AVG en zo...

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: AVG en zo...

#46 Bericht door TomNL »

PE1PQX schreef:
PE2CH schreef:Iedere maand staat in de Electron (=een papieren verenigingsblad van de VERON) namen en adressen van nieuwe leden.
Wanneer je aanmeldt als nieuw lid moet je accoord gaan met deze publicatie. Anders kan je geen lid worden.
Mag dat?
Nee, dat mag niet! Adres/persoons- gegevens mogen niet zomaar 'openbaar' gemaakt worden, ook niet na een (verplichte) toestemming.
Toestemming is juist een van de grondslagen van de AVG.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#47 Bericht door PE1PQX »

TomNL schreef: Toestemming is juist een van de grondslagen van de AVG.
En privacy is een hele grote fundering van AVG.

Ik zit in het bestuur van een sportclub en daar mag ik niet zomaar persoonsgegevens doorspelen aan wie dan ook, ook al is er toestemming van de persoon aan wie die gegevens behoren.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#48 Bericht door elsinga »

Je mag heel veel met persoonsgegevens, als je maar duidelijk maakt wat je er waarom mee doet en met met wie je wat deelt en waarom. Moet vooraf duidelijk zijn en liefst moet er voor getekend worden.

Voorbeeld: ik ben voorzitter van een scouting vereniging die als doel heeft EHBO te onderwijzen. Onderdeel daarvan is een Oranje Kruis lidmaatschap. Wij melden dus netjes dat we hun gegevens (en welke) we met het Oranje Kruis delen om hun EHBO certificaat geldig te houden. Wie, wat en waarom, netjes vooraf.

Je mag inderdaad niet *zomaar* gegevens delen, je moet wel een goede reden hebben. Als voetbalclub bijvoorbeeld om aan de KNVB te laten weten welke leden je hebt of om voor een wedstrijd je selectie door te geven aan de KNVB of tegenpartij. En dat moet je ook je leden laten weten.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#49 Bericht door ON9KVE »

En al met al nog steeds geen antwoord op de initiele vraag van de TS.

Erg jammer is dat wel.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: AVG en zo...

#50 Bericht door PA1WBU »

PE1PQX schreef:
PE2CH schreef:Iedere maand staat in de Electron (=een papieren verenigingsblad van de VERON) namen en adressen van nieuwe leden.
Wanneer je aanmeldt als nieuw lid moet je accoord gaan met deze publicatie. Anders kan je geen lid worden.
Mag dat?
Nee, dat mag niet! Adres/persoons- gegevens mogen niet zomaar 'openbaar' gemaakt worden, ook niet na een (verplichte) toestemming.

En degenen die goed opgelet hebben zullen hebben gezien de de publicatie in Electron
geen adres meer vermeldt

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#51 Bericht door PA0LMD »

pa3kve schreef:En al met al nog steeds geen antwoord op de initiele vraag van de TS.

Erg jammer is dat wel.
Ik heb geduld :D
Maar zou denk ik goed zijn als John himself inhoudelijk zou reageren.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#52 Bericht door elsinga »

PA1WBU schreef:En degenen die goed opgelet hebben zullen hebben gezien de de publicatie in Electron
geen adres meer vermeldt
Maar een naam en woonplaats is ook al een persoonsgegeven, want herleidbaar naar een persoon.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#53 Bericht door ON9KVE »

PA0LMD schreef:
pa3kve schreef:En al met al nog steeds geen antwoord op de initiele vraag van de TS.

Erg jammer is dat wel.
Ik heb geduld :D
Maar zou denk ik goed zijn als John himself inhoudelijk zou reageren.
Wie is "John himself" ?

Of valt dat onder de AVG :lol:
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#54 Bericht door PA3CQN »

pa3kve schreef: Wie is "John himself" ?
pa0ete, eigenaar van het domein en de virtuele webserver. Ook bekend van de daily minutes ..
Dat had je natuurlijk ook even op kunnen zoeken, de WHOIS database en de rest van het internet zijn nog niet AVG-proof ;-)
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: AVG en zo...

#55 Bericht door PA1WES »

is zendamateur.com een website van een organisatie zoals een stichting, zzp-er, mkb-er? Zoniet dan hebben we 4 pagina's gegenereerd die over een hypothetische situatie waarin dit forum ooit WEL onderdeel van bedrijfsmatige expoitatie wordt, de AVG geldt vooralsnog niet voor particulieren en particuliere initiatieven.

als je het echt extreem wilt trekken zou je kunnen zeggen dat de vps-boer die de server host iets van een AVG moet hebben die de lading dekt van alle diensten die op deze servers worden aangeboden, waaronder dit forum. En zij hebben die verklaringen netjes online staan
https://www.myloc.de/unternehmen/datenschutz.html
https://www.myloc.de/unternehmen/agb.html

maar nogmaals, ik zie geen kvk nummer op deze website, en mocht dit een organisatie zijn dan zijn ze niet alleen verplicht de verklaringen zoals bedoeld in de avg te vermelden, maar OOK het kvk nummer en contactmogelijkheden dienen dan duidelijk op de eerste danwel alle pagina's weergegeven te worden.

*pakt de popcorn weer*

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#56 Bericht door andre »

Ja hoor, pak jij je popcorn maar weer en je hebt geen gelijk.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: AVG en zo...

#57 Bericht door PA1WES »

Als je beweert dat ik geen gelijk heb dan bewijs je dat maar: wat is het kvk nummer van de organisatie die dit forum beheerd of waar is te vinden dat de avg voor particulieren geldt.

"De Europese wet geldt voor alle bedrijven en organisaties die persoonsgegevens vastleggen van klanten, personeel of andere personen uit de EU."

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: AVG en zo...

#58 Bericht door TomNL »


andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#59 Bericht door andre »

dus, iedereen die data opslaat van derden dient zich te houden aan de avg wetgeving, ook za.com dus.

Op dit draadje zijn overigens al meer aanwijzingen gezet die dat hebben aangegeven....maarja, je leest weleens ergens overheen :D
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#60 Bericht door ON9KVE »

PA1WES schreef:is zendamateur.com een website van een organisatie zoals een stichting, zzp-er, mkb-er? Zoniet dan hebben we 4 pagina's gegenereerd die over een hypothetische situatie waarin dit forum ooit WEL onderdeel van bedrijfsmatige expoitatie wordt, de AVG geldt vooralsnog niet voor particulieren en particuliere initiatieven.

als je het echt extreem wilt trekken zou je kunnen zeggen dat de vps-boer die de server host iets van een AVG moet hebben die de lading dekt van alle diensten die op deze servers worden aangeboden, waaronder dit forum. En zij hebben die verklaringen netjes online staan
https://www.myloc.de/unternehmen/datenschutz.html
https://www.myloc.de/unternehmen/agb.html

maar nogmaals, ik zie geen kvk nummer op deze website, en mocht dit een organisatie zijn dan zijn ze niet alleen verplicht de verklaringen zoals bedoeld in de avg te vermelden, maar OOK het kvk nummer en contactmogelijkheden dienen dan duidelijk op de eerste danwel alle pagina's weergegeven te worden.

*pakt de popcorn weer*
Blijf jij maar lekker popcorn eten en zet een leuke film op waar je niet teveel bij hoeft na te denken....

BTW: ooit een KvK nummer bij een overheidsorgaan zien staan? Die hoeven dus ook geen AVG na te leven ? LOL

BTW2: ik ben van plan om een website/forum te maken van alle zendamateurs met daarin ook opgeslagen (als verificatie) de adressen, emailadressen, geboortedata en sexuele voorkeur.
Als prive-initiatief omdat ik het leuk vind.
En om het registratietraject te veraangenamen heb ik alle zendamateurs al opgeslagen met die gegevens (voor zover bekend, hi)
Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Vind jij verder ook prima neem ik aan?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Plaats reactie