Introductie Richard Schulting

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Introductie Richard Schulting

#1 Bericht door PA1RAM »

Dag allemaal, dacht me maar even voor te stellen nadat ik vandaag werd toegelaten op dit forum.

Heb erg veel gedaan op 3 mtr in mijn studenten tijd (sorry) en veel geluisterd op 2 mtr destijds. Examen doen is er nooit meer van gekomen want na het afstuderen (MTS Electronica) kwam ik al snel in de huidige digitale wereld terecht, eerst als computer service monteur en later bij Apple NL als Systems Engineer. Niet veel later ben ik Networking gaan doen en inmiddels ben ik na 14 jaar Cisco Systems al weer een jaar of 4 bij Citrix Systems werkzaam als Networking Sales Engineer.

Ik heb nog een aantal jaren te gaan tot mijn pensioen (ben nu 59) maar doordat ik recent onverwachts 2 maanden thuis kwam te zitten en de zolder aan het opruimen was heb ik de RF hobby weer herontdekt welke ik hoop te kunnen blijven doen tot lang na mijn pensioen. Het is de bedoeling om eind dit jaar op te gaan voor het N-examen in Nieuwegein, die daarvoor in Veldhoven valt helaas in onze vakantie.

Kwa ontvanger gebruik ik vooral een RTL-SDR USB device met Airspy software. Heb een inverted-V onder het dak hangen alsmede een Diamond D-130J. Heb echter erg veel last van QRM door netvervuiling en eveneens veel te hoge noise levels dus het plan is om in de komende weken een mast (6 mtr) tegen de achtergevel aan te plaatsen in de hoop dat die situatie dan sterk gaat verbeteren. Gelukkig zijn de buren al akkoord :wink:

Over die mast heb ik nog een vraag maar dat doe ik later onder het juiste kopje.

Mijn interesse gaat vooral uit naar de hogere frequenties vanaf 6 meter. Ben een fervent zelfbouwer en kijk uit naar de nodige projecten op dit gebied met vooral aandacht voor QRP transceivers.

Als laatste nog even delen dat ik beheerder/eigenaar ben van 2 forums welke eveneens zijn gebaseerd op phpBB. Heb een jaar of tien geleden als hobby het restaureren van mijn jeugd bromfiets opgepakt, alles staat gedeeld op http://www.tomos4l.nl en het bijbehorende Puch/Tomos forum op http://www.ptsite.nl. Naast die Tomos 4L (inmiddels 6L) heb ik samen met mijn zoon (nu 27) het motorrijbewijs gehaald en ben ik in het bezit van een klassieke Kawasaki Zephyr 750 waarvoor het andere forum wordt gebruikt op http://www.zephyr-zone.com welke ik binnenkort als eigenaar overneem. Ook deze motor wordt langzaam gerestaureerd maar vooral wel rijdend gehouden in de zomermaanden.

72
Richard Schulting
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Introductie Richard Schulting

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier en succes met de studie!

Welke regio woon je? Gezien het feit dat je in Veldhoven op examen wilde?

Groetjes Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Introductie Richard Schulting

#3 Bericht door PE9PE »

Hallo Richard,

Welkom en geniet van onze mooie hobby.

Zolang jij nog zoveel storing ervaart op je eigen apparatuur kan je de volgende online ontvangers gebruiken:
1) http://websdr.org
2) http://sdr.hu

Succes met het behalen van je examen en je zult er geen spijt van krijgen.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Introductie Richard Schulting

#4 Bericht door Bert_1 »

Welkom, en met MTS elektronica is F ook wel te doen als je de boel een beetje opfrist?
Bert

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Introductie Richard Schulting

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom Richard,

Met de antennes buiten gaat het verminderen. Of het helemaal weggaat. :(
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Introductie Richard Schulting

#6 Bericht door elsinga »

Welkom!

Op mijn site staat een samenvatting voor N/F, wie weet kun je met de MTS achtergrond gelijk door naar Full? Is mij ook gelukt, met een jaar HTS E (en vanaf jaar 2 differentiatie Technische Informatica, dus geen electronica meer).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1JAE
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:30
Roepletters: PE1JAE
Locatie: Amsterdam

Re: Introductie Richard Schulting

#7 Bericht door PE1JAE »

Dacht al dat de naam bekend voorkwam! Groeten van een ex-mede Cisco SE. Succes met de studie en welkom in de wereld van het betere knutsel en programmeerwerk.

73 Jan-Willem PE1JAE
IC-7000 met X50N en HyEndFed 20m, TH-F7E, ID-880H, Hytera MD785G, Ultimate3, DVMEGA en brede verzameling 409-spul.

Looking for the answer? 42...

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Introductie Richard Schulting

#8 Bericht door pa1bvm »

Hi Richard ,
Welkom !! er is nog steeds veel te doen of de banden boven de 10 meter ..
ben ook ooit op 3M actief geweest .. tijd van de qqe03/12 en 06/40 ..alweer ruim 40 jaar geleden ..
zelfbouwen blijft leuk ..

misschien kom je af en toe bij ASML ??? dan pakken we een bakkie koffie

succes met de studie en de mast ..

Rick ,PA1BVM ( Schijndel)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Introductie Richard Schulting

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Richard,

Leuk een Puch en APPLE "gebruiker", net als ik.

Met je opleiding gewoon "effe examen doen" lijkt mij.


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Introductie Richard Schulting

#10 Bericht door PA1RAM »

Wat een leuk welkom, dank daarvoor.

@Rick (PE2AAB), ben woonachtig in Zeewolde dus regio Flevoland maar heb wel een oogje op Amersfoort waar ik wat vaker kom :wink:

@Rob, dank voor de links, eentje kende ik nog niet dus ga die zeker verder uitdiepen

@Tjeerd, ik hoop toch wel dat ik die QRM grotendeels kan verminderen want nu is het echt geen doen voor zwakke signalen. Zelfs als ik selectief filter is het nog niet te doen. Sowieso ga ik nog op onderzoek uit naar die netvervuiling, hoop dat we thuis zelf de bron zijn en anders maar een bieravondje organiseren met de buren ;)

@Jan-Willem, ja het is een klein wereldje weet ik, kom (ex) Cisco mensen echt overal weer tegen :lol:

@Rick (PA1BVM), ja ik weet dat ASML Citrix gebruikt inclusief NetScaler ADC waar ik verantwoordelijk voor ben dus mogelijk komen we elkaar zakelijk nog wel eens tegen. Bakkie koffie doen is een goed Brabants gebruik (ben opgegroeid in Vught). Wat die QQE's betreft, daar heb ik nooit iets mee gedaan, heb het altijd bescheiden gehouden en grootste vermogen dat ik had was iets van 30W maar meestal zat ik ver onder de 1W, bouwen testen verbeteren was waar het mij om ging. Ik heb het ontwerp van de laatste niet gebouwde zender nog liggen met een kladblok vol aan notities over PLL... 8)

@Juul, na mijn Apple periode ben ik geheel op Windows en deels op Unix overgegaan en voor wat de brommer betreft alleen op Tomos 4L, destijds was er nog al een verschil vond men, gelukkig is dat nu over en rijden we nu wel gezamenlijk 8)

Aan allen die mij aanraden om gelijk voor F examen op te gaan. Ik heb best nog een druk werkleven waar ook veel studie bij komt kijken om bij te blijven met alle nieuwe ontwikkelingen. Heb wat echter proefexamens gedaan en voor het N-examen hoef ik me alleen maar te verdiepen in de regelgeving want kwa techniek zit het wel snor. Ik moet me nog inschrijven dus misschien bedenk ik me nog wel. Wacht nog op Veron lidmaatschap (moet nog door de ballotage) zodat ik het curcusboek kan bekijken...

73 allemaal,
Richard.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Introductie Richard Schulting

#11 Bericht door PA1RAM »

Vandaag ben ik opgegaan voor de N registratie te Nieuwegein, was nog best druk daar vond ik met uiteindelijk 44 personen waaronder gelukkig ook een aantal jonge kandidaten. Indien ik mijn antwoorden goed heb overgenomen ben ik foutloos geslaagd :wink: En nu dus nog een maandje wachten... :roll:

https://www.facebook.com/veron.nederlan ... cation=ufi
73, Richard (voorheen PD1RAM)

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Introductie Richard Schulting

#12 Bericht door pe1cmo »

Druk met 44 mensen ??

In mijn tijd waren het er ruim 500 per keer.
Jaarbeurshal vol.


Maar alvast gefeliciteerd.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Introductie Richard Schulting

#13 Bericht door PA1RAM »

Klopt maar tijden veranderen. Ik had er minder verwacht...

En alvast bedankt :wink:
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Introductie Richard Schulting

#14 Bericht door PE2AAB »

Richard Schulting schreef:Vandaag ben ik opgegaan voor de N registratie te Nieuwegein, was nog best druk daar vond ik met uiteindelijk 44 personen waaronder gelukkig ook een aantal jonge kandidaten. Indien ik mijn antwoorden goed heb overgenomen ben ik foutloos geslaagd :wink: En nu dus nog een maandje wachten... :roll:

https://www.facebook.com/veron.nederlan ... cation=ufi
Proficiat!!

Zodra je kunt inloggen met je DigID op de site van aT kun je je registreren, je machtinging daarna als PDF uitdraaien en deze is meteen rechtsgeldig! De papieren versie volgt dan nog een keer met de post maar daar hoef je niet op te wachten! Have fun!!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Introductie Richard Schulting

#15 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Richard Schulting schreef:Vandaag ben ik opgegaan voor de N registratie te Nieuwegein, was nog best druk daar vond ik met uiteindelijk 44 personen waaronder gelukkig ook een aantal jonge kandidaten. Indien ik mijn antwoorden goed heb overgenomen ben ik foutloos geslaagd :wink: En nu dus nog een maandje wachten... :roll:

https://www.facebook.com/veron.nederlan ... cation=ufi
Gefeliciteerd en welkom op de banden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie