Morse leren m.b.v. LCWO

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Morse leren m.b.v. LCWO

#1 Bericht door PA1GVZ »

De vraag is hier wellicht vaker langsgekomen. Ik ben nu al een poosje met LCWO bezig om de kunst van het morse nemen onder de knie te krijgen. Op zich gaat het heel redelijk echter als ik op de band luister dan hoor ik alleen zo nu en dan een los teken wat ik herken. Het hele alfabet zit er inmiddels aardig in (LCWO les 40) waarbij ik langzaam de snelheid aan het opvoeren ben. Ik zit nu op een tekensnelheid van 22 wpm met een effectieve snelheid van 11 wpm. Dus de tussenruimten zijn nog aan de ruime kant. Is het nu zaak om langzaam de effectieve snelheid op te voeren tot 22 wpm of is er een slimmere aanpak die effectiever is. Misschien meer in de vorm van woordjes oefenen maar dan in de vorm van cw "woorden".
Door het oefenen met seinen herken ik wel wat maar ook hier gebruik ik gewone woorden of namen om te oefenen. CQ is eigenlijk het enige wat ik direct hoor als ik over de band draai.

Wie kan mij hierover adviseren. Op zich ben ik niet ontevreden maar het lijkt niet echt op te schieten op deze manier en dit terwijl ik gestaag door alle LCWO lessen ben gegaan.

73, Gert

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Morse leren m.b.v. LCWO

#2 Bericht door PA1FOX »

Hallo Gert,

Leuk dat je het leren van morse hebt opgepakt. LCWO is een goede zelfstudie-omgeving, maar ik kan me voorstellen dat je soms wat tips wilt.

Ik ben sinds 2012 betrokken bij de CW Academy van CWops en vanuit die rol houd ik 3 keer per jaar een cursus via Skype op internet. Inmiddels heb ik behoorlijk wat inzicht gekregen in het leerproces en wat voor valkuilen je kunt tegenkomen. Via LCWO heb je de letters inmiddels geleerd en op een karaktersnelheid van 22 wpm. Prima, dat is een goede basis! Veel beter dan de methode om op 8 wpm karaktersnelheid te letters te leren en dan die snelheid langzaam op te voeren.

Je merkt alleen dat als de letters achter elkaar geseind worden dat je dan niet meer de reactietijd hebt om die vorige letter nog te ontcijferen. Dat ontcijferen is nu vermoedelijk nog een bewust proces en kost een hoop energie. Het zal op termijn onbewust gaan gebeuren, dat is sneller en is dus ook veel minder vermoeiend, maar dat vereist oefening.

Om te wennen aan de korte afstand tussen de letters zou ik aanraden om te oefenen met korte woordjes en dan met name die woorden die je veel op de band tegenkomt. Naast de Q codes kun je daarbij denken aan RST, CQ, ANT, WX, RIG enzovoorts. Ik kan je wel een lijstje toesturen met die woorden.

Je zult die korte woordjes dan ook als klank gaan herkennen, net als dat je nu de losse letters als klank geleerd hebt. Tevens wen je er al aan dat de letters achter elkaar doorgeseind worden. Het oefenen van die woordjes kan op meerdere manieren. Je kunt met ebook2cw meerdere MP3's maken (google even op ebook2cw) maar je kunt ook het programma RufzXP misbruiken om in plaats van calls, deze woordjes te gaan seinen. Voordeel van dat laatste is dat de woordjes dan random geseind worden.

Je kunt ook overwegen om je aan te melden bij de CW Academy. Is kosteloos. Er zijn al een aantal forumleden hier die in het verleden die cursus gedaan hebben en daar baat bij hebben gehad. 8 weken, 2 keer per week via Skype en dan heb je een persoonlijke trainer die je kan helpen.

Uiteindelijk is het maken van QSO's de beste (en leukste!) oefening, maar ik weet niet of je al zover bent.

73, Alex
PA1FOX

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Morse leren m.b.v. LCWO

#3 Bericht door PA0BAK »

Vroeger had je op diverse banden de Amerikaanse novice stations, die maar op een smal gedeelte mochten uitzenden.
Zelf zat ik vaak tussen de 21.100MHz en 21.150MHz met deze amateurs, die hadden allemaal dezelfde problemen, en van elkaar leer je, door het te doen (het examen had ik toen al gedaan).
Mogelijk bestaat er nog zoiets?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Morse leren m.b.v. LCWO

#4 Bericht door PA3HGT »

pa0bak schreef:Vroeger had je op diverse banden de Amerikaanse novice stations, die maar op een smal gedeelte mochten uitzenden.
Zelf zat ik vaak tussen de 21.100MHz en 21.150MHz met deze amateurs, die hadden allemaal dezelfde problemen, en van elkaar leer je, door het te doen (het examen had ik toen al gedaan).
Mogelijk bestaat er nog zoiets?
Dat vraag ik me ook af, ik heb zelf ook in dat zelfde stukje gezeten toen ik net geslaagd was en dat vond ik wel fijn.
Als je pas geslaagde tussen de gevorderden komt , vond het persoonlijk minder.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Morse leren m.b.v. LCWO

#5 Bericht door dxhunter »

In mijn begintijd heb ik ook veel cw qso's gemaakt met Amerikanen tussen 21.100 en 21.150 KHz. Maar dat is bijna 20 jaar geleden. Toen was 15 meter elke dag wagenwijd open en met een eenvoudige dipool of vertical en enkele tientallen Watts kon je urenlang qso's maken. Dat waren hele leuke QSO's en na afloop ontving ik vaak QSL kaarten die aan de achterkant helemaal vol geschreven waren met persoonlijke informatie.
Maar onder de huidige condities gaat dat niet lukken op die frequenties.

Op en rond de QRP frequenties vind je momenteel nog de meeste stations met trage morse. 3560, 7030, 14030 KHz. Of op zondagavond op 3566 KHz het sideswiper net.
Maar probeer zelf ook eens CQ te geven. Tegenwoordig zijn er veel amateurs die geen snelle morse kunnen nemen. Mijn ervaring is dan ook dat op een CQ van bijv. 15WPM meer response komt dan op een CQ van 30 WPM. Mocht het je toch te snel gaan sein je QRS of je houd het bij een kort QSO.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Morse leren m.b.v. LCWO

#6 Bericht door PA1GVZ »

PA1FOX schreef:Hallo Gert,

Leuk dat je het leren van morse hebt opgepakt. LCWO is een goede zelfstudie-omgeving, maar ik kan me voorstellen dat je soms wat tips wilt.

Ik ben sinds 2012 betrokken bij de CW Academy van CWops en vanuit die rol houd ik 3 keer per jaar een cursus via Skype op internet. Inmiddels heb ik behoorlijk wat inzicht gekregen in het leerproces en wat voor valkuilen je kunt tegenkomen. Via LCWO heb je de letters inmiddels geleerd en op een karaktersnelheid van 22 wpm. Prima, dat is een goede basis! Veel beter dan de methode om op 8 wpm karaktersnelheid te letters te leren en dan die snelheid langzaam op te voeren.

Je merkt alleen dat als de letters achter elkaar geseind worden dat je dan niet meer de reactietijd hebt om die vorige letter nog te ontcijferen. Dat ontcijferen is nu vermoedelijk nog een bewust proces en kost een hoop energie. Het zal op termijn onbewust gaan gebeuren, dat is sneller en is dus ook veel minder vermoeiend, maar dat vereist oefening.

Om te wennen aan de korte afstand tussen de letters zou ik aanraden om te oefenen met korte woordjes en dan met name die woorden die je veel op de band tegenkomt. Naast de Q codes kun je daarbij denken aan RST, CQ, ANT, WX, RIG enzovoorts. Ik kan je wel een lijstje toesturen met die woorden.

Je zult die korte woordjes dan ook als klank gaan herkennen, net als dat je nu de losse letters als klank geleerd hebt. Tevens wen je er al aan dat de letters achter elkaar doorgeseind worden. Het oefenen van die woordjes kan op meerdere manieren. Je kunt met ebook2cw meerdere MP3's maken (google even op ebook2cw) maar je kunt ook het programma RufzXP misbruiken om in plaats van calls, deze woordjes te gaan seinen. Voordeel van dat laatste is dat de woordjes dan random geseind worden.

Je kunt ook overwegen om je aan te melden bij de CW Academy. Is kosteloos. Er zijn al een aantal forumleden hier die in het verleden die cursus gedaan hebben en daar baat bij hebben gehad. 8 weken, 2 keer per week via Skype en dan heb je een persoonlijke trainer die je kan helpen.

Uiteindelijk is het maken van QSO's de beste (en leukste!) oefening, maar ik weet niet of je al zover bent.

73, Alex
PA1FOX
Hallo Alex,

Ik heb inderdaad wel eens gekeken naar de CW Academy, ik denk echter dat dit slecht in mijn prive planning gaat passen gezien de vaste momenten waarop je "samenkomt". Wat zijn de reguliere tijdstippen hiervoor? Als het een beetje is in te passen misschien toch wel het overwegen waard.

Een lijst met woordjes lijkt mij wel handig, zeker in combinatie met RufzXP die random deze woorden kan seinen lijkt mij een aardig hulpmiddel. Dit ontbreekt in LCWO, het seinen van spreekwoorden is leuk voor de oefening maar niet representatief voor wat er tijdens een QSO wordt gebruikt. Dus als je mij een lijst met cw woordjes kan sturen dan kan ik weer een stukje verder op weg.

Wat is wijsheid m.b.t. de karakter snelheid i.c.m. effectieve snelheid? karakter snelheid langzaam verlagen en de effectieve snelheid verhogen om zo in het midden ergens uit te komen? Of is dit de manier niet? Het valt mij op als ik de karakter snelheid verlaag dat het juist weer moeilijker wordt om alles te nemen, dan komt de neiging om te gaan tellen weer terug.

Het maken van een QSO is nog lastig op dit moment, ik ben nog niet vertrouwt met het taaltje wat wordt gebruikt.

73, Gert

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Morse leren m.b.v. LCWO

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa4m schreef:Op en rond de QRP frequenties vind je momenteel nog de meeste stations met trage morse. 3560, 7030, 14030 KHz.
Voor 20M is dit 14060.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Morse leren m.b.v. LCWO

#8 Bericht door dxhunter »

Klopt.
Type foutje.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Morse leren m.b.v. LCWO

#9 Bericht door PD2R »

Ik ben 1 van Alex zijn studenten geweest en het lukte mij om al na 2 maanden het CW Academy programma gevolgd te hebben, een eenvoudig CW QSO te maken aan 20 WPM. Het programma werkt echt bijzonder goed en is bovendien erg leuk om te volgen. De oefensessies die ik gevolgd heb, vonden altijd plaats tussen 21:30u en 22:00u. Het is inderdaad even een investering (tijd) maar het werkt geweldig motiverend om samen te oefenen.

Vanwege een gebrek aan tijd ben ik inmiddels nog niet veel verder dan het maken van een eenvoudig QSO waarin zaken worden uitgewisseld als naam, transceiver, antenne, vermogen en QTH. Wordt het uitgebreider dan dat dan wordt het moeilijk.

Omdat ik contesten heel erg leuk vind, en omdat daar mooie oefenprogramma's voor zijn zoals Morse Runner, heb ik daar meer mee geoefend. Ik kan nu contest QSO's maken tot zo'n 40 WPM.

Het CW Acadamy is wat mij betreft een echte aanrader.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Morse leren m.b.v. LCWO

#10 Bericht door PA1FJ »

Ik heb telegrafie nog op de oude telegrafisten manier geleerd, volgens de telmethode, wat resulteert in een mooi en goed handschrift. En waar je met opnemen de snelheid langzaam opvoert met behoud van de juiste tussen spaties tussen de letters en de woorden. De methode die ook vaak in Duistsland werd toegepast de tekens op volle snelheid te seinen met grotere spaties tussen de tekens, dit resulteerde vaak in een wat ik noem een hakketak schrift. Iets wat je nog regelmatig tegenkomt op de HF banden.
Maar goed ieder moet doen wat hij wil, maar ik geef alleen als oude knar mijn bevindingen.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Morse leren m.b.v. LCWO

#11 Bericht door PG7VG »

CW beoefenen lijkt me zoveel toevoegen aan de hobby. Een aantal lesjes geprobeerd met LCWO. Op de tablet met oortelefoontje terwijl mijn meissie tv kijkt.
Dat is dan niet de beste omgeving.
En tot zover ook te weinig discipline en doorzettingsvermogen ervoor opgebracht. :(

Het blijft mijn interesse houden. :mrgreen:
73, Peter.

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Morse leren m.b.v. LCWO

#12 Bericht door PA1FJ »

Peter, ik ken dat probleem, tot dat ik in 1987 na een aantal mislukte pogingen bij mijn leermeester Jan PA0JG (SK) terecht kwam en wij elke dinsdagavond les kregen en verder elke avond een uurtje CW luisteren op HF, met het resultaat dat wij een jaar later zonder probleem onze A licentie behaalden. De jaren erop bleven wij eens per week Jan bezoeken en hebben tot zijn overlijden onze vaardigheden nog verder weten te verbeteren. En als je eenmaal CW onder de knie heb verleer je het niet meer, hoogstens als je het niet regelmatig doet dat je snelheid wat terug loopt, maar het is net als fietsen je verleerd het nooit!

73 Fred

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Morse leren m.b.v. LCWO

#13 Bericht door PG7VG »

Thx Fred,

Misschien straks als mijn meissie weer naar haar programma (GTST) zit te kijken dat ik weer aan het leren ga.
N en F was op die manier ook goed te doen. En een programma waar je na twee maanden al zoveel vooruitgang kan boeken dat een eenvoudig QSO mogelijk is spreekt me wel aan.
73, Peter.

Plaats reactie