Vragen DARES accupack

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
G_Arnhem
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2013, 12:58
Roepletters: PD1OWL

Vragen DARES accupack

#1 Bericht door G_Arnhem »

Als ik een accupack wil maken dat DARES compatibel is, heb ik een paar vragen.

Op een DARES accu zit een Speakon connector met een aarde (1- pin), een power-uit (1+ pin) en een laad-aansluiting (2+ pin).
Aarde snap ik.
Power-uit is ook duidlijk, dat is een 12-13.8V uitgang van de accu.

Die laadaansluiting op 2+, is dat direct de pluspool van de accu of de aansluiting van een laadcircuit? M.a.w. neem je een externe lader, zet je daar een Speakon connector aan met de 2+ pin aangesloten, en blijft de accu 'dom'?

Ik vraag het omdat ik twijfel tussen een Li-Ion en een loodaccu. Bij een Li-Ion mag je natuurlijk nooit per ongeluk een loodaccu-lader aansluiten; dat zou je kunnen voorkomen door de Li-ion lader bij de accu te integreren. Dan verwacht je op de charge-in-connector dus een 'domme' voedingspanning, en zeker niet de uitgang van een of andere lader die denkt dat hij een accu aan het laden is, terwijl hij eigenlijk een lader aan het voeden is.

Zijn hier afspraken over? Zijn de accu's van DARES gestandaardiseerd op 'slim' (met eigen laadcircuit) of 'dom' (externe lader) ?

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vragen DARES accupack

#2 Bericht door PA0LMD »

Misschien handiger om dat meteen te vragen aan Roel, PE2CVF, volgens mij is hij de DARES regiocoordinator in jouw regio.
Meten is (z)weten

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Vragen DARES accupack

#3 Bericht door PA3BAS »

Accu’s zijn niet gestandaardiseerd, aansluitingen wel(speakon 4-polig). Staat op de Dares-website. Ik zie je zondag!
.... But will it blend?

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Vragen DARES accupack

#4 Bericht door PA3BAS »

‘Dom’ dus...
.... But will it blend?

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: Vragen DARES accupack

#5 Bericht door pe2cvf »

Hamnet, Tetra, dmr VHF en UHF, ATV en een BBQ. Goede combinatie ;-)

Tot zondag!

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Vragen DARES accupack

#6 Bericht door PA3BAS »

Veel afko’s. Altijd goed.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Vragen DARES accupack

#7 Bericht door PG7VG »

Ik dacht dat de Powerpole de standaard was bij Dares?
73, Peter.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Vragen DARES accupack

#8 Bericht door PH2LB »

PG7VG schreef:Ik dacht dat de Powerpole de standaard was bij Dares?
Nee, ze gebruiken de Neutrik 4 polige connectors.

- Neutrik NL4FX-2 Kabeldeel met de rode mantel.
- Neutrik NL4MP Chassisdeel.

http://joomla.noodcommunicatie.nl/jooml ... sconnector

http://r10.dares.nl/voeding.htm
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Vragen DARES accupack

#9 Bericht door PG7VG »

Ben ik abuis. Thx
73, Peter.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Vragen DARES accupack

#10 Bericht door PH2LB »

PG7VG schreef:Ben ik abuis. Thx
Geloof dat er een keer een interne discussie is geweest om op powerpole over te gaan. Dus zou zo kunnen dat je het daarom dacht.
Voordeel zou zijn dat bij struikelen over de voedingsdraad de steker makkelijker los zou schieten, powerpoles moderne zouden zijn, etc.

Ondanks de voordelen van de powerpoles, is het nadeel dat er gewoon geen goede chasis parts voor zijn. Ik gebruik ze zelf ook heel graag, maar laat de chassis parts waar ze in komen 3d printen. Dat is natuurlijk een optie, maar niet echt degelijk.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vragen DARES accupack

#11 Bericht door PA1AIS »

De grootste blunder is dat ze geen serieuze waterdichte connector gekozen hebben, zoals b.v. de 693 serie van amphenol of binder.
Lompsterk en super waterdicht.

Amateurs.....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vragen DARES accupack

#12 Bericht door PA0ETE »

Ik zie wel meer dingen die mij ietwat vreemd voorkomen. Welk apparaat voor 13,8 V kan er niet tegen een spanning van ruim 14 volt? (Staat als argument voor een connector met meer dan twee aansluitingen op één van de bovengenoemde websites).

Ik denk dat apparatuur voor 13,8 V meestal gemaakt is voor in de auto. Mobiel is het de normaalste zaak van de wereld dat de accu waarop een radio of zendontvanger is aangesloten) tegelijk ook bijgeladen wordt. En dan kunnen er ook nog allerlei nare stoorimpulsen op het boordnet staan. Ik denk dat de apparatuur ervoor gemaakt wordt om daar gewoon tegen te kunnen.

Eerder zag ik een keer als argument voor de niet bepaald goedkope connectoren dat daarmee voorkomen zou worden dat plus en min verkeerdom aangesloten kunnen worden. Nou zijn apparaten daar vaak wel tegen beveiligd, maar goed ik snap wel dat je dat niet wilt.

Echter, als ik moet kiezen, zelf rood en zwart op een accu aansluiten, of ongezien vertrouwen op een kabel voor dergelijke stromen die iemand anders heeft gesoldeerd en gecontroleerd, dan kies ik dus wel voor het zelf aansluiten.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vragen DARES accupack

#13 Bericht door PA0LMD »

PA0ETE schreef:Ik zie wel meer dingen die mij ietwat vreemd voorkomen. Welk apparaat voor 13,8 V kan er niet tegen een spanning van ruim 14 volt? (Staat als argument voor een connector met meer dan twee aansluitingen op één van de bovengenoemde websites).

Ik denk dat apparatuur voor 13,8 V meestal gemaakt is voor in de auto. Mobiel is het de normaalste zaak van de wereld dat de accu waarop een radio of zendontvanger is aangesloten) tegelijk ook bijgeladen wordt. En dan kunnen er ook nog allerlei nare stoorimpulsen op het boordnet staan. Ik denk dat de apparatuur ervoor gemaakt wordt om daar gewoon tegen te kunnen.

Eerder zag ik een keer als argument voor de niet bepaald goedkope connectoren dat daarmee voorkomen zou worden dat plus en min verkeerdom aangesloten kunnen worden. Nou zijn apparaten daar vaak wel tegen beveiligd, maar goed ik snap wel dat je dat niet wilt.

Echter, als ik moet kiezen, zelf rood en zwart op een accu aansluiten, of ongezien vertrouwen op een kabel voor dergelijke stromen die iemand anders heeft gesoldeerd en gecontroleerd, dan kies ik dus wel voor het zelf aansluiten.
Het is andersom : meestal zijn apparaten niet beveiligd tegen ompolen of te hoge voedingsspanning !
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vragen DARES accupack

#14 Bericht door PA0ETE »

Hallo Leo,

Bedankt voor je reactie. Ik kan alleen zeggen wat ik weet. Dat is natuurlijk ook niet in graniet gebeiteld. Het gaat mij niet om mijn gelijk, maar om de feiten. Ik denk dat ik het zelfs beter mis kan hebben, want dan leer ik er nog wat van...

Ik ken van Yaesu de bekende witte bolletjes als diode over de spanning, maar ik weet inderdaad niet hoe structureel die gebruikt worden, en of andere merken die ook hebben (als je ooit de spanning verkeerdom aansluit, gaat de zekering er door de diode uit, maar dat is ook niet 100% safe, en je moet daarnaast niet vergeten om in zo'n geval behalve de zekering ook de diode te vervangen, want die doet het de tweede keer misschien niet of minder goed.)

Van de voedingsspanning weet ik het wel. Althans met name op papier. Apparaten voor 13,8 V mogen meestal nog op 16 V werken, soms is het max. 15V, maar dat betreft in dat geval meestal oudere apparaten. Ze kunnen kortstondig hogere spikes aan bijv. tijdens het starten. Ik weet niet hoe dat in de praktijk echt uitwerkt, daar heb ik niet zoveel ervaring mee. Dat wil zeggen, ik heb het nooit heel uitgebreid getest. Ik heb wel meerdere keren getest hoe warm bepaalde amateurapparaten werden op 16V, bijv. tijdens een inschatting of een apparaat dat daar niet voor bedoeld is met 100% dutycycle zou kunnen werken.

Natuurlijk wordt een eindtrap bij wat langer zenden bij zo'n spanning in enkele gevallen onverantwoord warm, in andere gevallen echter ook weer niet. Zeker als je dit kortstondig doet dan blijft het wel gewoon werken. De meeste handleidingen spreken van 16 volt, en ik denk dat je er vanuit mag gaan dat dat minimaal waar is als de fabrikant dit zelf zo specificeert

Tijdens het starten van een voertuig kunnen er veel hogere spikes op de voedingsspanning staan. De meeste manuals raden aan om de apparaten uit te laten als je dat doet.



Mijn aanvankelijke opmerking ging echter vooral om de stelling dat 13,8V apparaten nooit boven 14V zouden mogen werken. Om die reden zou je een apparaat tijdens het laden van een accu volgens een van de genoemde websites niet aangesloten mogen laten. Dat laatste zou eventueel nog wel kunnen, maar het lijkt mij niet houdbaar dat een apparaat van 13,8 V niet meer dan 14V aangeboden mag krijgen. Dat alleen al op basis van de gangbare toleranties en de praktijk van het gebruik van dit soort apparaten in voertuigen.

De meeste moderne apparaten hebben echter zogenaamde softswitches voor het aan- en uitschakelen, waardoor de hoge pulsen toch nog op een deel van de elektronica komen te staan. Apparaten hebben hiervoor meestal een filter op de DC-ingang zitten, maar ook daar weet ik niet hoe serieus dat is. Dat zul jij ongetwijfeld beter weten.

In de praktijk laten de meeste mensen apparaten gewoon ingeschakeld staan is de ervaring als ik bij meerdere mensen in mijn eigen omgeving kijk, en dat gaat voor wat ik gezien heb alleen in uitzonderlijke gevallen mis/ Mogelijk weet jij ook dat beter dan ik, in elk geval zie jij hier de "slachtoffers" van, en hoe vaak dat voorkomt, daar heb ik inderdaad geen idee van.

John

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vragen DARES accupack

#15 Bericht door PA0LMD »

John,

Yaesu gebruikt in de mobiel sets de P6KE18 suppressor diode, bij ompolen raakt deze defect en vormt een dead short.
Deze beveiliging kom je in andere Yaesu's en sets van andere merken niet tegen.

De 14V tot 16V staat doorgaans praktisch ongefilterd op de PA.
Alle overige electronica zit achter een 8 of 9 Volt regulator en is daardoor ongevoelig voor rommel op de voedings ingang.

Wat in de praktijk regelmatig voorkomt is hoge spanningen ( > 30V) door een defecte lineaire voeding of per ongeluk 24V ipv 12V.
De 24V leidt meestal tot een total-loss situatie.

Nogmaals wil ik adviseren om uitsluitend een schakelende voeding voor je dure set te gebruiken, als die defect raken gaat de uitgangsspanning doorgaans naar nul, bij een lineaire gaat de spanning doorgaans naar > 20 Volt.
Meten is (z)weten

Plaats reactie