Stag antenne vraag

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Stag antenne vraag

#1 Bericht door Mr Tube »

Ik heb op mijn boot een stag antenne van 15m, de boot zelf is van staal en dient dan ook als aarde.
Mijn vraag is wat is de impedantie ongeveer bij de verschillende banden, hoe kun je dat berekenen of bepalen.

Dan volgt de vraag hoe je een antenne tuner het beste kan opbouwen, het liefst probeer ik de spoel en de aftakkingen zodanig te kiezen dat ze voor deze antenne geoptimaliseerd zijn.
Uiteraard ga ik met de in aanbouw zijnde antenne analyzer aan de gang maar wil eigenlijk in theorie al in de goede richting zitten.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Stag antenne vraag

#2 Bericht door pd0raa »

Hoi voor een 1/4 golf voor 40m zouje antenne misschien wel zo,n 50 OHM kunnen zijn maar voor bv voor 20 geheel uit de pas dwz > 200 OHM oid. Tuner werk dus zo je aangaf evt eens kijken of je eea kunt simuleren met bv mmana ?
Tippie 73

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Stag antenne vraag

#3 Bericht door Mr Tube »

Programma geinstalleerd, heb al wat geprobeerd maar er klopt nog niet veel van, zo kom ik op een R waarde van minder dan 1 Ohm of zelfs 0
ik doe dus duidelijk nog iets fout


28.5
***Wires***
1
0.0, 1.0, 0.7, 5.5, 1.8, 15.0, 0.004, -1
***Source***
1, 0
w7c, 0.0, 1.0
***Load***
0, 1
***Segmentation***
400, 40, 2.0, 2
***G/H/M/R/AzEl/X***
1, 3.0, 4, 50.0, 120, 60, 0.0
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Stag antenne vraag

#4 Bericht door Jan pa3abk »

Je kunt wellicht wat inspiratie halen uit de schema's die men professioneel toepast.
Voorheen stond een radio zender van een schip in een radiohut.
Op de zender zat een top aansluiting en in die zender zat ook een ATU.
De zender was door middel van breed latoenkoper aan de bulkhead (electrisch) vast gemaakt.
Een simpele koperen waterleidingpijp ging dan via een antenneschakelkast en isolatiedoorvoeren naar de scheepsantenne toe.
Mind you, men werkte op MF en daar zijn de spanningen en verliezen binnen het radiostation vrij groot met een te korte antenne.

Met de invoering van het GMDSS systeem is de telegrafist en de MF band overbodig geworden en maakte men gebruik van een kleine transceivers met 100 tot 800W. De output was 50 ohm die via een coax naar een tunerkastje ging aan dek. Dit maakte het doorvoeren van het antenne signaal een stuk simpeler en verlies vrijer.

Ik voeg twee bijlages bij:
1e top foto van een SPRadio (uitgefikte) tuner met een spoelen bank en rechts een condensator bank.
De de C's heb ik er afgesloopt maar waren van het 'San Mexico' type. (relatief klein dus)
SPRadio had in deze unit ook een servo gestuurde varco in gebruik om de "last mile" volledig goed te kunnen afstemmen. Groote spoel heeft diam 3,5cm de kleine 2,5cm.
Voeg deze bij om je indruk te geven hoe zoiets praktisch kan worden gerealiseerd.

2e is een PDF van een bejaarde Furuno tuner die bij een FS1562 hoorde.
Als je bovenin kijkt zie je de spoelen en condensator banken staan die ook nog "omgewisseld" worden.
Furuno maakte geen gebruik van een servo gestuurdevarco maar hun minimale waarde voor de C is 5pF wat in de praktijk voldoende bleek.
De SWR meetbrug zul je ook wel kunnen ontdekken. De rest is vergelijkbaar met wat je aan het bouwen bent.

In die tijd ging dat vrij grofstoffelijk door bij een eerste gebruik alle standen door te lopen en bij de laagste
SWR te stoppen. Die waarde werd dan met de frequentie opgeslagen in een databankje zodat bij de volgende keer de tuner sneller is afgestemd. De gebruiker merkte in praktijk weinig van die tune procedure die slecht enkele seconden duurde bij een eerste gebruik en daarna bijna direct.

Tuner was bedoeld voor zo'n 150W zat in een ABS kastje buiten met een goede top isolator.
De fabrikant adviseerde een "stuk" draad van ongeveer 8 m beste werking van 1,6 tot 22Mhz en uiteraard aarde.
Furuno_FS-1562_ant coupler pcb.pdf
(982.6 KiB) 164 keer gedownload
Bijlagen
SPR tuner.JPG
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Stag antenne vraag

#5 Bericht door Mr Tube »

Bedankt voor de info, dit is zeker een inspiratiebron. Er is zo te zien wat geploft op die print!

Ik heb er zelf een spoel liggen met een diameter van 50mm op een keramische spelvorm. Daar zit nu een wikkeling op van 9uH en daar zoi ik wat aftakkingen op moeten maken plus nog wat extra wikkelingen.
Zo te zien een CLC netwerk en dat heb ik al vaker gezien.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Stag antenne vraag

#6 Bericht door Mr Tube »

Die Furuno print lijkt in stapjes van 0,5uH te werken, en dat over een bereik van 0-40uH
Ik zou natuurlijk die spoelen kunnen clonen en dan aansturen met arduino
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Stag antenne vraag

#7 Bericht door PA1AIS »

En zo nog wat voorbeelden
Bijlagen
EDX-2_Service_manual.pdf
(445.85 KiB) 153 keer gedownload
AT-130_AT-140.pdf
(1.36 MiB) 163 keer gedownload
AH-4_service.pdf
(3.5 MiB) 159 keer gedownload
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Stag antenne vraag

#8 Bericht door Mr Tube »

PA1AIS schreef:En zo nog wat voorbeelden
Ook interessant, vooral interessant welke relais er gebruikt worden (daar heb er een flink bosje van liggen)
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Plaats reactie