Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#1 Bericht door PA1RAM »

Ik ben op zoek naar iemand die ook bezig is met het bevestigen van een set antennebeugels (2 poot met 3 poot).

Na het raadpleging van diverse topics op dit forum ben ik van plan om een chemische verankering te gebruiken van het merk Fischer. Het gaat daarbij om het volgende bestellijstje:
  • 5 stuks Fischer FHB II-A L M8 x 60/30 Draadstangen
  • 5 stuks Fischer FHB II-PF 8 X 60 Capsules
Nu was ik bezig om dit te bestellen echter het minimum aantal is bij alle webshops 10 stuks van elk. Omdat ik maar 5 nodig heb wordt dit nodeloos duur dus wanneer iemand hier ook mee bezig is zouden we dit kunnen delen?

Ik hoor het graag,

Gr.,
Richard.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#2 Bericht door PA1RA »

Ik heb ze gewoon bij de Praxis gehaald. Zijn ook die van Fischer. Je kunt een setje kopen, of gewoon los; koker en zelf wat draadstangen erbij. Wat over is breng je gewoon weer terug. Als draadstang heb ik een lange gekocht en in stukjes gezaagd. Stuk goedkoper dan de losse 10cm stangen.

Rene
PA1RA

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#3 Bericht door PE2AAB »

Tipje bij het inkorten van draadeinden; draai twee moeren tegen elkaar. Klemt de draadstang vast in de bankschroef zonder beschadigen en, als je klaar bent met slijpen, zorgt deze ervoor dat een evt. braam eraf gaat als je de moer weer los draait. Evt. naderhand nog even afbramen met een afbraamschijf in de slijptol (of zoals de Limburgers zeggen; een Flex).
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#4 Bericht door sottezero »

is er een reden voor niet gebruik maken van keilbouten?

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#5 Bericht door ON5RKN »

Keilbouten zijn slecht voor je stenen, chemisch anker is veel beter, tenminste als je de werkwijze respecteerd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#6 Bericht door PA3DAT »

Wat die driepoot betreft: mijn zware en lange antennemast hangt aan 2 driepoten en 6 keilbouten.
Al ruim 25 jaar. De driepoten echter zitten beide met de derde poot naar boven. Zo loopt er geen
roestwater langs de muur!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#7 Bericht door PA1ZP »

Hi

Ik gebruik altijd RVS bouten en Messing patent pluggen.
Hiet op zolder op halve meter hoog tegen de betonnen muur tussen mij en de buren een zelfbouw steun met tailtwister 2 rotor bevestigd met 2 x M10 RVS bout met messing patentplug.
2.30 meter hoger een zelfbouw steun en steunlager met 2 x M10 RVS bout en dezelfde patent pluggen.

Vroeger thuis tegen de achter gevel 6 meter steigerpijp met een 3 steun beugel en 2 steun beugel 3 meter uit elkaar en een Avanti Sigma IV antenne (3/4 golf) voor 11 meter erop.

Als je af wil breken draai je de bouten los en trek je de bouten met pluggen uit de muur.
Ik gebruik altijd RVS bouten en samen met de messing pluggen krijg je ook nooit roest strepen over de muur. bij mijn ouders toen hadden we ook zelfbouw RVS muurbeugels.

Op zolder zit het al 25 jaar nu bij mij ouderlijk huis heeft het 20 jaar gezeten ( althans de beugels ) .

Het voordeel van patent pluggen is dat je ze gewoon kan verwijderen.
Ook hoef je voor een M8 bout maar 10 mm te boren.
En voor een M10 bout met plug hoef je maar 12 of 13 te boren.
Messing patentplug
Messing patentplug
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#8 Bericht door Thijzer »

De keuze van bevestigingsmiddel hangt heel erg af van het materiaal. De hardheid en vorm van het gat zijn nogal van invloed op je keuze.

Baksteen: Keilbouten zijn geen goed idee, je kunt deze zo ver aandraaien dat de baksteek breekt. Alle niet-flexibele en uitzettende bevestigingen komen niet in aanmerking. Best: chemisch anker of good old kunststof plug en houtradbout.

Beton: Keilbout werkt hier wel, evenals de kunststof plug en chemisch anker.

Zacht materiaal: alleen chemisch anker of kunststof plug, afhankelijk van de vorm van het gat. Als je een mooi rond gat geboord krijgt (dus zonder dat er van alles los komt, alsof je in peperkoek boort) dan kun je een kunststof plug gebruiken. Anders is het chemische anker het best.

De kunststof plug krijg je in diverse gradaties, Fischer heeft de beste. Gebruik niet de nylon pluggen van de Gamma of de tweevijftigbak want dat is meuk: die pluggen splijten en bieden dan geen enkele houvast. De goede pluggen zetten uit en zo komt alles onwrikbaar vast te zitten, zelfs bij wisselend uitzetten van de muur.

Uitzondering: betondek waar je aan de onderzijde iets wilt ophangen. Een gat in het plafond wordt bij belasting van de vloer erboven conisch zodat alles eruit valt. Meegemaakt bij een groot rolluik in een parkeergarage: hele bevestiging kwam na een paar dagen los. Meermaals gewisseld van systeem, bleef los komen. Enige mogelijkheid was schuin boren en bevestigen op een aangepaste strip met om en om een gat schuin de andere kant op als de voorgaande.
Dat realiserende: als je dit bij de beugel ook zou kunnen doen door een blokje onder een hoek van 30-45 graden op de beugel te monteuren en daar doorheen de bout te boren, zodanig dat de kracht haaks op de boorrichting staat, dan kan de bout nooit eruit worden getrokken.
Om die reden worden spijkers ook vaak schuin in het dakbeschot geslagen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#9 Bericht door PA3DAT »

PA3DAT schreef:Wat die driepoot betreft: mijn zware en lange antennemast hangt aan 2 driepoten en 6 keilbouten.
Al ruim 25 jaar. De driepoten echter zitten beide met de derde poot naar boven. Zo loopt er geen
roestwater langs de muur!
Ter aanvulling: het ging mij niet om de keilbouten, slechts een tip om de driepoot op de kop te monteren.
Met die derde poot naar beneden wordt al het water dat in een bui langs de antennes en de mast stroomt,
via de derde poot "geloosd" op de muur. Andersom gemonteerd stroomt het water gewoon van de mast af.
Het is maar een idee.

En bij een zware mast kun je net zo goed 2 driepoten gebruiken in plaats van 1. Zal wel niet nodig zijn, maar
toch...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#10 Bericht door PA1RAM »

Dank voor alle reacties!

Ik heb alle voors en tegens eerder al op een rijtje gezet en daardoor heb ik dit als oplossing gekozen. Wellicht kan het ook met keilbouten maar ik heb het liever gewoon in een keer goed, ook al omdat er later nog wel wat VHF/UHF antenne materiaal met rotor bij gaan komen. Daarnaast wil ik RVS waar het maar kan.

De Driepoot op zijn kop is een leuk idee, had dat elders ook gelezen, vraag me alleen af of dat wel zo sterk is, de hele constructie hangt dan aan een hefboom waarvan de trekkracht vooral op alleen de bovenste bout zit, bij normale bevestiging wordt die kracht verdeeld over 2 bouten. Zit er aan te denken om een soort van dammetje te maken op de onderste poot die het water afleidt voor die de gevel raakt.

Enfin, ik ga straks nog even bij de diverse DHZ-zaken kijken maar ik had gehoopt dat er nog iemand 5 pluggen nodig had. Dus ik heb er straks 5 in de aanbieding vrees ik... :roll:
73, Richard (voorheen PD1RAM)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#11 Bericht door sottezero »

Richard Schulting schreef:Dank voor alle reacties!

Ik heb alle voors en tegens eerder al op een rijtje gezet en daardoor heb ik dit als oplossing gekozen.
Dat was wel duidelijk, want chemisch ankeren is niet de eerste oplossing die je bedenkt.
Daarom was ik nieuwsgierig.

pa3zulu
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 nov 2008, 19:24
Locatie: Steenbergen

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#12 Bericht door pa3zulu »

Als je de beugel met de poot naar onderen monteert, kun je halverwege die poot een ty rap vastmaken en het overtollige deel niet afknippen
Het druipwater loopt nu niet meer naar de muur, maar via de ty rap op afstand van de muur naar beneden.
Zit bij mij al zo meer dan 20 jaar .... en mijn RVS vakwerk zit gewoon met keilbouten in de muur .
Liever het kleinste QRO dan het grootste QRP

Beter hebben en niet nodig dan nodig en niet hebben

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#13 Bericht door jan58 »

pa3zulu schreef:Als je de beugel met de poot naar onderen monteert, kun je halverwege die poot een ty rap vastmaken en het overtollige deel niet afknippen
Het druipwater loopt nu niet meer naar de muur, maar via de ty rap op afstand van de muur naar beneden.
Zit bij mij al zo meer dan 20 jaar .... en mijn RVS vakwerk zit gewoon met keilbouten in de muur .

Tis een oplossing maar ik vind
knullig.
Als je alles in goed verzinkt/rvs mateiaal neemt is dat houtje touwtje gedoe niet nodig.
Hier al jaaaaaren: goede verzinkte buis rvs beugels rvs keilbouten.
Glimt nog steeds hahahah.


Gr Jan

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#14 Bericht door PA7RA »

Richard Schulting schreef:Ik ben op zoek naar iemand die ook bezig is met het bevestigen van een set antennebeugels (2 poot met 3 poot).

Na het raadpleging van diverse topics op dit forum ben ik van plan om een chemische verankering te gebruiken van het merk Fischer. Het gaat daarbij om het volgende bestellijstje:
  • 5 stuks Fischer FHB II-A L M8 x 60/30 Draadstangen
  • 5 stuks Fischer FHB II-PF 8 X 60 Capsules
Nu was ik bezig om dit te bestellen echter het minimum aantal is bij alle webshops 10 stuks van elk. Omdat ik maar 5 nodig heb wordt dit nodeloos duur dus wanneer iemand hier ook mee bezig is zouden we dit kunnen delen?

Ik hoor het graag,

Gr.,
Richard.
Richard ik heb hier

Specificaties:
• Gevulcaniseerde keilbout M12x120
• Plug 26x100 mm
• te gebruiken boor: 26x105 mm
Zie foto's misschien is dit iets voor je Ik heb ze zelf ooit eens nodig gehad en te veel besteld
dus als dit iets voor je is kunnen we best wat regelen.
ik hoor het wel grt
Rien
Bijlagen
Klembord01.jpg

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#15 Bericht door PA4WK »

Misschien is dit iets voor je.
Ik heb er op het QRL zeer goede resultaten mee.
Bijlagen
Injectiemortel_FIS_V07142015_015916.pdf
(1.52 MiB) 269 keer gedownload
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie