AVG en zo...

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#106 Bericht door PE1PQX »

pa3kve schreef:Hallo John,

Voor de compleetheid even aan jou, het antwoord op de vraag of een forum aan de AVG moet voldoen.
Antwoord komt van Arnoud Engelfriet, de bekende internetjurist.

Doe er je voordeel mee.

Groet,

Kees


-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Arnoud Engelfriet <x>
Verzonden: Monday, 24 September, 2018 10:09
Aan: Kees van Engelen <x>
Onderwerp: Re: AVG en forum door prive-personen (via blog.iusmentis.com)

Beste Kees,

De AVG geldt ook voor privépersonen die een forum runnen. De AVG zegt nergens dat zij alleen geldt voor bedrijven en instellingen. Wel is er een uitzondering voor privépersonen die voor strikt eigen huishoudelijk gebruik persoonsgegevens verwerken, maar die is heel beperkt en geldt niet wanneer je een forum in de openbaarheid van internet aanbiedt.

Met vriendelijke groet,

Arnoud Engelfriet
1x is genoeg hoor... Denk dat John het wel zal lezen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#107 Bericht door PE1PQX »

PE2AAB schreef:
Ons land gaat nog eens onderdoor aan de eigen (of opgelegde) regeldrang.
Het verbaast me dat het nog niet zover is... Nederland, het land der regeltjes.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#108 Bericht door PE2AAB »

Precies dat Andre. Ik werk zelfs in de regels (andere) en vind de AVG erg doorslaan. Voorbeelden genoeg. Maskers op om niet op de foto te komen, handtekening zetten om een visitekaartje te mogen gebruiken (die zelfs voor dit doel zijn uitgevonden) en ga zo maar door.

Erg jammer allemaal. Wordt er niet leefbaarder op.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#109 Bericht door ON9KVE »

PE2AAB schreef:Precies dat Andre. Ik werk zelfs in de regels (andere) en vind de AVG erg doorslaan. Voorbeelden genoeg. Maskers op om niet op de foto te komen, handtekening zetten om een visitekaartje te mogen gebruiken (die zelfs voor dit doel zijn uitgevonden) en ga zo maar door.

Erg jammer allemaal. Wordt er niet leefbaarder op.
Het gaat om VERWERKING van de gegevens.

https://blog.iusmentis.com/2018/05/15/j ... na-de-avg/

Je tekent bij het visitekaartje om de gegevens die erop staan, digitaal op te slaan en te verwerken.
Dus niet om te gebruiken waar het (oorspronkelijk) voor bedoeld was: iemand bellen of mailen.
Voor de verwerking.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#110 Bericht door andre »

mag ik er dan nog even gemakshalve op wijzen dat het geen Nederlandse regeltjes zijn, maar Europese...!

Ik vond het antwoord van John al wat kort door de bocht, en bemerkte al dat niet echt de kennis aanwezig was dit goed te beoordelen.
Ik denk toch dat bij de laatste bijdrage van Kees toch wel bij menigeen het kwartje zal vallen dat aan dit forum niets privé is...

@pa3cqn: je hoeft niet mee te lezen!
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

-Verwijderd account

Re: AVG en zo...

#111 Bericht door -Verwijderd account »

PE2AAB schreef:Waar regelgeving in door kan slaan :(

Gaf vorige week mijn visitekaartje af. Of ik even wilde tekenen zodat de firma mij een email mocht sturen.
Waarvoor geef ik anders zo'n kaartje af?

Ons land gaat nog eens onderdoor aan de eigen (of opgelegde) regeldrang.
En dan te bedenken dat de haagse politiek ooit de belofte heeft gedaan om de regeldruk juist te verminderen...
Maar het aantal regeltjes is alleen maar toegenomen, waarbij men nogal vaak gemakshalve verwijst naar Brussel/Europa.
Ook iets waar men in dit land heel goed in is, telkens weer naar een ander (ver)wijzen.

En ik maar denken dat AVG een antiviruspakket is :mrgreen:

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: AVG en zo...

#112 Bericht door Adrian_ »

Ik denk dat dit forum eigenlijk al aardig aan de AVG eisen voldoet.
En ook dat het er niet toe doet of achter dit forum een prive-initiatief of een organisatie zit.
Zelfs als dit forum gebruikt zou worden voor zakelijke activiteiten dan wordt er voldaan aan de grondslag 'toestemming'
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... mming-6331
want wordt voldaan aan de eisen 'vrijelijk gegeven', 'ondubbelzinnig', 'geinformeerd' en 'specifiek'.

Bij het registeren geef je deze toestemming:
'Als gebruiker sta je ook toe dat jouw opgegeven informatie in onze database wordt opgeslagen.'
http://zendamateur.com/ucp.php?mode=register

Alleen gebruikt ZA Google Analytics, en ik weet niet of ingesteld is dat dit bij Google geanonimiseerd is. Anders zou Google een verwerker zijn, en dan houdt ZA zich niet aan wat ze bij het registreren beloven, namelijk: 'Deze informatie wordt nooit zonder jouw toestemming aan derden doorgegeven, tenzij een rechter hierom vraagt'.

Misschien was e.e.a. al eerder opgemerkt, ik heb niet alles gelezen, maar dit zijn mijn 2 centen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#113 Bericht door PE2AAB »

PE2CH schreef:
PE2AAB schreef:Waar regelgeving in door kan slaan :(

Gaf vorige week mijn visitekaartje af. Of ik even wilde tekenen zodat de firma mij een email mocht sturen.
Waarvoor geef ik anders zo'n kaartje af?

Ons land gaat nog eens onderdoor aan de eigen (of opgelegde) regeldrang.
En dan te bedenken dat de haagse politiek ooit de belofte heeft gedaan om de regeldruk juist te verminderen...
Maar het aantal regeltjes is alleen maar toegenomen, waarbij men nogal vaak gemakshalve verwijst naar Brussel/Europa.
Ook iets waar men in dit land heel goed in is, telkens weer naar een ander (ver)wijzen.

En ik maar denken dat AVG een antiviruspakket is :mrgreen:
Haha. Ja daar ken ik AVG ook van.

ETE heeft zijn statement gemaakt dus wat mij betreft kan de sleutel erin en draaien maar ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#114 Bericht door ON9KVE »

PE2AAB schreef:
PE2CH schreef:
PE2AAB schreef:Waar regelgeving in door kan slaan :(

Gaf vorige week mijn visitekaartje af. Of ik even wilde tekenen zodat de firma mij een email mocht sturen.
Waarvoor geef ik anders zo'n kaartje af?

Ons land gaat nog eens onderdoor aan de eigen (of opgelegde) regeldrang.
En dan te bedenken dat de haagse politiek ooit de belofte heeft gedaan om de regeldruk juist te verminderen...
Maar het aantal regeltjes is alleen maar toegenomen, waarbij men nogal vaak gemakshalve verwijst naar Brussel/Europa.
Ook iets waar men in dit land heel goed in is, telkens weer naar een ander (ver)wijzen.

En ik maar denken dat AVG een antiviruspakket is :mrgreen:
Haha. Ja daar ken ik AVG ook van.

ETE heeft zijn statement gemaakt dus wat mij betreft kan de sleutel erin en draaien maar ;-)
Een statement maken of voldoen aan een wet zijn twee verschillende zaken.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#115 Bericht door ON9KVE »

Adrie_ schreef:Ik denk dat dit forum eigenlijk al aardig aan de AVG eisen voldoet.
En ook dat het er niet toe doet of achter dit forum een prive-initiatief of een organisatie zit.
Zelfs als dit forum gebruikt zou worden voor zakelijke activiteiten dan wordt er voldaan aan de grondslag 'toestemming'
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... mming-6331
want wordt voldaan aan de eisen 'vrijelijk gegeven', 'ondubbelzinnig', 'geinformeerd' en 'specifiek'.

Bij het registeren geef je deze toestemming:
'Als gebruiker sta je ook toe dat jouw opgegeven informatie in onze database wordt opgeslagen.'
http://zendamateur.com/ucp.php?mode=register

Alleen gebruikt ZA Google Analytics, en ik weet niet of ingesteld is dat dit bij Google geanonimiseerd is. Anders zou Google een verwerker zijn, en dan houdt ZA zich niet aan wat ze bij het registreren beloven, namelijk: 'Deze informatie wordt nooit zonder jouw toestemming aan derden doorgegeven, tenzij een rechter hierom vraagt'.

Misschien was e.e.a. al eerder opgemerkt, ik heb niet alles gelezen, maar dit zijn mijn 2 centen.
Ik snap de strekking van je verhaal.
Echter de basale zaken omtrent AVG zijn, gezien de reactie van ETE, niet geregeld.
In het begin van dit draadje meermaals aangehaald.
Laatst gewijzigd door ON9KVE op 25 sep 2018, 05:24, 1 keer totaal gewijzigd.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#116 Bericht door ON9KVE »

Voordat iemand beslist deze discussie toch op slot te doen:
Iedereen bedankt voor de positieve berichten aan mij, die het wel belangrijk vinden dat e.e.a. geregeld is/wordt.
Ik begrijp prima dat ze, gezien sommige zure reacties hier, hun eigen opvattingen niet hebben gepost.

Dank.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: AVG en zo...

#117 Bericht door Adrian_ »

PE2AAB schreef:
PE2CH schreef:
PE2AAB schreef:Waar regelgeving in door kan slaan :(
ETE heeft zijn statement gemaakt dus wat mij betreft kan de sleutel erin en draaien maar ;-)
Beste PE2AAB,

Het is duidelijk dat sommigen dit onderwerp totaal onbelangrijk vinden, waarvan jij er een van bent.
Maar dat is geen reden dit draadje op slot te gooien.
Anderen hebben er toch vragen en meningen over, en daar moet ruimte voor zijn. Zelf heb je ook je mening gegeven, dus het is raar om dan daarna te vragen of het op slot kan.

Alweer 2 centen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#118 Bericht door PE2AAB »

Adrie_ schreef:
PE2AAB schreef:
PE2CH schreef:
PE2AAB schreef:Waar regelgeving in door kan slaan :(
ETE heeft zijn statement gemaakt dus wat mij betreft kan de sleutel erin en draaien maar ;-)
Beste PE2AAB,

Het is duidelijk dat sommigen dit onderwerp totaal onbelangrijk vinden, waarvan jij er een van bent.
Maar dat is geen reden dit draadje op slot te gooien.
Anderen hebben er toch vragen en meningen over, en daar moet ruimte voor zijn. Zelf heb je ook je mening gegeven, dus het is raar om dan daarna te vragen of het op slot kan.

Alweer 2 centen.
Adrie, daar heb je een punt.

AVG is zeker een belangrijk punt voor sommigen, voor mij inderdaad niet zo. Maar het statement is gemaakt. Erover doorzagen lijkt me niet zinvol. Doe dat in een PB aan de beheerders. Een aantal zijn het blijkbaar niet eens met de ingenomen stelling.

Ik heb aan de wieg gestaan van de forum oprichting en kan je vertellen (vér voor AVG perikelen) als we deze discussies vooraf hadden zien aankomen was het destijds vast anders ingericht.

En dat waren mijn twee centjes. ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: AVG en zo...

#119 Bericht door Adrian_ »

@PE2AAB
De geschiedenis van ZA en jouw rol daarin is mij bekend.
Maar juist nu PA0ETE helderheid heeft gegeven is het aardig een vergelijking met de AVG eisen te maken.
Dat is geen doorzagen, en PA0ETE hoeft verder ook helemaal niet te reageren (wat mij betreft).

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#120 Bericht door ON9KVE »

Achteraf is het mooi wonen :mrgreen:

Maar we zitten nu op dit punt en de AVG heeft nu eenmaal consequenties; leuk of niet leuk.

Het lijkt me raadzaam voor de verantwoordelijke(n) (wie dat ook moge zijn) om wat maatregelen te nemen.
Er hoeft maar 1 persoon te zijn die gaat klagen bij de AP en je hebt een hoop ellende aan je hoofd als het tegenzit.
En nee, ik zal dat niet zijn.....daarvoor is het forum me te lief :wink:
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Plaats reactie