Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#1 Bericht door PA3FTP »

Hallo mede amateurs,

Graag aandacht voor het volgende;

Ik ben bezig met de reparatie van een Heathkit SB 400. Deze unit is een onderdeel van een complete lijn die ik aan het verzamelen ben.
Ik kom zelf uit het transistor en digitale tijdperk, maar die buizen apparaten heb ik altijd erg interessant gevonden. Helaas ben ik er (nog) niet goed in thuis.

Inmiddels heb ik verzameld: SB 313, SB400, SB 610, SB220. (De SB 102) staat nog op mijn verlanglijstje)
Alle apparaten werken behalve de SB400....:-(
Deze SB 400 heeft het wel even gedaan maar op een gegeven moment sloeg een van de eindbuizen door, blauw van binnen, zekering eruit etc. Ik heb inmiddels uit veiligheids overwegingen een zekering serieel in de anode gezet, en een weerstand in diezelfde anodelijn van 10 Ohm/10 W geplaatst. De eindbuizen preventief vervangen (6164) en alles opnieuw afgeregeld.
De voedings spanningen zijn allemaal ok. Alles werkt tot aan de driver buis 6LC6. Wat me wel opvalt is dat het signaal dat aan de driverbuis wordt aangeboden slechts 0,3V is (met de oscilloscoop gemeten) . Volgens de manual moet dat ongeveer 1,5 V zijn. Dus daar zit iets niet goed. Er komt dan ook geen vermogen uit de eindtrap. Waarschijnlijk omdat de twee 6164 met een te laag signaal aangestuurd worden

Wie o wie is goed thuis in de buizen techniek en wil met me sparren wat hier aan de hand kan zijn?
Ik heb het schema en complete manual in het bezit.
Iemand met een werkende SB400 kan/mag ook natuurlijk. Ik zou dan vergelijkend kunnen meten...

Er is me veel aan gelegen om dit probleem op te kunnen lossen. Op die manier hoop ik veel te leren over de buizen techniek. Prachtig hoe die apparaten gebouwd zijn.

Ik heb vorig jaar een IC 7300 aangeschaft, top van de hedendaagse techniek,en zeker ook leuk, maar die Heathkits is toch van een heel andere orde. Veeel leuker om aan te sleutelen.

Ben benieuwd of er mede buizenliefhebbers zijn die me willen helpen.
Ps, hoop dat ik in de goede rubriek heb geplaatst?

73,s

Louis
PA3FTP
Tilburg.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#2 Bericht door pa3dsc »

Ik mis in jou line een SWR meter en een dummy load.
zeer aanbevolen bij jou reparatie
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#3 Bericht door PD7P »

misschien dat dit je op weg helpt..

http://forums.qrz.com/index.php?threads ... lp.255693/


succes Paul PD7P

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#4 Bericht door nanko »

En haal de zekeringen uit de anode aansluitingen!
Als ze doorbranden gaan de schermroosters veel te veel
stroom trekken en kunnen doorbranden !

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#5 Bericht door PA3FTP »

pa3dsc schreef:Ik mis in jou line een SWR meter en een dummy load.
zeer aanbevolen bij jou reparatie
Hoi Martin, die SWR en dummy zijn uiteraard aangesloten ( voor mij vanzelf sprekend) maar ik had het inderdaad niet vermeld.
Wat ik ook niet vermeld had is dat ik ook meet met een BVM de Heathkit IM-16 ( er zit geen enkele buis in, hi). Hoewel die af en toe vreemde uitslagen geeft hou ik er mijn digitale meter er ook bij.

Hoewel ik niet meer de jongste ben (60) wil ik me graag verdiepen in de buizen techniek, en die Heathkits hebben iets wat ik bij andere merken mis. Kan het niet duiden maar vind het leuke ontwerpen, ook nog zelfbouw. Helaas zijn ze niet meer als zelfbouw sets te koop.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#6 Bericht door PA3FTP »

PD7P schreef:misschien dat dit je op weg helpt..

http://forums.qrz.com/index.php?threads ... lp.255693/


succes Paul PD7P
Bedankt voor de link Paul. Had deze nog niet gezien. Hoewel het een gesloten thread uit 2010 is, zeker interessant. Jammer dat hij nooit meer aangegeven heeft of en hoe het is opgelost.
Ik heb hem wel een mail gestuurd, mogelijk staat de SB400 bij hem nog op de plank. Ik heb het complete manual en schema. Ik merk dat dit voor dit type vrij uniek is. De schema's zijn van dit type niet te vinden, wel de SB401.
(Mogelijk kan ik mede amateurs helpen om dit beschikbaar te stellen).
Ik hoop dat ik nog een antwoord van hem krijg.

Groeten,

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#7 Bericht door PA3FTP »

nanko schreef:En haal de zekeringen uit de anode aansluitingen!
Als ze doorbranden gaan de schermroosters veel te veel
stroom trekken en kunnen doorbranden !
Hallo Nanko,

Ik begrijp je stelling, en weet dat dit een risico is.

Het alternatief is dat bij een doorslag een volledige sluiting kan ontstaan en je trafo overlijdt. Ik heb dat met mijn SB 220 gehad. Koste me 275,- voor een nieuwe trafo.

Daarom die zekering. Hij zit overigens in het AC deel, dat beschermt ook bij doorgeslagen elco's.


73's

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#8 Bericht door nanko »

Ik zou dat niet zo doen, maar je hebt je kennelijk
al voldoende verdiept in deze materie
Succes met de het vinden van de storing.

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#9 Bericht door PA3FTP »

Hoi mannen, ik wil bij deze melden dat ik sinds maandag de SB400 weer aan de praat heb.

Na veel ondersteuning vanuit de USA via de Yahoo Heathkit gebruikersgroep, had uiteindelijk Egon uit Hellevoetsluis de gouden tip voor me. Het was een simpel slecht contact.

Na alle buizen eruit te hebben gehaald, alle schroeven en verbindingen had nagelopen de buizen weer teruggeplaatst.
Test, en werken! Niet meer te stoppen, wat ik ook probeer, hij blijft werken.
Inmiddels afgeregeld en de audio signaalweg gecontroleerd. Ziet er allemaal goed uit.
Uitgangsvermogen is tussen de 80 en 90 watt met 2x 6146A in de eindtrap ( met dank aan Rob uit Amersfoort).
Nu nog enkele elco's preventief vervangen, de weerstand uit de anodelijn halen en de zekering ( ben inmiddels overtuigd Nanko), koppelen aan de SB 313 en dan ben ik klaar voor het eerste qso met deze set.

Iedereen bedankt voor de tips en truucs. Ik heb hier veel van geleerd en leuke contacten mee opgedaan.
Het volgende traject is de SB220 reviseren en een buizentester (u Tester)bouwen.

Kan wel zeggen dat het buizenvirus hier is binnengedrongen!

73's en groeten uit Tilburg.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hulde Louis, voor je doorzettings vermogen. !!!!

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1JXI
Berichten: 124
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:14

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#11 Bericht door PE1JXI »

Kijk dit vind ik nu eens fatsoenlijk ,Louis laat toch even weten wat het probleem is geweest

Meestal komt men met een probleem krijgt dan vele reactie
en laat dan niets meer van zich horen

Tof Louis

egonvk
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2016, 08:08
Roepletters: PA3AAT

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#12 Bericht door egonvk »

Hi Louis,
Ja, soms is het eenvoudig maar maken die Amerikanen het super ingewikkeld :D
Ik ben blij dat het apparaat inmiddels doet wat het moet doen. Én uiteraard jouw groeiende enthousiasme voor de buizentechniek.

Keep em glowing!

Egon, PA3AAT

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#13 Bericht door PA3FTP »

Dank Egon, voor je reactie en de tip die tot de oplossing heeft geleid. het is nu bijna 3 maanden later en de SB 400 werkt nog steeds prima. Ik heb wel gemerkt dat de kristallen zijn verlopen in die meer dan 50 jaar en dat merk je bij het afstemmen op de juiste frequentie. De meerderheid werkt met digitale sets dus dan is 200Hz ernaast al gelijk te merken. Daar moet ik nog aan werken. Ik heb gezien dat er destijds ook een bijpassende frequentie teller is ontwikkeld, dus dat is mijn volgende doel in de zoektocht naar uitbreiding van de Heathkit lijn (de Heathkit SB650 om precies te zijn)

Heb er meerdere qso's mee gemaakt naar volle tevredenheid. Erg leuk dat buizen spul.

Wij zouden nog een keer proberen om een qso op te zetten maar dat blijkt in de praktijk toch wat lastiger.

Wie weet komen we elkaar toch nog een keer op de band tegen, zou leuk zijn.

73's

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#14 Bericht door Hans PE1KWH »

PA3FTP schreef:Ik heb wel gemerkt dat de kristallen zijn verlopen in die meer dan 50 jaar en dat merk je bij het afstemmen op de juiste frequentie.
Dat zullen niet de kristallen zijn maar de trimmers om ze af te regelen. Kristallen zijn nooit exact op de juiste frequentie en worden daarom met een condensator afgeregeld op die juiste frequentie.

Is dus een kwestie van trimmen maar wees voorzichtig, oude trimmers kunnen zeer kwetsbaar zijn.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem

#15 Bericht door PA0KLS »

Beste Louis,
de kristallen kunnen inderdaad een klein beetje naast de frequentie staan, ik heb dat ervaren met mijn HW-101 transceiver. Ik ergerde mij altijd al een beetje dat de ontvanger anders aanhoorde op LSB dan op USB. Op LSB klonk hij een stuk "donkerder". Toen ik eenmaal een frequentieteller had merkte ik dat het zijbandkristal voor LSB wat te hoog stond in frequentie. Ik heb daar toen een klein spoeltje mee in serie gezet, een z.g. microchoke (ziet eruit als een weerstand) en na enig proberen oscilleerde het kristal op de frequentie waarop dat moest en klonk LSB net als USB.
Als een kristal te hoog staat dus een spoeltje in serie zetten, als het te laag staat een condensatortje (10 tot 20 pF) Dit soort problemen heb ik nooit gehad bij mijn SB-101, ik vrees dat men voor de veel goedkopere HW-101 wat minder nauwkeurige kristallen meeleverde. Ze zullen wel uitgezocht zijn, zo moeilijk is dat niet. Niet zomaar aan de frequenties gaan draaien. Leen of koop een frequentieteller en meet de frequenties netjes op en doe er daarna pas wat aan. En begin met het kristal van de calibrator.

Pas een paar jaar geleden ben ik aan een SB-650 kunnen komen. Dat helpt niet zoveel, want het ding geeft geen nauwkeuriger aanwijzing dan 100 Hz. Bovendien is de klokfrequentie (1 MHz kristal) niet zó nauwkeurig en moet de teller 3 frequenties na elkaar meten voor één uitlezing, en maakt het dus drie afrondingen. Los daarvan, op 100 Hz nauwkeurig is voor tegenwoordig erg matig. Ik zou maar gewoon goed afstemmen op verstaanbaarheid en af en toe een beetje bijstemmen. Daarvoor zit er tenslotte een afstemknop op de ontvanger. Het eerste half uur verloopt het VFO van de Heathkit wel wat, dat hoort ook bij de "buizentijd".

Plaats reactie