SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#16 Bericht door pa0ejh »

Hallo Lucien en Henk.

Je schreef, dat je de regelspanning zelf maakte met een potmeter, en dan wilde de PLL wel locken, iets minder stabiel, maar lockte wel...

Als dat op CN4 was, de VCO die daar aanhangt is verm. VCO1 en dat signaal komt op CN3 retour, en gaat via Q14 naar IC12, en dat is
Mixer1 volgens het PLL blokdiagram, waar ook nog het signaal van eerdere VCO's op komt, de mixer uitgang gaat dan weer via Q15 naar IC13 pen 8.
De regelspanning komt uit IC13 pen5 en wordt via Q16, 17 en 18 verwerkt en gaat dan naar CN4.

Kan zijn dat die schakeling brak is, en de regelspannig vervormt waardoor IC13 niet meer meteen Lockt, eerst een beetje en daarna wordt de regelspanning steeds slechter enzv. laten wij maar zeggen, de zaak oscilleert dan op een of andere manier....

Hoe ziet de regelspanning op CN4 er uit als de IC13 niet Locked?

Q17 en 18 vormen een Darlington en dus een hoge versterking, als daar wat brakke C'tjes rondom zitten kan dat een oorzaak zijn.

Als je die regelspanning 'zelf maakt ' locked IC13 dan wel? en is de LockDetect uitgang dan wel Hoog? en geen pulsen meer??
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE1OFO
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2013, 08:20
Roepletters: PE1OFO
Locatie: Raalte

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#17 Bericht door PE1OFO »

@PA2S Bedankt voor jou reactie!
Misschien ook een leuk idee om een TS680sdr te bouwen.
Ik ga deze week jou truuk om met een tweede ontvanger de oscillator te beluisteren ook proberen.
Wie weet kom ik er zo achter waar het probleem zit.

@PA0EJH
Als eerste heb ik het lock signaal opnieuw gecontroleerd.
En ben tot de conclusie gekomen dat het lock signaal juist is zoals op het scoop plaatje te zien is.
Als ik de CN4 connector los neem lockt de set niet meer en dan lijkt het of het signaal pin7 IC13 geinventeerd word.
De condensatoren c170 c171 en c173 heb ik vervangen zonder het gewenste resultaat.
De rest van de ctjes zijn in smd formaat en die heb ik niet beschikbaar op dit moment.
Ik heb ze wel bespoten met vries spray en merkte geen verschil op.

Ik heb de regelspanning weer met een potmeter aan geboden op CN4
Wat mij nu pas opvalt is dat het gekraak wel aanwezig is alleen veel zachter en bijna niet hoorbaar.
Als ik het dan goed begrijp zou dus VCO1 het probleem kunnen zijn.
Maar dan vind ik het raar dat alle 3 VCO's in VCO1 het zelfde probleem hebben.
Als ik de regelspanning meet op pin5 IC13 zie ik het gekraak niet.
73 Luciën PE1OFO

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#18 Bericht door pa0ejh »

Hallo Lucien.

Alle 3 VCO's van VCO1 zou idd. toeval zijn, maar wat hebben ze gemeenschappelijk, voeding en ongein op de regelspannig lijn.

Maar de signalen van VCO1 worden gemengd in MIX1 met de signalen van de andere VCO's 2 en 3, daar kan ook iets mee zijn...scoop er op....

Dan volgt nog de LPF schakeling die naar IC13 gaat...het kan ook daar gebeuren...MIX1 en het LPF...dat is gemeenschappelijk voor de 3VCO's.

En dan is er nog VCO4 maar die zit niet in de regellus...

Als je verschil ziet op de LockDetect uitgang, ik haal die Info uit de Datasheet van IC13, en die zegt Hoog, of Negatieve pulsen...
kan natuurlijk zijn dat het is zoals jij het constateert....

Als de fout optreed en het Display niet uitgaat en nog op de Afstemknop reageert, dan mag je aannemen dat het geen Lock probleem is...

Verdraait lastig zoeken met al die VCO's ....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE1OFO
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2013, 08:20
Roepletters: PE1OFO
Locatie: Raalte

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#19 Bericht door PE1OFO »

Hoi Egbert,

Ik heb alle spanningsregelaars die de set heeft gecontroleerd.
Bij geen van allen rommel op de voedingslijn. Uiteraard de scoop lekker gevoelig gezet.
Ben bij de diverse vco’s aan het snuffelen geweest met een sdr-play ontvanger.
Op vco1 hoor ik het gekraak duidelijk zoals verwacht.
Als ik de regelspanning weg haal is vco1 vrij van gekraak.
Vco4 daar hoor ik wel een klein beetje gekraak.
Op de voedings lijn van vco4 geen rommel alle elco’s wel preventief vervangen en het witte “kaarsenvet” verwijdert, wederom geen resultaat....
Van de Transistoren in de diverse vco’s heb ik de aangegeven spanningen gecontroleerd en die kloppen ook.
Ik dacht misschien ergens een printbreukje, kleinbeetje drukken met een fohn hete lucht geblazen en als laatste de vriesspray er bij gepakt (de bus is nu bijna leeg :D ) niets heeft effect op het gekraak. Het word niet meer en niet minder.
Lastig..... ben voorlopig even uit geprikt de punt van probe is bijna versleten :shock:
Werkelijk geen idee waar ik het nu nog moet zoeken.

Inmiddels de Pitaya besteld met het audio printje maar dat duurt nog een weekje voordat het binnen is.
En ik kwam nog een schema tegen op het internet van een if-10c, de TS140sdr kan dan direct met powersdr communiceren via een usb aansluiting de afstemknop en het dispay werken dan ook :D
73 Luciën PE1OFO

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#20 Bericht door pa0ejh »

Hallo Lucien.

Ja dan ben je zo'n beetje uit gemeten en ik kan zo ook niet meer een oorzaak bedenken...

Het probleem zit dan wel rond VCO1 en MIX1 en de regelspanning, misschien eens de regelschakeling
met die 3 torren apart opbouwen en dan zien of het probleem weg is, evt met een andere voeding...

Die IF10 had ik bij mijn R5000 maar er moest ook nog een IC in de R5000 geplaatst worden, en ik zie
zo niet de overeenkomst met PowerSDR, ik heb zelf de WoodBox Tmate2 bij mijn SDR Flex3000 en de RP eigenbouw.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE1OFO
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2013, 08:20
Roepletters: PE1OFO
Locatie: Raalte

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#21 Bericht door PE1OFO »

Hoi Egbert,

Ik denk het ook, voorlopig ben ik er ook ff klaar mee....
Wil je wel bedanken voor het mee denken!!
Ga alles wel zo ombouwen dat ik het later eenvoudig om kan schakelen.

De Pitaya is inmiddels binnen en ik heb al wat bedrading aangepast.
Rx, tx, power fwd en swr werken inmiddels nu nog iets bedenken om de rx2 ingang schakelbaar te maken.
Ik wil rx1=rx2 en rx2 als diversity ingang gaan gebruiken, ik heb nog een sma relais liggen daarmee moet dat wel lukken.
Weet jij of de pitaya ook de mogelijkheid heeft om een van de analoge uitgangen te gebruikende als signaal meter? Die zou ik willen gaan gebruiken om de signaal meter van de TS140s aan te sturen?
Volgens mij is dit niet mogelijk maar weet het niet zeker.

De IF10 wil ik gaan bouwen omdat je dan oa de mogelijkheid krijgt de frequentie uitlezing, dail knop en nog een paar funties die op het front van de TS140s zitten kunt gebruiken en dat powersdr daarop reageert, en als ik powersdr bedien veranderd de frequentie uilezing op de TS140s ook mee :D
Bijlagen
091DE032-6DA8-4CE7-8E4D-593B25A15C70.jpeg
203EE23A-0DFF-4851-A9D5-DE90B9494507.jpeg
73 Luciën PE1OFO

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#22 Bericht door pa0ejh »

Hallo Lucien.

Of het IF10 gaat werken dat weet ik niet, er is een Tmate2 van WoodboxRadio die kan via de USB
wel programmeerbare toetsen maken, en uitlezing op een LCD scherm, maar die heeft er een stukje Software voor.

De Analoge output dat weet ik niet, zou je met een Voltmeter kunnen monitoren.

De Analoge input A0 kun je voor Fwd spanning van de Swr brug gebruiken, en de A1 voor de Rev spanning.
dan heb je de SWR en Power meter in HPSdr. Max. ingang spanning zou ik op 3V houden !!

Verder heb ik C23 op de AudioCodec overbrugt met 2,2uF tantaal want de Mic-Audio is vrij dun, geen lage Freq. dus...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE1OFO
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2013, 08:20
Roepletters: PE1OFO
Locatie: Raalte

Re: SDR ombouw Kenwood TS-140S / TS-680S met een Red Pitaya.

#23 Bericht door PE1OFO »

Hoi Egbert,

Volgens mij gaat het wel werken maar we zullen zien, op het plaatje staat hoe het zou moeten.
De onderdelen heb ik inmiddels besteld op ebay , er geen weg meer terug :D :D :D
Ik ga dit alleen ik de shack gebruiken op een pc die naast de set staat.
Voor remote op een andere pc die niet in de shack staat gebruik ik een griffin powermate als dailknop werk ook goed.


Het swr pwr gebeuren heb ik al werkend, met 2x een 10 slagen potmetertje is het af te regelen.
Ben nu bezig een pcb te ontwerpen voor alle digitale uitgangen die van de pitaya komen te kunnen schakelen.

We prutsen lekker verder :)
Bijlagen
RedPitaya TS-680S simple connection with CAT and SS line.jpg
73 Luciën PE1OFO

Plaats reactie