Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q7DX

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#16 Bericht door PE1PQX »

PB5X schreef:
Erg jammer deze dood-doener! Een mening geven mag blijkbaar niet meer... :cry:
Beste Andre

Het gaat niet om jouw mening en wat jij graag zou willen er word simpelweg verteld wat de heren in Denemarken gaan doen.
Dus laat het lekker daarbij.

Dus beste Andre i.p.v. 3000+ postings op dit forum stel ik voor dat u uw tijd beter besteed en zelf de wijde wereld in trekt om een VHF / UHF expeditie te organiseren zodat je heel veel plezier kan beleven op de door u gewenste banden.

Alvast veel plezier toe gewenst !
Blijkbaar heb jij mijn posts niet goed gelezen...

Ik ventileer slechts een mening dat IK het jammer vind dat er geen 2m en/of 70cm gepland is, maar dat ik het WEL begrijp dat men keuzes moet maken.
Ook heb ik de heren veel plezier en succes gewenst met deze bescheiden DX-peditie, en dat ik zeker niet zal aarzelen een QSO te maken als ik ze tegen mag komen op de banden.
Waar jij je dan druk om moet maken is mij dan niet duidelijk...

Maar goed, laat jij het er maar bij dan.
Laatst gewijzigd door PE1PQX op 13 aug 2018, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#17 Bericht door PE1PQX »

PD2R schreef:André, afgelopen vakantie heb ik ook de 6 meter yagi aangesloten. Het lukte mij om 1 QSO te maken. Ik had hem aangesloten en zag op de scope dat er condities waren. Even CQ roepen en direct kwam er een G station voor mij terug. Locator uitgewisseld en weer QRT want we zouden met het gezin wat gaan ondernemen. In de week daarop diverse malen naar 6 meter geschakeld maar anders dan het baken een paar km verderop was er niets meer te horen. Er waren overigens wel openingen, alleen niet wanneer ik de mogelijkheid om er gebruik van te maken.
Op HF valt er, zoals je zelf terecht opmerkt, altijd wel wat te werken. Ook lange QSO’s zijn mogelijk terwijl het op VHF/UHF dikwijls kortere QSO’s zijn. Tenzij je lokaal op FM gaat zitten natuurlijk.
EME lijkt me best aardig alleen zo jammer dat veel tegenwoordig digitaal gaat. Een goede vriend van ons had een uitstekend EME 2 meter station maar heeft zijn grote VHF stacks vervangen door HF antennes. Er was voor hem simpelweg niets meer te werken in CW, alles zat digitaal en daar had hij geen trek in.
Satalieten, volledig onbekend voor mij. Binnenkort tijdens de JOTA ga ik daar als het goed is voor het eerst kennis mee maken.

Wij hebben nu eenmaal meer met HF, jij overduidelijk met VHF/UHF. Mooi dat onze hobby zoveel diversiteit kent zodat er voor iedereen wat te beleven valt.
Ik denk dat wij wat van mening verschillen kwa mogelijkheden op VHF/UHF, maar zoals je zelf terecht opmerkt is de diversiteit groots op ALLE amateurbanden.
Met relatief eenvoudige middelen is via EME toch leuke DX te werken, en zeker de 'BIG-GUNS' aan de andere kant van deze aardbol (USA, Rusland etc). Een DX-qso hoeft ook niet lang te zijn, kort en bondig is voldoende voor het log en QSL-bevestiging. (bijkomend voordeel is dat er meer OM's in het zelfde tijdsbestek een QSO kunnen maken)

Maar goed, NOGMAALS veel plezier en veel succes met de QSO's...!
(PS.: In de eerste zin: jij als PD2 op 6mtr?? Leg eens uit hoe je dat legaal geregeld hebt?)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#18 Bericht door PA1SVM »

Dankjewel voor het suc6 wensen :wink:

Maarten heeft ook een Deense call en daarmee mag je op ALLE banden mee uitkomen. Volledig legaal.

Back on topic! OV2T en 5Q7DX naar OZ

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#19 Bericht door PE1PQX »

PA1SVM schreef:
Maarten heeft ook een Deense call en daarmee mag je op ALLE banden mee uitkomen. Volledig legaal.
Helemaal duidelijk!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#20 Bericht door PD2R »

Een kleine aanvulling op Sven, ik was twee weken in OZ op vakantie en in de tweede week heb ik de 6 meter yagi aangesloten. Overigens hoef je geen Deense call te hebben om daar als Novice op 6 meter uit te mogen komen, met OZ/PDzie-ik-je-nog-een-keer mag dat ook gewoon :wink:

Ik denk dat het voor een deel ook "onbekend maakt onbemind" is. We doen gewoon niet zoveel op VHF en UHF en weten wellicht ook niet helemaal wat er precies mogelijk is. Wellicht ben ik ook niet helemaal duidelijk geweest want het gaat mij juist om de langere QSO's. Ik vind contesten leuk maar "ragchewen" in SSB vind ik ook erg leuk. Bij mijn weten zijn de doorgangen op VHF/UHF juist kort i.v.m. het feit dat de propagatie van minuut tot minuut wisselt. Bij EME en satellieten ben je ook beperkt in de lengte van het QSO. Immers, beide stations moeten zicht blijven houden op de maan of de satelliet.

Maar goed, wie weet lukt het ons om de 2 meter yagi aan te sluiten en kunnen we een sked maken :D

Ongeacht band of mode, het is altijd leuk om bekende van het forum te werken!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#21 Bericht door PA1SVM »

We hebben een kleine aanvulling op de antennes. De 40m vertical worden nu twee phased verticals die we kunnen schakelen tussen oost, west en rondom. Leuk om wat extra gain te hebben richting de states en azie op 40m. Jan-Willem heeft een schakelkast gemaakt voor de phased verticals, we zijn allen erg benieuwd naar het effect ervan. Voor contacten met PA-land heeft de openlijn dipool voor 40m het meeste effect.

Afbeelding

73, Sven

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#22 Bericht door pe5t »

Leg er vooral voldoende radialen onder, zo'n 30 per antenne, ieder 7 meter lang.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#23 Bericht door PA3DAT »

Sven, uit welk boek komt die tekening Fig. 11-44?
Ik wil het wel eens nalezen.

Wacht, ik heb het al gevonden: ON4UN, Low-Band DXing, 4e editie blz. 11-37.
Ik heb het zelf op de plank staan... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#24 Bericht door PA1SVM »

@ PE5T: Thnx voor de tip, we waren dat idd al van plan ;)

@ Aloys: ;) top dat je m al had.

Nog maar 7 dagen en dan zijn wij QRV !! :D

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#25 Bericht door PA9CW »

OV2T ( in CW ) net gewerkt in de SAC contest op 80 meter.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#26 Bericht door PD2R »

Hoi Tonny, bedankt voor het QSO, Jan Willem gaf al aan dat hij je gewerkt had.
Het gaat best aardig met de SAC, op dit moment ruim 800 Q’s in het log. Op 20 aardig wat NA stations in het log gezet maar het was duidelijk te merken dat ze aan de oost kust andere prioriteiten hebben. Ook kwamen diverse Aziatische stations goed door. Ondanks de matige condities valt dat toch niet tegen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#27 Bericht door PA9CW »

Leuk joh. Succes met de contest en wellicht tot morgen. Op een andere band. Ik doe deze contest met QRP, dus wat moeizaam af en toe........

PS. Jullie hebben een mooie score, tot nu toe.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#28 Bericht door PA3DAT »

Ik hoorde je bezig Maarten, je had wel een aardige pile-up gisteravond. Tegen de tijd dat ik je wilde
werken was je dusdanig zwakker geworden dat ik je amper meer kon opnemen. Jammer, misschien kom
ik je nog opnieuw tegen!

Veel plezier daar! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#29 Bericht door PD2R »

Tonnie, QRP zal inderdaad wel lastig zijn geweest. Volgens mij is het vanochtend niet meer gelukt, de signalen vanuit PA waren erg zwak.

Aloys, het ging inderdaad best leuk. Het was voor mij in ieder geval een goede training. Het was leuk om vanaf deze kant de contest mee te doen en het aanbod was gewoon goed. Gedurende de nacht was het minder en zijn we lekker gaan slapen.
Het aantal gewerkte Nederlandse stations viel wat tegen maar toch een aantal bekende in het log kunnen zetten.
Uiteindelijk 1159 Q's in het log weten te zetten, goed voor een score van 351450 punten. De verwachting is dat daar nog wel een goede 10% vanaf zal gaan, accuratesse is nog een puntje van aandacht zal ik maar zeggen :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#30 Bericht door PA1SVM »

Inmiddels ook op 2m actief. Nu maar hopen op een opening.

Nu:
SSB 7176
CW 14013

2m ook QRV
2m ook QRV
Een kleine update: We hebben geexperimenteerd met een 40m phased array bestaande uit twee verticals. De richting omschakelen van oost/west werkte prima. Ook de radialen die we onder elke vertical hadden (16 kwart golf en acht 1/8 golf) deden prima hun werk. Helaas moesten wij de verticals erg dicht tegen het huis plaatsen ivm de grote footprint van de twee radialen sets. Hierdoor werkte de phased array niet optimaal. Vandaag hebben we het array omgebouwd naar een kwart golf vertical met twee elevated radials op 1,5m hoogte, de vertical staat een stuk meer vrij. De spiderbeam kunnen we normaal op 19m hoogte krijgen maar door een intern defect van de crancmast komt ie nu niet hoger dan 12m. Ondanks de matige condities mogen we hier niet klagen met de verbindingen. Erg leuk dat we inmiddels aardig wat NL amateurs in het log hebben staan.

73 van de hele crew

Plaats reactie