magnetic loop met reflector

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

magnetic loop met reflector

#1 Bericht door on3dag »

Ik heb reeds een magnetic loop gemaakt voor de 7 MHz, die vrijwel goed werkt. Nu ben ik bezig er eentje te maken voor de 144.737 MHz met een reflector. Het is nu zo dat de enkele kader (magn loop) goed is afgesteld op 144.737 MHz met een swr van 1.0, maar van zodra de reflector er bij gezet wordt veranderd de frequentie naar 150. ... MHz met een swr van 3!!. Mijn vraag is nu de volgende: waar moet ik gaan bij regelen nl, aan de eigenlijke magn. loop, de eerste antenne dus (director) of aan de reflector? Hopende dat jullie mij een goede tip kunnen geven.
Alvast bedankt,
73's
Dirk

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: magnetic loop met reflector

#2 Bericht door PA0FRI »

on3dag schreef: Mijn vraag is nu de volgende: waar moet ik gaan bij regelen nl, aan de eigenlijke magn. loop, de eerste antenne dus (director) of aan de reflector?
Ik heb veel met magnetische loops op 2 m geëxperimenteerd: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Magloop/magn8nl.htm
Ook met refelctors of directors, maar beide systemen hebben geen duidelijk voordeel ten opzichte van een solitaire loop, vond ik.
Afregelen met reflector, eerst de reflector op een lagere frequentie en daarna de loop op de werkfrequentie.
Dat steeds herhalen. Het is een klus want beide werken als (verstemmer) absortie meter op elkaar als de "loop" van een dipmeter.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: magnetic loop met reflector

#3 Bericht door PA3DJS »

Ik weet niet hoe groot (diameter) je loop is, maar het is normaal dat als je eenzelfde loop als reflector gebruikt, de impedantie van het gevoede element verandert. Ik neem aan dat je het over twee getunde loops hebt die in hetzelfde vlak liggen.

Bijna 30 jaar geleden ook met een twee elements (dus straler met extra getunde loop als reflector) bezig geweest voor VHF, op basis van een bestaand ontwerp. Loop diameter ongeveer 10 cm en beide loops op één FR4 PCB. Het rendement was niet zo van belang, vanwege RX only. Bandbreedte was ook niet van gelang, vanwege single frequency use.

Theoretisch kan het werken. Helaas, net als bij Frits, hebben we het niet betrouwbaar aan de gang kunnen krijgen. Het punt is dat een goede SWR niets zegt over de gain. Als ik het nu weer zou moeten doen, zou ik het eerst simuleren om te weten hoeveel de reflector lager getuned moet worden om daadwerkelijk winst te krijgen.

Het bepalen van de resonantiefrequentie van de reflector, simuleer je dan ook, op dezelfde manier als dat je het gaat meten. Als je de reflector getuned hebt, tune en match je de straler (zonder dat je nog aan de reflectorafstemming komt).

Plaats reactie