar ik snap ook het standpunt bezien vanuit autoinstallaties. Beide oplossingen geven in hun omgeving reeds tientallen jaren prima resultaten.

Een ander voorbeeld m.b.t. standpunten
In veel toepassingsgebieden wordt 60Vdc als "veilig" gezien, maar in de wereld van de zwembaden denken ze daar heel anders over (lees: 12V uit mijn hoofd).

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Dikte 12V kabel in auto

#32 Bericht door PA1AIS »

In alle gevallen blijft een 1 leiding systeem met massa retour een niet gedefinieerd pad. Waardoor het streven blijft om altijd de grotere stroompaden gedefinieerd te maken. Hierdoor houdt je grotere controle over het systeem.
Dat wij altijd verder gaan en galvanisch scheiden is een walhalla; nooit meer problemen.

Ik zal hier niet uitweiden over elektrolyse, aluminium chassis, DC-blocks etc.
Een auto is simpeler.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie