Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#1 Bericht door PA0AA »

Sinds kort zijn er ook z.g. VOIP-Portofoons te koop, Porto's welke werken via 3G, 4G of WiFi.
Een voorbeeld is de applicatie Zello.
Wat ik mij nu afvraag, is wat de juridische status is van deze portofoons in de wegenverkeerswet.
Vallen ze onder het begrip "mobieltje", dus je krijgt een dikke prent, als je niet handsfree QSO't met zo'n ding,
immers, er wordt van 3G, 4G enz. gebruik gemaakt,
of vallen ze onder het begrip "Portofoon" waarbij je wel handheld mag QSO-en,
want het ziet eruit als een 'echte' portofoon ? ( en de doorsnee diender ziet het verschil met een normale porto toch niet :) )

NB. Volgens mij krijg je altijd een prent, als je het echt te gortig maakt, dan nl. voor art. 5 ( kapstokartikel )
Ik hoor het wel.....

73, allen, René, PA0AA.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#2 Bericht door TomNL »

De wet zegt:
Artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.
De laatste drie woorden zijn denk ik een redelijk antwoord op je vraag.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#3 Bericht door PA3FAT »

En internet gebruik heeft m.i. niet veel met onze hobby te maken.
Een verbinding met deze of gene met iemand aan de andere kant van de wereld waarbij 99% van het traject via internet loopt is m.i. geinig maar totaal geen amateur verbinding waardig. Wie kan dat niet beetje pc kan dat allemaal doen zonder enige moeite.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#4 Bericht door pe1br »

PA3FAT schreef:En internet gebruik heeft m.i. niet veel met onze hobby te maken.
Het gaat ook niet om amateur radio gebruik , deze portoś kunnen alleen via telefoon netwerken verbinden.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#5 Bericht door pe1hzg »

In Funkamateur is te lezen dat de "zendamateur mag wel hands-on QSO-en" in steeds meer landen komt te vervallen. Voor zover het zou "mogen" is dat van voorbijgaande aard.

Wat me opvalt is dat er relatief weinig suggesties/ideeen zijn om mobiele apparatuur handsfree te bedienen in de diverse amateurbladen. Blijkbaar leeft het veiligheidsding niet zo?

Geert Jan

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#6 Bericht door PA3BAS »

Funkamateur is Duits, dus daar hebben ze het over de Duitse regels denk ik...
.... But will it blend?

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#7 Bericht door PE1LGW »

Het in de hand houden van een telefoon is tijdens het rijden verboden.
op de fiets mag nog bellen maar geen sms verzenden, beetje vaag.
Ongeacht wat je er mee doet, dus geen navigatie, of een applicatie bedienen.
Met een telefoon wordt bedoeld, een device die gekoppeld kan worden aan het telefoon net.
Ook als deze niet aan staat (want er zijn er bij waar de batterijen er snel uit worden gehaald, met als smoes deze wekt och niet ) die gaat dus niet op.
Voor communicatie van zenders in een auto is tot op heden een uitzondering gemaakt, maar er komen nieuwe regels.
Of die van toepassing worden van ons zendamateurs is niet duidelijk.
Maar art 5 blijft wel van kracht, je moet de auto nog wel goed te kunnen besturen.
Dus een app op je telefoon mag niet gebruikt worden tijdens het rijden

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PD1ADM
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jul 2017, 16:17

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#8 Bericht door PD1ADM »

Uit de toelichting rvv:
"Onder mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten. Hieronder vallen niet de zogenoemde 27MC-bakkies. Deze maken immers geen gebruik van het mobiele telecommunicatienetwerk. Ook apparaten die worden gebruikt ten behoeve van het gesloten netwerkverkeer, zoals mobilofoons van de politie en taxichauffeurs, vallen hier niet onder."
zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2002-67.html

Zello maakt gebruik van een openbaar telecomnetwerk.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#9 Bericht door PA1AIS »

PD1ADM schreef:Uit de toelichting rvv:
"Onder mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten. Hieronder vallen niet de zogenoemde 27MC-bakkies. Deze maken immers geen gebruik van het mobiele telecommunicatienetwerk. Ook apparaten die worden gebruikt ten behoeve van het gesloten netwerkverkeer, zoals mobilofoons van de politie en taxichauffeurs, vallen hier niet onder."
zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2002-67.html

Zello maakt gebruik van een openbaar telecomnetwerk.
TomNL vermelde dat al in bericht 3
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#10 Bericht door PA0RAB »

Om's en meelezers
Het gaat om verkeersveiligheid Laten we daar niet mee sollen
Je zal maar een seconde te laat zijn en iemand scheppen door op die kleine mike toetsen te typen
Inderdaad is er een papiertje dat het mogelijk maakt om toch een RTX in je karretje te bedienen
Je porto op een andere repeater zetten leidt af en is levensgevaarlijk
De handelingen praktisch gelijk aan een sms Dus mopper op de onoplettende tiener op de fiets en zelf wel een andere freq intypen Papi Papi
Hoe lang houd je het vol om eenhandig je auto verantwoord te besturen? Wel gelijktijdig je dashboard besturen ook nog
Weest wijs en doet het niet of enkel 1 kanaals met vox (weest doet is meervoudsvorm gebiedende wijs voor de taalkundigen Ter vermijding van een andere discussie)
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#11 Bericht door PA3DAT »

Ik ben het niet met je eens Ruud, ik gebruik al bijna 40 jaar een transceiver in de auto.
Voor mij is een transceiver (simplex) wezenlijk anders dan een telefoon (full duplex).
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#12 Bericht door PA0RAB »

Aloys
En ik verschil ergens met jouw mening maar ben het ook met je eens
Lees maar een kanaals set met vox
Niet dat ik m'n xyl met m'n set vergelijk .maar ik klets wel met d'r in het karretje onderweegs
en de gsm ligt in de middenconsole zodat zij kan beantwoorden Belangrijk dan bel je nogeens
Als m'n zoon zich er mee bemoeit hoef ik geen kleine knopjes op te zoeken als toonslot oid
Let maar eens op truckers die zwabberend het een en ander rijdend bij werken
Principe zie ik je in de spiegel zie je mij ook
Zij moeten wel door het tijdsverlies onderweg Zo laat afleveren anders achter aansluiten in de losrij zelfs boetes bij te laat( info kleinzoon)
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#13 Bericht door PA1AIS »

Ik ben het met RAB eens.
Elke handeling die je aandacht afleid is een potentieel risico, dus dat geldt voor elk knopje, schermpje etc.
Om die reden heb ik de set eigenlijk altijd vast staan op een repeater en voorgeprogrammeerd.
In mijn vorige auto had ik alles geheel handsfree met de PTT switch met een klem om de versnellingspook, uiterst handig en veilig.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#14 Bericht door PA3BAS »

Ik heb een stuurwielbediening voor een radio die ik niet heb. Zit er nog steeds aan te denken die te gebruiken voor een set. Up/down, volume en PTT zou zomaar kunnen.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#15 Bericht door PA3DAT »

Deze discussie is een herhaling van zetten, daar werden we het de vorige keer ook niet over
eens. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Grappig; ik bleef afgelopen weken staan voor een rotonde vanwege een naderende politieauto
met sirene en zwaailicht. Hij kwam van links en ging driekwart de rotonde rond met piepende
banden. In de auto slechts één agent, pratend in de microfoon in zijn rechterhand tijdens het
nemen van de rotonde!

Toen dacht ik: kijk nou eens, hij kan dat óók! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie