KPN spoort storingsbronnen op

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

KPN spoort storingsbronnen op

#1 Bericht door nanko »

KPN is hier in de omgeving bezig storingsbronnen op te sporen en uit te schakelen.
Aanleiding was een onbetrouwbare telefoon aansluiting bij de buren.
Bij andere buren 200 meter verderop, zorgde een storende satellietschotel adapter voor trager internet bij ons.
Bij mij is een storende UPS buiten gebruik gesteld, en de adsl kabel is vervangen door een getwist exemplaar.
Zelf had ik overigens geen klachten, niet over de internet snelheid, maar ook niet over het stoornivo.
Dit lijkt me een prima ontwikkeling voor ons zendamateurs, we staan er kennelijk niet alleen meer voor nu een
commercieële gebruiker actief op jacht gaat.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: KPN spoort storingsbronnen op

#2 Bericht door PE4BAS »

Nanko hebben die buren ook juist problemen als jullie aan het contesten zijn daar? Ik heb in het verleden veel problemen gehad met VDSL van KPN. Inderdaad viel telefoon, internet en TV steeds weg. Maar dat was juist duidelijk als ik op HF zond meer meer als 25W. Normaal bel je KPN en krijg je uiteindelijk een vriendelijk dame van een callcenter die echt niet snapt wat je bedoelt. Blijkbaar zijn ze bij jou toch zo ver gekomen dat KPN er daadwerkelijk wat aan doet.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: KPN spoort storingsbronnen op

#3 Bericht door nanko »

Op VHF en UHF geen enkele klacht, op HF is hier nog nooit activiteit geweest.
De KPN monteur (ook zendamateur) wist te vertellen dat ze notches in de centrale
inbouwen als een zendamateur de boel platlegt.
Kennelijk bereikt het storende signaal de centrale en veroorzaakt daar ellende.
Beetje onwaarschijnlijk, zeker in mijn geval waar het storende signaal 4 kilometer
af moet leggen naar de centrale

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: KPN spoort storingsbronnen op

#4 Bericht door PE4BAS »

Hallo Nanko, bij mij is het ook met notches opgelost. De snelheid gaat dan wel iets naar beneden maar een normaal internet gebruiker merkt dat niet. Als je snel internet wilt gaat men toch vaak via de kabel met Ziggo. Overigens tot nu toe nog nooit klachten gehad van de buren. Overburen hebben ook KPN de rest allemaal Ziggo. Ben blij dat ze bij KPN nu ook door hebben dit op te lossen. Dat was nog niet zo toen ik de klacht had.

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: KPN spoort storingsbronnen op

#5 Bericht door PG7M »

PE4BAS schreef:Hallo Nanko, bij mij is het ook met notches opgelost. De snelheid gaat dan wel iets naar beneden maar een normaal internet gebruiker merkt dat niet. Als je snel internet wilt gaat men toch vaak via de kabel met Ziggo. Overigens tot nu toe nog nooit klachten gehad van de buren. Overburen hebben ook KPN de rest allemaal Ziggo. Ben blij dat ze bij KPN nu ook door hebben dit op te lossen. Dat was nog niet zo toen ik de klacht had.
Bij mij geen notches, ik ben al een hele tijd (meer dan 1 jaar) bezig om het probleem volledig te elimineren. Ik heb een arsenaal aan diverse types ferriet van klein tot zware jongens uitgeprobeerd en de zware jongens helpen wel enigszins, maar bracht toch nog niet de volledige oplossing. Ook afgeschermde twisted-pair telefoniekabel van KPN aangeschaft, maar dat was het ook niet.

Tot een maand geleden, het mij op viel, dat ik tijdens de CQ WW SSB helemaal geen modem uitval heb gehad. Het lijkt er op, dat er toch iets is aangepast, waardoor ik ineens minder snel uitval heb van mijn VDSL2 lijn, ook wanneer ik het vermogen iets omhoog draai. Nog wel foutmeldingen, maar die lopen niet meer zo snel op, als wat het al die tijd geweest is, maar de lijn klapt er niet meer binnen 60 seconden uit, wat met grote regelmaat gebeurde, als de beam richting het modem gericht stond.

De fraaie dip op 7MHz en 14MHz in het spectrum plaatje van mijn modem (Fritz!Box 7581), wanneer ik op TX druk, is nog steeds ongewijzigd. Zodra ik weer dan stop met TX, zie je de internet snelheid ook weer omhoog komen.

Maar wat KPN nu heeft gewijzigd, geen idee.
Laatst gewijzigd door PG7M op 23 nov 2018, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
PG7M Robert

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: KPN spoort storingsbronnen op

#6 Bericht door Bert_1 »

PD7RB schreef: Maar wat er nu gewijzigd is, ik heb geen idee.
Niet toevallig zelf kabels anders gelegd o.i.d.? Dat is soms voldoende en dan heb je het zelf onbewust al verholpen.
Bert

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: KPN spoort storingsbronnen op

#7 Bericht door PG7M »

PE1KVL schreef:
PD7RB schreef: Maar wat er nu gewijzigd is, ik heb geen idee.
Niet toevallig zelf kabels anders gelegd o.i.d.? Dat is soms voldoende en dan heb je het zelf onbewust al verholpen.
Nou, de afgelopen maanden had ik niets meer bij mijzelf veranderd.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: KPN spoort storingsbronnen op

#8 Bericht door KHoos »

nanko schreef:KPN is hier in de omgeving bezig storingsbronnen op te sporen en uit te schakelen.
Een goede ontwikkeling dat ze inzien dat lokale storing nogal vervelend is voor (V)VDSL. En dat ze bij zendamateur notches inzetten in plaats van te klagen dat je storing veroorzaakt.

Ik ben wel benieuwd hoe ze dat opsporen doen, kun je daar iets meer over vertellen?
Koos van den Hout callsign PE4KH

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: KPN spoort storingsbronnen op

#9 Bericht door nanko »

Een spectrum analyser met een "stroomtang" om de aansluitingen naar het modem.
Bij mij was een bult zichtbaar tussen 3.5 en 5 MHz

Plaats reactie