Lineaire versus schakelende voeding.

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#31 Bericht door andre »

google even op Puls Power supply Rick.

ik heb van dat merk 3 x 28Vdc bij 20A parallel staan. Super stabiel en geen pijntjes waar dan ook.

Wel zien dat je ze 2e hands kunt scoren, ze zijn nieuw onbetaalbaar... :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#32 Bericht door PC1L »

.. dit topic is in feite al gesloten / in ruste :? :lol:, maar toevallig heb ik het net gelezen. Wilde even waarschuwen voor iets wat zich hier ooit heeft voorgedaan met een ( stekernet ) voeding, geschakeld, 5 VOLT. Je weet nooit waar het nog goed voor kan zijn om het hier even te melden.

We konden de oorzaak eerst niet vinden ( aangesloten apparatuur sneuvelde, gaf de geest ). De voeding gaf keurig 5 VOLT aan.

Op een gegeven moment een 'duur' ( tijd ) check gedaan met de voeding : en jawel ! Soms ging de voeding spontaan over op 7,5 VOLT en / of 15 VOLT, dan, na vrij korte duur, weer vrolijk terug naar 5 VOLT ( voor langere tijd ). De ultieme nachtmerrie :lol:.

Wat betreft de 'gewone' voedingen, als je wat zorg besteedt aan overspanningbeveiliging ( met name de snelle oplossingen / aansturingen naar / met thyristor ) kun je prachtige analoog PS bouwen met zeer lage ruis en rimpel op de 'uitgaande' spanning ( 50 en 100 A met tussen 0,1 mV - 0,5 mV ruis / rimpel is haalbaar ). Hoe dan ook, ten alle tijde zal een oplopende spanning herkend worden en ongedaan worden gemaakt ( tijdig, als je goed ontwerpt / bouwt ) voordat dus de spanning te hoog wordt .....

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#33 Bericht door PA4WK »

Bedankt voor je reactie,
Als je soms nog schema's hebt ben ik altijd geïnteresseerd, een schakelende voeding heeft mij bijna een keer een HF set gekost toen door (bleek later) HF instraling de spanningsregelaar aan de haal ging. Ik heb nog nooit ergens zo snel bananen stekkers uit getrokken. Alles bleek gelukkig nog heel te zijn. Pfff toen was het tijd voor koffie en een peuk.
Groet Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#34 Bericht door PC1L »

Ik heb eerder al gezien dat het ook in deze tijden met een schakelende voeding soms goed fout kan gaan. Ook is er soms een flink voordeel ( zendamateurs ) bij de analoog werkende voedingen. Geen stoorzender effecten. Superlage rimpel mogelijk. Stabiele werking. Etc. Ondergetekende is geen liefhebber speciaal voor antiek, dat nog even te vermelden.

Er zijn enorm veel schema's van analoge voedingen. Helaas zijn sommige nogal slordig samengesteld. Fouten mogelijk. Waardoor ze in een kwaad daglicht komen te staan. Als ik je een tip mag geven : ontwerp ( of andere optie : zoek ) eens delen van voedingen die je werkelijk aanspreken. Die opvallen door hun betrouwbaarheid. Dus bv in een bepaalde voeding zie je een zeer mooi concept voor een snelle overspanningbeveiliging. Dat deel, blokje schema, reserveer je simpelweg voor je uiteindelijke voeding. Zo kun je ook een mooie temperatuurbeveiliging uitzoeken. Weer een blokje erbij. Die desnoods meerdere punten bewaakt in de PS. En weergeeft. En zo verder. Uiteindelijk kom je dan tot een concept van een voeding die je zeker niet in de steek zal laten. En precies doet wat je zocht op dat gebied.

Nog een simpel voorbeeldje : we hadden hier ooit een pracht LAB voeding op de tafel, soepel werkend, beveiligd ( zelfs een overspanningbeveiliging erin ), maar regelbaar dmv potmeter. Er was niets a h toeval overgelaten. Echter in de spanningregeling zat een foutje : als de potmeter na verloop van tijd ging 'kraken' sprong de spanning razendsnel naar het maximum bv 30 VOLT. De overspanningbeveiliging voor 31 VOLT gaat dan niet werken. Dan is het met bv een aangesloten 5 VOLT device gedaan, indien niet beveiligd. Door simpelweg aansluitingen in de opamp voor de spanningregeling te verwisselen was het probleem geelimineerd, bij zo'n 'kraakje' viel de spanning naar 0 VOLT. Juist bij regelbare voedingen moet men zeker zorgen dat het euvel zich niet voordoet. Zo'n kraakje' is vaak niet zichtbaar voor de wat minder ervaren operator en die weet niet waarom alles opgeblazen wordt. Ook bij PS met vaste uitgangspanningen heb ik die ontwerpfout soms gezien, dan heb je simpelweg een tijdbom in huis.

Zo zijn er tientallen euvels te vermelden, zaak is het om die alle 'buitenshuis' te houden hi hi :lol:.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#35 Bericht door PA4WK »

Mij lijkt het bijgevoegde ontwerp wel wat.
Wat vinden jullie er van?
Bijlagen
Voeding met L200 volgens ontwerp van Marc v. Straalen.jpg
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#36 Bericht door PC1L »

.. als ik dat nog even vragen mag : Het knooppunt van C3 en P1 ( 13,8 VOLT ??? ) leidt naar de L200. Hoe regelt P1 dan de spanning ? Kan het zijn dat er een klein tekenfoutje in dit principe schema'tje binnengeslopen is ?

Wat mij verder opvalt is :

.. het is een zeer eenvoudig ontwerp, recht toe recht aan. De 0,1 Ohm weerstanden regelen een gelijkmatige collector emitter stroom, de torren warmen gelijkmatig op ( belangrijk ). Je kan ze ook uitselecteren op basis van de versterking HFE ( niet hFE ) dus gewoon via een gelijkstroom meting. Als je kans ziet om ze zonder isolatie op een groot gepolijst koelblok te zetten zal de Rth 2N3771 - ambient zeer stabiel blijven als functie van de tijd ( er is geen temperatuur bewaking ).

Gebaseerd op de schakeling met de zenerdiode zal de triac goed werken, vaak zie je daar een uit de kluiten gewassen ( snelle ) thyristor zitten.

C3 zou ik kiezen, samen met een keramische C ! Ook eentje over de klemmen ( outputspanning ).

Op zijn minst zou ik ook de outputspanning langzaam laten opkomen i.p.v. meteen. Tussen de L200 en de 2N3771 kan je een tor tussenplaatsen.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#37 Bericht door pe1cmo »

Ik mis de HF ontkoppelingen in de schakeling, daarbij ook de eventuele EMC. Begin met 100nF condensatoren over de brugcel dioden, een 100nF over de uitgang en eventueel nog een paar dikke ferrietkralen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#38 Bericht door PC1L »

pe1cmo schreef:Ik mis de HF ontkoppelingen in de schakeling, daarbij ook de eventuele EMC. Begin met 100nF condensatoren over de brugcel dioden, een 100nF over de uitgang en eventueel nog een paar dikke ferrietkralen.
Absoluut .. een hoofdstuk apart. Zeker ook parallel aan C3 de keramische C niet vergeten. Plaats zo kort mogelijk bij pen 4 van de L 200. Vermoedelijk zal hier de loper wel op terecht komen, uiteindelijk toch ..... :lol: :idea:

Ook moet er een temp bewaking bijgeplaatst, de warmte ( Uce * Ic ) verdeelt zich over drie torren, als hij plaats genoeg heeft kan hij met voordeel 8 2N3055 plaatsen, zeer goedkoop maar degelijk. Het fysiek - gewicht wordt toch door de trafo's bepaald. Leuk als de collectorstroompjes wat aan de lagere kant blijven, trouwens. Zeker ook de delta T ( mountingbase - heatsink ) etc. etc. Makkelijk naar bv 50 A - 100 A uit te breiden. Maar als overbemeten voeding voor 25 - 35 A ook aanbevelenswaardig.

Ook een par. R bijplaatsen ( potmeter - shunt ) ter voorkoming van al te grote spanningvariaties als het mis is.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#39 Bericht door PA0LMD »

PA4WK schreef:Mij lijkt het bijgevoegde ontwerp wel wat.
Wat vinden jullie er van?
Met deze tekenfout er in gaat deze voeding niet werken , althans geen 13,8 Volt afgeven :D
Meten is (z)weten

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#40 Bericht door pe1cmo »

Afbeelding

Inderdaad, zie het nu ook.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#41 Bericht door PA4WK »

Mooi deze reacties
Ik ga er zeker wat mee doen
Een temp. bewaking met een fan komt er idd al in dat had ik al bedacht
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#42 Bericht door PA4WK »

De tekenfout had ik nog niet gezien, nu wel dat gaat idd niet werken.
Bedankt voor je opmerkzaamheid
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#43 Bericht door PA4WK »

Deze snap ik even niet: "Zeker ook parallel aan C3 de keramische C niet vergeten." de tantaal is toch al voor ontkoppeling van de L200?
groet Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#44 Bericht door PC1L »

pe1cmo schreef:Afbeelding

Inderdaad, zie het nu ook.
Met de getekende configuratie is het onzin, ik had al eens eerder voorzichtig gevraagd :.. als ik dat nog even vragen mag : Het knooppunt van C3 en P1 ( 13,8 VOLT ??? ) leidt naar de L200. Hoe regelt P1 dan de spanning ? Kan het zijn dat er een klein tekenfoutje in dit principe schema'tje binnengeslopen is ? Maar kreeg er toen geen antwoord op :lol: no problem at all .. uiteindelijk komt alles goed !

By the way, betreffende die 78L05 van T.I in dat andere topic, dat moest de LP2950-N LP2951-N ( quiescent current 75 uA typ. ) zijn. Voor als je dat interesseert. Had dat vergeten erbij te vermelden. De 0,1 uF ker. C's heb ik gezien en er meteen een aantal van besteld. Erg handig om soms te gebruiken voor bepaalde toepassingen, met slechts een C ben je er dan. I.p.v. met twee of meer ( Xc / frequentiegeschiktheid ).

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Lineaire versus schakelende voeding.

#45 Bericht door PC1L »

PA4WK schreef:Deze snap ik even niet: "Zeker ook parallel aan C3 de keramische C niet vergeten." de tantaal is toch al voor ontkoppeling van de L200?
groet Wim
Tamelijk leuke vraag :D .. juist vanwege de ontkoppelmogelijkheid is die keramische C gekozen. Normaal voor de wat lagere frequenties zal een tantaal alleen al voldoen. Echter hier ( zendamateurfrequenties ) niet altijd. Puur rekenkundig is de Xc ( tantaal ) al voldoende ( bij voldoende capaciteit ) ware het niet dat dit rekenkundig deel niet meer helemaal geldt voor de hogere frequenties .. m.a.w. er moet dan een geschikte ( hoge frequenties - materiaal = keramisch ! ) c worden // geplaatst .. ondanks dat de Xc nu voor de lagere frequenties te laag is ( tenzij de capaciteit relatief hoog zal zijn zie hieronder , is die wel voldoende om hoogfrequent te onkoppelen .....

Tegenwoordig zijn er ook al keramische C voor schappelijke prijzen verkrijgbaar die ook meteen goed werken voor de wat lagere frequenties ( 104 dat is 0,1 uF of 100 N en zelfs meer ).

Plaats reactie