lineaire amp

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1396
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

lineaire amp

#1 Bericht door PC1L »

Bij het opruimen hier kwam er een oude maar zo goed als ongebruikte LA-2080 H ( DAIWA ) met relais boven .. Misschien iemand die weet wat de te verwachten TxDel ( bij 1200 Baud ) zal moeten zijn ( relais in output ) ? Of natuurlijk de schakeltijd. Vroeger werd deze amp alleen voor spraak - telefonie gebruikt.

De schakeltijd kunnen we dan altijd nog gaan meten hi :lol:

Dank voor antwoord,

Leon PC1L.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: lineaire amp

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Volgens mij kan je met een toets schakelen tussen fm/ssb. Vermoed je dat de hf vox niet snel genoeg zijn werk doet?
Of is je vraag anders bedoeld?

Ik vond deze eindtrap ver onder de maat en 80 watts is er bij mij nooit uitgekomen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1396
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: lineaire amp

#3 Bericht door PC1L »

De tijd die nodig is om de carrier te stabiliseren, en hier vooral ook de RX - TX schakeltijd ( relais schakelt RX - TX ! ) .....

Ik heb dit lineair maar hoogst zelden in gebruik gehad, bij 11,9 Volt inputspanning was er ca 55 / 60 Watt HF uit. Bij een mooie harmonischen onderdrukking. De zaak bleef lekker koel, die paar watjes minder werden niet eens gezien door het tegenstation ( MIR station door een collega zendamateur, later ISS doormijzelf. Bij 13,8 - 14,5 Volt werd 80 Watt bereikt hi :-)

Tja, weet je, deze amp was eigenlijk bedoeld voor een portofoon, de input bestaat uit een load R en dan de rest.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: lineaire amp

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Je vraag is nu voor mij duidelijk. Het antwoord moet ik je schuldig blijven. :?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: lineaire amp

#5 Bericht door PA3HMP »

uit mijn hoofd moet je een delay van 45-60 hebben dan, maar die 2080 had nogal eens de eigenschap om te gaan oscilleren als je hem op 13,8 V gebruikte, even mee oppassen dus of op 12V laten draaien.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1396
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: lineaire amp

#6 Bericht door PC1L »

Inderdaad 8) :idea: zeg goede opmerking / waarschuwing .. ja het viel me toen al op dat bij 11,9 Volt PS het ding foutloos werkte hi. Ook dat het met 13,8 Volt helemaal niet meer goed liep :lol: . En daarboven soms hi. We waren wel tamelijk precies met de load.

Tja 45 - 60 TXDel bij zo'n relais geschakelde amp .. dat moet wel kunnen. Bedankt voor de tips !

Voor PA3GNZ : never mind, antwoorden komen er toch altijd wel binnen hier no problem at all :D

Plaats reactie